Permalänk
Medlem

Första klockningen av AMD FX-8350

I helgen hade jag möjlighet att testa AMDs nya FX-8350. Tyvärr fanns inte tid att testa den innan med luftkylare, så det blev kyla direkt. Jag ska försöka posta lite tester med lufkylning senare, så om det finns önskemål om tester hojta gärna till.

Angående helgen då. Det blev till att flasha till senaste BIOS för trotjänaren Gigabyte GA-990FXA-UD5 vid 10-tiden i fredags. Efter det petade jag i FX-8350 och gjorde färdigt för körning med flytande kväve. Vid 11-tiden var det dags att trycka på startknappen och grejerna hoppade snällt igång.

Eftersom jag hade problem med FX-8150 vid körning av alla kärnorna (jag tror max var under 6GHz) så ville jag till att börja med se hur högt det gick att bencha med alla kärnorna. 6GHz var inga problem, så jag kunde utesluta att Gigabyte-brädan orsakat problemet med FX-8150. 6.5GHz gick också utan problem, 6.6GHz, 6.75GHz.... Vid ca 6.88GHz kom första kraschen så brädan bootade om. In i BIOS och greja lite till, boot med ~6.1GHz... 6.9GHz gick bra att bencha med, 7GHz också. Vid ~7.05GHz kraschade det.

Max benchbart med alla åtta kärnorna genom 3DMark11 (och lite annat) vid detta tillfälle landade på strax över 7GHz vilket kändes riktigt bra. Det skulle vara intressant att tweaka lite och se hur bra prestandan är med den här klocken, kanske t.o.m. ytterligare lite högre frekvens...

Screenshot med alla 8 kärnor och 7150MHz

Max validering:

Screenshot med max validering

Jag hade inte så mycket tid på mig, så det blev till att testa maxklock.
Tyvärr så känns inte denna CPU som en som kommer i närheten av 8GHz, men helt "ok" ändå med +7.3GHz.

7315MHz

Validering:

Strax efter ovanstående validering började jag få problem med frost, så det blev inga mer tester denna gång.

Frosten i minnessloten borde inte göra nån skada då de är vaselinade...

...men så här långt bort från CPUn hade jag inte vaselinat. Attans också.

Denna session med -150 grader var nådastöten för den här isoleringen på pottan.

Nåväl, så fort tid finnes blir det till att köra lite benchmark i lugn och ro med luftkylning. Förhoppningsvis blir det tid att testa lite redan i helgen och det ska bli skoj att jämföra med FX-8150.

Permalänk

Stackars moderkort...

Permalänk
Inaktiv

HARDCORE!!! Fasen vilka resultat!

Permalänk

Najs!

En fråga, på vissa bilder är det stora skillnader på AMD Overdrive och CPU-Z, är det ofta så?

Till exempel på bilden "screen005~0.jpg" så rapporterar CPU-Z=7118,79 och AMD Overdrive=7087,5.

Beror det på att ena ar teoretisk och en är faktisk?

Blir kul att se vad du får med luft!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Snyggt jobbat!
Imponerande resultat, tycker alltid det här med flytande kväve låter lite halv läskigt

Visa signatur

"Skillnaden mellan manlighet och idioti är hårfin"

Asrock 970extreme4, Corsair 8Gb Vengance 1600Mhz, AMD 965BE @4ghz, Zotac gtx580, Corsair cx600, Fractal design arc och självklart ingen ssd.

Permalänk
Medlem

Brutalt. 5GHz klubben är för mesar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypergrizzly64:

Stackars moderkort...

Vet inte riktigt om det är så synd då väldigt få mobo's får någonsin äran att hysa en 7ghz+ processor.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Najs!

En fråga, på vissa bilder är det stora skillnader på AMD Overdrive och CPU-Z, är det ofta så?

Till exempel på bilden "screen005~0.jpg" så rapporterar CPU-Z=7118,79 och AMD Overdrive=7087,5.

Beror det på att ena ar teoretisk och en är faktisk?

Blir kul att se vad du får med luft!

I vissa fall beror det på att jag tagit screenshot väldigt snabbt, innan AOD har uppdaterat sig. Dock har jag reagerat på att "Target" är lägre än "Current" i vissa fall med AOD. o_O

Jag har faktiskt inte kollat vad man kan förvänta sig för klock med luftkylare... 5GHz får väl bli första målet.

EDIT: Moderkortet lever och mår bra. Det är faktiskt ytterst sällan att de går sönder pga is/frost/fukt.

Permalänk
Medlem

Kul att de finns folk som håller på med lite extremare överklockning ska bli intressant att se hur långt du kommer med luft.

Vilken kylare blir de?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du mätte inte strömförbrukningen vid 7GHz i full load :D?

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt med lite resultat på denna cpu och den klockar ju riktigt bra. Men vet inte om 14,8 sekunders superpi är direkt imponerande för 7ghz, när min sandybridge på 3,4ghz gör samma jobbet på 9,875s och 32mb wprime 7.715s.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Skulle vara kul att se vad det lilla extra vattenkylning kan göra också ! ?

Permalänk
Gigabyte

Push push

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem

Det har varit lite stiltje, men är grejerna uppe och rullar igen.

När jag skulle slänga på kylaren för att börja lufttesta, så mindes jag att Prolimatech Armageddon inte passar på AM3... Men då jag gillar kylaren så fick det bli ett nytt fäste till den. En liten komplettering av en 110mm lång järnbit, osså var den saken löst.

Bild på "burken" som den ser ut nu under testerna. Förlåt bildkvalitén.

Efter lite snabbtester, så ser det ut som att runt 5040-5065MHz kommer att bli frekvensen för testerna. Upp till 5GHz var inga problem, men sen fick jag öka volten lite vilket snabbt påverkade temperaturen. För husfridens skull så kör jag med fläktarna på auto och det är ganska snälla fläktar. Screenshot på några tester av CPU-frekvens kontra temperatur. Som max landade tempen på 75 grader med 26 grader i rummet.

EDIT: The Champ: Det ligger en helt ok vattekylning här, jag hoppas få tid med det också.

Permalänk
Medlem

använder du amd overdrive för att klocka eller pillar du i UEFI/BIOS något?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic