Japan Display demonstrerar 7-tumspanel på 2560 x 1600 pixlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ser titt som tätt påståenden om att Windows 7 (och nu 8) klarar av att visa höga upplösningar på ett bra sätt, vad är det jag missat för någonting?

I min tankevärld ska skrivbordet, ikonerna, fönstren och texten kunna se likadana ut oberoende av inställd upplösning. Ja föregående med reservation för skärpan.

Min upplevelse av Windows oavsett version är att den använder upplösningen till att göra saker mindre respektive större, alltså inte skarpare eller suddigare.

Är det jag som gått på någon tankevurpa här, eller bara missat något fundamentalt?

I just Windows miljön så är de flesta ute efter större arbetsyta när de söker högre upplösningar, alltså inte bara fler pixlar att förtydliga det som ses utan fler pixlar för att få mer utrymme att jobba på.

Eftersom Windows har förinställd DPI så kommer ingenting på skärmen byta storlek(i pixlar) när du byter upplösning då det bara hänger med i förhållande till skärmupplösningen

Får jag säga det själv så är det (enligt mig) helt onödigt att satsa på höga upplösningar i Windows miljön om man ändå tänker slänga bort den extra arbetsyta man hade fått genom att byta DPI och där med göra allting "större".

Men klart.. Farmor med en 15.4" laptop med 1080p är väl en sak om hon skulle få för sig att klaga på att allt är för litet(text/pekare/knappar) men att en skarpsynt medelåldring/ungdom skulle dra upp DPIn är i min mening bara ett annat sett att erkänna att den köpt fel skärm med för hög upplösning.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrflash:

jag är nöjd med min 2560 x 1600 som jag har haft i många år.... det är en 30" men men

Skulle gärna villja ha 3 st 22" med 2560 x 1600 upplösning, och dom skall kosta max 1990:- st!

Häller med helt .. ge oss 2500x1600 på vanliga cheapy e-ips / VA / TN / PLS paneler nu.. Det är ett måste!

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Detta är rent nonsens. Att man inte har nytta av tex 1080p på en TV för man sitter lite längre ifrån stämmer inte.
Ja, jag ser direkt skillnad mellan 720p och 1080p på min 60" TV här hemma.

När man däremot sitter på framför en datorskärm sitter man oftast runt 50 cm ifrån den.
Man ser lätt pixlar på en skärm på 24" i tex 1920*1200. Du måste nästan dubbla det för att få en sådan täthet att det börjar försvinna.

Bra färgåtergivning är mest intressant för dom (som tex jag) som håller på med fotografier på sin dator (eller annan typ av grafiskt arbete/intresse).
Spelar man eller jobbar i texter (Word mm) så är upplösningen viktigare än just färgåtergivningen.

Det är klart det blir nonsens när du inte läser vad som står utan hittar på själv.

Jag sade att många sitter för långt från sin TV för att kunna utnyttja mer än 720p, vilket är ett fullständigt skilt uttalande från att säga att man inte har någon nytta av 1080p på en TV. Jag förstår inte hur du lyckades få det till det. Det går att räkna ut på vilka avstånd man fysiskt sett kan urskilja olika upplösningar och vill man utnyttja sin TV bör man möblera efter det (alternativt köpa större TV). Grejen är ju att de flesta inte bryr sig tillräckligt för att göra det, eller för att ens veta om det.

Du fortsätter att visa att du inte tycks ha sett min poäng eftersom jag sade att sådan upplösning på 7" är en skev utvecklingskurva för bra bild, jämfört med andra bildförbättrande egenskaper, och sedan börjar du dilla om 1920x1200 på 24" som om jag hade påstått att det är max för en monitor, vilket jag naturligtvis inte har. Jag sade inte ens att 2560x1600 på 7" är för mycket (även om det förmodligen är det, har inte orkat kolla upp det).

Detta gör att din kommentar om färgåtergivning blir meningslös eftersom jag pratar om punkten där högre upplösning blir fysiskt omöjlig att urskilja och då blir alla förbättringar som kan märkas mer relevanta. Kontrasten kommer dock vara det folk kommer märka bäst, då det blir en helt annan sak när svärtan blir sann svärta.

Allt blir så mycket enklare om man läser vad som faktiskt står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är klart det blir nonsens när du inte läser vad som står utan hittar på själv.

Jag sade att många sitter för långt från sin TV för att kunna utnyttja mer än 720p, vilket är ett fullständigt skilt uttalande från att säga att man inte har någon nytta av 1080p på en TV. Jag förstår inte hur du lyckades få det till det. Det går att räkna ut på vilka avstånd man fysiskt sett kan urskilja olika upplösningar och vill man utnyttja sin TV bör man möblera efter det (alternativt köpa större TV). Grejen är ju att de flesta inte bryr sig tillräckligt för att göra det, eller för att ens veta om det.

Du fortsätter att visa att du inte tycks ha sett min poäng eftersom jag sade att sådan upplösning på 7" är en skev utvecklingskurva för bra bild, jämfört med andra bildförbättrande egenskaper, och sedan börjar du dilla om 1920x1200 på 24" som om jag hade påstått att det är max för en monitor, vilket jag naturligtvis inte har. Jag sade inte ens att 2560x1600 på 7" är för mycket (även om det förmodligen är det, har inte orkat kolla upp det).

Detta gör att din kommentar om färgåtergivning blir meningslös eftersom jag pratar om punkten där högre upplösning blir fysiskt omöjlig att urskilja och då blir alla förbättringar som kan märkas mer relevanta. Kontrasten kommer dock vara det folk kommer märka bäst, då det blir en helt annan sak när svärtan blir sann svärta.

Allt blir så mycket enklare om man läser vad som faktiskt står.

När kan man fysiskt inte se en högre upplösning enligt dig?

Det är nämligen ofta många myter som drar runt om detta nämligen, samma myt att människan enbart kan se 25 bilder per sekund tex för det är ju 25 bilder per sekund på film...

http://illvet.se/fraga-oss/hur-hog-upplosning-har-var-syn

Det mänskliga ögats förmåga att skilja två punkter åt anges som en vinkel, då den beror på avståndet mellan öga och objekt. Denna vinkel är cirka 0,005 grader, så vi kan skilja 200 punkter i ett synfält på en grad.

Alltså, ju längre ifrån punkterna är måste dessa 200 punkter bli större. Du hänger med på detta?

Har man en 52" TV på 720p är alltså den horisontala upplösningen 1280.
1280 pixlar / 200 "upplösningpunkter" = 6.4 grader.
Bredden på en 52" TV-skärm är 115 cm.

Genom att dela gradantalet med 2 kan vi räkna ut sträckan vi max kan se en 720p-skärm på via Pythagoras Sats.
Se här:

Vi vet att a är halva bredden på TV:n, alltså 57,5 cm.
Vi vet att vinkeln α är 3.2 grader.
Då blir b = 1030 cm.

Alltså är den fysiska avståndet vi kan urskilja två pixlar på en 52" TV med en 720 panel ca 10.3 meter ifrån ögat.

Nu ser vi hur långt bort vi kan ha en 52" tv med 1080 som panel.
Den horisontala upplösningen är då 1920 pixlar.
1920 pixlar / 200 "upplösningpunkter" = 9,6 grader.

Dela gradantalet med 2 = 4.8 grader.
Halva bredden på TV:n är fortfarande 57.5 cm.

Alltså är den fysiska avståndet vi kan urskilja två pixlar på en 52" TV med en 1080 panel ca 6.75 meter ifrån ögat.

Tvivlar att dom flesta sitter nästan 7 meter ifrån sin TV idag...
Så det vi kommer fram till att ögat är just fysiskt kapabel till högre upplösning än 1080p i ett normalt vardagsrum om man har en TV på 52".

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

När kan man fysiskt inte se en högre upplösning enligt dig?

Det är nämligen ofta många myter som drar runt om detta nämligen, samma myt att människan enbart kan se 25 bilder per sekund tex för det är ju 25 bilder per sekund på film...

http://illvet.se/fraga-oss/hur-hog-upplosning-har-var-syn

Det mänskliga ögats förmåga att skilja två punkter åt anges som en vinkel, då den beror på avståndet mellan öga och objekt. Denna vinkel är cirka 0,005 grader, så vi kan skilja 200 punkter i ett synfält på en grad.

Alltså, ju längre ifrån punkterna är måste dessa 200 punkter bli större. Du hänger med på detta?

Har man en 52" TV på 720p är alltså den horisontala upplösningen 1280.
1280 pixlar / 200 "upplösningpunkter" = 6.4 grader.
Bredden på en 52" TV-skärm är 115 cm.

Genom att dela gradantalet med 2 kan vi räkna ut sträckan vi max kan se en 720p-skärm på via Pythagoras Sats.
Se här:

http://i48.tinypic.com/11m5keg.png

Vi vet att a är halva bredden på TV:n, alltså 57,5 cm.
Vi vet att vinkeln α är 3.2 grader.
Då blir b = 1030 cm.

Alltså är den fysiska avståndet vi kan urskilja två pixlar på en 52" TV med en 720 panel ca 10.3 meter ifrån ögat.

Nu ser vi hur långt bort vi kan ha en 52" tv med 1080 som panel.
Den horisontala upplösningen är då 1920 pixlar.
1920 pixlar / 200 "upplösningpunkter" = 9,6 grader.

Dela gradantalet med 2 = 4.8 grader.
Halva bredden på TV:n är fortfarande 57.5 cm.

http://i46.tinypic.com/vr4xaf.png

Alltså är den fysiska avståndet vi kan urskilja två pixlar på en 52" TV med en 1080 panel ca 6.75 meter ifrån ögat.

Tvivlar att dom flesta sitter nästan 7 meter ifrån sin TV idag...
Så det vi kommer fram till att ögat är just fysiskt kapabel till högre upplösning än 1080p i ett normalt vardagsrum om man har en TV på 52".

Det finns uppenbarligen varierande info om vad en människa kan urskilja och visst kan det jag läst vara fel.

Jag är extremt trött just nu så jag googlade bara fram lite info som stämmer ungefär med vad jag fått lära mig.

Citat:

The human eye, for all its amazingness, has a finite resolution. This is why you can read your computer screen from where you're sitting, but not if you're on the other side of the room. Everyone is different, but the average person with 20/20 vision can resolve 1 arcminute. One arcminute is 1/60th a degree. If you assume your field of vision is 180 degrees (it's not, but go with me here), and you take 1 degree of that, you're able to resolve a 1/60th sliver of that degree. Close up this means you can see hairs on your arm, wrinkles on your thumb, and so on. At distance, these fine details disappear. If a friend waves at you from across a field, you can probably see the person's thumbs, but not any wrinkles or hair. Far enough away, you probably won't even be able to see thumbs, unless those are some really, really big thumbs.
One arcminute of resolution is a best-case scenario. On a black on white vision chart, this holds true. Reduce the contrast of the object with the background, add color, and many other factors limit your ability to resolve resolution.

Let's bring this back to TVs.
Depending on technology, a 1080p 50-inch flat panel TV's pixels are approximately 0.023 inch wide. This is presuming they're square (many aren't) and that there's no intra-pixel distance (there is). The plasma I photographed for the lead image above measured 3 pixels per 1/16 inch, which is 0.021 inch per pixel. So we're in the ballpark.
Most people sit about 10 feet from their television. At 10 feet (120 inches), your eye can resolve an object 0.035 inch wide, if like I said above, there's enough difference between it and the background (or its adjacent pixel, in this case). The memories of the Westwood school system that told me I was bad at math compels me to show my work, so feel free to check my math:
2 x pi x 120": 753.98" (circumference of a circle, with you at the center)
753.98 / 360: 2.0944" (360 degrees in a circle)
2.0944 / 60: 0.0349" (60 minutes in a degree)
This math, or just looking at your TV, tells you that you can't see individual pixels. What's interesting is that a 720p, 50-inch TV has pixels roughly 0.034 inch wide. As in, at a distance of 10 feet, even 720p TVs have pixels too small for your eye to see.
That's right, at 10 feet, your eye can't resolve the difference between otherwise identical 1080p and 720p televisions. Extrapolating this out, you'd have to get a TV at least 77 inches diagonal before you'd start having a pixel visibility problem with 1080p.

länk

Enligt detta kan man inte urskilja individuella pixlar på 3m avstånd på en 50" skärm. De flesta sitter minst 3m från sina TV-apparater och de flesta sålda apparaterna är mindre än 50". Som det står krävs det också bra kontrast för att göra dessa urskiljningar osv.

Vad gäller myten om hur många bilder per sekund man kan se så är 25 fps PAL. Film är 24 fps (har dock varit lägre tidigt i utvecklingen). Det är såklart korrekt att det är en myt då det varit en kompromiss mellan att se bra ut och inte vara för dyrt i filmkostnad. Lustigt nog har ju folk vant sig till den grad att de tycker 48 fps ser konstigt ut på film, men det är en annan fråga.

Fast återigen var detta om TV bara en sidogrej och min poäng låg kring att ha 2560x1600 på 7", inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det finns uppenbarligen varierande info om vad en människa kan urskilja och visst kan det jag läst vara fel.

Jag är extremt trött just nu så jag googlade bara fram lite info som stämmer ungefär med vad jag fått lära mig.

Enligt detta kan man inte urskilja individuella pixlar på 3m avstånd på en 50" skärm. De flesta sitter minst 3m från sina TV-apparater och de flesta sålda apparaterna är mindre än 50". Som det står krävs det också bra kontrast för att göra dessa urskiljningar osv.

Vad gäller myten om hur många bilder per sekund man kan se så är 25 fps PAL. Film är 24 fps (har dock varit lägre tidigt i utvecklingen). Det är såklart korrekt att det är en myt då det varit en kompromiss mellan att se bra ut och inte vara för dyrt i filmkostnad. Lustigt nog har ju folk vant sig till den grad att de tycker 48 fps ser konstigt ut på film, men det är en annan fråga.

Fast återigen var detta om TV bara en sidogrej och min poäng låg kring att ha 2560x1600 på 7", inget annat.

Har nu läst runt massor om vad nyare studier talar om vad för detaljrikedom ett mänsklig öga kan ha.

Alla studier som är lite nyare talar om från 0.30 till 0.39 bågminuter.
Det blir i grader från 0.005 till 0.0065.
Så 200 punkter per grad är alltså den bästa av dom studier jag har hittat.

Det du länkade till talar om att du enbart kan se detaljer som är 1 bågminut... Har inte hittat en enda info om att ögat skulle se så dåligt med detaljer.

EDIT:
Men vi räknar ut med 1 bågminut som den länk du länkade till.

1 bågminut = 0,016 grader
1 / 0,016 = 62,5 pixlar

Vi kan då se 62.5 pixlar per grad.

Har man en 52" TV på 720p är alltså den horisontala upplösningen 1280.
1280 pixlar / 62,5 "upplösningpunkter" = 20,48 grader.
Bredden på en 52" TV-skärm är 115 cm.

Då får vi denna uträkning:

Alltså 3.18 meter.
Då stämmer det bra att man inte har någon större nytta av 1080 skärm i ett normalt vardagsrum. Det räcker med 720 skärm

MEN, åter har jag inte hittat någonstans att mänskliga ögat enbart skulle kunna se detaljer med en vinkel av 0,016 grader!
Länken härleder inte till någon studie eller vart han fått denna information överhuvudtaget.

Så det kan omöjligt stämma det han skriver!!!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Skäms fan att man nyligen köpt en 59" på 1080p men vad fan ska man göra.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO