Razer Synapse 2.0 anklagas för spioneri

Permalänk
Melding Plague

Razer Synapse 2.0 anklagas för spioneri

Gamingföretaget Razer befinner sig i blåsväder sedan det framkommit att kontrollprogrammet Synapse 2.0 används för att samla in användardata.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Illa om det stämmer, Cisco gör ju likadant med sina routrar.
Det går att läsa om det här.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ser inget fel i att de kan göra så, det står ju i avtalet....

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Äntligen måste man vara online för att musen ska funka! Tänk vad utvecklingen går framåt ändå. Jag kommer ihåg den gamla amigan där man bara pluggade in musen och så funkade den - helt värdelöst föråldrat.

Permalänk
Medlem

Att behöva vara uppkopplad till internet för att kunna använda keybindings på sin mus låter ju smart...

Permalänk
Medlem

bojkotta razer

Permalänk
Medlem

Hemst att behöva vara rädd att ens mus samlar info :/ tur man inte har Razer

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast

Varför är folk så gnälliga över att de vill titta på deras användarmönster? Det är ju till för att utveckla bättre produkter i framtiden, eller vad trodde folk annars att de skulle använda all data till? Sen att man måste vara uppkopplad för att använda en mus låter sällsynt korkat och jag hade aldrig köpt den bara därför.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Detta är inte cloud computing med datormöss

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Förändrar inget för mig. Aldrig att jag köper en produkt ifrån de företaget igen. Alla som ägt ett Razer Lycosa Gaming lär ju förstå varför!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Ser inget fel i att de kan göra så, det står ju i avtalet....

I avtalet du inte förväntas läsa förrän du köpt produkten och tvingas acceptera för att komma åt produktens egenskaper. Att låta företag skriva vilka avtal de vill är åsnelikt. Ha lite integritet och motsäg dig denna affärsmodell istället, så höjer vi standarden genom att visa missnöje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Ser inget fel i att de kan göra så, det står ju i avtalet....

De får fortfarande inte bryta mot lagen, är ganska säker på att de får det riktigt hett om öronen om det skulle vara så att de har brutit mot tex. PUL. Den personliga integriteten är mycket viktig!

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag gamla hederliga Microsoft Wheel Mouse Optical utan nån extra programvara

Permalänk
Medlem

Detta låter såpass korkat att jag undrar om det verkligen kan vara sant. Behöva vara uppkopplad för att musens funktioner skall fungera? Jösses säger jag. Själv använder jag fortfarande Razers mycket gamla mjukvara som följde med min Naga mus när den var ny, vilket var ca 3-4 år sedan. Den mjukvaran fungerar klockrent och ingen satans inloggning där inte.

Jag kommer utan tvekan inte köpa några fler Razer produkter.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem

Dem kan ju inte bli anklagade för spioneri om de har rätt till att göra just det..

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem

Det är ju kanske inte så bra, tur att man helt tagit bort alla sina razer produkter

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zin:

De får fortfarande inte bryta mot lagen, är ganska säker på att de får det riktigt hett om öronen om det skulle vara så att de har brutit mot tex. PUL. Den personliga integriteten är mycket viktig!

Användardata är inte samma sak som personuppgifter så PUL har inte med det här att göra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbedi1:

bojkotta razer

Gjort för länge sen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tramsgar:

Äntligen måste man vara online för att musen ska funka! Tänk vad utvecklingen går framåt ändå. Jag kommer ihåg den gamla amigan där man bara pluggade in musen och så funkade den - helt värdelöst föråldrat.

The sarcasm is strong with this one... Vet inte hur det är med Synapse men tidigare razermöss funkar trots man inte har drivrutiner.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

De får fortfarande inte bryta mot lagen, är ganska säker på att de får det riktigt hett om öronen om det skulle vara så att de har brutit mot tex. PUL. Den personliga integriteten är mycket viktig!

Man måste ju godkänna avtalet för att installera (antar jag), och då godkänner man också vad de får samla in för uppgifter och vad de får göra med dem. Så PUL har nog inte mycket att komma med där då man godkänt att de hanterar uppgifterna.

Permalänk
Medlem

Otroligt fel på så många sätt.

Tidigare generationer har stridit sen 1800-talet för individens rätt att bestämma själv och slippa bli förföljd för minsta lilla, nu håller vi på och sabbar allt det med alla såna här tracking-grejjer. Facebook, Apple iCloud, Microsofts nya grejjer, Google med allt de sysslar med osv. Allt det krävs är att USAs republikaner fortsätter med sitt valfusk och drar igång nästa rad av "anti-terrorlagar" som kräver att få tillgång till all den här datan och vi har en ny Hitler på halsen. GG.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Foliehatt på !

Permalänk
Medlem

Aldrig gillat Razer p.g.a dålig kvalité. Nu har jag en anledning till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Ser inget fel i att de kan göra så, det står ju i avtalet....

Jag tror du missar poängen helt här. Det finns vissa saker som användarna förväntar sig att företagen ska och inte ska göra. Man ska inte behöva lusläsa varenda avtal man godtyckligt klickar förbi då man vill få igång en ny produkt man köpt. Jag tror iaf att majoriteten inte skulle vara så nöjda om det stod exempelvis "I och med att du använder denna produkt så godkänner du att Razor har rätt att övervaka och godtyckligt överföra pengar ifrån din internetbank om Razor så skulle få lust." .. Vadå? De står ju i avtalet! Läste du inte de 200 sidorna i font-size 6px ? tough luck...

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

eller vad trodde folk annars att de skulle använda all data till?

Eftersom det framkommit att Razer förbehåller sig rätten att SÄLJA informationen så kan man ju anta att folk förväntar sig detta?

Permalänk
Avstängd

inte haft razer på bra länge, typ boomslang början på 2000talet typ.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellegj:

Tacka vet jag gamla hederliga Microsoft Wheel Mouse Optical utan nån extra programvara

Därtill att den håller en halv evighet är även det ett stort plus.

Ont: Cloud computing för datormöss... Say what? Visst avtalet är kass men på det hela låter fruktansvärt onödigt.

Permalänk
Medlem

idag möss, imorgon tangentbord, all your passwords are belong to us!

Visa signatur

^fX

Permalänk
Medlem

- Samlar in info om allt du klickar på.
- Ser att du porrsurfar.
- Gör en "gaming" mus med vibrator.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av radx:

Jag tror du missar poängen helt här. Det finns vissa saker som användarna förväntar sig att företagen ska och inte ska göra. Man ska inte behöva lusläsa varenda avtal man godtyckligt klickar förbi då man vill få igång en ny produkt man köpt. Jag tror iaf att majoriteten inte skulle vara så nöjda om det stod exempelvis "I och med att du använder denna produkt så godkänner du att Razor har rätt att övervaka och godtyckligt överföra pengar ifrån din internetbank om Razor så skulle få lust." .. Vadå? De står ju i avtalet! Läste du inte de 200 sidorna i font-size 6px ? tough luck...

Fast det där är en väldigt naiv inställning till livet. Man ska aldrig skriva på alla avtal man hittar och hoppas att det står det man förväntar sig. Skriftliga avtal är gällande och om man inte läser så är man bra korkad. Bör kanske noteras att EULA dock är mycket juridiskt tveksamt när det gäller giltighet över lag dock. Men att bli sur på att man blir lurad när man själv inte läst avtalet är rent ut sagt korkat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24