Permalänk
Medlem

råd av processorkylare

hej tänk köpa en ny cpu-kylare till min pheonom II 965BE då jag haft stock kylaren i kanske 3 år och temperaturerna är inte direkt fina och kollat lite på http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... men är det prisvärd och bra? jag bryr mig mest att det kyler bra och bryr mig inte om det låter bara det inte låter som en orkan. helst ganska billig <400 kanske ska köpa en till phenom II 1090T också om det har betydelse.
ge gärna andra förslag med

Permalänk

den funkar otroligt bra för sitt pris så jag tycker att du ska satsa på den

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av minizick:

hej tänk köpa en ny cpu-kylare till min pheonom II 965BE då jag haft stock kylaren i kanske 3 år och temperaturerna är inte direkt fina och kollat lite på http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... men är det prisvärd och bra? jag bryr mig mest att det kyler bra och bryr mig inte om det låter bara det inte låter som en orkan. helst ganska billig <400 kanske ska köpa en till phenom II 1090T också om det har betydelse.
ge gärna andra förslag med

Bästa kylaren för pengarna! Fläkten som följer med är också mycket bra.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk

Rekommenderar Hyper 212 Evo!
Grymmare kylare för de pengarna finns inte!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

wow verkar som den verkar bra låter den svin mycket eller hur är den?

EDIT: kommer det vara stor skillnad på stockkylaren och Cooler Master Hyper 212 EVO? eftersom har vissa problem med värme med stockkylaren

Permalänk
Medlem

Bortsett från fläkten så är 212 evo mycket bra. Rekomenderar dig att byta ut fläkten på direkten för den låter förjävligt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Bortsett från fläkten så är 212 evo mycket bra. Rekomenderar dig att byta ut fläkten på direkten för den låter förjävligt.

Hm,
Är det inte en Blade Master på 212án? Den är ju förhållandevis tyst om man ser till varvtalet. Förutsatt att man använder PWM´n så låter den bara mycket när tempen är rejält hög eftersom den fläkten har ett högt varvtal. Det finns dock tystare fläktar med högt varvtal, t.e.x. GT, den är dock inte PWM styrd. Hur som helst så kanske man inte ska byta till en allt för tyst fläkt då det oftast betyder lägre varvtal och därmed mindre statiskt lufttryck, Blade Master har ju ganska bra statiskt tryck även vid lågt varvtal.

Men ok då, det finns ju faktiskt ganska tysta och samtidigt bra fläktar att sätta dit. Här är en länk med lite alternativ som jag har länkat förut;

http://www.tomshardware.co.uk/forum/331629-10-cooling-roundup...
Observera slutbetyget för Blade Master,

Citat:

Quiet crowns have to go to Cooler Master and Noiseblocker.

Om någon föreslår att du ska byta till en Noctua fläkt så vill jag bara säga Nej, den kyler inte lika bra helt och hållet p.g.a. varvtalet men Ja, det är en bra fläkt.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray-1:

Observera slutbetyget för Blade Master,

Det var som fan.. Kanske bara var mitt exemplar som var dåligt eller att jag hade den på för hög hastighet av misstag. Skall definitivt testa den igen, men det får bli senare, för tyvärr ligger den 30 mil bort.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray-1:

Om någon föreslår att du ska byta till en Noctua fläkt så vill jag bara säga Nej, den kyler inte lika bra helt och hållet p.g.a. varvtalet men Ja, det är en bra fläkt.

Bara för att notera så är Noctua fläkten i den artikeln en chassi fläkt, och har inte så pass bra statiskt tryck. Alltså den är inte det bästa valet för en kylfläns, hade dock inte förslagit Noctua hursomhelst. Köp Noiseblocker! Bra fläktar, bra statiskt tryck och helt okay pris, inte för att man behöver köpa en fläkt till kylaren. Bara att undervolta/styra den.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Inaktiv

Har ägt en sån kylare till mina senaste byggen, helt sjukt nöjd! Med min senaste uppgradering till 3770K blev jag dock lite nojjig för värmen alla pratade om och fläskade till med en Noctua NH D12 (tror jag den hette), dock också nöjd bortsett från priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej

Corsair har tydligen en väldigt bra fläkt enligt XbitLabs nämligen "Corsair SP120 Quiet Edition Twin Pack"
Läs mer om testet på deras sida, titta framför allt på stapeldiagrammen en bit ner.
XBitLabs fläkttest av 120mm fläktar

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Hej

Corsair har tydligen en väldigt bra fläkt enligt XbitLabs nämligen "Corsair SP120 Quiet Edition Twin Pack"
Läs mer om testet på deras sida, titta framför allt på stapeldiagrammen en bit ner.
XBitLabs fläkttest av 120mm fläktar

tråden är om processorkylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Bara för att notera så är Noctua fläkten i den artikeln en chassi fläkt, och har inte så pass bra statiskt tryck. Alltså den är inte det bästa valet för en kylfläns, hade dock inte förslagit Noctua hursomhelst. Köp Noiseblocker! Bra fläktar, bra statiskt tryck och helt okay pris, inte för att man behöver köpa en fläkt till kylaren. Bara att undervolta/styra den.

