Var ska man se The Hobbit? 48fps/4k res

Permalänk
Medlem

Var ska man se The Hobbit? 48fps/4k res

Hej

Jag såg för ett tag sedan att The Hobbit skulle visas med 48 fps/ 4k upplösning. Jag tycker det verkar intressant och skulle gärna vilja se filmen såhär.
Dock så är jag orolig att det inte finns så många biografer i Sverige som är utrustade med tillräckligt bra projektorer. Finns det 4k projektorer på någon svensk biograf, eller är det fortfarande för mycket framtid?

Jag bor i Malmö och söker en biograf som inte är för långt bort

(Tråden kanske är lite malplacerad, hittade ingen lämpligare forumdel)

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

De går nog på de flesta om filmen är i 4k, de körs på 35mm film och de har upplösning mellan 2-6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

De går nog på de flesta om filmen är i 4k, de körs på 35mm film och de har upplösning mellan 2-6k

Annars en imax biograf

Permalänk
Skrivet av Qwal:

Annars en imax biograf

Finns ju bara Cosmonova, och det är ju inte direkt en biograf. Riktigt dåligt att de inte finns i Sverige.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Skullle bli förvånad om det inte fanns i Malmö

Permalänk
Medlem

Hahaha, skämtar du eller?

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Avstängd

Biografer har ju kört 4k i evigheter!!! 48fps ska väl inte vara nått problem

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Finns ju bara Cosmonova, och det är ju inte direkt en biograf. Riktigt dåligt att de inte finns i Sverige.

De visade faktiskt Ironsky på Cosmonova

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

4k är vanligt på bio men 48fps är det däremot inte. Det krävs nya distribueringsservrar som klarar av den ökade bandbredden.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av WoXeR123:

De visade faktiskt Ironsky på Cosmonova

Coolt, var det över hela kupolen då eller?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Qwal:

De går nog på de flesta om filmen är i 4k, de körs på 35mm film och de har upplösning mellan 2-6k

Skrivet av 2000+:

4k är vanligt på bio men 48fps är det däremot inte. Det krävs nya distribueringsservrar som klarar av den ökade bandbredden.

Är det analogt eller digitalt som gäller på bio? Ni verkar säga olika.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

På royal i Malmö lär dom visa 4k och 48 fps. Det var väl bara typ tre eller fyra år sedan dom bytte projektor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

På royal i Malmö lär dom visa 4k och 48 fps. Det var väl bara typ tre eller fyra år sedan dom bytte projektor.

Jag hoppas innerligt att du har rätt för jag tycker Royal är bäst i Malmö.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Hej

Jag såg för ett tag sedan att The Hobbit skulle visas med 48 fps/ 4k upplösning. Jag tycker det verkar intressant och skulle gärna vilja se filmen såhär.
Dock så är jag orolig att det inte finns så många biografer i Sverige som är utrustade med tillräckligt bra projektorer. Finns det 4k projektorer på någon svensk biograf, eller är det fortfarande för mycket framtid?

Jag bor i Malmö och söker en biograf som inte är för långt bort

(Tråden kanske är lite malplacerad, hittade ingen lämpligare forumdel)

i värsta fall får du åka upp till västerås då dom om några lär klara det då vi tydligen ska ha Sveriges mest avancerade SF biograf ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Det finns en del frågor och svar på SF's facebooksida. Det bekräftas iallafall att den visas i 48p, vet inte om det nämns något om 4k nånstans senare dock. Halva sidan är överkörd av flickor som gråter över att Twiligtnånting fått 15årsgräns.
http://www.facebook.com/sfbio?filter=2

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det finns en del frågor och svar på SF's facebooksida. Det bekräftas iallafall att den visas i 48p, vet inte om det nämns något om 4k nånstans senare dock. Halva sidan är överkörd av flickor som gråter över att Twiligtnånting fått 15årsgräns.
http://www.facebook.com/sfbio?filter=2

Nice! 48fps i samtliga biografer! Då får det bli Royal i Malmö, min favorit

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Coolt, var det över hela kupolen då eller?

