Musik i hela lägenheten, förslag på system!

Permalänk
Skäggig legend

Musik i hela lägenheten, förslag på system!

Hej! Målet är att med min iPhone eller en wifi kontroll styra musik i lägenheten. Alltså kommer det finnas 1-2 högtalare i varje rum och med kontrollen vill jag kunna välja vad som spelas (spotify) och hur högt. Antingen samma i varje rum eller enskilt urskilja vad som spelas i t.ex sovrummet.

Finns det något system som detta? Min far kör med något Bose system som fungerar på ungefär samma sätt, men let's face it. Jag har inte 60-70+ lax att slänga ut.

Förstår ni vad jag vill ha? Kom med förslag på allt ni kan komma på. Vill gärna att alla "enheter" är i samma rum (klädkammare) t.ex receivers med sladdar dragna till de olika rummen.

Det är alltså: Kök, Badrum, Sovrum, Vardagsrum.

Tacksam för svar och låt fantasin flöda! Jag har väl ingen direkt budget men som sagt, inga Bose priser!

OBS, kommer antagligen skapa ett galleri om detta, och det är seriöst.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt på jakt efter samma sak. Dock inte Spotify men det spelar ju samma roll.
Ska bli spännande och se om någon har koll på detta och har några bra tips :).

Har idag en Onkyo 608 jag tänkte använda så jag är väl mest på jakt efter högtalare att sätta i kök, extrarum och badrum

Permalänk

Tror det var Logitech Squeezebox som min polares far har som jag har sätt honom styra spotify på med iphonen. Tror dom går trådlöst med och man kan styra vilken enhet som det skall spelas ur. Tror allt går över wifi med

Sitter på rast i skola på mobilen så plockar infon från huvudet. Men kan vara värt att kolla

Permalänk
Medlem

Blir inte det enklaste att ha en liten mediadator(t ex din ev. htpc/filserver) som du drar allt till och använder aktiva högtalare.
Det största problemet du får då är nog att sladdarna kanske blir för långa (=tappad signal).
Sen är det bara att använda en musikspelare remote till din telefon. Om du vill vara riktigt hardcore kan du köpa billiga 7" plattor och montera en i varje rum så man kan styra musiken från dessa.

*Disclaimer*: Jag har inte gjort detta men jag har tänkt i de banorna och ovanstående känns enklast.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Du är ute efter ett Sonos system, kanske. Lite dyrare.
http://www.sonos.com/system

Eller så kan du köpa en förstärkare med 4 zoner, det gör att du kan kontrollera olika ljudkällor till olika zoner.

Här har jag kryssat i 4 zoner på prisjakt, detta är vad som finns att välja på.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s102135485&cols=124,138...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Du är ute efter ett Sonos system, kanske. Lite dyrare.
http://www.sonos.com/system

Eller så kan du köpa en förstärkare med 4 zoner, det gör att du kan kontrollera olika ljudkällor till olika zoner.

Här har jag kryssat i 4 zoner på prisjakt, detta är vad som finns att välja på.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s102135485&cols=124,138...

Har en vänn som kör med Sonos och han rekomenderar det starkt!

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det här med zoner på förstärkaren? Har en onkyo 616 som ska ha zoner.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Hur funkar det här med zoner på förstärkaren? Har en onkyo 616 som ska ha zoner.

Man ska kunna ha en ljudkälla per zon och kunna spela alla samtidigt som exempel,läs annars din manual istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Hur funkar det här med zoner på förstärkaren? Har en onkyo 616 som ska ha zoner.

Är med intresserad av hur det fungerar. Kör man trådlösa högtalare då med?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Blir inte det enklaste att ha en liten mediadator(t ex din ev. htpc/filserver) som du drar allt till och använder aktiva högtalare.
Det största problemet du får då är nog att sladdarna kanske blir för långa (=tappad signal).
Sen är det bara att använda en musikspelare remote till din telefon. Om du vill vara riktigt hardcore kan du köpa billiga 7" plattor och montera en i varje rum så man kan styra musiken från dessa.

*Disclaimer*: Jag har inte gjort detta men jag har tänkt i de banorna och ovanstående känns enklast.