Ja jäklar!

Va dåligt att ta med en chassi fläkt i en sådan artikel.

Hur som helst så hoppas jag att minizick går och köper sig en 212 och om det känns aktuellt efter att ha kört fläkten ett par dagar så går det ju köpa en fläkt då.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem

Jag har 3st cooler master blade fläktar och jag tycker dem låter mycket

Permalänk
Avstängd
Skrivet av minizick:

hej tänk köpa en ny cpu-kylare till min pheonom II 965BE då jag haft stock kylaren i kanske 3 år och temperaturerna är inte direkt fina och kollat lite på http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... men är det prisvärd och bra? jag bryr mig mest att det kyler bra och bryr mig inte om det låter bara det inte låter som en orkan. helst ganska billig <400 kanske ska köpa en till phenom II 1090T också om det har betydelse.
ge gärna andra förslag med

Mitt tips--> corsair hydro H80, bästa kylaren jag har haft

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

Mitt tips--> corsair hydro H80, bästa kylaren jag har haft

Mer än dubbla hans budget... Ge en rekommendation som passar in nästa gång, inte bara för att du har en produkt och vill rättfärdiga ditt köp.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av minizick:

tråden är om processorkylare?

Sp modellen är till kylare då den har ett högre statiskt tryck än vad chassi fläktar har

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Mer än dubbla hans budget... Ge en rekommendation som passar in nästa gång, inte bara för att du har en produkt och vill rättfärdiga ditt köp.

men du snälla tagga ner lite, jag säger det för den är grymt bra, absolut inte för att jag själv har den, visst är det lättare om man har den själv för å veta mer fakta om den, och den är inte särskilt så dyr längre. Var bara mitt tips, men förlåt om det störde dig och därmed så talar jag åt TS inte dig!

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Skrivet av minizick:

tråden är om processorkylare?

Jo men eftersom en del rekommenderat dig att byta fläktar så tänkte jag, i bästa välmening, rekommendera en bra fläkt.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Jo men eftersom en del rekommenderat dig att byta fläktar så tänkte jag, i bästa välmening, rekommendera en bra fläkt.

Aha trodde den fläkten var chassifläkt sorry inte menat att klaga. Så blir nog att köpa mig 212 evo eftersom den verkar vara mest vettig i prisklassen.

Btw hittade på cooler masters hemsida att man kan ha upp till 2 fläktar på den. Är det värt att skaffa 2 ist för att byta ut den man får med? Då det verkar som dom flesta här tycker man ska byta ut den.

Sorry om det ser konstigt ut det är skrivet från mobilen men hoppas ni fattar

Permalänk
Medlem
Skrivet av minizick:

Aha trodde den fläkten var chassifläkt sorry inte menat att klaga. Så blir nog att köpa mig 212 evo eftersom den verkar vara mest vettig i prisklassen.

Btw hittade på cooler masters hemsida att man kan ha upp till 2 fläktar på den. Är det värt att skaffa 2 ist för att byta ut den man får med? Då det verkar som dom flesta här tycker man ska byta ut den.

Sorry om det ser konstigt ut det är skrivet från mobilen men hoppas ni fattar

Förslår att du pröva med original fläkten eftersom jag tror den kommer räcka, annars kan du alltid köpa fläktar efteråt.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Förslår att du pröva med original fläkten eftersom jag tror den kommer räcka, annars kan du alltid köpa fläktar efteråt.

Okej men kan man blanda olika fläktar med olika varvtal etc eller gör det någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av minizick:

Okej men kan man blanda olika fläktar med olika varvtal etc eller gör det någon skillnad?

Helst inte, man ska helst använda samma sorts fläktar med typ en y-splitter eller genom bios. Tror inte skillnaden är exakt noterbar dock, men har aldrig riktigt tänkt på det.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Helst inte, man ska helst använda samma sorts fläktar med typ en y-splitter eller genom bios. Tror inte skillnaden är exakt noterbar dock, men har aldrig riktigt tänkt på det.

okej men om man tar en y splitter kommer inte båda fläktarna få hälften så mycket ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av minizick:

okej men om man tar en y splitter kommer inte båda fläktarna få hälften så mycket ström?

Mer att det finns en chans att du kan bränna 3/4-pins kontakten på moderkortet, eller ? Beror väl på vad moderkortet kan ta ? Är inte riktigt säker, använder alltid någon sorts fläktkontroll.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

En fråga bara är det cooler master blade 120mm som sitter på 212 evo?

Permalänk
Medlem

en fråga ingår det kylpasta med kylaren? eller måste man köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av minizick:

en fråga ingår det kylpasta med kylaren? eller måste man köpa?

Det ingår!

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem

Har för mig att det är den kylaren (eller nåt liknande iaf, Hyper TX3 tror jag den hette), kör jag på min 955BE, och det funkar perfekt! Den är inte så högljudd heller som stock fläkten var...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray-1:

Det ingår!

okej nice är den värdelös ? och är det värt att köpa Arctic Silver 5 pasta istället? och räcker 3.5gram kylpasta till 2 gånger? altså att jag kan använda det två gånger