Asus släpper Geforce GTX 680 DC2 med 4 GB minne och Assassins Creed 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag spelar också i 2560x1440, hur mycket minne tar BF3 MP med höga grafikinställningar? Med vilket program kollar jag hur mycket vram som används?
Jag har tänkt köpa GTX 690 men tvekar just nu för att det "bara" är 2 GB minne per GPU...

Då är nog två GTX 680 4 GB @ SLI ett alternativ som ger bättre prestanda och kommer att klara nyare spel ett längre tag framöver. Det på bekostnad av ljudnivå, mer värme i datorn, högre strömförbrukning och tar mer plats + att det är dyrare. Fan vilken beslutsångest jag har

När kommer Nvidia med nya högpresterande kort? Frågan är om jag kanske gör bäst i att vänta - 680/690 har ju funnits ett tag nu och jag vill ju inte köpa något som är "gamalt" om några månader.

Till er som klagar på priset så är det ett rekommenderat pris, det brukar gå ner en bit från det ganska snabbt. Och det är ju inte ett kort för budget-burken utan för mer avancerade användare med höga krav, som gärna betalar för extrem prestanda. AMD har ju så mycket micro-stuttering så det inte är så optimalt att köra CF, och 2 GB minne är (iaf enligt mig) på gränsen till för lite om man kör på hög grafik i hög upplösning. Då är GTX 680 4 GB @ SLI i principdet enda rriktigt vettiga valet = det kostar därefter.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan se VRAM användning i t. ex. MSI Afterburner, slå på loggning till text-fil så blir enklare att analysera. Jag kör BF3 i Ultra@2560x1440 med mitt GTX690 och en mätning med Afterburner gav ett VRAM-nyttjande på ca 1700Mb.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Look at news title: Yeeeeaaaaaaaahhhhhh!!!!!
Look at price: fffffffffffuuuuuuuuuuuu

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 7900XTX

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sängkant:

Look at news title: Yeeeeaaaaaaaahhhhhh!!!!!
Look at price: fffffffffffuuuuuuuuuuuu

And then look at your wallet and : Fuuuuuuu <3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Ett grafikort blir inte snabbare bara för att det får mera minne. Ibland så gynnar det sig med mindre fps istället.

Det stämmer, men mängden minne och storleken på minnesbussen är inte samma sak. Ett Radeon 79xx har femtio procent högre kapacitet när det kommer till att flytta data till grafikkortet, vilket innebär att minneshanteringen blir snabbare när mycket data ska flyttas.

Vad menar du med "Ibland så gynnar det sig med mindre fps istället." ?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Verkade som vissa redan påpekat lite väl dyrt.

Läste en snabbis på Tek syndicate häromdagen som har viss relevans i prisfrågan. Jag kände mig manad att dra fram en länk: http://teksyndicate.com/videos/amd-radeon-hd-7870-crossfire-vs-radeon-hd-7970-vs-nvidia-gtx-680.

För cirka 4000:- får du 2 stycken 7870. För runt 5000:- får du ett 680. Rent prestandamässigt, så länge du spelar på 1080p, knäcker 7870 CF. Till och med över flera skärmar pumpar 7870 CF ut mer FPS.

Att köra det här kortet i SLI för övrigt... borde det inte vara klokare att köpa ett GTX 690 som i stort sett är samma sak som ett 680 med 4 gb minne? Plus att det är billigare.

Permalänk
Avstängd

Assassins Creed Skriker hur mycket de hatar PC spelare.

Radeon 7970 med 6GB ram minne är det enda valet när man ska köra 3 skärmar

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Vi vill ha test på detta kort :). Måste ju få veta om det är tystare än 3-slottarn!

Jag håller absolut med där! Även temperaturen vs 3-slottarn är intressant För att inte nämna överklockningspotentialen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heat and Serve:

Att köra det här kortet i SLI för övrigt... borde det inte vara klokare att köpa ett GTX 690 som i stort sett är samma sak som ett 680 med 4 gb minne? Plus att det är billigare.

Hur tänker du nu, ett GTX 690 har ju 2x2GB VRAM så det är egentligen två 680 2GB i ett kort. Hur kan det då bli lika som ett 680 med 4GB VRAM???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heat and Serve:

Verkade som vissa redan påpekat lite väl dyrt.

Läste en snabbis på Tek syndicate häromdagen som har viss relevans i prisfrågan. Jag kände mig manad att dra fram en länk: http://teksyndicate.com/videos/amd-radeon-hd-7870-crossfire-vs-radeon-hd-7970-vs-nvidia-gtx-680.

För cirka 4000:- får du 2 stycken 7870. För runt 5000:- får du ett 680. Rent prestandamässigt, så länge du spelar på 1080p, knäcker 7870 CF. Till och med över flera skärmar pumpar 7870 CF ut mer FPS.

Att köra det här kortet i SLI för övrigt... borde det inte vara klokare att köpa ett GTX 690 som i stort sett är samma sak som ett 680 med 4 gb minne? Plus att det är billigare.

För det första... AMDs 7-serie har hög micro-stuttering vid CF och det är inte så önskvärt.

Sedan ang. GTX 690 så verkar du inte vara insatt hur det fungerar - det är 2 GB vram per GPU och blir då 4 GB totalt på PCBn, men endast 2 GB effektivt minne som kan användas eftersom varje GPU måsteha samma information i sitt minne. Det skulle alltså vara GTX 690 med 8 GB minne som är intressant om man vill känna sig säker ett tag framöver och kunna maxa på med så mycket ögongodis det bara går i alla spel. Dock finns det inte något sådant kort - det hade nog varit ett givet köp för min del!

Så nej, GTX 690 4 GB löser inte några problem mot GTX 680 4 GB @ SLI. Personligen lockas jag av 690, men köper jag ett gfx för nästan 9 000 SEK vill jag klara mig på det i mer än ett år iaf, och jag skulle gissa på att 2 GB vram är för lite i 2560x1440 om ett år i vissa nya speltitlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

För det första... AMDs 7-serie har hög micro-stuttering vid CF och det är inte så önskvärt.

Sedan ang. GTX 690 så verkar du inte vara insatt hur det fungerar - det är 2 GB vram per GPU och blir då 4 GB totalt på PCBn, men endast 2 GB effektivt minne som kan användas eftersom varje GPU måsteha samma information i sitt minne. Det skulle alltså vara GTX 690 med 8 GB minne som är intressant om man vill känna sig säker ett tag framöver och kunna maxa på med så mycket ögongodis det bara går i alla spel. Dock finns det inte något sådant kort - det hade nog varit ett givet köp för min del!

Så nej, GTX 690 4 GB löser inte några problem mot GTX 680 4 GB @ SLI. Personligen lockas jag av 690, men köper jag ett gfx för nästan 9 000 SEK vill jag klara mig på det i mer än ett år iaf, och jag skulle gissa på att 2 GB vram är för lite i 2560x1440 om ett år i vissa nya speltitlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Mmm, jag köpte ett ASUS GTX590 för ett år sen och jag kan säga att den orkar alla spel idag, dock ligger FPS på gränsen att gå under 60 FPS i vissa spel, BF3 bland annat och då har jag allt ögongodis på och kör upplösning 1920x1080. Så detta med att man klarar sig med allt ögongodis på i ett år med en dual GPU stämmer nog ganska bra.:D

Men jag tror det var värt ändå för mig, för när man suttit med två XFX 9800GTX+ kort innan som typ var redan gamla när jag köpte en av dem 2006, andra kom ibörjan av 2011, köpte det för 100 spänn av min polare som också köpte det 2006 och så skaffar man ett sånt här kort så är det lätt värt. Sen så planerade jag när jag köpte GTX590 att jag skulle ha kortet fram till 700-serien och ändå kunna spela utan problem, vilket har stämmt än så länge. Sen om spelen som jag kommer spela i framtiden inte kommer kräva så mycket så väntar jag ytterligare tills det kommer något som verkligen tar död på det.

Permalänk
Skrivet av aMp:

För det första... AMDs 7-serie har hög micro-stuttering vid CF och det är inte så önskvärt.

Baserat på 43 röster här på Sweclockers har 7 personer stött på problemet. Kontra 5 för GTX600 serien. Jag tar dig på orden men undrar ändå om du inte överdriver problemet: http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/poll-9400-a.html. För vad du säger annars är ju att AMD 7-series i CF inte är önskvärt överhuvudtaget och det känns lite taskigt mot grafikkort som ändå ses som högpresterande för sitt pris av så många. Nvidia är ju marknadsledande men att AMD 7-serien i CF skulle vara obrukbart känns lite hårt.

Skrivet av aMp:

Sedan ang. GTX 690 så verkar du inte vara insatt hur det fungerar - det är 2 GB vram per GPU och blir då 4 GB totalt på PCBn, men endast 2 GB effektivt minne som kan användas eftersom varje GPU måsteha samma information i sitt minne. Det skulle alltså vara GTX 690 med 8 GB minne som är intressant om man vill känna sig säker ett tag framöver och kunna maxa på med så mycket ögongodis det bara går i alla spel. Dock finns det inte något sådant kort - det hade nog varit ett givet köp för min del!

Nej, jag var inte medveten om att det bara nyttjade 2 GB per GPU. Tackar för informationen. Nu tycker jag GTX 690 är ännu mer överprisat än vad jag tyckte tidigare. Jag var ju dock, som sagt, mer inne på hur man motiverar priset. Prestanda per krona, alltså. Överlag känns hela GTX 680 serien lite väl dyr i förhållande till prestandan den levererar i dagsläget. Därmed inte sagt att korten är dåliga. Bara dyra.

Skrivet av aMp:

Så nej, GTX 690 4 GB löser inte några problem mot GTX 680 4 GB @ SLI. Personligen lockas jag av 690, men köper jag ett gfx för nästan 9 000 SEK vill jag klara mig på det i mer än ett år iaf, och jag skulle gissa på att 2 GB vram är för lite i 2560x1440 om ett år i vissa nya speltitlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt inlägg handlade i o f inte om att lösa problem utan om att motivera priset i förhållande till prestanda. Några tidigare skribenter hade invänt mot priset och jag ville presentera alternativ.

Observera nu att två stycken GTX 680 med 4 GB kostar runt 10 000:-. Så du spenderar mer än för ett GTX 690. Med tanke på att merparten av spel idag inte tar 4GB in anspråk känns det lite överkurs. Det kan dröja ett antal år innan det ens blir standardiserat för spelutvecklare att ens räkna med mer än 2 GB. Jag anser bara att man bör vara säker på sin sak innan man kastar iväg pengarna. För att fortsätta med en liten anekdot.

Jag införskaffade ett GTX 580. Det har nu fasats ur sortiment och listas forfarande med svinhöga priser för prestandan det levererar. Så inget SLi för mig. Det räcker dock med ett kort för de spel jag spelar. Om man nu gillar att maxa och bänkpressa Crysis 2 eller BF 3 så varsågod. Jag spelar inget av spelen så för mig är det ändå overkill att ens överväga att uppgradera än på ett. Risken är ju överhängande att jag ångrar mig nästa år igen om jag gör det för det kommer ju bara att fortsätta dyka upp kraftfullare grafikkort.

P.S. Jag har kört Oblivion på ett 8800 GTX med 2560 x 1600 i upplösning med skapliga inställningar. Jag tror inte 2560 x 1440 är såpass hög upplösning att det går käpprätt åt helvete med "ynka" 2GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Det stämmer, men mängden minne och storleken på minnesbussen är inte samma sak. Ett Radeon 79xx har femtio procent högre kapacitet när det kommer till att flytta data till grafikkortet, vilket innebär att minneshanteringen blir snabbare när mycket data ska flyttas.

Vad menar du med "Ibland så gynnar det sig med mindre fps istället." ?

Kanske dåligt forumulerat. Men det har med minnes bit eller nåt sånt. Om den inte är rätt "synkad" jämtemot hastigheterna på kortet så kan det påverka prestandan.

Ska försöka hitta en kommentar till en person som förklarar. Kan vara så att jag har blandat ihop något eller minns fel

EDIT:

Kan ha vart denna kommentar jag tänkte på

"Like i previously say, 12 SMX for GTX 780, more than that will negatively affect Power Consumption.
I believe GTX 770 will feature 1920 CUDA cores, which represents 10 SMX.
So 2048 number is technicaly impossible to release."

http://videocardz.com/34273/nvidia-geforce-gtx-660-ti-pcb-exp...

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att köpa detta snart, verkar vara ett super kort

Permalänk
Medlem

Äntligen fick 680 2slots DC2 kylaren.

Permalänk

kunde dom inte sålt den som både 2slots och 3slots?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
99:e percentilen

Detta är vad 7970 referens kostade när jag köpte det. Och jag betalade 4170:- vilket var ett superfynd då.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Har en fråga att ställa.. Har dock inte med denna tråd att göra egentligen MEN gäller fortfarande ett 680 Kort

Vilket utav Gigabyte och Asus (båda med eftermarknads kylare) presterar bäst?

Har hört att Asus ska ha starkaste kortet. Försökte hitta länk där de jämför dessa 2 kort men hittar inget :S

Edit: lyckades hitta något men aldrig hört talas om denna hemsidan dock
http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/nvidia/GTX680/Gigabyte...

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk

Pheew trodde först att det var bättre än mitt MSI 680 4GB men så var det ju inte, bara att Asus släppte sin 4GB mycket senare, om jag har uppfattade allt rätt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyroshrimp:

Pheew trodde först att det var bättre än mitt MSI 680 4GB men så var det ju inte, bara att Asus släppte sin 4GB mycket senare, om jag har uppfattade allt rätt.

Typ. Lite svagt att de inte kunde fixa en 4GB version redan när de släppte sina 2GB DCU2-GTX 680.