Blizzard stäms för Authenticator – kräver betalt för "nödvändig säkerhet"

Permalänk
Melding Plague

Blizzard stäms för Authenticator – kräver betalt för "nödvändig säkerhet"

Speljätten Blizzard är i hetluften för en säkerhetsfunktion som kostar pengar – nödvändig för att upprätthålla en acceptabel säkerhetsnivå.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Så de ska ge ut doserna gratis? Är ju ändå ett spelföretag vi pratar om, inte någon bank eller så..

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

nej men de skulle ju kunna uppgradera sin lösenordshantering från att bara vara lowercase alfanummeric tillatt registrera uppercase och även andra unicode tecken

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Så de ska ge ut doserna gratis? Är ju ändå ett spelföretag vi pratar om, inte någon bank eller så..

Det är väl snarare så att de tar betalt för något som rimligtvis borde ingå gratis - säkerhet alltså.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Entusiast

Den där appen till smartphone får jag titta lite närmare på tror jag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Så de ska ge ut doserna gratis? Är ju ändå ett spelföretag vi pratar om, inte någon bank eller så..

det ska inte ens behöva authenticator? ett så stort företag borde redan ha nog med säkerhet.
De dom menar är att man inte ska behöva betala för säkerheten man får av authenticator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nah, Authenticator behövs inte för att hålla en nödvändig säkerhet..
Java+adblock i webbläsaren funkar lika bra.

Men annars tycker jag att det är mycket dåligt av blizzard att inte skilja på versaler och gemener i lösenorden man använder.

Permalänk
Avstängd

ja härrigud, varför skulle dom ge ut dom gratis, ingen som köpt dom lipar ändå då om kostar typ 10e ?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ekanix20:

det ska inte ens behöva authenticator? ett så stort företag borde redan ha nog med säkerhet.
De dom menar är att man inte ska behöva betala för säkerheten man får av authenticator.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, banker då? är dom oseriösa ?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Säkerhetens ansvar ligger väl ändå på användaren.Jag menar till 99% av fallen är det ju faktiskt användarens dator som blir hackat och inte blizzard.Blizzard ska väl inte behöva betala för att vissa idioter inte vet hur man håller sin dator säker.
Mitt battlenet konto har aldrig blivit hackat på 7 år och jag använder ingen autenticator :S

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Jaha, banker då? är dom oseriösa ?

på vilken bank ska man betala för säkerhet?
all säkerhet ingår redan vad jag vet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur de som stämt blizzard tänker. För det första kan man få den gratis via en app som finns till iphone, android och windows phone. För det andra så tjänar inte blizzard någonting på authenticator. Man betalar produktionskostnaden. Fast jag tycker de borde bundla med en authenticator med battlecrest packetet. Känns som ett lamt försök att gå klirr i kassan. Vem får pengarna om de vinner? Knappast de som köpt en authenticator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

så idiotiskt... vad ska blizzard göra åt att användarna använder samma lösenord till allt?
sen skylla på blizzard för dålig säkerhet?

ingenting är gratis, dosan som man får från banken är ju garanterat inräknad någonstans.

Permalänk
Medlem

Ni borde ju använda en bild på en dosa och inte på en telefon. Tog ju några rader innan man förstod att det inte var själva GRATISAPPEN de blivit stämda för.

Permalänk
Medlem

Gratis "app" till valfri smartphone? Låter nice, synd bara att valfri smartphone för det mesta inte innefattar min smartphone... (kör MeeGo) Nå blizzard?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Sötast

Haha ja... Går detta igenom så är det rent av skrämmande.

Alla de som tycker att det är upp till blizzard att betala för era authenticators kanske ska börja med att ta bort "VISA.TXT" från skrivbordet som ni har sparat för att slippa ta fram kortet varje gång de ska handla.

Permalänk
Avstängd

Så varför Kräver inte folk att Microsoft, Sony, apple etc har liknande, Säkerhet ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Authenticator via mobilen är gratis, köper man dosorna så gör man det av egen fri vilja och får då skylla sig själv.
Folk klagar på så konstiga saker ibland.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Säkerhetens ansvar ligger väl ändå på användaren.Jag menar till 99% av fallen är det ju faktiskt användarens dator som blir hackat och inte blizzard.Blizzard ska väl inte behöva betala för att vissa idioter inte vet hur man håller sin dator säker.
Mitt battlenet konto har aldrig blivit hackat på 7 år och jag använder ingen autenticator :S

Helt rätt, dock gör människor fel ibland. Jag körde med samma filosofi och var på samma spår i 6år.. en dag loggar jag in på en polares laptop, en tråkig dag.. sedan åkte vi på resa utan att ha tankarna i spelet.. Kom tillbaka och hela min kollektion av tier "0.5"-6, inklusive tier3 var spårlöst borta och all guld etc..
.. Allt blev återställt inom 24timmar efter samtal med Blizzard.. Men att slutanvändaren (jag) skall behöva ha stenkoll på allt som har med datorer att göra, där finns väl ett resonemang. Att man inte skall behöva säkra sitt eget system när hotet om att stjäla ens konto finns.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blupparen:

Förstår inte hur de som stämt blizzard tänker. För det första kan man få den gratis via en app som finns till iphone, android och windows phone. För det andra så tjänar inte blizzard någonting på authenticator. Man betalar produktionskostnaden. Fast jag tycker de borde bundla med en authenticator med battlecrest packetet. Känns som ett lamt försök att gå klirr i kassan. Vem får pengarna om de vinner? Knappast de som köpt en authenticator.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla har inte en smartphone - jag är en av dom. (dock har jag en authenticator)

Permalänk
Medlem

Deras app till Android funkar hur bra som helst på min gamla HTC Legend. Fast nog kan jag förstå att det är frustrerande för de som inte har iOS / Android / WP och måste köpa den där dosan istället. Men eftersom Blizzard är bland den största måltavlan av hackers när det kommer till spelvärlden så kan jag förstå att de måste ha denna dosa.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Alla har inte en smartphone - jag är en av dom. (dock har jag en authenticator)

Jag vet. Läs igen. Man betalar produktionskostnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

Det är väl snarare så att de tar betalt för något som rimligtvis borde ingå gratis - säkerhet alltså.

Blizzard tar inte betalt för authenticatorn.. de tar betalt för en externa dosan du kan beställa. Appen är helt gratis till valfri smartphone.

Skrivet av ekanix20:

på vilken bank ska man betala för säkerhet?
all säkerhet ingår redan vad jag vet

Skickades från m.sweclockers.com

Du betalar för dosan du får till internetbanken tex. Detta är samma princip. Att ha en authenticator är gratis. Dock kostar en extern dosa.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Helt rätt, dock gör människor fel ibland. Jag körde med samma filosofi och var på samma spår i 6år.. en dag loggar jag in på en polares laptop, en tråkig dag.. sedan åkte vi på resa utan att ha tankarna i spelet.. Kom tillbaka och hela min kollektion av tier "0.5"-6, inklusive tier3 var spårlöst borta och all guld etc..
.. Allt blev återställt inom 24timmar efter samtal med Blizzard.. Men att slutanvändaren (jag) skall behöva ha stenkoll på allt som har med datorer att göra, där finns väl ett resonemang. Att man inte skall behöva säkra sitt eget system när hotet om att stjäla ens konto finns.

Att ha ett säkert system är bara bra att ha oavsett anledning.Jag håller inte min dator säker bara för just blizzard.Borde vara en självklarhet att ha ett säkert system hemma eller??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Blizzard förlorar pengar på Authenticators, för att de ska vara så billiga som möjligt för folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Säkerhetens ansvar ligger väl ändå på användaren.Jag menar till 99% av fallen är det ju faktiskt användarens dator som blir hackat och inte blizzard.Blizzard ska väl inte behöva betala för att vissa idioter inte vet hur man håller sin dator säker.
Mitt battlenet konto har aldrig blivit hackat på 7 år och jag använder ingen autenticator :S

Ja, alla dessa "idioter" som får sina karaktärer, gears, guld etc stulna direkt i spelet på Blizzards s.k säkra servrar. Det är förstås användarnas fel att detta händer titt som tätt, eller? 'Jag har aldrig drabbats för att jag är så mycket duktigare än alla andra, och de som drabbas är idioter.' Självklart är det så min vän...

Skrivet av Allexz:

Haha ja... Går detta igenom så är det rent av skrämmande.

Alla de som tycker att det är upp till blizzard att betala för era authenticators kanske ska börja med att ta bort "VISA.TXT" från skrivbordet som ni har sparat för att slippa ta fram kortet varje gång de ska handla.

Varför ska man överhuvudtaget behöva betala för en pryl som ska göra ett spel säkrare, när de som har gjort spelet istället kan förbättra hur man loggar in osv? Sedan hjälper ju inte den där särskilt bra mot banditer väl inne på servrarna heller, och då tycker i alla fall jag att någon borde protestera.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blupparen:

Jag vet. Läs igen. Man betalar produktionskostnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

...men man tycker ändå inte att det borde behövas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

Ja, alla dessa "idioter" som får sina karaktärer, gears, guld etc stulna direkt i spelet på Blizzards s.k säkra servrar. Det är förstås användarnas fel att detta händer titt som tätt, eller? 'Jag har aldrig drabbats för att jag är så mycket duktigare än alla andra, och de som drabbas är idioter.' Självklart är det så min vän...

Varför ska man överhuvudtaget behöva betala för en pryl som ska göra ett spel säkrare, när de som har gjort spelet istället kan förbättra hur man loggar in osv? Sedan hjälper ju inte den där särskilt bra mot banditer väl inne på servrarna heller, och då tycker i alla fall jag att någon borde protestera.

Frågan är tycker du detta gäller endast blizzard eller ska alla online tjänster ha det ? Battle.net är en tjänst som blizzard använder för att du ska kunna spela din spel, ladda ner ifrån etc.

om någon borde ha detta så är det Sony, Steam, apple, Microsoft etc finns ingen anledning att bara blizzard tvingas till det samma skall gälla för alla.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

Ja, alla dessa "idioter" som får sina karaktärer, gears, guld etc stulna direkt i spelet på Blizzards s.k säkra servrar. Det är förstås användarnas fel att detta händer titt som tätt, eller? 'Jag har aldrig drabbats för att jag är så mycket duktigare än alla andra, och de som drabbas är idioter.' Självklart är det så min vän...

Varför ska man överhuvudtaget behöva betala för en pryl som ska göra ett spel säkrare, när de som har gjort spelet istället kan förbättra hur man loggar in osv? Sedan hjälper ju inte den där särskilt bra mot banditer väl inne på servrarna heller, och då tycker i alla fall jag att någon borde protestera.

För guds skull människa.. Läs på.. Det handlar om den externa dosan du kan beställa. Själva "säkerheten" är gratis men dosan kostar. Trots en viss summa så går Blizzard antagligen minus ändå för att folk som klagar ska få sina authenticators.. om man inte vill betala för den så finns den gratis för Smartphones.

Och ja, 90% av alla hackade konton är rent användarens fel.. varför? Jo för de har skitit i en viss aspekt av säkerhet. I flesta fall är det pga. avsaknad av authenticator och delade lösenord på diverse sidor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Sötast
Skrivet av €lysian:

Varför ska man överhuvudtaget behöva betala för en pryl som ska göra ett spel säkrare, när de som har gjort spelet istället kan förbättra hur man loggar in osv? Sedan hjälper ju inte den där särskilt bra mot banditer väl inne på servrarna heller, och då tycker i alla fall jag att någon borde protestera.

Du behöver inte betala för en pryl som gör inloggningen säkrare, utan du kan helt enkelt välja att inte få ditt lösenord stulet istället.

Du kan ju t.ex installera valfritt säkert operativ i sandlådemiljö och sedan skapa ett wowkonto där på en email som skapas endast för det syftet som sedan antingen raderas eller aldrig öppnas igen på en osäker dator.

Efter det så formaterar du din speldator och säkrar den med antivirus,brandvägg och liknande och installerar WoW och ENDAST WoW på den.
Du får endast använda speldatorn för just WoW och inget annat, du får inte öppna din mail, surfa eller ens lyssna på en MP3 på datorn utan endast WoW.

Jag kan personligen garantera dig att sålänge som datorn är uppdaterad och har fullgott skydd så kommer ditt konto _ALDRIG_ att falla i någon annans händer då _ALLA_ konton som någonsin har blivit övertagna har varit pga kundens dumhet och okunnighet.

Anledningen till att så många kontostölder uppstår för blizzard är just av den simpla anledningen: De har miljoner kunder, och den absolut största massan av dessa kunderna har INGEN till väldigt dålig kunskap om datorer i allmänhet. Ja till och med om spel vilket man märker när man försöker spela i party på Blizzards servrar ._.

Blizzard erbjuder till dessa kunder en Authenticator för att sänka deras egna supportkostnader, då desto färre av deras totalpuckade kunder som ger bort sina konton genom att frivilligt installera spyware och liknande, desto billigare blir det för dem.

Blizzard skulle nog helst vilja ge ut en gratis authenticator till varenda en av deras kunder för att dramatiskt sänka supportkostnaderna som de har för att gång på gång rädda dessa kunder som inte bryr sig det minsta för att sedan gå in på blizzards forum och klaga på hur sämst blizzard är.

Tyvärr för Blizzards del så är det ett Aktiebolag och skulle de plötsligt gå ut och säga att de ska ge bort authenticatos för miljontals dollars värde så skulle aktien sjunka dramatiskt.