Men då får man ju bara samma ljud på alla?

Skrivet av Lindgren92:

Du är ute efter ett Sonos system, kanske. Lite dyrare.
http://www.sonos.com/system

Eller så kan du köpa en förstärkare med 4 zoner, det gör att du kan kontrollera olika ljudkällor till olika zoner.

Här har jag kryssat i 4 zoner på prisjakt, detta är vad som finns att välja på.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s102135485&cols=124,138...

Det låter intressant! Men kan man hur kan man styra olika musikkällor? Alltså tex spotify? Då måste man väl ha en burk kopplad till den eller har vissa det inbyggt?

Skrivet av Lergöken:

Tror det var Logitech Squeezebox som min polares far har som jag har sätt honom styra spotify på med iphonen. Tror dom går trådlöst med och man kan styra vilken enhet som det skall spelas ur. Tror allt går över wifi med

Sitter på rast i skola på mobilen så plockar infon från huvudet. Men kan vara värt att kolla

Jag har hört om dem, men det verkar som att de är på väg ut? Och är det en förstärkare i dem eller måste jag koppla dem till en förstärkare och sedan högtalare?

Skrivet av HerrNilsson30:

Jag är faktiskt på jakt efter samma sak. Dock inte Spotify men det spelar ju samma roll.
Ska bli spännande och se om någon har koll på detta och har några bra tips :).

Har idag en Onkyo 608 jag tänkte använda så jag är väl mest på jakt efter högtalare att sätta i kök, extrarum och badrum

Haha jo, ska bli skönt att få musik i badrummet, så tanten slipper höra min otroligt vackra (not) stämma. För vem sjunger inte i duschen?

Skrivet av KRQKAN:

Har en vänn som kör med Sonos och han rekomenderar det starkt!

Sitter och kollar på dem just nu faktiskt (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=332901). Verkar intressant, är det förstärkare i dem eller måste man koppla in en till den för att sedan ansluta högtalare?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Sitter och kollar på dem just nu faktiskt (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=332901). Verkar intressant, är det förstärkare i dem eller måste man koppla in en till den för att sedan ansluta högtalare?

Det finns både med inbyggd stärkare och utan och som allt i ett högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det låter intressant! Men kan man hur kan man styra olika musikkällor? Alltså tex spotify? Då måste man väl ha en burk kopplad till den eller har vissa det inbyggt?

Varje Sonos-enhet har en inbyggd klient för bland annat Spotify, så du behöver ingen dator eller så. Det går även bra att spela upp MP3or från t.ex en NAS eller utdelad enhet på någon dator i nätverket. Finns även massor med webbradio och podcasts att hitta direkt från Sonos-appen.
För att systemet skall fungera så behöver du ha minst en Sonos-enhet kopplad med kabel till routern, sedan skapar systemet ett eget trådlöst nät för övriga enheter. Vill du inte ha en högtalare eller spelare vid routern så finns det en brygga att köpa som sköter den trådade biten.
Det finns en riktigt vass fjärr-app för Android/iOS. Läs mer här: http://www.sonos.com

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av keyser:

Varje Sonos-enhet har en inbyggd klient för bland annat Spotify, så du behöver ingen dator eller så. Det går även bra att spela upp MP3or från t.ex en NAS eller utdelad enhet på någon dator i nätverket. Finns även massor med webbradio och podcasts att hitta direkt från Sonos-appen.
För att systemet skall fungera så behöver du ha minst en Sonos-enhet kopplad med kabel till routern, sedan skapar systemet ett eget trådlöst nät för övriga enheter. Vill du inte ha en högtalare eller spelare vid routern så finns det en brygga att köpa som sköter den trådade biten.
Det finns en riktigt vass fjärr-app för Android/iOS. Läs mer här: http://www.sonos.com

Nätverksuttag kommer dras så det är inget problem. Så om jag köper 4st Play:5 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=504679) eller Play:3 så kan jag individuellt styra alla för olika radiostationer och spotify låtar (antar att det är en i taget som kan spela spofity)? Så länge åtminstone en enhet är kopplad till routern?

Korrekt?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Nätverksuttag kommer dras så det är inget problem. Så om jag köper 4st Play:5 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=504679) eller Play:3 så kan jag individuellt styra alla för olika radiostationer och spotify låtar (antar att det är en i taget som kan spela spofity)? Så länge åtminstone en enhet är kopplad till routern?

Korrekt?

Stämmer.
Jag är dessutom rätt säker på att du kan spela olika Spotify-spår samtidigt på olika zoner - dock inte på någon annan enhet (icke Sonos) samtidigt om du använder samma Spotify-konto där. Kan testa det i praktiken på mina två zoner i kväll när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Nätverksuttag kommer dras så det är inget problem. Så om jag köper 4st Play:5 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=504679) eller Play:3 så kan jag individuellt styra alla för olika radiostationer och spotify låtar (antar att det är en i taget som kan spela spofity)? Så länge åtminstone en enhet är kopplad till routern?

Korrekt?

Ja du kan välja precis vad du vill att varje enhet ska spela. Radio, filer från dator eller nas, spotify(eller någon annan tjänst som stödjs) eller om alla/vissa enheter ska spela samma sak. Varje enhet kan spela en egen spotify låt, testade precis:) precis en enhet måste vara inkopplad till routern.

Permalänk
Permalänk
Skäggig legend

Fasiken vad nice! Någon som har någon av dessa: Play:3 eller Play:5? Jag har väldigt intresserad av att slänga upp Play:3 på väggarna nämligen då jag tycker den är snyggare, men hur är ljudet?

Jag har en Bose SoundDock och tycker den spelar otroligt fint.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skäggig legend

Tack. Jag har duktig på allt med sladdar men detta var skönt att se.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Fasiken vad nice! Någon som har någon av dessa: Play:3 eller Play:5? Jag har väldigt intresserad av att slänga upp Play:3 på väggarna nämligen då jag tycker den är snyggare, men hur är ljudet?

Jag har en Bose SoundDock och tycker den spelar otroligt fint.

Jag har en Play:5 i köket och jag tycker den låter alldeles utmärkt. Fyller lätt upp hela rummet.
Ett tips är att stänga av Loudness och istället fixa lite med den inbyggda equalizern istället, kan låta lite burkigt annars.
Om du har en HiFi-klubben butik i närheten så brukar de ha demo av både Play:3 och Play:5.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av keyser:

Jag har en Play:5 i köket och jag tycker den låter alldeles utmärkt. Fyller lätt upp hela rummet.
Ett tips är att stänga av Loudness och istället fixa lite med den inbyggda equalizern istället, kan låta lite burkigt annars.
Om du har en HiFi-klubben butik i närheten så brukar de ha demo av både Play:3 och Play:5.

Okej, jag tar och svänger förbi dem efter jobbet. Man kan även ställa in volymen med sin telefon/padda? eller snabbt muta en eller ALLA högtalare - då man får samtal och efter sätta på musiken då tanten vill prata känslor?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Okej, jag tar och svänger förbi dem efter jobbet. Man kan även ställa in volymen med sin telefon/padda? eller snabbt muta en eller ALLA högtalare - då man får samtal och efter sätta på musiken då tanten vill prata känslor?

Ställa in volymen är inga problem, om man vill muta så kan man välja pausa alla under översikten av alla zoner. Men för att spela upp igen måste du nog tyvärr trycka play på varje zon, iaf om du spelar olika saker i zonerna.

Permalänk
Medlem

Hej, har hemma Sonos en tid tillbaka, så om Du har frågor om hur det går att använda i verkligheten kan berätta Dig. Mvh. Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det låter intressant! Men kan man hur kan man styra olika musikkällor? Alltså tex spotify? Då måste man väl ha en burk kopplad till den eller har vissa det inbyggt?

http://www.sonos.com/system , scrolla ner till "control" så står det

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av gabulyaz:

Hej, har hemma Sonos en tid tillbaka, så om Du har frågor om hur det går att använda i verkligheten kan berätta Dig. Mvh. Z

Tack uppskattas!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Toivo83:

http://www.sonos.com/system , scrolla ner till "control" så står det

Det var om förstärkaren, inte Sonos

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Om jag skulle välja Sonos skulle jag välja själva moder systemet som kopplas till befintlig router du får internet ifrån. Sedan koppla separata Sonos enheter och därefter ett par små aktiva högtalare för varje enhet. Sonos styrka ligger i streamingen. Högtalarna i sig är sådär. Kommer ihåg när jag var inne på klubben och lyssnade på Play 5. Kändes som att man hade försökt bygga in allt för mycket i ett för litet paket. Det låter inte dåligt utan känns lite för kompakt.

Kostar extra
http://www.sonos.com/shop/products/control

Guide
http://www.sonos.com/support/onlineuserguide/sv/

Permalänk
Medlem

Vill inte bli för personligt men det känns att det är för mycket tyckande och få erfarenhet på den tråden. Sonos är en av de många streaming system som finns på marknaden. De har flera enheter för olika funktioner och det går att dimensionera den planerade systemet utifrån detta. Det går att lyssna musik på hifi kvalitet på Sonos, det jag gör dagligen, men det är ofta kringutrustningen som står för den kvaliten - eller var man lägger ribban. Om man har bara lågupplösta mp3 filer i sin musiksamling får inte den kvaliten, eller om man inte har bra förstärkare eller som mycket mer viktigare bra högtalare. De nämnde butiken där säljs Sonos - bra kunskapskälla! men ville lägga till att läsa lite (Hifi och Musik t.ex.) mer om vad man kan förvänta sig av olika slags audioprodukter och att lyssna och lyssna igen de innan man köper (kanske den viktigaste). Om man inte hör skilnaden, så det spelar inte något roll vad man väljer. (som kontroller finns appar och programmer som dyger långt för vardaglig användning, vad som gäller priset man köper sånt system inte för att byta efter några år, utan för att använda lång mer än fem år ;-)...)

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av gabulyaz:

Vill inte bli för personligt men det känns att det är för mycket tyckande och få erfarenhet på den tråden. Sonos är en av de många streaming system som finns på marknaden. De har flera enheter för olika funktioner och det går att dimensionera den planerade systemet utifrån detta. Det går att lyssna musik på hifi kvalitet på Sonos, det jag gör dagligen, men det är ofta kringutrustningen som står för den kvaliten - eller var man lägger ribban. Om man har bara lågupplösta mp3 filer i sin musiksamling får inte den kvaliten, eller om man inte har bra förstärkare eller som mycket mer viktigare bra högtalare. De nämnde butiken där säljs Sonos - bra kunskapskälla! men ville lägga till att läsa lite (Hifi och Musik t.ex.) mer om vad man kan förvänta sig av olika slags audioprodukter och att lyssna och lyssna igen de innan man köper (kanske den viktigaste). Om man inte hör skilnaden, så det spelar inte något roll vad man väljer. (som kontroller finns appar och programmer som dyger långt för vardaglig användning, vad som gäller priset man köper sånt system inte för att byta efter några år, utan för att använda lång mer än fem år ;-)...)

Jag har vuxit upp med Bose sen jag var liten och gillar allt de gör, nästan lite av en fanboi just för att jag tycker om deras simpelhet och att de spelar grymt bra musik! Vi har som sagt Bose Lifestyle 48 system hemma hos far med kablar dragna lite var stans med några Roommate, ljudet ur den är helt enastående. Om Play:3 eller 5 når upp till det kunde det inte bli bättre för mig eller om den är i närheten, that's fine.

Men nu är det så att jag inte har 70tkr på mig och vill hitta ett system som fungerar och gör det jag vill att den ska göra - vilket jag har uppfattat att Sonos gör. Så när jag testat produkten kommer jag antagligen slå till på det, slänga upp den på väggen/taket i ett hörn för att utnyttja vinkeln för basen

Jag älskar flac men så petig är jag inte när det kommer till att lyssna på musik på morgonen i duschen och öva på mina otroligt vackra (not) stämmor

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skäggig legend

Nu drar jag upp tråden igen då jag har ska flytta till en ny lägenhet så får se hur min budget kommer bli. Men som sagt, det kommer bli ett galleri när allt är klart!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Klar än?

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18