Permalänk
Medlem

Klocka gt 525m.

Tänkte klocka grafikkortet i min bärbara lite och såg att Toshiba underklockat det till 475 MHz så jag drog upp det till stock som är 600 MHz. Max som man kan dra upp den i i MSI Afterburner är 625 MHz. Testade det och körde Furmark och efter ca 1 minut dog datorn men jag fick inga artifakter eller liknande. Har jag fått en krets som suger på att klocka eller finns det något man kan prova för att få upp frekvensen över stock på 600 MHz?

Visa signatur

Hej

Permalänk

Har du kollat värmen? Anledningen att de förmodligen har dragit ner klocken är för att luftflödet och kylningen är kass i datorn

Permalänk
Medlem

Japp. Den har jag koll på. 75 grader @ 470 MHz och 73 grader @ 600 MHz vilket jag tycker är lite skumt. 600 MHz fungerar problemfritt i Furmark och i spel.
Använder Gpu-z för att kolla temperaturen.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Skrivet av bonno:

Japp. Den har jag koll på. 75 grader @ 470 MHz och 73 grader @ 600 MHz vilket jag tycker är lite skumt. 600 MHz fungerar problemfritt i Furmark och i spel.
Använder Gpu-z för att kolla temperaturen.

Visar denna alla temps eller endast core-temp?
Ifall den inte visar alla ladda hem AIDA64 på valfritt sätt och sedan lägg till vram, core och alla som går lägga till så ska du nog se att något toppar väldigt högt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Visar denna alla temps eller endast core-temp?
Ifall den inte visar alla ladda hem AIDA64 på valfritt sätt och sedan lägg till vram, core och alla som går lägga till så ska du nog se att något toppar väldigt högt

Var kan jag se alla temperaturerna för grafikkorten i AIDA64?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Skrivet av bonno:

Var kan jag se alla temperaturerna för grafikkorten i AIDA64?

Verktyg -> stabilitetstest av system. Då kommer det upp en ruta med olika temp. tryck sedan på preferences och välj till alla gpu relaterade temperaturer och kolla sen tempen

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

skulle inte rekommendera att överklocka GPU på bärbara datorer. dom har en kass kylning.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

skulle inte rekommendera att överklocka GPU på bärbara datorer. dom har en kass kylning.

been there done that på den.
slutade med brända kondingar och en hemsk lukt :C

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Det går bara att se temperatur på GPU i AIDA64 och den visar samma temp som GPU-z gör. Fast datorn blir inte varm vid spel eller stabilitetstest. Fläkten varvar inte ens upp i full hastighet så jag tror inte att det är temperaturrelaterat fast det kanske är något annat som blir varm och gör så att datorn stängs av fast då borde den stängas av när jag renderar för då blir datorn varm när både processorn och grafikkortet ligger på 100% load. Kan det vara så att Toshiba köper in billigare kretsar och klockar ner dem men behåller namnet på dessa? Kör Nvidias klockfrekvenser nu och datorn stängs av då och då. Kanske en gång varannan dag. Men den kan klara flera timmar spelande innan den stängs av.

Visa signatur

Hej