Normal temp. GTX 580 DCUII

Permalänk
Medlem

Normal temp. GTX 580 DCUII

Hej,

Jag har haft problem med mitt battlefield 3 som crashar hela tiden. Pratade med EA's support om vad som kunde vara problemet och de säger att mitt korts temperatur är för högt.

I max load blir det 82 grader varmt och då säger dom att det beror på det och är därför spelet crashar.

Är 82 grader ens för varmt?

Jag har inte klockat kortet. Allt är original

EDIT: pratade med polaren som kör 2 stycken GTX 570, han kollade också med MSI afterburner och såg att han också hade korten på runt 82 grader. Han har inga problem alls med BF3

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem

det är helt normalt kortet klarar 97c som max

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvedberg1:

det är helt normalt kortet klarar 97c som max

Precis som jag trodde, men det här är det svaret jag fick av honom:

Citat:

Vissa nvidia kort brukar krångla efter att man når 80 grader även fast det står att dom ska orka mer. Har själv ett likadant kort som du i min personliga dator.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem

jag har ett sådant kort och mitt ligger på ca 50-60 grader max i battlefeild 3 dock så har jag en fläkt hastighet på ca 40%

Permalänk
Medlem

Tjenare, sitter just nu i skolan så kan inte skriva ett fullt ut svar, har själv ett 580 dcuii, det mesta jag har sett det uppe i efter ett flertal timmar med spel ( grafikkrävande spel ) är 67 grader. Visserligen är min rigg en tornado, hör den över en värmepump, upp för en trappa och genom en vägg. Mer till ditt problem, hur har du dina fläktar isatta i chassit? Är det en självbyggd/amatörbyggd dator? Eller tom en fabriksdator? Om det är så att någon fläkt är isatt åt fel håll så kan luftströmmen gå åt alla håll och kanter. Men som överstående svar säger så är det inget farligt med din temperatur, så länge den inte går över 100 grader så finns det inte en större risk att något fatalt skulle hända. Själv om datorn stått på en längre tid skulle jag stänga av den, låta den vara någon dag samt städa den.

Permalänk
Medlem

Oj, såg nu att du har riggen i signen. Det svarar några frågor, börjar en lektion nu, sorry!

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför han säger att det är problem med temperaturen på grafikkortet då. Känns som det lättaste svaret han kan komma på bara. Ska testa att ställa upp fönstret framför datorn och ta bort vartenda litet damkorn så att den aldrig når 82 grader, då känns det som att det är överbevisat att det inte är det problemet om det nu inte fortsätter crasha.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem

sätt fläktarna på 100% så kommer du inte upp i 82c

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvedberg1:

sätt fläktarna på 100% så kommer du inte upp i 82c

Testade, eller ja 90% och öppnade fönstret, den gick till 60 grader nu bara men BF3 crashade ändå

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem

Har två polare som har suttit med 580 och haft problem i BF3, för den ena va de punkbuster som krånglade och gjorde att det kraschade ner till skrivbordet(testa att uppdatera det manuellt). För den andre visade det sig vara att volten va för klen, trots standard klock, konstigt nog(testa att klocka ner kortet lite, då jag tror volten e låst).

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem

en kompis hade problem med sitt kort på bf3 han höjde späningen väldigt lite sen funkade det perfekt

Visa signatur

|| Amd Phenom II x4 955 @ 3,3ghz|Asus HD 7850 2gb DCII @ 1ghz|8gb|GIGABYTE 870|Corsair CX 500w |Seagate 320gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockfan:

Har två polare som har suttit med 580 och haft problem i BF3, för den ena va de punkbuster som krånglade och gjorde att det kraschade ner till skrivbordet(testa att uppdatera det manuellt). För den andre visade det sig vara att volten va för klen, trots standard klock, konstigt nog(testa att klocka ner kortet lite, då jag tror volten e låst).

Det var vad han föreslog också på EA, saken är den att om man börjar klocka med korten gäller ju inte garantin längre. Visserligen ligger ju bevisningsbördan på mig vid det här laget ändå så ja skulle väl aldrig få ett nytt ändå.
Men då kommer vi till det andra problemet, how to do that? Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte hur jag gör exakt. Är det bara för mig att dra ner Core Clock? Eller måste jag dra ner Memory clock också?

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Colery:

Hej,

Jag har haft problem med mitt battlefield 3 som crashar hela tiden. Pratade med EA's support om vad som kunde vara problemet och de säger att mitt korts temperatur är för högt.

I max load blir det 82 grader varmt och då säger dom att det beror på det och är därför spelet crashar.

Är 82 grader ens för varmt?

Jag har inte klockat kortet. Allt är original

EDIT: pratade med polaren som kör 2 stycken GTX 570, han kollade också med MSI afterburner och såg att han också hade korten på runt 82 grader. Han har inga problem alls med BF3

Mitt kort var typ trasigt och gick i full load hela tiden, det var 90Grader konstant. Jag kunde spela, var bara det att det lät massor

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

har du ett väl ventilerat chassi?

