Permalänk

720p vs 1080p?

Vad är skillnaden mellan 720p och 1080p?

Förstår att det är högre uplösning på 1080p, men
varför ser man då ingen skillnad?

Har en 42" LG LCD, samt en mediaspelare som klarar 1080p.

Ser ingen skillnad på 720p mot 1080p.

Kan någon förklara?

Permalänk

Siffran talar om hur många "vågräta linjer" bilden ritas upp med.
På samma antal tum bildskärm så ligger 1080p tätare än 720p vilket kan vara svårt att se.
Du får kontrollera att Windows verkligen är inställd på full upplösning och att filmen är 1080p.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Testa med material i full hd.

Du ser lite skillnad på film tex.

Annars har du för bra/dålig utrustning.

Permalänk
Entusiast

I filmer så ser jag inte heller så mycket skillnad men när det kommer till spel så är jag spiksäker på om det är 720p eller 1080p!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Vad är skillnaden mellan 720p och 1080p?

Förstår att det är högre uplösning på 1080p, men
varför ser man då ingen skillnad?

Har en 42" LG LCD, samt en mediaspelare som klarar 1080p.

Ser ingen skillnad på 720p mot 1080p.

Kan någon förklara?

Din mediaspelare kanske skalar upp ditt 720p material till 1080p? Själv tycker jag att det var rätt stor skillnad på att gå från en tv som bara klarade 720p till en med 1080p när man tittar på Blu-ray.
Skillnaden är ju upplösningen som sagt, 1920x1080p eller 1280*720p.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Din mediaspelare kanske skalar upp ditt 720p material till 1080p? Själv tycker jag att det var rätt stor skillnad på att gå från en tv som bara klarade 720p till en med 1080p när man tittar på Blu-ray.
Skillnaden är ju upplösningen som sagt, 1920x1080p eller 1280*720p.

Nja, vet till 100% att filmen är 1080p, och jag kollar endast film på min mediaspelare i 1080p.

Sitter ca 2m från min LCD, och den är 47".

Varför märker jag ingen skillnad?

Är det avståndet?

Kan jag lika gärna kolla på filmerna i 720p då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Nja, vet till 100% att filmen är 1080p, och jag kollar endast film på min mediaspelare i 1080p.

Sitter ca 2m från min LCD, och den är 47".

Varför märker jag ingen skillnad?

Är det avståndet?

Kan jag lika gärna kolla på filmerna i 720p då?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte ser skillnad så är det väll lika bra att köra på 720p

Det är ju inte så att det kommer en man från SCHDV (Secret Service of High-Definition Video) och sätter dig bakom lås och bom!

Permalänk

Ofta har ju filmer olika sorters filter som får filmen att se ut som skit. Då spelar de ingen roll om den körs i 1080p eller 720p.

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk

Så om man inte ser någon skillnad kan man lika gärna köra 720p då?

När lönar det sig att köra 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Så om man inte ser någon skillnad kan man lika gärna köra 720p då?

När lönar det sig att köra 1080p?

När man kör på projektor med stor bild, kör själv på 104 tum och då får man användning av 1080p, man skulle gärna vilja ha högre upplösning

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Avstängd

Att du har en LCD säger ju typ inget, vad har den för upplösning ?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte heller se någon skillnad på en 720p och 1080p-film. Dock om det är en stillbild är det mycket enklare att se skillnad. Dock om du ska läsa text (t.ex. koppla datorn till TV:n) så ser man genast mycket större skillnad.

Så beroende på hur stor/högupplöst skärm man har och hur långt man sitter ifrån skärmen så ser du kanske skillnad. En vän som har en riktigt högupplöst, stor datorskärm så ser man mycket stor skillnad på film i 720p och 1080p. På min 40" 1080p-tv ser jag ingen skillnad.

Permalänk

Ok, verkar som det räcker med 720p för mig då

Permalänk
Medlem

Väldigt märkligt att ingen har tänk på att berätta att p inte står för pixlar, utan för progressive.
men som sagt, skillnaden mellan 1920x1080 och 1280x720 är upplösningen, inget annat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Progressive_scan
http://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video

så skriv inte 1080p när ni snackar om 1920x1080 som upplösning, utan skriv 1080p när ni snackar om 1920x1080 som progressive eller interlaced.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det är en ganska stor skillnad mellan 720p och 1080p, det är ju 1.5 gånger skarpare, eftersom det är 1.5 gånger högre upplösning. Men om det är en gammal film så kan det vara att det inte blir någon skillnad mellan 720p och 1080p, för att de hade sämre kameror förut. Det beror också lite på vilken upplösning du har i dina ögon, vissa människor kan inte se mer än 720p.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Sambon verkar inte se mer än 480p =P nä skämt åsido. Avståndet är en faktor, Storleken på Skärmen/duken och vad det är för film. Filter är ju en jäkel som man blir vansinnig på. Ser det lät på panoreringar. Men vad ska man ta för ett exempel.... Tron 720p och 1080p (stor skillnad) Avatar, samma där.. stor skillnad. Kan inte komma mer nu så där på rak arm. Och skit nu i handlingen i dom filmerna... det är kvalitèn jag snackar om

