SSD i PS3 är extremt seg i spel.

Permalänk
Medlem

SSD i PS3 är extremt seg i spel.

Sitter på ett PS3 första generationen, de stora alltså.
Nu har jag bytt till en SSD och laddningstiderna har blivit mkt bättre, dock i spel, som t.ex Fifa13 som jag spelar helt från disken,
så är det ett helvete när man lirar matcher.
Det laggar och är inte direkt ospelbart, men riktigt riktigt irriterande.
Inte hela tiden, men säkert 1 gång per 5 sekunder till och från.

Bör man tänka på något när man byter till SSD?
Har formaterat om allt och gjort som man ska när man byter disk.
Har även sett till att inget tankas i bakgrunden medan man spelar.

Även andra spel som t.ex Midnight Club Los Angeles har jag märkt laggar riktigt jobbigt, speciellt när det är mkt som skall laddas på en och samma gång.

Hjälp mig! Vad ska jag göra?

Disken är en Crucal V4.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158560-crucial_v4_ssd...

Permalänk
Medlem

Nyaste FW? När du ändå har den inkopplad så passa på och köra några tester och se om den är stabil.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highlaj:

Nyaste FW? När du ändå har den inkopplad så passa på och köra några tester och se om den är stabil.

Du tänkte på FW på disken, attans.. inte kollat upp det.
Tack för tipset. Ska såklart testa den också.
Vilket program är det smidigaste för test av SSD?

Permalänk
Avstängd

frågan är om PS3:an kör i ahci läge eller inte.

Permalänk
Medlem

Woah, kan man koppla en SSD till ett PS3 :O.. Där ser man

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

frågan är om PS3:an kör i ahci läge eller inte.

Låter extremt skumt då jag inte har hittat en endaste fråga gällande saken..
Har absolut ingen aning alltså. Kanske har nyaste FW någon autofunktion gällande AHCI, vet att jag läst ett par inlägg gällande den saken,
dock inte i samband med något PS3.

Permalänk
Entusiast

Jaså? Det var något nytt, trodde inte att man kunde köpa vilken disk som helst till en konsoll! Eller är det någon specialanpassad version till PS3 du har köpt kanske?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Jaså? Det var något nytt, trodde inte att man kunde köpa vilken disk som helst till en konsoll! Eller är det någon specialanpassad version till PS3 du har köpt kanske?

Bara det är 2.5" disk så går det lite smådrygt bara men själva disk bytet, jag fick inte med mina sparningar eller nånting
fick börja om på nytt
men jag satte i en 7200rpm disk:)

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem

Men vadå den måste väll begränsas av blu-ray spelaren eller kör du spel direkt ifrån disk?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av al0be:

Bara det är 2.5" disk så går det lite smådrygt bara men själva disk bytet, jag fick inte med mina sparningar eller nånting
fick börja om på nytt
men jag satte i en 7200rpm disk:)

Du kan göra en komplett backup från PS3 till en extern disk, byta ut PS3:ans disk och sen återställa backuppen. Då tappar du ingenting!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Jaså? Det var något nytt, trodde inte att man kunde köpa vilken disk som helst till en konsoll! Eller är det någon specialanpassad version till PS3 du har köpt kanske?

Man kan köra vilken disk som helst bara den är 2.5"
Själv tog jag en hårddisk från en extern hårddisk som hade gått isönder.
500gb på ett PS3 är inte fel direkt

Har för mig dock att PS3'an har en begränsning på hur disk det kan vara. 750gb är max tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Jaså? Det var något nytt, trodde inte att man kunde köpa vilken disk som helst till en konsoll! Eller är det någon specialanpassad version till PS3 du har köpt kanske?

Alla 2.5" funkar, går hur smidigt som helst.
Bytte först till en 7200rpm, upplevde stor skillnad jämfört med original.
Sen bytte jag nu till en SSD som sagt, upplever hela systemet som rappare generellt, förutom vid spelande av någon jäkla konstig anledning..

Skrivet av al0be:

Bara det är 2.5" disk så går det lite smådrygt bara men själva disk bytet, jag fick inte med mina sparningar eller nånting
fick börja om på nytt
men jag satte i en 7200rpm disk:)

Du stoppar in din gamla disk, startar upp ps3, sätter in ett usb minne, kopierar över dina sparade filer (går på en minut), stänger av, sätter in nya disken, går till "spel", och hantering av sparade filer eller vad det står, kopierar över dina filer. Klart.

Skrivet av Oneone:

Men vadå den måste väll begränsas av blu-ray spelaren eller kör du spel direkt ifrån disk?

Spelar för det mesta direkt från disk.
Fifa 13
Midnight Club LA
NHL 13
Red Dead Redemption
God of War collection

är väl de största spelen jag spelar från disk.
Resten är väl bara små PSN lir som man kör lite då och då.
Har dock inte testat att spela från skiva och se om det blir samma problem som vid spelande direkt från disk..

Permalänk
Medlem

Öhh... kan någon hjälpa mig med nerladdning av nyaste FW på Crucials hemsida?
Hajjar noll..
http://www.crucial.com/support/firmware.aspx
Väljer Crucial V4, 2.5-inch SSD i listan men sen kommer det inte upp något annat än "Product Flyer och Crucial SSD Installation & Warranty Guide"

dafuc?

Edit: Ser inte ut som att det släppts någon ny firmwire till den disken då man kan ladda ner nya FW till andra diskar. M4 t.ex.
Edit2: Har sån lust att slänga in min "gamla" Intel 320 SSD 80GB för att se om det kommer uppstå samma problem, och isåfall, slänga in Crucial i bärbara där Inteldisken nu används.

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Den hårddisk som först testades var ju Crucial V4. 128gb
Nu har jag även testat en Intel 320. 80gb, och samma sak händer här.
Formaterat om disken, installerar de spel som jag har köpt, provar att spela, och FIFA 13 är stundtals ospelbart.
Laggar som aldrig förr. Det går skitfort att ladda och installera spel, men under spelet, är det ett helvete.
Inget flyt alls, och det laggar extremt mkt i princip varannan 20-25 sekunder. Speciellt när det är många spelare inblandade,
som t.ex hörnor, straffområdesspel osv..

Vad kan felet vara? Har nu provat 2st helt olika SSD och har samma problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Uppdatering.

Den hårddisk som först testades var ju Crucial V4. 128gb
Nu har jag även testat en Intel 320. 80gb, och samma sak händer här.
Formaterat om disken, installerar de spel som jag har köpt, provar att spela, och FIFA 13 är stundtals ospelbart.
Laggar som aldrig förr. Det går skitfort att ladda och installera spel, men under spelet, är det ett helvete.
Inget flyt alls, och det laggar extremt mkt i princip varannan 20-25 sekunder. Speciellt när det är många spelare inblandade,
som t.ex hörnor, straffområdesspel osv..

Vad kan felet vara? Har nu provat 2st helt olika SSD och har samma problem..

Testat från skiva? Annars kanske det är PS3an som börjar bli gammal, den första modellen(60GB) släpptes för ca 5 år sedan här i Europa.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Testat från skiva? Annars kanske det är PS3an som börjar bli gammal, den första modellen(60GB) släpptes för ca 5 år sedan här i Europa.

Har inte spelet på skiva.. får nog kolla efter någon polare har det så man kan låna.
Det konstiga är ju att jag inte hade såna problem innan jag bytte till SSD.
Alltså kan inte PS3:an ha blivit "gammal" efter ett SSD-byte.

Det har funkat utan problem, fram tills att jag slängde i SSD, då flyter det inte på i spel, men allt annat går svinfort.