Permalänk
Medlem

Varför det kraschar kan jag inte svara på. Händer det samma sak i andra krävande spel?

Dock ska ditt kort inte gå upp i så höga temperaturer med den kylaren. Är grafikkortet dammigt, är chassit välventlierat, snurrar alla fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wibes:

har du ett väl ventilerat chassi?

Skrivet av exroz:

Varför det kraschar kan jag inte svara på. Händer det samma sak i andra krävande spel?

Dock ska ditt kort inte gå upp i så höga temperaturer med den kylaren. Är grafikkortet dammigt, är chassit välventlierat, snurrar alla fläktar?

Ja det är väl ventilerat, visserligen har en fläkt gått sönder i dagarna men det är väl ventilerat ändå med tanke på alla fläktar som sitter i det chassit.

Och det är nydammat å fixxat så allt är rent och snyggt. när jag hade 82 grader var det väldigt varmt här inne. Nu har jag lite mer normalt här inne och nu går det inte över 72 grader.

det är bara i BF3, inget annat spel. Sen vet jag inte vilket annat spel som kräver så mycket direkt men ja har inga problem i FireFall, CS:GO, TF2, SC2, Torchlight, Diablo 3 eller BF3

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colery:

Hej,

Jag har haft problem med mitt battlefield 3 som crashar hela tiden. Pratade med EA's support om vad som kunde vara problemet och de säger att mitt korts temperatur är för högt.

I max load blir det 82 grader varmt och då säger dom att det beror på det och är därför spelet crashar.

Jag hade samma problem som dig, med burken i signaturen. Grafikdrivrutinen kraschade hela tiden. Provade alla möjliga drivrutiner fram och tillbaks utan framgång. Sökt en hel del på nätet och det är många som har samma problem. Testade många av förslagen som folk hade utan framgång. Jag kör ju överklockat på både CPU och GPU men har inte haft problem i BF3 tidigare. Problemen började i höstas när jag började spela BF3 igen efter sommaren.

Det som löste mina problem var att jag ställde upp fläkthastigheten lite (kör egen fläktprofil i GPU Tweak). Innan toppade GPU på 75 grader. Nu hamnar det på 73 som mest. Hittade ett forum där man pratade om att minnena på GTX-570/580 DirectCUII inte har några kylflänsar monterade på sig och därför lätt blir för varma. Det roliga är att jag testade även att köra oklockat och det kraschade iaf, så speciellt logiskt är det inte.

Så just nu funkar BF3 utan att krascha. Kör då på gamla 296.10 drivrutinen med en högsta temp på 73 grader. Är sugen att prova senaste whql-rutinen och se om något förändras. Men skönt att köra utan krascher ett tag.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro Processor: i7-4770K @ 4,0 Ghz Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: 8 Gb Corsair Vengeance LP 1600 Mhz Cl 9 Grafik: MSI 970 Gaming 4GB @ 1300/1502/7500 Mhz Hårddiskar: Samsung 840 Pro 256Gb SSD(OS) + Samsung Spinpoint F3 500Gb + WD Caviar Blue 640Gb Nätagg: Corsair AX850 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 7 64

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett gtx 580 men mitt kort ligger långt ifrån era temperaturer...
När jag inte gör något alls med datorn ligger kortet på 55-60 grader, även när datorn precis är uppstartad.
När jag sedan startar något program/spel så ökar temperaturen direkt, och då ligger den runt 80 grader. Startar jag något mycket krävande spel så skjuter pemperaturen i höjden, kan komma upp i 90 grader utan problem.

Skrivet av tvedberg:

sätt fläktarna på 100% så kommer du inte upp i 82c

När mina fläktar är inställda på 100% kommer jag i idle ändå upp i ca 55-60 grader. I spel ligger pemperaturen kanske någon grad lägre, runt 78 respektive 88 grader. Har blåst ur datorn flera gånger, testat att ändra luftflödet men inget har hjälpt.

Skrivet av Wibes:

jag har ett sådant kort och mitt ligger på ca 50-60 grader max i battlefeild 3 dock så har jag en fläkt hastighet på ca 40%

Hur kan din temperatur ligga så lågt med en fläkthastighet på bara 40%?

Jag var inte den mest kompetenta inom datorer när jag köpte min så kollade inget med temperaturerna då så vet ej hur mycket den har ökat med.
Jag kan också säga att jag inte har klockat kortet någon gång så allt är standard från köpet.

Tack på förhand!

Permalänk

Mitt 580 i sign ligger på 35 grader just nu, 65 grader vid spelande.

Skrivet av Svampmux:

När mina fläktar är inställda på 100% kommer jag i idle ändå upp i ca 55-60 grader. I spel ligger pemperaturen kanske någon grad lägre, runt 78 respektive 88 grader. Har blåst ur datorn flera gånger, testat att ändra luftflödet men inget har hjälpt.

Hmm du säger blåst ur datorn, men har du tagit ut kortet ur datorn och rengjort? Man varken ser eller kommer åt ordentligt när det sitter i. Annars låter som dålig kylpasta/kontakt med kärnan , förmodligen sedan du köpte kortet.

Era temps är absolut inte farliga eller orsaken till spelkrascher dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Mitt 580 i sign ligger på 35 grader just nu, 65 grader vid spelande.

Hmm du säger blåst ur datorn, men har du tagit ut kortet ur datorn och rengjort? Man varken ser eller kommer åt ordentligt när det sitter i. Annars låter som dålig kylpasta/kontakt med kärnan , förmodligen sedan du köpte kortet.

Era temps är absolut inte farliga eller orsaken till spelkrascher dock

Nej jag har inte tagit ut kortet. Ska plocka ut kortet nästa helg när jag får lite mer tid. Är det något speciellt ställe jag ska vara extra försiktig med eller vara extra noggrann med att tvätta?
Ska jag plocka bort fläkten och skölja av den eller tvätta extra eller räcker det att bara torka av med typ papper?

Tack!

Permalänk
Medlem

Testa klocka ner kortet, vill minnas att bf3 var extremt känsligt (även fast du inte klockat).
Testa dra ner från 782 till 770 och se om det ger nån skillnad, eller högre spänning om du nu hellre vill de.

Angående temperatur låter det högt, mitt ligger 61-69c beroende på spel (stock inställningar i ett relativt varmt chassi).

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Skrivet av Svampmux:

Nej jag har inte tagit ut kortet. Ska plocka ut kortet nästa helg när jag får lite mer tid. Är det något speciellt ställe jag ska vara extra försiktig med eller vara extra noggrann med att tvätta?
Ska jag plocka bort fläkten och skölja av den eller tvätta extra eller räcker det att bara torka av med typ papper?

Tack!

Vilken modell av gtx 580 har du?

Permalänk

är lite samma sak med mitt 570. Det får problem med stabiliteten över 80 grader. Detta är dock med Överklock, blir ju lätt ostabilt då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Mitt blir ungefär lika varmt. Dock har jag ett ganska dåligt ventilerat chassi, samt att fläktarna inte går i 100% på GPUn.

Permalänk
Medlem

När jag hade ett asus geforce gtx 580 direct cu ii och lirade bf3 så låg grafikkortet typ på 63 grader, och då hade jag grafikkortet i ett väl ventilerat fractal design define xl r2 där jag har tagit bort båda hårddisk burarna för bättre ventilation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Testa klocka ner kortet, vill minnas att bf3 var extremt känsligt (även fast du inte klockat).
Testa dra ner från 782 till 770 och se om det ger nån skillnad, eller högre spänning om du nu hellre vill de.

Angående temperatur låter det högt, mitt ligger 61-69c beroende på spel (stock inställningar i ett relativt varmt chassi).

Vilket är det lättaste/bästa sättet att klocka ner kortet? Eller höja spänningen?

Skrivet av SuperFlugan:

Vilken modell av gtx 580 har du?

Jag ska kolla så fort jag kommit hem, blir någon gång runt 16:30.

Permalänk
Skrivet av Svampmux:

Jag ska kolla så fort jag kommit hem, blir någon gång runt 16:30.

Brukar köra med tryckluft på burk för att rengöra. Finns på Biltema t.ex

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Brukar köra med tryckluft på burk för att rengöra. Finns på Biltema t.ex

Jag har tryckluft hemma som jag använder till och från i rengöring av datorn. Kom en del damm ifrån processor fläkten men inte så mycket ifrån grafikkortet. Ska se när jag fått tillfälle att plocka ut kortet för att göra en grundlig rengöring.

I en sådan rengöring, bör jag plocka av kylaren helt och nästintill polera av all skit som fastnat eller räcker det med tryckluften och en dammsugare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Vilken modell av gtx 580 har du?

Nu när jag funderade kom jag på att jag har ett Gainward gtx 580 phantom

Permalänk
Skrivet av Svampmux:

Jag har tryckluft hemma som jag använder till och från i rengöring av datorn. Kom en del damm ifrån processor fläkten men inte så mycket ifrån grafikkortet. Ska se när jag fått tillfälle att plocka ut kortet för att göra en grundlig rengöring.

I en sådan rengöring, bör jag plocka av kylaren helt och nästintill polera av all skit som fastnat eller räcker det med tryckluften och en dammsugare?

Den smala pipen på burken gör att man kommer åt överallt i princip, ska nog gå bra. Dammsugare behövs ej men om du använder så ska den ha rör av plast icke metall.