Hjälp en novis som behöver billig och tyst cpu-kylare

Permalänk

Hjälp en novis som behöver billig och tyst cpu-kylare

Har en gammal P4 3,4 Prescott. Om jag inte har missförstått allt så kan denna processor dra upp till 150W, är detta detsamma som att den producerar lika mycket värme i Watt?
Har nu den medlevererade stockkylaren samt en 92mm fläkt som går i 3500rpm vid högsta varv vilket skapar ett himla oljud. Temperaturen ligger på max 72 grader men vid vila så ligger den på ca 63. Skulle vilja ha en tystare fläkt som uppfyller kylningen men ändå inte är särskilt dyr om denna ekvation går ihop.
Burken är inte så stor så jag tror inte jag får in så mycket större kylare än 14 cm på höjden vilket tyvärr utesluter flera modeller. Har kollat på Arctic Freezer 13 (ej pro), kan den fungera? Enl tillverkaren klarar den upp till 200w värme. Någon som vill rekommendera någon annan. Budget ligger på max 300kr. Har även funderat på en Noctua med 92mm fläktar men då sticker det iväg lite mer i pris.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att rensa datorn på damm om du inte redan gjort det, det brukar höja temperaturen en hel del om det är mycket damm i datorn.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Den är helt dammfri. Har blåst ur allt damm och bytt ur kylpastan men tempen är oförändrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargazer76:

Har en gammal P4 3,4 Prescott. Om jag inte har missförstått allt så kan denna processor dra upp till 150W, är detta detsamma som att den producerar lika mycket värme i Watt?
Har nu den medlevererade stockkylaren samt en 92mm fläkt som går i 3500rpm vid högsta varv vilket skapar ett himla oljud. Temperaturen ligger på max 72 grader men vid vila så ligger den på ca 63. Skulle vilja ha en tystare fläkt som uppfyller kylningen men ändå inte är särskilt dyr om denna ekvation går ihop.
Burken är inte så stor så jag tror inte jag får in så mycket större kylare än 14 cm på höjden vilket tyvärr utesluter flera modeller. Har kollat på Arctic Freezer 13 (ej pro), kan den fungera? Enl tillverkaren klarar den upp till 200w värme. Någon som vill rekommendera någon annan. Budget ligger på max 300kr. Har även funderat på en Noctua med 92mm fläktar men då sticker det iväg lite mer i pris.

Cooler master hyper 212 evo? http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk

MMM, men den bygger 15.9 cm från moderkortet. Får tyvärr inte plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargazer76:

MMM, men den bygger 15.9 cm från moderkortet. Får tyvärr inte plats.

Skär ut ett hål i chassit?

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem

Han har Socket 478 -.- den där är från 775 och uppåt

Permalänk
Medlem

http://www.tradera.com/cooler-master-cpu-kylare-xdream-i117-s... 95kr + frakt, glöm inte att du behöver byta kylpasta vid byte av kylare!

http://www.tradera.com/fractal-design-silent-series-92mm-flak...

billig 92mm fläkt om du vill byta chassifläkten som är väldigt tyst

http://www.tradera.com/kylpasta-1-5-gr-auktion_301820_1682859...

kylpasta, räcker för din gamla prolle behövs ingen fancy på den rengör med ett oljefritt medel som avdunstar från processorn och torka av med en pappers näsduk tills cpu'n är ren från pasta och lägg sedan en liten klick i mitten av processorn och kläm på den nya kylaren!

Permalänk

Förtydligande. Har sockel lga775.

Permalänk

Framgår inte om du har socket 478 eller 775, det finns P4 Prescott för båda. Är du själv osäker kan du slå upp moderkortets modell i Google för att kontrollera. Är det socket 775 så kanske du har tur att moderkortet är modernt nog för en äldre Core 2 Duo, det går att kolla hos moderkortstillverkaren, dessa CPU:er avger betydligt mindre värme och är dessutom betydligt kvickare.

EDIT: Du hann visst före mig. Vilket moderkort har du? Må hända att du kan köpa till dig en billig beg. Core 2 Duo istället och tjäna prestanda på pengarna istället.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så är inte antalet watt din processor kan dra samma som vilken värmelledningsförmåga den behöver. Värmeledningsförmågan skrivs i TDP watt (http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_design_power).
http://www.inet.se/produkt/5321383/scythe-samurai-zz kanske skulle vara nått 92mm fläkt och 2500rpm kan nog låta ganska mycket tyvärr. Annars kanske http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/108841-scythe_cpu-kyl... passar bättre den skall vara lite tystare .