Det vet jag faktiskt inte, lyckades inte få tag i några biljetter :/

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det finns en del frågor och svar på SF's facebooksida. Det bekräftas iallafall att den visas i 48p, vet inte om det nämns något om 4k nånstans senare dock. Halva sidan är överkörd av flickor som gråter över att Twiligtnånting fått 15årsgräns.
http://www.facebook.com/sfbio?filter=2

Jag tackar för tipset om fredagshumorn på SFs sida.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag tackar för tipset om fredagshumorn på SFs sida.

Bland det roligaste som finns att läsa där, folk är så intresanta där och vet verkligen hur man övertalar sf att bryta mot lagen

Permalänk
Avstängd

Längtar som fan till The Hobbit

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Det finns en del frågor och svar på SF's facebooksida. Det bekräftas iallafall att den visas i 48p, vet inte om det nämns något om 4k nånstans senare dock. Halva sidan är överkörd av flickor som gråter över att Twiligtnånting fått 15årsgräns.
http://www.facebook.com/sfbio?filter=2

Haha, sitter på jobbet men jävlar vad kul det är att läsa om alla som är ledsna pga 15-årsgränsen

Citat:

Varför i hela världen har ni satt 15-årsgräns på Twilight Breaking dawn 2??? Så himla surt!Jag har sett tusentals filmer som är asläskiga enligt andra! Herregud?? föräldrarna får väl avgöra om man får gå på den filmen eller?? ni behöver ju inte sätta 15 eller någon gräns?! visst fattar under 12 eller 11 men 15??! vrf inte 13 eller 14?? Ingen som håller med mig?? Jag är 13 år och hade sett fram emot filmen på BIO men nu kan jag inte gå! Inte ens tillsammans med målsman!? Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Haha, sitter på jobbet men jävlar vad kul det är att läsa om alla som är ledsna pga 15-årsgränsen

15 innebär väl bara att de under måste ackompanjeras av en vuxen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wotanziu:

15 innebär väl bara att de under måste ackompanjeras av en vuxen?

Nej, det gäller bara för filmer med 11-årsgräns.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Nice! 48fps i samtliga biografer! Då får det bli Royal i Malmö, min favorit

Frågan är om biograferna fixar 48fps i 3D. Det borde rimligtvis kräva att projektorn klarar av 288fps.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Frågan är om biograferna fixar 48fps i 3D. Det borde rimligtvis kräva att projektorn klarar av 288fps.

Räcker det inte med dubbla? (kan ytterst lite om teknik bakom 3d)

Själv hoppas jag mest på att kunna få se den i 4k48 2D

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Frågan är om biograferna fixar 48fps i 3D. Det borde rimligtvis kräva att projektorn klarar av 288fps.

Ingen film jag sett hittils har haft bra 3D så det bryr jag mig inte riktigt om.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Jag hoppas innerligt att du har rätt för jag tycker Royal är bäst i Malmö.

Helt klart. Jag går alltid där om filmen går där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Räcker det inte med dubbla? (kan ytterst lite om teknik bakom 3d)

Själv hoppas jag mest på att kunna få se den i 4k48 2D

Nej de kör vanlig 3D i 144fps. 72 för varje öga dvs 24Hz gånger 3.
The Hobbit borde då logiskt sätt köras i 48x3 per öga alltså 288fps totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Räcker det inte med dubbla? (kan ytterst lite om teknik bakom 3d)

Själv hoppas jag mest på att kunna få se den i 4k48 2D

Biograferna har typ två projektorer i en som går samtidigt genom vars ett pol-filter. Så dom behöver inga dubbla fps.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Helt klart. Jag går alltid där om filmen går där.

Kan ni förklara vad som är bra med Royal jämfört med filmstaden eller Entrés för en nybliven Malmöbo?

Edit: Blev riktigt glad nu när jag tolkar det som att jag har en riktigt bra biograf i samma stad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3, PSU: Fractal DesignNewton R2 800W,
Moderkort: AsRock Z68 Extreme3 Gen 3, CPU: Intel® Core i5-2500K, (Noctua NH-U9B SE2)
GPU: Powercolor GeForce GTX 680 2GB Reference,
RAM: Corsair VENGANCE DDR3 16GB, HDD: Samsung SSD 830 Series
Ljudkort: Asus xonar Essence STX, Högtalare: Coirsair SP2500 Lurar: Denon AH D600