Microsoft gör inte DirectX 11.1 för Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det enda som möjlgtvis gör diskussionen meningslös är att du antar att jag har vissa åsikter och se'n kritiserar du det. Halmfigur kallas det och det har förstört många diskussionen.

Jag har inget emot Microsoft alls. De är precis lika stora rövhål som andra stora företag så så sett är det inget särskillt med dem. Och varför skulle jag ha personliga problem med Balmer? Var någonstans får du bränsle att fälla en så'n kommentar?

Vem som missar "The big picture" återstår att se. Men att anklaga mig för att bara se saker ur mitt eget perspektiv när ditt enda argument för att Metro är något att ha är att du gillar det är bara tramsigt.

Jag har jättemånga bra argument om varför Metro är bra men jag törs inte säga dom igen

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Microsoft vet att ca 50% (taget ur luften) inte gillar deras
nya fula gränssnitt för skrivbordsdatorer. Så de som vill
ha en nyare variant av DirectX måste köpa Windows 8...

Fortsätter detta kanske man skulle överväga att gå över
till Linux iaf... inte för att det är mitt förstaval, men vi får
väl se vad som händer.

Ge mig startmenyn tillbaka, så ska jag överväga Win8 iaf.

Du kan skaffa den om du vill. Ladda hem det gratis! Har det på min W8 RP och det ser nästa exakt ut som W7.
Goodbye MUI

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

bara för alla haters att göra som andra smarta individer har gjort, gå över till Linux kan varmt Rekomendera Linux Mint eller för den som gillar hårdare jobb att få det som dem vill så testa ArchLinux

Slängde in Ubuntu 12.10 på laptopen i helgen. Gillar Ubuntus stora community - då blir det lätt att få hjälp ifall det skiter sig Är förvånad över kvalitén på upplevelsen. Genomtänkt design (sånär som på några smågrejer med Dash), inga krashar, bra flyt (sen jag drog ner dom senaste AMD drivarna). Alla program jag använde på Windows finns: Firefox, Chrome, Skype, Dropbox, VLC, Vuze, Eclipse, Filezilla.

Nu ska jag visserligen ha laptopen mest för utveckling och inte spel som många andra, men lite FTL och Minecraft blir det ibland. Men det där kan ändras i framtiden. Steam är på G och om Valves nästa Source-motor kommer till Linux, så kommer många spel som baseras på Source också göra det.

Steam är stort - det är nästan som ett operativsystem i sig självt. Bara Valve är duktiga på att erbjuda rätt verktyg till utvecklarna, kan det bli så att i framtiden spelar det ingen roll vilken plattform du är på - så länge du är på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har jättemånga bra argument om varför Metro är bra men jag törs inte säga dom igen

Om du har argument som är helt befriade från personliga verderingar och som på ett objektivt sätt visar varför det gagnar alla oavsett vilkett arbetssätt man är van vid så är jag den första att lyfta på hatten.

Och om du är duktig på att förstå hur Microsoft tänker får du gärna också förklara vad Microsoft förlorar på att låta de som inte gillar metro välja bort det. Gamla program manager från 3.x fanns som valmöjlighet så långt som till XP t. ex.

Jag har inget emot att diskutera saker men det måste gå lite djupare än "Jag stör mig inte på något av det du beskriver så därför har du fel/är bakåtsträvare/dum i huvet. Säger inte att du uttryckt dig så men större delen av tråden verkar gå ut på att idiotförklara alla som inte ovillkorligen älskar metro, vilket är poänglöst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det enda som möjlgtvis gör diskussionen meningslös är att du antar att jag har vissa åsikter och se'n kritiserar du det. Halmfigur kallas det och det har förstört många diskussionen.

Jag har inget emot Microsoft alls. De är precis lika stora rövhål som andra stora företag så så sett är det inget särskillt med dem. Och varför skulle jag ha personliga problem med Balmer? Var någonstans får du bränsle att fälla en så'n kommentar?

