Vad betyder att grafikkortet flaskar?

Permalänk

Vad betyder att grafikkortet flaskar?

Jag kanske har skrivit detta på fel ställe, men jag undrar verkligen vad det betyder.
Google verkar inte vilja hjälpa mig.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem

Ladda ned t.ex MSI Afterburner och starta det, starta även aktivitetshanteraren. Kör igång ditt mest krävande spel och mitt under spelsessionen så tabbar du ur och kikar på Afterburner och Aktivitetshanteraren.

I Afterburner så vill du se hur mycket ditt grafikkort jobbar, och i Aktivitetshanteraren står det alltid längst ner CPU Usage (på mitt engelska windows). Ligger GPU på 99% och CPU på ~50% så är det grafikkortet som sätter stopp.. Och vice versa såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatellitPer:

Jag kanske har skrivit detta på fel ställe, men jag undrar verkligen vad det betyder.
Google verkar inte vilja hjälpa mig.

Helt enkelt att kortet är den svagaste länken i ditt system och att dina andra komponenter inte får jobba fullt ut.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Att prestandan stoppar vid grafikkortets prestanda. Värdelös på att förklara så vet inte varför jag gav mig på detta men..

"En kätting är inte starkare än svagaste länken"

Om du har en flaska full i vatten och börjar hälla så är det ju flaskhalsen som bromsar flödet...eller hur man ska säga. Jag försökte iaf

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Den här videon förklarar det.

http://www.youtube.com/watch?v=TGdo75gasaQ

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

och någon form av flaskhals finns det alltid, antingen här eller där, problemet är om den är så påtaglig att det bromsar ditt spelande.
Det är lite skillnad på att vara begränsad till 15fps eller 150fps

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds