Permalänk

Problem med CPU Klockning!

Hejsan! Jag har en amd athlon 64 x2 5000+ 2.6 Ghz processor och jag har läst på en massa sidor om att folk klockar den utan problem upp till 3,0 Ghz. Men när jag gör det och kör Prime95 stability test så får jag ett felmeddelande som lyder "FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file."

Vilken information om datorn i övrigt behöver ni för att veta vad felet kan bero på?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

bara för att andra lyckats klockat upp den betyder inte det att du kan göra det med te.x vad har du för moderkort? om man får veta det kan det underlätta en hel del

Permalänk
Avstängd

Ge mer spänning till NB/SB, Cpu! Håll koll på temps!

Se till att minnena håller sig under eller på gränsen vad dom klarar av i frekvens!

Sätt minnena på Command Rate 2

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk

Har ett nvidia nf520-a2 SE Ver 6.0

Permalänk
Avstängd

Med andra ord...en varm Nordbrygga Nforce bryggor blir fete varma!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk

Okej, Tack! Någon som vet någon bra kylare som klarar att kyla den?

Permalänk

köpa en kylare till Nordbryggan kan bli jobbigt kan va värt att rikta en xtra fläkt på den annars sluta klocka...

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Om du inte höjt ngt annat så är det antagligen CPU-spänningen du behöver höja.

Permalänk

Tack som fan "lorgix" där hade vi problemet! )))

Permalänk

Hur många volt vågar man höja processorn till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlssonMedC:

Hur många volt vågar man höja processorn till?

1,35V kan du utan tvekan använda. Kylningen lär vara den begränsande faktorn. Processorn får inte bli för varm.

Hitta din CPU på cpu-world.com för exakta specifikationer.

Gränsen lär vara ngnstans mellan 55 & 72°C.

Läs på om hur överklockning bör göras på din plattform.

Kortfattat så lär det handla om att höja busshastigheten, och att sänka multiplarna för dom klockor du inte vill ska höjas. Om det blir instabilt så höjer du spänningen, fortsätt på det viset tills det antingen blir för varmt eller att högre spänning inte ger ngt.

Permalänk

Okej. När jag hade på 1,35v så kom samma problem fram som innan, den gick alltså inte igenom testet. Men nu har jag 1,39 v och då ligger tempen på max 61 grader vid prime95 testet. och med de inställningarna så går allt igenom på stabilitetstestet.

Då borde ju de inställningarna fungera?

Plus att jag har beställt en ny kylare till processorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlssonMedC:

Okej. När jag hade på 1,35v så kom samma problem fram som innan, den gick alltså inte igenom testet. Men nu har jag 1,39 v och då ligger tempen på max 61 grader vid prime95 testet. och med de inställningarna så går allt igenom på stabilitetstestet.

Då borde ju de inställningarna fungera?

Plus att jag har beställt en ny kylare till processorn

1,39V och 61°C är inget problem. Är det på 3,0GHz?

Kör "In-place large FFTs" i en halvtimme för att kolla hur varmt det blir. Testa att sänka spänningen ett steg, och se om det är stabilt.

När du hittat inställningar som du tror är bra så kör du "Blend" över natten för att testa stabiliteten.

Lägg inte överdrivet mkt tid på det hela om du nu har en ny kylare på väg, men det kan ändå vara smart att bekanta sig med principerna och lära sig hur det funkar.

För 1500:- får du förresten dubbelt så många kärnor av modernare arkitektur (K10 ist. för K8), samt passande moderkort och 8GB DDR3-minne.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

1,39V och 61°C är inget problem. Är det på 3,0GHz?

Kör "In-place large FFTs" i en halvtimme för att kolla hur varmt det blir. Testa att sänka spänningen ett steg, och se om det är stabilt.

När du hittat inställningar som du tror är bra så kör du "Blend" över natten för att testa stabiliteten.

Lägg inte överdrivet mkt tid på det hela om du nu har en ny kylare på väg, men det kan ändå vara smart att bekanta sig med principerna och lära sig hur det funkar.

För 1500:- får du förresten dubbelt så många kärnor av modernare arkitektur (K10 ist. för K8), samt passande moderkort och 8GB DDR3-minne.

Yes det är på 3,0GHz.

Körde dock blend test nu och när 512k var passed så gick jag och käkade. När jag kom tillbaka så var datorn avstängd. Är det något som visar att cpu:n eller liknade inte pallar dessa inställningar ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlssonMedC:

Yes det är på 3,0GHz.

Körde dock blend test nu och när 512k var passed så gick jag och käkade. När jag kom tillbaka så var datorn avstängd. Är det något som visar att cpu:n eller liknade inte pallar dessa inställningar ändå?

Verkar som att den stängde av sig själv då. Hitta gränsen för dom olika komponenterna, en åt gången.

Vad använder du för busshastighet och multipler? Om du höjt BCLK (dvs bussen) utan att ha sänkt exempelvis NB-multipeln så kan nordbryggan orsaka instabilitet. Man vill isolera komponenterna så att man vet var begränsningen ligger. Se till att nordbrygga, RAM, och HT ligger under normal. Fortsätter det då att vara instabilt så vet du nästan säkert att det är själva CPUn som är begränsningen. (jag kanske inte minns exakt hur det går till på din plattform, men principerna är överförbara)

Den här typen av grejer får du reda på om du läser på.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Verkar som att den stängde av sig själv då. Hitta gränsen för dom olika komponenterna, en åt gången.

Vad använder du för busshastighet och multipler? Om du höjt BCLK (dvs bussen) utan att ha sänkt exempelvis NB-multipeln så kan nordbryggan orsaka instabilitet. Man vill isolera komponenterna så att man vet var begränsningen ligger. Se till att nordbrygga, RAM, och HT ligger under normal. Fortsätter det då att vara instabilt så vet du nästan säkert att det är själva CPUn som är begränsningen. (jag kanske inte minns exakt hur det går till på din plattform, men principerna är överförbara)

Den här typen av grejer får du reda på om du läser på.

okej okej. Inställningen är 13,0 x 231 och spänningen 1,39v. det är de ända inställningar som jag har gjort.

Permalänk
Skrivet av CarlssonMedC:

okej okej. Inställningen är 13,0 x 231 och spänningen 1,39v. det är de ända inställningar som jag har gjort.

Har du kollat att du inte kör din Ram för hårt, dvs, kör dom på förhög frekvens än vad dom ska? Orsakar krasher etc när ram'en blir för varm.
För när du drar upp Bus speed, så går även ram'ens hastighet up, för att fixa detta så får du "underklocka" ditt ram, med andra ord så sätter du din ram multiplier på t.ex x8 istället för x10 eller lägre om du behöver.

Edit: Folk hade visst redan sagt det, dåligt läst av mig, så inget hat tack. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlssonMedC:

okej okej. Inställningen är 13,0 x 231 och spänningen 1,39v. det är de ända inställningar som jag har gjort.

Låt säga att dom vanliga inställningarna är:

CPU: 200*13=2600
NB: 200*10=2000
RAM: 200*4=800
HT: 200*10=2000

När du då ställer BCLK till 231 ist. för 200 så höjs alla klockorna.

Om du bara vill testa CPUns gränser så kan det vara idé att köra t.ex:

CPU: 231*13
NB: 231*8
RAM: 231*3,33
HT: 231*8

Poängen är alltså att det enda som går över stock är själva CPUn.

Du bör testa CPU, RAM, NB, och BCLK var för sig. Ta reda på hur högt dom kan gå. (HT är inte mkt att bry sig om, håll den mellan 1900 & 2100 ungefär)

Det bästa stället att börja på är egentligen att se hur högt du kan få BCLK.

Läs och experimentera vidare. Lycka till!

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Låt säga att dom vanliga inställningarna är:

CPU: 200*13=2600
NB: 200*10=2000
RAM: 200*4=800
HT: 200*10=2000

När du då ställer BCLK till 231 ist. för 200 så höjs alla klockorna.

Om du bara vill testa CPUns gränser så kan det vara idé att köra t.ex:

CPU: 231*13
NB: 231*8
RAM: 231*3,33
HT: 231*8

Poängen är alltså att det enda som går över stock är själva CPUn.

Du bör testa CPU, RAM, NB, och BCLK var för sig. Ta reda på hur högt dom kan gå. (HT är inte mkt att bry sig om, håll den mellan 1900 & 2100 ungefär)

Det bästa stället att börja på är egentligen att se hur högt du kan få BCLK.

Läs och experimentera vidare. Lycka till!

Problemet är ju att i mitt bios så kan man inte så nått av dom alternativen, förutom till cpu:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlssonMedC:

Problemet är ju att i mitt bios så kan man inte så nått av dom alternativen, förutom till cpu:n.

Jag tror att det kan vara så på din plattform att den multipel som hamnar närmast under väljs automatiskt.
Du får läsa om hur man smidigast gör med ett AM2-system.
Du kommer iaf att vilja hitta högsta möjliga BCLK och högsta möjliga CPU-klock.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag tror att det kan vara så på din plattform att den multipel som hamnar närmast under väljs automatiskt.
Du får läsa om hur man smidigast gör med ett AM2-system.
Du kommer iaf att vilja hitta högsta möjliga BCLK och högsta möjliga CPU-klock.

Hittar fan ingenstans om hur jag gör för att sänka memory bus frequency

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlssonMedC:

Hittar fan ingenstans om hur jag gör för att sänka memory bus frequency

Behöver du ens göra det manuellt då?

Här är en av dom guider jag hittat via google.

Lär dig hur det funkar, ingen kan göra det åt dig. Kom tillbaka om du har frågor.