Vem som missar "The big picture" återstår att se. Men att anklaga mig för att bara se saker ur mitt eget perspektiv när ditt enda argument för att Metro är något att ha är att du gillar det är bara tramsigt.

Återigen så läser du inte eller så har du svårigheter att ta in information, inget illa menat! Jag har inte sagt om ja gillar Metro/Modern UI, citera gärna om jag minns fel.
Vad jag försöker förklara för dig är att Microsoft som alla andra företag vill tjäna pengar åt sina aktieägare. Dom har knappast någon skyldighet att göra dig eller mig glad! Men det är ganska förståeligt att dom vill lägga pengar och resurs på sitt nya system, eller?
Sen är inte så lätt som alla tror, att det bara är att programmera in nya directx till gamla systemet och få det att funka lika bra eftersom API:na kommunicerar med kärnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det var 4 miljoner uppgraderingar så det kan inte vara ett enormt klirr i kassan precis.

IMO har varken du eller Ozzed har rätt i den här frågan. Det är fortfarande på tok för tidigt att avgöra om Win 8 går hem hos "stora massan". För gamla persondatorer hos gemene man så stämmer den redan sönderspammade videon med någons gamla farsa rätt väl. Även om de kommer över tröskeln efter ett tag, jag tror inte det går hem att förvirra folk så.

Det enda intressanta är hur plattorna med Win 8 kommer göra sig på marknaden. När väl Microsoft kommer med lite siffror på detta, då ser vi hur det gick. Dröjer väl till 2013 dock innan sådant presenteras.

Stardocks försäljningssiffror på Start 8 skulle också vara intressanta.

Antingen så gillar man metro och då kör man det, eller så väljer man classic shell som är minst lika kraftfullt fast gratis. Kan välja mellan ett nytt och 'cleant' utseende eller något av de mer traditionella från windows 7 / vista / xp om man skulle vara lagd åt det hållet.

Skrivet av Ozzed:

Om du har argument som är helt befriade från personliga verderingar och som på ett objektivt sätt visar varför det gagnar alla oavsett vilkett arbetssätt man är van vid så är jag den första att lyfta på hatten.

Och om du är duktig på att förstå hur Microsoft tänker får du gärna också förklara vad Microsoft förlorar på att låta de som inte gillar metro välja bort det. Gamla program manager från 3.x fanns som valmöjlighet så långt som till XP t. ex.

Jag har inget emot att diskutera saker men det måste gå lite djupare än "Jag stör mig inte på något av det du beskriver så därför har du fel/är bakåtsträvare/dum i huvet. Säger inte att du uttryckt dig så men större delen av tråden verkar gå ut på att idiotförklara alla som inte ovillkorligen älskar metro, vilket är poänglöst.

Appar fungerar till ARM, dvs telefoner och surfplattor, räcker det som argument?
Finns det någon anledning att fullversionen av windows 8 inte ska stödja dessa appar? Nej, here you go, helt gratis lightweight program/spel/kul grejer även till fullversionen som man kan smälla in på lite kraftfullare tablets / laptops. Länka ditt inloggningskonto med facebook, hotmail och diverse andra tjänster? Go ahead, behövs inte något program för detta, det integreras i din profil så att tom om du loggar in på en annan dator annan stans har du dessa appar förvalda och inställningar färdiga.

Jag förstår faktiskt inte vad det är folk klagar på, det finns BARA förbättringar med windows 8. Sedan kan väl för viss del detta bero på att jag som studerande får operativet helt gratis och inte behöver pynta en krona för att ta del av kakan.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Om du har argument som är helt befriade från personliga verderingar och som på ett objektivt sätt visar varför det gagnar alla oavsett vilkett arbetssätt man är van vid så är jag den första att lyfta på hatten.

Och om du är duktig på att förstå hur Microsoft tänker får du gärna också förklara vad Microsoft förlorar på att låta de som inte gillar metro välja bort det. Gamla program manager från 3.x fanns som valmöjlighet så långt som till XP t. ex.

Jag har inget emot att diskutera saker men det måste gå lite djupare än "Jag stör mig inte på något av det du beskriver så därför har du fel/är bakåtsträvare/dum i huvet. Säger inte att du uttryckt dig så men större delen av tråden verkar gå ut på att idiotförklara alla som inte ovillkorligen älskar metro, vilket är poänglöst.

Microsoft har inte tid att vänta på att Metro ska bli populärt. De går all-in och satsar allt de har på att lyckas. Misslyckas man halkar man efter Apple och Google ännu mer på den bärbara marknaden som är så otroligt viktig eftersom att det är en marknad som ökar enormt samtidigt som stationära datorer minskar kraftigt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Återigen så läser du inte eller så har du svårigheter att ta in information, inget illa menat! Jag har inte sagt om ja gillar Metro/Modern UI, citera gärna om jag minns fel.
Vad jag försöker förklara för dig är att Microsoft som alla andra företag vill tjäna pengar åt sina aktieägare. Dom har knappast någon skyldighet att göra dig eller mig glad! Men det är ganska förståeligt att dom vill lägga pengar och resurs på sitt nya system, eller?
Sen är inte så lätt som alla tror, att det bara är att programmera in nya directx till gamla systemet och få det att funka lika bra eftersom API:na kommunicerar med kärnan.

Och ett ganska bra sätt att tjäna pengar åt sina aktieägare är väl att sälja produkter, eller? Om du och jag är glada så kanske vi köper produkten/rekomenderar den till andra osv osv. Fast mer troligt är att vi INTE rekomenderar den om vi inte är nöjda, vilket lätt kunnat undvikas genom att ha en kryssruta där man får välja mellan startscreen och startmenyn.. eller vad som. Folk är inte tvingade att köpa MS produkter så om de vill tjäna pengar är det småskumt att de rear ut uppgraderingar osv osv. Jag förstår fotfarande inte.

Skrivet av strejf:

Microsoft har inte tid att vänta på att Metro ska bli populärt. De går all-in och satsar allt de har på att lyckas. Misslyckas man halkar man efter Apple och Google ännu mer på den bärbara marknaden som är så otroligt viktig eftersom att det är en marknad som ökar enormt samtidigt som stationära datorer minskar kraftigt.

Ja, de vill in på en marknad som redan är mättad, kan man säga. Vi får väl se hur det går men jag tror de hade lyckats bättre och undvikit en massa tjafs om metro hade varit en komponent man kunde slå av och på som man själv önskade.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du har argument som är helt befriade från personliga verderingar och som på ett objektivt sätt visar varför det gagnar alla oavsett vilkett arbetssätt man är van vid så är jag den första att lyfta på hatten.

Och om du är duktig på att förstå hur Microsoft tänker får du gärna också förklara vad Microsoft förlorar på att låta de som inte gillar metro välja bort det. Gamla program manager från 3.x fanns som valmöjlighet så långt som till XP t. ex.

Jag har inget emot att diskutera saker men det måste gå lite djupare än "Jag stör mig inte på något av det du beskriver så därför har du fel/är bakåtsträvare/dum i huvet. Säger inte att du uttryckt dig så men större delen av tråden verkar gå ut på att idiotförklara alla som inte ovillkorligen älskar metro, vilket är poänglöst.

Anledningen att Microsoft satsar fullt ut på Modern UI är förmodligen för att de gör en stor satsning på att förnya. Som du själv skrivit är folk vanedjur och vill ofta inte förändra saker de inte har betydande problem med. Det ironiska är att folk klagar över att Modern UI är standard och samtidigt säger att Windows 7 är så bra att de inte ser någon anledning att uppgradera. De svarar ju alltså på frågan själva, dvs om man inte vill ha Modern UI så fungerar Windows 7 fortfarande ypperligt.

Dock är det ju väldigt svårt att ha vettiga diskussioner om detta ämne här, pga båda sidor. Förutom det som du uppfattar (och rätt överdrivet återberättar, vilket försvårar vettig diskussion än mer) så är ju Win 8-hatarna ofta personer som skriver överdrivna saker som att gränssnittet är "totalt oanvändbart" osv. Det blir bara barnsligt.

Man ser också hur folk är motsträviga på korkade sätt i trådarna kring detta då vissa säger saker som att de inte vill använda startmenyersättare för att de inte ska behöva göra det. Ett tecken på personer som inte tar ansvar för sina egna behov och uppenbarligen saknar självinsikt då de inte håller sig själva till samma krav de förväntar sig att andra ska göra. Knappast svårt att se hur förnyelse kan vara svårt att genomföra. Och detta är inte för att jag tycker Windows 8 är bäst då jag inte har någon definitiv åsikt om operativsystemet ännu. Det är förhållningssättet jag kritiserar, och det starkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, de vill in på en marknad som redan är mättad, kan man säga. Vi får väl se hur det går men jag tror de hade lyckats bättre och undvikit en massa tjafs om metro hade varit en komponent man kunde slå av och på som man själv önskade.

Hur kan en marknad vara mättad när den ökar med 50% per år?

http://www.zdnet.com/tablets-to-hit-117-1-million-units-in-20...

PC försäljningen minskade med 8.5%

http://winsupersite.com/article/paul-thurrotts-wininfo/expect...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klaus:

Hej,
Det är det Fräckaste som kan komma från Microsoft.Jag vill inte har Win 8 -har Testat-Man o man kan jag bara säjer.
Mvh......Klaus

Håller helt med dig mannen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Anledningen att Microsoft satsar fullt ut på Modern UI är förmodligen för att de gör en stor satsning på att förnya. Som du själv skrivit är folk vanedjur och vill ofta inte förändra saker de inte har betydande problem med. Det ironiska är att folk klagar över att Modern UI är standard och samtidigt säger att Windows 7 är så bra att de inte ser någon anledning att uppgradera. De svarar ju alltså på frågan själva, dvs om man inte vill ha Modern UI så fungerar Windows 7 fortfarande ypperligt.

Dock är det ju väldigt svårt att ha vettiga diskussioner om detta ämne här, pga båda sidor. Förutom det som du uppfattar (och rätt överdrivet återberättar, vilket försvårar vettig diskussion än mer) så är ju Win 8-hatarna ofta personer som skriver överdrivna saker som att gränssnittet är "totalt oanvändbart" osv. Det blir bara barnsligt.

Man ser också hur folk är motsträviga på korkade sätt i trådarna kring detta då vissa säger saker som att de inte vill använda startmenyersättare för att de inte ska behöva göra det. Ett tecken på personer som inte tar ansvar för sina egna behov och uppenbarligen saknar självinsikt då de inte håller sig själva till samma krav de förväntar sig att andra ska göra. Knappast svårt att se hur förnyelse kan vara svårt att genomföra. Och detta är inte för att jag tycker Windows 8 är bäst då jag inte har någon definitiv åsikt om operativsystemet ännu. Det är förhållningssättet jag kritiserar, och det starkt.

Egentligen handlar kritiken inte så mycket om metro, utan om bristen på valfrihet. Windows 7 går ur "Mainstream support" redan 2015 så det är inget långsiktigt alternativ. Program manager har hängt med ända till XP för de som föredrar det, men nu ska allt gammalt helt plötsligt ut med huvudet före. Jag tror inte det är bra.

Sedan, rent objektivt, kanske Windows 8 är bäst på allt överallt, men det spelar ingen roll så länge man inte lyckas paketera det på ett sätt som tystar kritikerna. Och Microsoft har ju visat att de kan. Få, om ens några, gnällde på Windows 7 vid release, medans Vista, och nu Windows 8, har fått ta emot hugg och slag från alla de håll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Egentligen handlar kritiken inte så mycket om metro, utan om bristen på valfrihet. Windows 7 går ur "Mainstream support" redan 2015 så det är inget långsiktigt alternativ. Program manager har hängt med ända till XP för de som föredrar det, men nu ska allt gammalt helt plötsligt ut med huvudet före. Jag tror inte det är bra.

