GTX 680 SLI - vilken styrkrets behöver man? Kommer det blir skillnad?

Permalänk

GTX 680 SLI - vilken styrkrets behöver man? Kommer det blir skillnad?

Tjabba..

Jag har idag ett P67-moderkort (Gigabyte GA-P67A-UD4http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3759#ov) och funderar på att köpa ett GTX 680 för min surround-rigg. Senare kommer jag eventuellt uppgradera till SLI. Kommer mitt P67-moderkort räcka till, eller kommer bandbredden på PCI-E-bryggan att räcka till? Som det ser ut nu har jag PCIe 2.0 16x, 8x.

Min processor är en 2500K med 4,4GHz i turbo boost (ingen voltändring)

Om ni har benchmarks på skillnaden det gör med ett annat moderkort får ni gärna visa det.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är ju 680 pci-e 3.0. Ditt moderkort har ju inte samma bandbredd som grafikkortet stödjer. Hur mycket det kommer märkas av vet jag inte dock. Vet bara att 3.0 är ganska overkill och tror inte att 680 använder hela den bandbredden.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem

För att tillföra med föregående talare.

Har för mig att 3.0 inte ska göra någon större skillnad så bör klara dig bra med det du har. Jag har 670 i SLI med PCI 2.0 samt 16x, 8x. Körde 3x1080p förut och det gick galant.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

För att tillföra med föregående talare.

Har för mig att 3.0 inte ska göra någon större skillnad så bör klara dig bra med det du har. Jag har 670 i SLI med PCI 2.0 samt 16x, 8x. Körde 3x1080p förut och det gick galant.

Har du P67? Kan du screenshota din FPS i diverse titlar med inställningar? Jag vill bara jämföra med de benchmarksen som använder 3.0 och z77/x79.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Har du P67? Kan du screenshota din FPS i diverse titlar med inställningar? Jag vill bara jämföra med de benchmarksen som använder 3.0 och z77/x79.

Jo, har ett P67. Jag kan göra det imorgon om du vill. Har dock inte så många titlar på datorn förutom Battlefield 3 *lite tråkig av mig*.

Skicka gärna PM till mig om hur du vill att jag ska ta och genomföra det (full 64 server, i action, ifrån action osv, finns mycket som är relativt till FPSen.)

Permalänk
Medlem

jag har ett 680 som sitter på ett z77+i5 3570k @ 4,2. något jag kan hjälpa till med? Om du kollar på tech specarna ser du att det finns gott om utrymme på PCI-E 2.0 bussen för 2st gtx680.

Bra läsning:
http://www.hardocp.com/article/2012/07/18/pci_express_20_vs_3...

Permalänk
Skrivet av MIST_:

jag har ett 680 som sitter på ett z77+i5 3570k @ 4,2. något jag kan hjälpa till med? Om du kollar på tech specarna ser du att det finns gott om utrymme på PCI-E 2.0 bussen för 2st gtx680.

Bra läsning:
http://www.hardocp.com/article/2012/07/18/pci_express_20_vs_3...

Jag blev bannad på reddit.com/r/pcgaming för att jag menade att x79+3820 skulle vara en onödig uppgradering i de flesta spelen jämfört med z77+3770K, detta tillsammans med 2x6970. Jag rekommenderade att pengarna istället kunde användas till GPU i framtiden.
Killen jag diskuterade (läs mätte e-peen) med sa typ att x79 har högre PCIe-bandbredd så därför kommer prestandan bli bättre med 2x6970. Som den idla fredagspanelstittare jag är hade jag svaga minnen av att Emil och Andreas sa att t.o.m. 2.0 har så det räcker och blir över för 2st kort.

Detta gillades inte iaf med moderatorena och jag blev bannad :'(

Tackar iaf för länken! much obliged!

edit: jag läste testet, och det verkar som att Sandy bridge-moderkortet har 4x16 PCIe 2.0. Jag har bara 16x/8x på mitt moderkort. Kan det innebära problem?

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans att om man kör ett pcie 3.0 kort i en pcie slot 2.0 x8 så tappade man en teoretisk prestanda på runt 4% beroende på vilken applikation man kör, så det är inte alls mycket.

Ska se om jag kan hitta artikeln men i vilket fall som helst så är det inte mycket man tappar.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Jag läste någonstans att om man kör ett pcie 3.0 kort i en pcie slot 2.0 x8 så tappade man en teoretisk prestanda på runt 4% beroende på vilken applikation man kör, så det är inte alls mycket.

Ska se om jag kan hitta artikeln men i vilket fall som helst så är det inte mycket man tappar.

Jag hittade detta under produktbeskrivningen för mitt kort :

1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
* For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.
1 x PCI Express x16 slot, running at x8 (PCIEX8) * The PCIEX8 slot shares bandwidth with the PCIEX16 slot. When the PCIEX8 slot is populated, the PCIEX16 slot will operate at up to x8 mode.

Kan det innebära större problem än bara 4% prestandaförlust, eller är det såhär det funkar med PCIe 2.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Jag hittade detta under produktbeskrivningen för mitt kort :

1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
* For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.
1 x PCI Express x16 slot, running at x8 (PCIEX8) * The PCIEX8 slot shares bandwidth with the PCIEX16 slot. When the PCIEX8 slot is populated, the PCIEX16 slot will operate at up to x8 mode.

Kan det innebära större problem än bara 4% prestandaförlust, eller är det såhär det funkar med PCIe 2.0?

Borde vara minimal, om någon prestanda förlust. Dagens kort använder knappt hela bandbredden i 8x PCI-E v2.0

Skillnaden från vad jag förstått, kan dock vara lite högre om man ska överklocka korten något nämnvärt. Men overall. Sitter du på 2500k med P67. Så är det ren finansiellt ingen mening att uppgradera cpun för den pytte lilla prestanda ökning du kanske kan få.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Jag hittade detta under produktbeskrivningen för mitt kort :

1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
* For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.
1 x PCI Express x16 slot, running at x8 (PCIEX8) * The PCIEX8 slot shares bandwidth with the PCIEX16 slot. When the PCIEX8 slot is populated, the PCIEX16 slot will operate at up to x8 mode.

Kan det innebära större problem än bara 4% prestandaförlust, eller är det såhär det funkar med PCIe 2.0?

Du förlorar inte alls mycket inte i spel åtminstone, här är ett testet jag prata om.

http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Expre...

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk

I det här tested visade sig vara skillnad mellan 2.0 och 3.0: http://www.reddit.com/r/gamingpc/comments/s06vk/difference_be...

Kan någon förklara vad detta kan bero på? Det verkar inte finnas mycket info om system eller buss-hastighet (x4, x8, x16). Troligen är 2.0 forserat i bios. Kanske det stryper systemet på nåt sätt jämför med typ sandy bridge som jobbar i 2.0?

Permalänk
Avstängd

En 2500K stödjer väll bara 2.0 va? Jag kör med z77 och jag fattad det så stödjer 3.0 bara ivy bridge och inte sandy. Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Skrivet av silicon111:

En 2500K stödjer väll bara 2.0 va? Jag kör med z77 och jag fattad det så stödjer 3.0 bara ivy bridge och inte sandy. Rätta mig om jag har fel.

Korrekt. Sandy bridge är 2.0 x16 för ett kort och x8/x8 2.0 för två kort. Ivy Bridge (z77) Stödjer 3.0 x16 eller 3.0 x8/x8 för två kort.

Jag vet inte hur det är om man sätter en 2500K på ett z77 moderkort. Det kanske inte ens går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Korrekt. Sandy bridge är 2.0 x16 för ett kort och x8/x8 2.0 för två kort. Ivy Bridge (z77) Stödjer 3.0 x16 eller 3.0 x8/x8 för två kort.

Jag vet inte hur det är om man sätter en 2500K på ett z77 moderkort. Det kanske inte ens går?

Det går bra, fast du får ingen pci-e 3,0.