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk

Tycker det är stor skillnad mellan 720p och 1080p. Kör nästan alltid 30-40Gb bluray mkv-filer, så vackert att man nästan dör lite!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fettgegga:

Tycker det är stor skillnad mellan 720p och 1080p. Kör nästan alltid 30-40Gb bluray mkv-filer, så vackert att man nästan dör lite!

Vilken serverhall lagrar du dina filmer i?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Vilken serverhall lagrar du dina filmer i?

Haha, min feta dator!

Permalänk
Medlem

Hur är det ni jämför upplösningarna? Den upplösning som ser bäst ut är ju den som överensstämmer med skärmens (TVns) native upplösning. 720p ser ju mycket sämre ut på en 1080p TV eftersom pixlarna i det som visas inte stämmer överens med pixlarna på skärmen och behöver skalas.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

har 117" projektor. Där märker jag skillnad

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Nja, vet till 100% att filmen är 1080p, och jag kollar endast film på min mediaspelare i 1080p.

Sitter ca 2m från min LCD, och den är 47".

Varför märker jag ingen skillnad?

Är det avståndet?

Kan jag lika gärna kolla på filmerna i 720p då?

Skickades från m.sweclockers.com

Högre upplösning i antal punkter betyder inte atomatiskt att filmen man tittar på blir skarpare, eller ens att filmens upplösning är bra, man ser skillnad på en äkta bluray, samt på filer där komprimeringen är måttlig.

Men om du tar en fil som har upplösningen 1080p samt filmen är 2 timmar lång men som har komprimerats kraftigt så filen bara är 2 - 4 Gb stor, ja den kommer inte vara bättre än en 720p film som är lika lång och lika stor, när man kommer upp i ca 8Gb+ börjar man se skillnaden

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Exakt. Det beror på hur hårt det är komprimerat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Väldigt märkligt att ingen har tänk på att berätta att p inte står för pixlar, utan för progressive.
men som sagt, skillnaden mellan 1920x1080 och 1280x720 är upplösningen, inget annat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Progressive_scan
http://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video

http://www.youtube.com/watch?v=j29b7B6CSNM

så skriv inte 1080p när ni snackar om 1920x1080 som upplösning, utan skriv 1080p när ni snackar om 1920x1080 som progressive eller interlaced.

Eftersom OP undrade vad skillnaden var så skrev jag ut 1920x1080p, indikation på fulla upplösning och att den kör i progressive? Det är väl ingen som hävdat att p:et stod för pixlar?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fettgegga:

Tycker det är stor skillnad mellan 720p och 1080p. Kör nästan alltid 30-40Gb bluray mkv-filer, så vackert att man nästan dör lite!

Själv kör jag sådana där skivor som kallas för Blu-ray i min PS3

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Själv kör jag sådana där skivor som kallas för Blu-ray i min PS3

Snyggare att ha allt i XBMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av tony_fjellborg:

Ofta har ju filmer olika sorters filter som får filmen att se ut som skit. Då spelar de ingen roll om den körs i 1080p eller 720p.

Precis som Battlefield 3.

OnT: 1080p har mer än dubbelt så många pixlar än 720p. Testa pausa samma film i 1080p och 720p vid samma tidpunkt och kolla om du ser någon skillnad.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

För att man ska märka skillnad så krävs det dels att filmen är skarp nog, och dels att man sitter nära nog.

Dom flesta filmer som släpptes när HD var relativt nytt för konsumenter hade ingen skärpa att tala om alls.
Och plockar man random rippar från piratebay är det ofta så mycket komprimering på dom att man lika gärna kan köra dom i 480p

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja låna tråden lite, om det går för sig.

Jag är i valet om att köpa en ny TV. Min budget är inte den bästa eftersom jag är student och ser gärna att jag hittar en TV runt 5k. Nu har jag hittat en på komplett som ser lovande ut.

Plasma 1080p och jag lär bli mer än nöjd med den.

Min fråga är dock vad som sker om jag skulle gå ner till en 720p. Det enda jag ska göra på TVn är att se på vanliga kanaler (1,2,3,4 osv..) samt lite dvdrippade filmer från okänd källa.

Kommer jag märka skillnad? Bör jag gå på 1080p eller kommer jag inte märka något om jag inte kollar på Blu-ray.

Permalänk
Medlem

Där har du skillnaden