Sedan, rent objektivt, kanske Windows 8 är bäst på allt överallt, men det spelar ingen roll så länge man inte lyckas paketera det på ett sätt som tystar kritikerna. Och Microsoft har ju visat att de kan. Få, om ens några, gnällde på Windows 7 vid release, medans Vista, och nu Windows 8, har fått ta emot hugg och slag från alla de håll.

Som mitt inlägg visade så försvarar jag inte brist på valmöjlighet utan erbjöd bara den förklaring jag finner mest sannolik. Mitt förslag på lösning var heller inte menat att vara en permanent lösning då inget OS kommer stå sig för evigt. Det är dock ett enkelt alternativ nu då man inte behöver göra någonting eftersom 7:an fungerar bra. Man kan skaffa Windows 8 om man vill ha vad det erbjuder, inte för att man måste (i dagsläget). Startmenyn kommer åtminstone ha funnits i mainstream support i något OS i 20 år, och då det inte är en speciellt effektiv lösning så är det inte direkt för tidigt att den dör. Jag tror att Modern UI kan bli riktigt bra med en del förändringar och förhoppningsvis kommer det ha utvärderats väl till 2015 och även fått en rad uppdateringar. Jag ska ge Windows 8 en chans under en relevant mängd tid och se vad jag tycker. På förhand vet jag iaf att en ändring i hur sökresultaten visas är en liten sak som kan ge en stor förbättring (även mot hur söken i 7:an är).

Vad gäller jämförelser med Vista tycker jag inte riktigt de fick kritik av samma anledningar. Vista fick främst kritik för att det helt enkelt inte var bra konstruerat. Det var tungrott osv. Windows 8 är väl optimerat och bra för det som det gör, men kritiken ligger främst mot att det introducerar en väldigt stor nyhet i gränssnittet (och en del kritik mot en del ogenomtänkta bitar i nämnda gränssnitt). I båda fallen kan det ju korrigeras en del av Microsoft (och Vista blev ju rätt bra efter ett tag, även om jag aldrig använde det) men med Windows 8 kan kritiken också påverkas av folk hinner vänja sig med tiden, och hinner se vad fördelarna är.

Permalänk
Medlem

Att Vista fick så dåligt kritik var till stor del pågrund av dåligt skrivna tredje parts drivrutiner som inte fungerade som det skulle . Samma sak var det för XP innan sp2 och XP fick initialt mycket skit för sitt "barnsliga" gränssnitt när det var nytt. Och då var ju inte ändringen från Windows 2000 lika som stor Windows 7 till Windows 8.

Den intressanta frågan är varför MS väljer att köra Modern UI fullt ut?

citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Startmenyn kommer åtminstone ha funnits i mainstream support i något OS i 20 år, och då det inte är en speciellt effektiv lösning så är det inte direkt för tidigt att den dör.

Har du någon studie som visar det du säger, eller varifrån kommer påståendet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att någon moddare går in och moddar om directx till windows7 hände i xp så du kunde använda 10 på xp

Sen kan jag gå över till w8 om dom bara fixar så man kan stänga av metro och att dom ger mig sökfuntiuonen under start menu!!

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen skillnaden mellan DX11 och 11.1 då?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

aldrig ALDRIG att det där fjantiga metro med stockaktier och väder rakt i nyllet 24/7 kommer in på min dator!

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk

Jag som hade förhoppningar på DX 11.1 på nästa service pack till Windows 7, man blir äcklad utav sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

På tok för tidigt att hoppas på Linux som spelplattform men med lite tur kanske det äntligen kommer igång. Jag hoppades att något skulle hända redan för åtta år sedan när Ubuntu 4.10 lanserades då intresset var riktigt stort då. Men icke.

