Läckta dokument avslöjar styrkretsarna för Intel Haswell

Permalänk
Melding Plague

Läckta dokument avslöjar styrkretsarna för Intel Haswell

Intels nästkommande generation processorer med kodnamnet Haswell ackompanjeras av nya plattformar. Nu läcker några av detaljerna ut på nätet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se om det blir en flopp eller inte, förhoppningsvis en större skillnad men som det ser ut just nu så är det värdare att stanna på Ivy/Sandy bridge

Permalänk
Medlem

Ingen pcie3.0?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen

Jag stannar kvar på Sandy Bridge då.

EDIT: Känns mycket bra att för en gångs skull ha köpt exakt rätt generation vid exakt rätt tidpunkt. (Köpte min dator efter B3-fixen.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

hmm... Man får väl se

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Snusfri

Tror nog jag blir kvar på SB ett tag till antagligen, före min 2600K så hade man en E6600 så man byter ju inte allt för ofta

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Ingen pcie3.0?

Skickades från m.sweclockers.com

Säkert felskrivning.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem

Oklart hur bra Haswell kommer att prestera, men sockelbyte kanns val lite sisadar. Ar riktigt nojd med Z68/77

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av sipe46:

Säkert felskrivning.

På bild 3 står det PCIe Gen3

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Display Interfaces enbart VGA?
Vad menas?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

jag sitter kvar vid sockel 775 som är trasig så jag väntar bara på lanseringen av haswell

Permalänk
Medlem

Trevligt att det otroliga snålandet med sata-3 äntligen får ett slut.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Display Interfaces enbart VGA?
Vad menas?

Precis, det verkar mycket skumt. Rent ut sagt totalt värdelöst, faktiskt. Måste ha missat något...

Mediokra förbättringar överlag, tycker jag. Ser ingen anledning till uppgradering alls.

Tillägg: Fulhacket med de extra USB 3.0 och SATA 3-anslutningarna är patetiskt - jag trodde att det bara var desperata moderkortstillverkare som tog till sådant?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Precis, det verkar mycket skumt. Rent ut sagt totalt värdelöst, faktiskt. Måste ha missat något...

Mediokra förbättringar överlag, tycker jag. Ser ingen anledning till uppgradering alls.

Tillägg: Fulhacket med de extra USB 3.0 och SATA 3-anslutningarna är patetiskt - jag trodde att det bara var desperata moderkortstillverkare som tog till sådant?

Är de dåligt att de utökar stödet för USB 3.0? Vad är det för inställning.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Tillägg: Fulhacket med de extra USB 3.0 och SATA 3-anslutningarna är patetiskt - jag trodde att det bara var desperata moderkortstillverkare som tog till sådant?

Skrivet av rabiat:

Är de dåligt att de utökar stödet för USB 3.0? Vad är det för inställning.

+1 Förklara gärna vad du menar

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Ingen pcie3.0?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av sipe46:

Säkert felskrivning.

Skrivet av Kingrags:

På bild 3 står det PCIe Gen3

ja konsekvent är det inte iaf. men det står ju också 8 pci-e 2.0, betyder det bara 8 lanes? låter väldigt konstigt tycker jag isåfall. står iofs lika på 7-serien som finns idag... jag förstår inte

Skrivet av ASBR:

Display Interfaces enbart VGA?
Vad menas?

Skrivet av backfeed:

Precis, det verkar mycket skumt. Rent ut sagt totalt värdelöst, faktiskt. Måste ha missat något...

Mediokra förbättringar överlag, tycker jag. Ser ingen anledning till uppgradering alls.

Tillägg: Fulhacket med de extra USB 3.0 och SATA 3-anslutningarna är patetiskt - jag trodde att det bara var desperata moderkortstillverkare som tog till sådant?

tycker allt det här verkar väldigt konstigt... bara vga är ju bara rent ut sagt korkat om det skulle stämma

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiat:

Är de dåligt att de utökar stödet för USB 3.0? Vad är det för inställning.

Sättet de utökar USB 3.0 på är ett fulhack, är vad jag menar. Samma typ av fulhack som desperata moderkortstillverkare brukar ta till (exempel: Gigabyte med sitt stöd för USB 3.0 eller SATA 3, via tredjepartskretsar på vissa av deras P55-kort).

Självklart är inte utökat stöd för USB 3.0 i sig något dåligt. Men varför inte göra det på ett mindre fult sätt, och norpa bandbredd från onödiga överflödiga USB 2.0-anslutningar istället?

Tillägg: Antingen är Intel bara kassa på att designa chipset, eller så gör de så här medvetet för att segmentera produktsortimentet, precis som de gör med alla processorer.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiat:

Är de dåligt att de utökar stödet för USB 3.0? Vad är det för inställning.

Från artikeln:

Citat:

Två av USB 3.0-portarna och hälften av SATA-anslutningarna delar bandbredd med andra PCI Express-anslutna enheter, av allt att döma en kostnadsbesparande åtgärd.

Det är väl dåligt att de delar på bandbredden? Det är väl som de där SATA3-korten som går på 1x PCIE - det är tråkigt med gränssnitt för hög bandbredd om de är anslutna via en flaskhals som gör att de inte kan användas fullt ut (åtminstone inte alla portar samtidigt).

Säg att du vill köra mjukvaruraid på SATA-portarna. Då vill man att alla portarna ska ha tillräckligt med bandbredd för att inte flaskhalsa arrayen. Nu vet jag inte hur pass mycket delningen på PCI-express begränsar bandbredden, det kanske inte är något problem i praktiken? Man vill kanske inte att interna hårddiskar ska begränsas bara för att man ansluter en USB3-disk eller tvärtom, att USB3-disken begränsas i prestanda när man använder dessa SATA-portar.

Själv har jag ett moderkort i min filserver (visserligen AMD-baserat men ändå) som delar PCIe-kanaler på PCIE4X porten och 3 stycken PCIe 1X portar. Eftersom jag ville använda 16X PCIe porten till ett 8X PCIe hårddisk-kontroller-kort så satte jag grafikkortet i 4X-porten (det är en server så grafiken är endast för att kunna ge en bild på bildskärmen för textinterface). Men då kunde jag inte få mitt intel 1X PCIe nätverkskort att fungera på detta moderkortet eftersom detta var omöjligt när 4X PCIe porten använde alla PCIe-banorna. Jag kommer att lösa detta genom att sätta i ett gammalt PCI-grafikkort för att frigöra PCIe 1X-portarna. Men detta är ett exempel på "fulhack" som moderkortstillverkarna (i kombination med tillverkare av begränsade chipsets) tar till ibland.

Å andra sidan finns det ju chipsets med massor av PCIe-kanaler avsett för "entusiast-plattformar" men dessa moderkort är ofta betydligt dyrare. Så det hela blir ju en kompromiss. Vill man ha full bandbredd till allting samtidigt kostar det. Ska vi dra slutsatsen at det inte kommer någon "entusiast-plattform" till intel Haswell? Eller är detta bara en version av flera kommande chipsets?

Permalänk
Skrivet av Starric:

ja konsekvent är det inte iaf. men det står ju också 8 pci-e 2.0, betyder det bara 8 lanes? låter väldigt konstigt tycker jag isåfall. står iofs lika på 7-serien som finns idag... jag förstår inte

Dessa åtta lanes är de som finns via chipset. De som går direkt från processorn är de som är Gen3, dvs. de som är 16 till antalet på Ivy Bridge. Återstår att se hur många som Hasswell kommer ha, men jag tror att de tycker att 16 stycken är tillräckligt för vanliga konsumenter. Vill man ha fler är det SB-E, Xeon eller moderkort med PLX-chip (heter de så?) som gäller.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

såg inget i artikeln om Thunderbolt. Men det kanske kommer att byggas in av de olika moderkortstillverkarna

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Det känns att som att dessa styrkretsar borde kommit redan till Sandy Bridge. Som tidigare sagt, väldigt sent och snålt angående SATA/USB.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

ja konsekvent är det inte iaf. men det står ju också 8 pci-e 2.0, betyder det bara 8 lanes? låter väldigt konstigt tycker jag isåfall. står iofs lika på 7-serien som finns idag... jag förstår inte

Ivy Bridge (Sandy Bridge) har 24 lanes totalt.

16 av dessa är reserverade att kopplas direkt till grafik kort(en). De resterande 8 går till systemets Chipset för att driva alla moderkorts komponenter.

Det är detta chipset som därefter ansvarig ochså för att kommunicera med övriga instickskort, till exempel ett extra ljudkort, wi-fi, kontrollerkort, etc.

Det är även av denna anledning som man inte ska sätta instickskort på någon av grafikorts platserna. Sätter du ett ljudkort på ett grafik korts plats, då tvingar du ner ditt grafikort till 8x läge - trots att ljudkortet bara behöver 1x lane.

I och med den begränsade bandbredden på 8x för allt 'sekundärt', måste man ibland jonglera vilka funktioner som är tillgängliga. Tänk till exempel på att 6x SATA 6 behöver ~40gbps (efter encoding), vilket motsvarar 8x (2.0) lanes. Det vill säga, precis all bandbredd.

6x USB 3 behöver ~36gbps - vilket ochså motsvarar 8x lanes. Kom ochså ihåg att du fortfarande måste ha bandbredd för att driva ditt ljudkort, nätverkskort (ethernet, bluetooth, wi-fi), och alla instickskort. Det går helt enkelt inte att driva hela systemet med full SATA och USB3 - inte ens med PCI-E 3.0.

Vill man ha hög IO kapabilitet, ska man köra med 'E' klass system.

Permalänk
Medlem

Känns vemodigt att behöva byta moderkort och CPU endast för fler Sata 6gbits portar. Intel får allt visa lite muskler med Haswell så folk vill byta ut sina SB-riggar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Känns vemodigt att behöva byta moderkort och CPU endast för fler Sata 6gbits portar. Intel får allt visa lite muskler med Haswell så folk vill byta ut sina SB-riggar

10+% högre IPC än Ivy Bridge, som i sin tur har ~5% högre IPC än Sandy Bridge. Dessutom tillkommer nya instruktioner.

Haswell kan mycket väl bli 20+% snabbare än Sandy Bridge.

Permalänk

Missar jag nagot eller? pa vilket satt sa har antalet sata portar okats? har 6 nu och vad jag laste sa skulle du vara 6.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av eXale:

Ivy Bridge (Sandy Bridge) har 24 lanes totalt.

16 av dessa är reserverade att kopplas direkt till grafik kort(en). De resterande 8 går till systemets Chipset för att driva alla moderkorts komponenter.

Det är detta chipset som därefter ansvarig ochså för att kommunicera med övriga instickskort, till exempel ett extra ljudkort, wi-fi, kontrollerkort, etc.

Det är även av denna anledning som man inte ska sätta instickskort på någon av grafikorts platserna. Sätter du ett ljudkort på ett grafik korts plats, då tvingar du ner ditt grafikort till 8x läge - trots att ljudkortet bara behöver 1x lane.

I och med den begränsade bandbredden på 8x för allt 'sekundärt', måste man ibland jonglera vilka funktioner som är tillgängliga. Tänk till exempel på att 6x SATA 6 behöver ~40gbps (efter encoding), vilket motsvarar 8x (2.0) lanes. Det vill säga, precis all bandbredd.

6x USB 3 behöver ~36gbps - vilket ochså motsvarar 8x lanes. Kom ochså ihåg att du fortfarande måste ha bandbredd för att driva ditt ljudkort, nätverkskort (ethernet, bluetooth, wi-fi), och alla instickskort. Det går helt enkelt inte att driva hela systemet med full SATA och USB3 - inte ens med PCI-E 3.0.

Vill man ha hög IO kapabilitet, ska man köra med 'E' klass system.

Trog idag men tankt ha 3/4st pci sata kort I mitt nuvarande sandy bride kort och har en 7970 , vad hander da? som sagt trog idag.

edit> p8p67 deluxe

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Missar jag nagot eller? pa vilket satt sa har antalet sata portar okats? har 6 nu och vad jag laste sa skulle du vara 6.

Av dina 6 st SATA från moderkortets chipset är dock 4 st SATA2.
Det som alltså är nytt i detta är att 6 av 6 är SATA3.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.