Permalänk
Medlem

Streama från Server

Jag har tagit hjälp ifrån alla som hjälpt mig i tråden och gjort en liten mini guide!

Ladda ner FileZilla Server och installera.

När du väl har installerat Filezilla server så öppnar du FileZilla Server Interface och loggar in på 127.0.0.1 (local host) port 14147.
När du nu är inloggad så klickar du på Edit och ändrar port general settnings, sedan ändrar du port i Passive mode settnings till port range 5000-5100.
Nu har vi konfiguerat portarna i servern så nära och kära snart kan ansluta, men först måste vi in i routern.
Väl inne i routern så måste vi öppna upp dessa portar och det kan ni läsa om på www.portforward.com.
Ni öppnar port 20-21, och sedan 5000-5100 och tilldelar den till eran Server/Dator.

Nu kan nära och kära ansluta till er! Men hur roligt är det att ansluta till en tom FTP server?!
- Inget roligt alls ska du se!

Då gör vi följande, in på FileZilla Server Interface igen.

Trycker på Edit>Users, där gör vi en användare till höger.

Tryck på Add skriv in TestUser som ett exempel, kryssar i password, skriver in ett unikt lösenord för den användaren.
Vips så har vi gjort en Användare som kan ansluta!
Nu trycker vi på fliken Shared Folders och trycker på Add den mappen ni vill dela ut, om det är två mappar ni vill dela så gör ni samma sak!

Efter ni gjort det så skapar ni en helt ny TOM mapp som heter FTP och så lägger ni till den som dem två första mapparna.

Nu kommer ni se en lista
t.ex
X:/Film
X:/Serie
X:/Foton
och sen mappen ni gjorde sist utav allt:
X:/FTP

Markera den mappen och tryck på "set as home dir" då är det eran root katalog.
sen högerklickar ni på X:/Film tryck på Edit Alias och skriv /Film, och sen samma sak på alla mapparna förutom root katalogen

Då kommer det se ut så här ungefär

X:/Film ------------------ /Film
X:/Foton ------------------ /Foton
X:/Serie ------------------ /Serie
H X:/FTP

Ser det ut så, är det helt rätt!

Sedan testar ni servern på http://www.g6ftpserver.com/en/ftptest
Då ska den lyckas ansluta till PASV, det kan se ut så här!

* About to connect() to 80.xxx.xxx.xxx port 21 (#0)
* Trying 80.xxx.xxx.xxx... connected
* Connected to 80.xxx.xxx.xxx (80.xxx.xxx.xxx) port 21 (#0)
< 220 Välkommen till TESTUSERS FTP

> USER TestUser
< 331 Password required for TestUser

> PASS *****
< 230 Logged on

> PWD
< 257 "/" is current directory.
* Entry path is '/'

> CLNT Testing from http://www.g6ftpserver.com/ftptest from IP xx.xxx.xxx.xxx
< 200 Don't care

> FEAT
< 211-Features:
< MDTM
< REST STREAM
< SIZE
< MLST type*;size*;modify*;
< MLSD
< UTF8
< CLNT
< MFMT
< 211 End

> PASV
* Connect data stream passively
< 227 Entering Passive Mode (80,xxx,xxx,xxx)
* Trying 80.xxx.xxx.xxx... connected
* Connecting to 80.xxx.xxx.xxx (80.xxx.xxx.xxx) port 53785

> TYPE A
< 200 Type set to A

> LIST
< 150 Connection accepted
* Maxdownload = -1
{ [data not shown]
######################################################################## 100,0% ######################################################################## 100,0% ######################################################################## 100,0%* Remembering we are in dir ""
< 226 Transfer OK
######################################################################## 100,0%* Connection #0 to host 80.xxx.xxx.xxx left intact

> QUIT
######################################################################## 100,0%drwxr-xr-x 1 ftp ftp 0 Nov 11 13:11 Film
drwxr-xr-x 1 ftp ftp 0 Aug 05 2012 Foton
drwxr-xr-x 1 ftp ftp 0 Nov 11 01:50 Serier
< 221 Goodbye
* Closing connection #0

Vill ni streama till XBMC så kan jag skriva en liten guide till det, citera mig så fixar vi det!
MVH

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk

En vanlig windowsutdelning brukar vara lättast. Om båda datorerna är på samma nätverk dvs.
Sök på "windows 7 file share" eller dylikt. I XBMC sedan väljer du Videos -> Add Videos -> SMB/Windows network share och navigerar fram dig till datorn/mappen du delat ut. Lycka till.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Om du kör FTP och båda sitter bakom brandvägg tänkt då på att du måste öppnar upp extra portar för att kunna köra passiv överföring om du inte öppnar portarna på din fars sida också för att köra aktiv överföring.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör samma lösning åt min far. RaidenFTPd, öppnat port 20 och 21, funkar finfint. Källan jag lägger till på hans sida när han ska ansluta, är bara vanlig FTP.

Permalänk

Kör ni över internet eller kör ni i ett lokalt nätverk hemma? Förstod det som det sista, isf kanske du ska kolla om du kommer åt filerna via vanlig windows fildelning. Funkar inte det så börja felsök nätverket. Kolla brandväggarna också.

MVH Aura

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davrex:

Om du kör FTP och båda sitter bakom brandvägg tänkt då på att du måste öppnar upp extra portar för att kunna köra passiv överföring om du inte öppnar portarna på din fars sida också för att köra aktiv överföring.

Tack för snabbt svar! Vilka portar ska jag öppna på hans router?

Skrivet av Segas:

Jag kör samma lösning åt min far. RaidenFTPd, öppnat port 20 och 21, funkar finfint. Källan jag lägger till på hans sida när han ska ansluta, är bara vanlig FTP.

Okej tack för snabbt svar, kan du inte vara vänlig och skriva exakt hur du har gjort steg för steg så jag kan prova om det funkar?
Med vänlig hälsning,

Skrivet av Aurastream:

Kör ni över internet eller kör ni i ett lokalt nätverk hemma? Förstod det som det sista, isf kanske du ska kolla om du kommer åt filerna via vanlig windows fildelning. Funkar inte det så börja felsök nätverket. Kolla brandväggarna också.

MVH Aura

Vi sitter inte på samma nätverk. Förlåt att jag inte skrev ut det.
Tack för snabbt svar!

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

En vanlig windowsutdelning brukar vara lättast. Om båda datorerna är på samma nätverk dvs.
Sök på "windows 7 file share" eller dylikt. I XBMC sedan väljer du Videos -> Add Videos -> SMB/Windows network share och navigerar fram dig till datorn/mappen du delat ut. Lycka till.

Tack för dit snabba svar, men vi sitter inte på samma nätverk! SMB kör jag från min htpc samma nätverk!

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Medlem

Börja med att se om det fungerar med en vanlig ftp-klient där du har lite mer att felsöka på. Typ filezilla. Men du måste öppna portar i routern på din sida för att det ska fungera.

Permalänk
Inaktiv

Googla gene6 ftp test, där kan du testa din ftp om den ens går att ansluta till. Gällande xbmc så är inställningarna så löjligt lätta att göra, att du förtjänar smisk om du ber om hjälp med det.

Men börja med din ftp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Googla gene6 ftp test, där kan du testa din ftp om den ens går att ansluta till. Gällande xbmc så är inställningarna så löjligt lätta att göra, att du förtjänar smisk om du ber om hjälp med det.

Men börja med din ftp!

Skickades från m.sweclockers.com

* About to connect() to 90.231.139.136 port 21 (#0)
* Trying 90.231.139.136... connected
* Connected to 90.231.139.136 (90.231.139.136) port 21 (#0)
< 220 Välkommen till Kerneheds FTP

> USER Test
< 331 Password required for test

> PASS *****
< 230 Logged on

> PWD
< 257 "/" is current directory.
* Entry path is '/'

> CLNT Testing from http://www.g6ftpserver.com/ftptest from IP 94.234.170.110
< 200 Don't care

> FEAT
< 211-Features:
< MDTM
< REST STREAM
< SIZE
< MLST type*;size*;modify*;
< MLSD
< UTF8
< CLNT
< MFMT
< 211 End

> PASV
* Connect data stream passively
< 227 Entering Passive Mode (90,231,139,136,220,78)
* Trying 90.231.139.136... Connection refused
* couldn't connect to host
* Closing connection #0

curl: (7) couldn't connect to host

Öppnat port 21 samt 5000 och 5100

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Inaktiv

Är 5000 och 5100 data-ports? För isåfall ska det vara en range, inte två specifika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig att använda Plex istället för XBMC?
Betydligt enklare att använda över olika nätverk.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag kör xbmc och ansluter med ftp, bara att ansluta som med vanligt ftp program. Fungerar det med vanligt program så funkar det i xbmc också.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kan du tänka dig att använda Plex istället för XBMC?
Betydligt enklare att använda över olika nätverk.

Nej inte Plex, vill ha xbmc. Den spelaren klarar allt jag vill ha. Ftp ska ju funka, men är inte hundra på inställningarna.
Tack för svar

Skrivet av Citrona:

Jag kör xbmc och ansluter med ftp, bara att ansluta som med vanligt ftp program. Fungerar det med vanligt program så funkar det i xbmc också.

Kan du berätta exakt hur du gjort?
Med vänlig hälsning,

Skrivet av Segas:

Är 5000 och 5100 data-ports? För isåfall ska det vara en range, inte två specifika.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är range tror jag! Vad har du för inställningar.
Tack för dina svar. Är väldigt tacksam.

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kernehed:

Nej inte Plex, vill ha xbmc. Den spelaren klarar allt jag vill ha. Ftp ska ju funka, men är inte hundra på inställningarna.
Tack för svar

Kan du berätta exakt hur du gjort?
Med vänlig hälsning,

Nej det är range tror jag! Vad har du för inställningar.
Tack för dina svar. Är väldigt tacksam.

Ingen fara alls.

När du öppnar portar i routern, så finns det så att du kan sätta en port, eller sätta en "range", te.x från 5000 till 5100, det är antagligen en sån sak du missat (eftersom PASV anslutning misslyckas). Jag ska faktiskt vara ärlig och säga att jag aldrig fick rätt på Filezilla, så jag använde mig av min PRO licens av RaidenFTPd sen många år tillbaka.

XBMC är inte svårare än såhär (mitt är satt till svenska);

Videos -> Filer -> lägg till video... -> Bläddra -> Lägg till nätverksplats -> Leta upp FTP-server -> Fyll i uppgifterna -> klar.

Uppgifterna kan dock vara lite luriga.

Låt oss säga att du har en Sparat-mapp.

X:\Sparat

Dina filmer ligger i X:\Sparat\Filmer

Då ska det se ut såhär i XBMC:

Serveradress: <din ip-adress
Fjärrsökväg: Filmer
Port: 21
Användarnamn: vad du har valt
Lösenord: vad du har valt

Ganska uppenbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ingen fara alls.

När du öppnar portar i routern, så finns det så att du kan sätta en port, eller sätta en "range", te.x från 5000 till 5100, det är antagligen en sån sak du missat (eftersom PASV anslutning misslyckas). Jag ska faktiskt vara ärlig och säga att jag aldrig fick rätt på Filezilla, så jag använde mig av min PRO licens av RaidenFTPd sen många år tillbaka.

XBMC är inte svårare än såhär (mitt är satt till svenska);

Videos -> Filer -> lägg till video... -> Bläddra -> Lägg till nätverksplats -> Leta upp FTP-server -> Fyll i uppgifterna -> klar.

Uppgifterna kan dock vara lite luriga.

Låt oss säga att du har en Sparat-mapp.

X:\Sparat

Dina filmer ligger i X:\Sparat\Filmer

Då ska det se ut såhär i XBMC:

Serveradress: <din ip-adress
Fjärrsökväg: Filmer
Port: 21
Användarnamn: vad du har valt
Lösenord: vad du har valt

Ganska uppenbart.

Tack för pedagogiskt svar! Portarna har jag öppnat så som du menar 5000-5100 sen utlös port 5000 tror jag det heter. Jag har skrivit sökväg E:/Ftp/film då ftp är home dit och alias på film är E:/ftp/film. Ska hem och testa igen

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kernehed:

Tack för pedagogiskt svar! Portarna har jag öppnat så som du menar 5000-5100 sen utlös port 5000 tror jag det heter. Jag har skrivit sökväg E:/Ftp/film då ftp är home dit och alias på film är E:/ftp/film. Ska hem och testa igen

Lugnt, jag sitter bara här på lasarettet ändå och väntar på att käringen ska klämma ut vår son nån gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Lugnt, jag sitter bara här på lasarettet ändå och väntar på att käringen ska klämma ut vår son nån gång.

Va!! Kräver hon inte 100% uppmärksamhet?
/z

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Lugnt, jag sitter bara här på lasarettet ändå och väntar på att käringen ska klämma ut vår son nån gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Underbart, onödig kommentar men tyckte inte att det räckte med bara gilla-knappen.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Lugnt, jag sitter bara här på lasarettet ändå och väntar på att käringen ska klämma ut vår son nån gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha härlig du! Grattis! När vi var där då jävlar fick man inte ens röra en fena då vart det liv i luckan!!

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Lugnt, jag sitter bara här på lasarettet ändå och väntar på att käringen ska klämma ut vår son nån gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Men jag återkommer hur det går, på jobbet nu. Så kan vi se om du fått din son! Lycka till

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Inaktiv

Äh, det är lugnt här - dom har gott om lugnande medicin verkar det som, höhö.

Btw, glöm inte kolla så att brandväggen släpper igenom dig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Äh, det är lugnt här - dom har gott om lugnande medicin verkar det som, höhö.

Btw, glöm inte kolla så att brandväggen släpper igenom dig...

Skickades från m.sweclockers.com

Ska jag titta det på farsgubbens dator?

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kernehed:

Ska jag titta det på farsgubbens dator?

Jag tänkte mest på när du kollar så din FTP går att nå, tex genom Gene6-testet. Nu är jag som sagt på förlossningen, men om du inte löser det tills imorgon, kan jag faktiskt dra över mina och fars ini-filer, så kan du jämföra själv? Någon med större kunskap kanske vet exakt VILKA filer man ska ha?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Äh, det är lugnt här - dom har gott om lugnande medicin verkar det som, höhö.

Btw, glöm inte kolla så att brandväggen släpper igenom dig...

Skickades från m.sweclockers.com

Nu blir jag lite galen! Jag tycker att jag gjort allting rätt! Här kommer bilder:

Port 21 öppen!

Port range 5000-5100!

Inne i FileZilla mina mappar!

Inne i Filezilla port 21 öppen!

Inne i Filezilla port range 5000-5100 öppen!

Inställningar Windows Brandväggen

Inne i XBMC settnings!

Blir tokig, ser ni vart felet är någonstans? Det gör inte jag!!!!!!!!!!!!
Många bilder, kanske blev lite kladdigt men är galen! Mer galen än din fru Segas

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kernehed:

Nu blir jag lite galen! Jag tycker att jag gjort allting rätt! Här kommer bilder:

http://i49.tinypic.com/j7dcle.png

Port 21 öppen!

http://i45.tinypic.com/23uvhno.png

Port range 5000-5100!

http://i49.tinypic.com/6dtuh2.png

Inne i FileZilla mina mappar!

http://i50.tinypic.com/v58lzc.png

Inne i Filezilla port 21 öppen!

http://i45.tinypic.com/xf280m.png

Inne i Filezilla port range 5000-5100 öppen!

http://i46.tinypic.com/2nba5g3.png

Inställningar Windows Brandväggen

http://i47.tinypic.com/11lltmf.png

Inne i XBMC settnings!

Blir tokig, ser ni vart felet är någonstans? Det gör inte jag!!!!!!!!!!!!
Många bilder, kanske blev lite kladdigt men är galen! Mer galen än din fru Segas

Hon läser Hemmet's Journal, haha.

Jag såg felet direkt...du har glömt att längst till höger välja vilken port som ska utlösas... Thomson har ingen aning vad den ska göra med dina portar på måldatorn. Men du, finns det ingen färdig justering för just FTP? Har för mig det när jag hade Telia själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Hon läser Hemmet's Journal, haha.

Jag såg felet direkt...du har glömt att längst till höger välja vilken port som ska utlösas... Thomson har ingen aning vad den ska göra med dina portar på måldatorn. Men du, finns det ingen färdig justering för just FTP? Har för mig det när jag hade Telia själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, ska jag utlösa 5000 då allltså?

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kernehed:

Okej, ska jag utlösa 5000 då allltså?

I range/omfånget vetifan faktiskt...jag hade provat den första (5000). Men kolla om det finns en färdig mall för just FTP i Thomson.

...eller om det går att göra nån justering på PASV i Filezilla?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

I range/omfånget vetifan faktiskt...jag hade provat den första (5000). Men kolla om det finns en färdig mall för just FTP i Thomson.

...eller om det går att göra nån justering på PASV i Filezilla?

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, 5000 gick inte, inte 5100 heller.. Finns heller inte någon färdig mall...

Visa signatur

Jag har en dator, en jätte snabb dator.

"Citera, så reagerar jag lite snabbare!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Hon läser Hemmet's Journal, haha.

Jag såg felet direkt...du har glömt att längst till höger välja vilken port som ska utlösas... Thomson har ingen aning vad den ska göra med dina portar på måldatorn. Men du, finns det ingen färdig justering för just FTP? Har för mig det när jag hade Telia själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast passivportarna är inte standard? Så jag tror inte de har någon inställning för dem