Vi behöver några starka aktörer som driver det i starten. T.ex. Valve och Blizzard. Valve vet vi ju var de står, men inget praktiskt ännu utom Steam beta på Linux/Ubuntu. Blizzard gör ju alla sina spel för Mac, så tror inte de har något emot att göra dem för Linux också om det finns en marknad. Har för mig att någon på Blizzard höll med Gabe när han kommentera negativt om Windows 8.

Gick ju en del rykten förut om en spelkonsol från Valve (Steambox). Vore kanske inte så tokigt med en Linuxbaserad sådan som kör digital nerladdning av spel för TV:n. Fast Valve har väl inte själva resurserna att sjösätta ett sånt jätte(risk)projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Att Vista fick så dåligt kritik var till stor del pågrund av dåligt skrivna tredje parts drivrutiner som inte fungerade som det skulle . Samma sak var det för XP innan sp2 och XP fick initialt mycket skit för sitt "barnsliga" gränssnitt när det var nytt. Och då var ju inte ändringen från Windows 2000 lika som stor Windows 7 till Windows 8.

Den intressanta frågan är varför MS väljer att köra Modern UI fullt ut?

Kan tänka mig att det beror på att de flesta (inklusive mig själv) hade valt den klassiska start-menyn och aldrig testat och använt mig av Modern UI.
Det finns nog mycket framtid planerat för det gränssnittet och det öppnar nog en hel del nya möjligheter för crossplatform m.m.

Jag har svårt att se vad den gamla start-menyn erbjöd som inte Modern UI gör. Antar att det också är en anledning till att den inte finns kvar. Den har ju ingen funktion jämt emot Modern UI.

Sen vill jag bara tillägga till de som funderar hit och dit om Windows 8.
Jag var också skeptisk i början när jag testade 90 dagars versionen och kände mig besviken på detta "värdelösa UI" som jag tänkte då. Men efter ett tag kände jag att jag måste ju ändå pröva det. Eftersom allt i Windows 7 funkar i Windows 8 så har jag ju inget att förlora. Förutom start-menyn då.
Just nu känns det som ett självklart val att välja Windows 8 och jag gillar det mer för varje dag. Allt känns snabbt och mjukt, jag kan ta del av massa nya smarta synk-funktioner och appar plus alla små förbättringar överallt som gör helhetsupplevelsen ännu bättre.

Finns det någon anledning att stanna med Windows 7?
Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

tur att man är trogen Linux Mint / ArchLinux användare då

Ftw! Kör Linux Mint "Mate" på ett usb-minne, funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 100mbit:

aldrig ALDRIG att det där fjantiga metro med stockaktier och väder rakt i nyllet 24/7 kommer in på min dator!

Nyfiken fråga; du vet att du kan välja precis vad du vill ha i startskärmen va? Att plocka bort aktierappen och väderappen tar ca fyra sekunder.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Antagligen är DirectX 11.1 optimerat/skrivet för WinRT, vilket är den nya modellen för att skriva programvara för Windows.
Då WinRT bara finns för Windows 8 och Windows RT så kommer inte DirectX 11.1 fungera för Windows 8. Detta är givetvis en spekulation, men mer trolig än andra spekulationer här u tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nyfiken fråga; du vet att du kan välja precis vad du vill ha i startskärmen va? Att plocka bort aktierappen och väderappen tar ca fyra sekunder.

Enligt mig var i princip alla appar jag testade skräp, de är överförenklade med extrastora fonter och körs i fullskärm. Säkert bra för de som inte kan något alls om datorer eller kör på en mobil/platta. Men jag som kör desktop och kan lite om datorer vill gärna ha något bättre. Så för mig blir bara Metro till för att starta classic desktopprogram. Varför ska jag då ha Metro överhuvudtaget?

Jag har förstås inte uppgraderat från mitt Windows 7, men körde testversionerna av Windows 8.

Edit: Nu blev det offtopic. Angående ämnet så tappar jag mer och mer förtroendet för Microsoft. Så lågt att köra den här stilen för att få en att uppgradera. Visst, de har all rätt (och makt) att göra det, men ändå tråkigt för de som inte är intresserade av Windows 8.

Permalänk
Medlem

Samma diskussion varje gång det kommer en ny version av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle:

Samma diskussion varje gång det kommer en ny version av Windows.

Nja, när det gäller XP så hade drivrutinerna en helt annan struktur. Vad jag förstår har Vista/Win7/Win8 samma struktur så en bakåtportning är inget problem. Ungefär som att Vista fick DX11 efter ett tag. Fast där var väl situationen omvänd, det var Windows 7 som sålde bra, så Microsoft behövde inte hålla inne grejer för att försöka locka över användare till nya operativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Enligt mig var i princip alla appar jag testade skräp, de är överförenklade med extrastora fonter och körs i fullskärm. Säkert bra för de som inte kan något alls om datorer eller kör på en mobil/platta. Men jag som kör desktop och kan lite om datorer vill gärna ha något bättre. Så för mig blir bara Metro till för att starta classic desktopprogram. Varför ska jag då ha Metro överhuvudtaget?

Jag har förstås inte uppgraderat från mitt Windows 7, men körde testversionerna av Windows 8.

Edit: Nu blev det offtopic. Angående ämnet så tappar jag mer och mer förtroendet för Microsoft. Så lågt att köra den här stilen för att få en att uppgradera. Visst, de har all rätt (och makt) att göra det, men ändå tråkigt för de som inte är intresserade av Windows 8.

Du sa det ju själv. I ditt fall för att starta desktop Vad är den stora skillnaden mot startmenyn? Windowsknappen måste du ju ändå trycka på om du skall köra igång ett program. Metro är ju bara en hottad startmeny i jämförelse.

Man är ju inte tvingad köra metroapparna i fullskärm. (dock är det sällan jag kör metro och desktopprogram samtidigt) Sen hoppar man snabbt mellan metroappar och desktopappar med win+tab och alt+tab. Easy peasy Sen är jag dock lite tveksam till designen av flera av metroapparna. Håller helt och hållet med om att det är aningen för "pixligt" och att mycket tar för stor plats. Förhoppningsvis kommer man se förbättringar på den fronten.

Jag kommer på mig själv att glömma av jag sitter på w8...Jag lägger faktiskt alla mina skrivbordsgenvägar på startskärmen. Resten, som skype, steam, origin etc, startar av sig självt i desktopläget. Ju mer man är i metro, ju snabbare går det att starta program/filer genom att bara skriva namnet direkt. Utan att behöva leta efter "startmenyn". Samtidigt har man en fin överblick över mail, etc. Och väder Men oftast hinner man knappt se man är i metro eftersom man använder win+q etc. Så jag ser framför mig att de applikationer och appar man använder mest och som inte har en vettig live-tile - de kommer jag ta bort från metro och enbart starta via sök. Osv.

Ok, jag skall inte spy mer tjöt. :)Jag är ingen hardcoreanvändare - vad det nu betyder - men jag har svårt att se vad en stor del av swec pysslar med som gör att man måste hänga kvar vid w7. W8 har allt som w7 har? Och en hel del till. För sjutton - se det som en utmaning istället!

Sist men inte minst så kan jag säga att jag förstår att man kan uppleva det frustrerande. Så är det med förändringar. Men man vänjer sig för varje dag. Och rätt som det är så inser man att mycket faktiskt också har blivit bättre!

Tillbaka till ämnet lite mer då: DX11.1? Är nog inte hela världen!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

DirectX 11.1 is part of Windows 8, just like DirectX 11 was part of Windows 7. DirectX 11 was made available for Vista [...] but at this point there is no plan for DirectX 11.1 to be made available on Windows 7.

Skulle bli förvånad om inte DX11.1 kommer till W7, lite senare än till W8 kommer det nog men det kommer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |