Permalänk

Val av cpu-kylare

Tjenare!

Är i valet om man ska köpa en ny cpu-kylare till prollen.

Processorn är till att börja med en AMD Phenom II X4 3,4Ghz BE och standardklockad.

De kylare jag väljer mellan är denna luftkylare: http://www.inet.se/produkt/6909659/phanteks-ph-tc14pe-vit
och denna vattenkylare: http://www.inet.se/produkt/5321833/corsair-cooling-hydro-h60

Frågan är vilken som kommer att kyla bättre? Denna luftkylare är ju bland de större och bättre medans vattenkylare generellt sett kyler bättre.
(Ljudnivå spelar ingen som helst roll då datorn redan låter så in i h*****e.)

Ge inga förslag på dyrare då det inte är intressant att gå upp i pris längre än vad luftkylaren kostar.

Tack på förhand!

Mvh
/Oliver

Visa signatur

"Skillnaden mellan manlighet och idioti är hårfin"

Asrock 970extreme4, Corsair 8Gb Vengance 1600Mhz, AMD 965BE @4ghz, Zotac gtx580, Corsair cx600, Fractal design arc och självklart ingen ssd.

Permalänk
Medlem

be quiet dark rock pro 2 är en riktigt bra kylare (luft)

Permalänk
Medlem

Säger Phantek då jag har en likadan själv

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

De är nästan exakt samma fast phanteken är tystare och säkrare

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyber_swede:

Tjenare!

Är i valet om man ska köpa en ny cpu-kylare till prollen.

Processorn är till att börja med en AMD Phenom II X4 3,4Ghz BE och standardklockad.

De kylare jag väljer mellan är denna luftkylare: http://www.inet.se/produkt/6909659/phanteks-ph-tc14pe-vit
och denna vattenkylare: http://www.inet.se/produkt/5321833/corsair-cooling-hydro-h60

Frågan är vilken som kommer att kyla bättre? Denna luftkylare är ju bland de större och bättre medans vattenkylare generellt sett kyler bättre.
(Ljudnivå spelar ingen som helst roll då datorn redan låter så in i h*****e.)

Ge inga förslag på dyrare då det inte är intressant att gå upp i pris längre än vad luftkylaren kostar.

Tack på förhand!

Mvh
/Oliver

Riktig vattenkylning har potential att kyla långt bättre än vanliga luftkylare, det gäller dock inte färdiga kylpaket såsom H40, H60, 620 osv. Den enda som är med i täten är H100 (som inte kan räknas som prisvärd, kostar 900 och dessutom är fläktarna skräp). Satsa på en stor och bra luftkylare då man generellt får bättre/större fläktar och bättre pris/prestanda. Dessutom behöver man inte rengöra en luftkylare för damm lika ofta som en vattenkylare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Tack så mycket för svaren allihopa!

Insåg just att jag glömde bort den ganska stora detaljen att jag inte har LP ram-minnen, alltså så går inte phanteken in....

Har nu bestämt mig för att lägga ut mer pengar på en kylare och såg då att det kommer bli dyrare att beställa phanteken än att skaffa en Corsair H100 sm tydligen ska kyla riktigt bra!
Är också lite less på vanlig fläktkylning och vill testa sluten vattenkylning.

Så vad finns det för kommentarer till denna idé?

Mvh

Visa signatur

"Skillnaden mellan manlighet och idioti är hårfin"

Asrock 970extreme4, Corsair 8Gb Vengance 1600Mhz, AMD 965BE @4ghz, Zotac gtx580, Corsair cx600, Fractal design arc och självklart ingen ssd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyber_swede:

Tack så mycket för svaren allihopa!

Insåg just att jag glömde bort den ganska stora detaljen att jag inte har LP ram-minnen, alltså så går inte phanteken in....

Har nu bestämt mig för att lägga ut mer pengar på en kylare och såg då att det kommer bli dyrare att beställa phanteken än att skaffa en Corsair H100 sm tydligen ska kyla riktigt bra!
Är också lite less på vanlig fläktkylning och vill testa sluten vattenkylning.

Så vad finns det för kommentarer till denna idé?

Mvh

Vänta isf. på i-versionen av H100 som kommer inom kort: http://www.sweclockers.com/nyhet/16107-corsair-slapper-hydro-...
Får äntligen vettiga fläktar (Corsair Air SP120L)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Okej!

Verkar som det är fruktansvärt mycket mer värt att skaffa H100i med tanke på de nya fläktarna och att det bara skiljer ca. 100 kr mellan dem.

Tack för svaret!

Visa signatur

"Skillnaden mellan manlighet och idioti är hårfin"

Asrock 970extreme4, Corsair 8Gb Vengance 1600Mhz, AMD 965BE @4ghz, Zotac gtx580, Corsair cx600, Fractal design arc och självklart ingen ssd.