Visa signatur

"Why do I have to be Mr.Pink? "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargazer76:

Förtydligande. Har sockel lga775.

http://www.tradera.com/cooler-master-cpu-kylare-xdream-i117-s... denna då kanske + allt jag skrev, allt som allt verkar det hålla sig inom 300kr för både kylpasta, 92mm fläkt och cpu kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Han har Socket 478 -.- den där är från 775 och uppåt

Jaha jag trodde det var 775 på p4: or

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Skrivet av Uvania:

http://www.tradera.com/cooler-master-cpu-kylare-xdream-i117-s... 95kr + frakt, glöm inte att du behöver byta kylpasta vid byte av kylare!

http://www.tradera.com/fractal-design-silent-series-92mm-flak...

billig 92mm fläkt om du vill byta chassifläkten som är väldigt tyst

http://www.tradera.com/kylpasta-1-5-gr-auktion_301820_1682859...

kylpasta, räcker för din gamla prolle behövs ingen fancy på den rengör med ett oljefritt medel som avdunstar från processorn och torka av med en pappers näsduk tills cpu'n är ren från pasta och lägg sedan en liten klick i mitten av processorn och kläm på den nya kylaren!

http://www.online-tech-tips.com/wp-content/uploads/2010/06/Th...

Har som sagt redan bytt pastan utan resultat. Vad jag primärt vill är att sänka ljudnivån från processorkylningen men samtidigt behålla eller förbättra kyleffekten. Chassifläktarna är utbytta mot Noctua 80 mm en insug plus en utblås, mer plats finns inte. Jag vill bara inte riskera att få sämre kyleffekt vid ett byte då processorn redan går ganska varm. Vad jag förstått så är dessa processorer några av dom mest varmgående.

Permalänk
Skrivet av chaos_maniac:

Framgår inte om du har socket 478 eller 775, det finns P4 Prescott för båda. Är du själv osäker kan du slå upp moderkortets modell i Google för att kontrollera. Är det socket 775 så kanske du har tur att moderkortet är modernt nog för en äldre Core 2 Duo, det går att kolla hos moderkortstillverkaren, dessa CPU:er avger betydligt mindre värme och är dessutom betydligt kvickare.

EDIT: Du hann visst före mig. Vilket moderkort har du? Må hända att du kan köpa till dig en billig beg. Core 2 Duo istället och tjäna prestanda på pengarna istället.

Är en Fujitsu-Siemens från 2005 :S ,
ska kolla moderkortet lite senare. Hur kontrollerar jag huruvida det går att köra en Core2Duo? Har faktist funderat på den möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargazer76:

Är en Fujitsu-Siemens från 2005 :S ,
ska kolla moderkortet lite senare. Hur kontrollerar jag huruvida det går att köra en Core2Duo? Har faktist funderat på den möjligheten.

be quiet kylare?;);)

Permalänk
Skrivet av Stargazer76:

Är en Fujitsu-Siemens från 2005 :S ,
ska kolla moderkortet lite senare. Hur kontrollerar jag huruvida det går att köra en Core2Duo? Har faktist funderat på den möjligheten.

Är den från 2005 är det omöjligt att köra Core 2 Duo tyvärr, de första släpptes sommaren 2006. Det bästa du kan göra är nog att antingen köpa en riktigt stor kylare OCH ha bra ös i utblås från datorn (ingen mening med bra CPU-kylning om all värme stannar i lådan), eller överväga att inhandla ett nytt/nybegagnat system istället som körs svalare. Prescott är en värmemardröm tyvärr.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucce11:

Jaha jag trodde det var 775 på p4: or

njaa, p4or började dyka upp 2001, de som kom till 775 var budgetprollar som inte hade på den plattformen att göra alls

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lucce11:

Jaha jag trodde det var 775 på p4: or

Prescott fanns till båda två. Det fanns även tidigare P4:or till 423.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Om man tar en titt på grafen längst ned på denna sida ser det ut som att Artic Freezer 13 är en respektabel kylare, så vill du gå den även kan det vara värt ett försök - om inte annat har du en bra kylare för nästa bygge.

http://www.hardwaresecrets.com/article/Arctic-Cooling-Freezer...

Vill du ha lite extra kul kan du såga hål i chassit för en extra 120mm-fläkt, till exempel. Det finns nog mycket som kan göras med chassit för att förbättra dina temperaturer.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Skrivet av Stargazer76:

Är en Fujitsu-Siemens från 2005 :S ,
ska kolla moderkortet lite senare. Hur kontrollerar jag huruvida det går att köra en Core2Duo? Har faktist funderat på den möjligheten.

Moderkortet är enl CPUID ett Fujitsu Siemens D1826-G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargazer76:

Moderkortet är enl CPUID ett Fujitsu Siemens D1826-G

det är en 775 bräda som endast har stöd för den prollen du har i den nu :/ men köp en billig kylare, t.ex. en sådan jag länkade och ta av sidopanelen på datorn eller liknande för att öka ventilationen.. det är en antik dator, iaf i sweclockers mått och i mitt tyckte är den inte värd att lägga ner mer än 150-200kr på högst.. man kan säkert hitta en liknande dator på blocket för 500kr med xp licens!

Permalänk

Enligt tester verkar även denna kylare vara bra för pengarna. Dessutom har fläkten gummidämpad upphängning som förmodligen får bort en del av ljudet. Kan vara en bra kylare att köpa för att även bära med dig till nästa dator. http://cdon.se/hemelektronik/xigmatek_nepartak_s983_cpu_coole...

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

det är en 775 bräda som endast har stöd för den prollen du har i den nu :/ men köp en billig kylare, t.ex. en sådan jag länkade och ta av sidopanelen på datorn eller liknande för att öka ventilationen.. det är en antik dator, iaf i sweclockers mått och i mitt tyckte är den inte värd att lägga ner mer än 150-200kr på högst.. man kan säkert hitta en liknande dator på blocket för 500kr med xp licens!

Kan säkerligen hitta någon som slänger en bättre dator...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Kan säkerligen hitta någon som slänger en bättre dator...

Förmodligen ja, men inget man behöver vara elak över. Alla har olika behov, känner folk som kör på ännu äldre och segare hårdvara idag - just för att det funkar för dem. Dock tycker väl även jag att det är dags för trådskaparen att skaffa en nyare dator snart, för den kommer nog inte fungera många år till och det finns alltid risk för att det "smäller" när man använder elektronik alltför många år.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Kan säkerligen hitta någon som slänger en bättre dator...

Förstår att det kan anses vara "antika" saker men alla kan tyvärr inte prioritera en ny dator för flera tusen vart och vart annat år för att hänga med. Nu använder min nioåriga dotter denna dator och hon är nöjd med den förutom att den låter högt så den får gå så länge den går. Tack alla som givit konstruktiva förslag. Det uppskattas.

Permalänk
Skrivet av Stargazer76:

Förstår att det kan anses vara "antika" saker men alla kan tyvärr inte prioritera en ny dator för flera tusen vart och vart annat år för att hänga med. Nu använder min nioåriga dotter denna dator och hon är nöjd med den förutom att den låter högt så den får gå så länge den går. Tack alla som givit konstruktiva förslag. Det uppskattas.

Jag vet inte hur insatt du är med dagens utbud, men tänkte iaf dra till med ett litet förslag för billig budgetuppgradering som borde passa in i ditt chassi (ditt moderkort ser iaf ut som vanlig ATX-typ). Ifall datorn inte ska spelas tunga spel på behöver man inte ens använda det grafikkort du har i datorn nu, processorn har inbyggt grafikkort som klarar det mesta andra. Jag antar att grafikkortet i datorn kanske det också för oljud, det är inte helt ovanligt. Ta en titt iaf, kanske det vore en bra kompromiss eftersom kostnaden inte är så mycket större än att köpa en kylare - om du har en vana för sådant här? Tänk dock på att datorns licensnyckel för Windows inte längre kommer att fungera i.o.m. en uppgradering, så detta måste även fixas.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2525204/budgetuppgradering

Annars så skaffa den där kylaren jag länkade till på CDON, den verkar kyla bra och ska tydligen inte låta lika förskräckligt. Är du händig så fixa lite bättre kylning i chassit också, det finns mycket som kan göras, t.ex. 120mm-fläkthål på sidan eller toppen. Kan du visa några bilder på datorn, in- och utvändigt, kanske vi här på forumet kan komma på något sätt att få det bättre?

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaos_maniac:

Jag vet inte hur insatt du är med dagens utbud, men tänkte iaf dra till med ett litet förslag för billig budgetuppgradering som borde passa in i ditt chassi (ditt moderkort ser iaf ut som vanlig ATX-typ). Ifall datorn inte ska spelas tunga spel på behöver man inte ens använda det grafikkort du har i datorn nu, processorn har inbyggt grafikkort som klarar det mesta andra. Jag antar att grafikkortet i datorn kanske det också för oljud, det är inte helt ovanligt. Ta en titt iaf, kanske det vore en bra kompromiss eftersom kostnaden inte är så mycket större än att köpa en kylare - om du har en vana för sådant här? Tänk dock på att datorns licensnyckel för Windows inte längre kommer att fungera i.o.m. en uppgradering, så detta måste även fixas.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2525204/budgetuppgradering

Annars så skaffa den där kylaren jag länkade till på CDON, den verkar kyla bra och ska tydligen inte låta lika förskräckligt. Är du händig så fixa lite bättre kylning i chassit också, det finns mycket som kan göras, t.ex. 120mm-fläkthål på sidan eller toppen. Kan du visa några bilder på datorn, in- och utvändigt, kanske vi här på forumet kan komma på något sätt att få det bättre?

byggde ett liknande system till min mormor fast förra generationens FM1 och vid slösurfande känns den rappare än min egna burk faktiskt dock har dom en 2 x 80gb 7200rpm sata 2 diskar i RAID från deras förra märkesdator (ja det satt raidade diskar i en märkesdator blev förvånad jag med!) som kanske gör att det känns smidigare än vad det egentligen borde vara, men sålänge man inte startar igång några krävande spel är detta verkligen mycket dator för pengarna!

det var iaf FM1 A4 Prolle i den, 2x2gb 1333mhz ddr3, 2x 80gb sata 7200rpm i RAID 0, mATX bräda från asrock? + PSU, Chassi,dvd brännare fläktar osv från en märkesdator, enbart ljudingångarna i det chassit som inte passade på det nya moderkortet men det löste jag med ett 99kr's usb ljudkort från clas ohlsson, de använder inbyggda högtalare i skärmen ändå

Permalänk

Är inte alls insatt i dagens utbud. Dock har dottern ett krav,, hon ska kunna spela Sims3. Om detta räknas som krävande spel vet jag ej. Har nu ett GeForce 8600gt pci-e utan fläkt så det låter ingenting om det. Kan man flytta med det kortet till ett sånt moderkort du nämnde? Funderade även kring det där om att få bättre temp rent allmänt i burken genom att sänka lufttempen. Kan det vara tillräckligt för att cpu-kylaren ska gå på lägre varv rent allmänt? Fläkten låter ju inte så jävligt när den går på lite lägre varv Hur låg temp ska man ha i burken? Vet ej säkert i skrivande stund men tror jag brukar ligga på 33grader på "ambient"...är det temperaturen i burken? Kan det göra stor skillnad med en extra 120mm fläkt i utblås eller är det bättre att blåsa in mer sval luft och skapa övertryck?

Permalänk

33 grader ambient är helt OK temperatur faktiskt, bättre än förväntat (om det stämmer). Det är temperatur mätt från moderkortet som signalerar luftens värme i burken. Får du dock ned ambient mer närmare 25 grader så är det klart att CPU-fläkten även inte kommer behöva pressa luft lika hårt. Det finns blandade meningar om man ska ha övertryck eller undertryck i lådorna, personligen kör jag hellre undertryck eftersom temperaturerna ofta blir lägre än övertryck - men kräver då att man städar datorn oftare. Har du inget emot att städa lite oftare i datorn så kör på med 120mm utblås. Jag tror att detta kan vara ett bra första steg och ett billigt sådant, räcker att du har en 120mm som körs i 800-1000 rpm för utblås, kolla hos CDON för de brukar ha billiga fläktar. Detta kan göra en skillnad i temperatur som, om du har tur, gör att CPU-fläkten inte behöver gå 100%. Känns luften ur utblåset "hett" så skulle jag nog säga att mer ventilation behövs.

Ifall uppgradering är på tavlan går det bra att använda det grafikkort ni har nu, men en sak jag kom på är att nya moderkort inte har de gamla breda ATA/IDE-kontakterna längre, så ifall hårddisk och DVD inte körs med SATA (vilket numera är ett krav) kanske det är lika bra att köra på med nuvarande hårdvara i vilket fall. Är du osäker så släng upp en bild på hur det ser ut invändigt i datorn.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •