ZFS vs Storage Spaces - Vilket ska jag ha?

Permalänk

ZFS vs Storage Spaces - Vilket ska jag ha?

Vet att ZFS är känt, inte använt Raid innan förutom en Raid1 med fyra hårddiskar som inte blev ett så bra resultat när Windows släppte en utav dem så det tog evigheter att få tillbaka information.

Jag vill helst ha hårddiskarna i min primära dator för överföringshastighet, kostnad och platsbesparing.

Tänkte först köra Raid1 men ändrat mig till Raid5 för att ev överväga Raid6, dock så verkar detta med "Checksum" vara något som gått mig obemärkt och jag har läst på om det, och det är något man inte kan ignorera helt enkelt, speciellt om man tänkt bygga upp sin Raid under tiden man lever.

1Så mina frågor är om det som ZFS är bättre på (tänker då på saker ur ett säkerhetssynpunkt) finns som mjukvara för Windows.

2Om jag köra via Windows, kommer jag då vara fast med dem? utan att förlora all information vill säga.

3Kan man konvertera mellan Raid nivåer? om, så vilka?

"Mjukvaruraid" handlar detta om.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet finns det ingen ZFS port till windows.
Rent tekniskt skulle det gå då WIndows stödjer tillägg av andra filsystem via ett interface som heter IFS.

I princip alla Unix distributioner kan läsa och skriva NTFS så det finns helt klart möjlighet att flytta data.

Det närmaste mjukvaruraid jag har kommit är Intels fakeraid och där kan man konvertera mellan raidnivåer. Har själv migrerat Raid1-Raid5 på det viset.

Det man aldrig ska glömma att oavsett vad man än väljer för system för sin datalagring så är det ALDRIG en ersättning för en backup. En trasig HD controller, en kodbugg, en strömspik, ett virus eller ett rejält mistag. Allt kan förinta allt ditt data ändå.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Hej!

ZFS är inte tillgängligt i Windows (oavsett version).
Storagespaces har jag testat och kommer att köra det i min lagringsserver framöver.
Om det är en standard Windowsklient (Win8) du kör så skulle jag rekommendera att köra en hårdvarubaserad RAID1 på systemdiskarna och storagespaces på datadiskarna. Värt att notera är att det är olämpligt att blanda diskar av olika storlek i samma pool så ha det i åtanke om du väljer storagespaces. Det går inte att byta "RAID" nivå på en existerande space utan att initiera om diskarna och förlora data.

Permalänk
Skrivet av mats42:

Så vitt jag vet finns det ingen ZFS port till windows.
Rent tekniskt skulle det gå då WIndows stödjer tillägg av andra filsystem via ett interface som heter IFS.

I princip alla Unix distributioner kan läsa och skriva NTFS så det finns helt klart möjlighet att flytta data.

Det närmaste mjukvaruraid jag har kommit är Intels fakeraid och där kan man konvertera mellan raidnivåer. Har själv migrerat Raid1-Raid5 på det viset.

Det man aldrig ska glömma att oavsett vad man än väljer för system för sin datalagring så är det ALDRIG en ersättning för en backup. En trasig HD controller, en kodbugg, en strömspik, ett virus eller ett rejält mistag. Allt kan förinta allt ditt data ändå.

Ok, aldrig tänkt på Intels fakeraid, mer tänkt på Windows egna i Win7 eller SS i Win8.
Gällande backup så kommer jag inte kunna ha det, hade blivit alldeles för dyrt att ha en backup på 20-40TB och mer med tiden.
Har en UPS också, men lär ju inte hjälpa mot allt.

Skrivet av d_m_r:

Hej!

ZFS är inte tillgängligt i Windows (oavsett version).
Storagespaces har jag testat och kommer att köra det i min lagringsserver framöver.
Om det är en standard Windowsklient (Win8) du kör så skulle jag rekommendera att köra en hårdvarubaserad RAID1 på systemdiskarna och storagespaces på datadiskarna. Värt att notera är att det är olämpligt att blanda diskar av olika storlek i samma pool så ha det i åtanke om du väljer storagespaces. Det går inte att byta "RAID" nivå på en existerande space utan att initiera om diskarna och förlora data.

Har tänkt att köra 4 SSD för system i RAID1 och Lagring på Raid5 och 6 när jag börjar få ihop ett antal.
Men iom du skrev det ej gick så får man köra Raid6 direkt, dumt att det ej går att byta, Diskarna är tänkt att vara 2TB nu och 3TB längre fram.

Tänkte mig FastSum programmet som en säkerhet.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Microsoft skulle väl komma med något nytt filsystem för Windows 8 (kanske kräver server-versionen) och det filsystemet skulle påminna lite om ZFS rent tekniskt. ReFs heter det.

http://www.anandtech.com/show/5433/microsofts-refs-filesystem...
Ja ska du köra Windows på servern så har du väl inte så mycket annat att välja på än ReFS om det ska ha checksummor och zfs-liknande egenskaper. ZFS är för UNIX-liknande operativsystem.

Själv kör jag Linux och har förutom i filservern även en lokal ZFS-pool. Så kan du tänka dig köra Linux, FreeBSD eller Open Indiana istället för Windows så kan du också använda ZFS. Alternativt kan du köra en virtuell maskin med direkt hårdvaruåtkomst till hårddiskkontrrollerkortet och sedan köra ett virtuellt nätverk i din dator där du delar ut din ZFS-pool via samba så att du kommer åt den från Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Microsoft skulle väl komma med något nytt filsystem för Windows 8 (kanske kräver server-versionen) och det filsystemet skulle påminna lite om ZFS rent tekniskt. ReFs heter det.

Värt att notera om ReFS (Resiliant File System) är att det inte går att boota från en ReFS partition.

Permalänk
Avstängd

En fråga, är inte ReFS samma sak som Storage Spaces? Eller är det så att Storage spaces alltid körs ovanpå ReFS?

En nackdel med Storage Spaces är att man får mycket dålig skrivprestanda. Folk berättar att de kan läsa 300-400MB/sek men skriva typ 20MB/sek. Googla runt lite och läs själv om detta.

En annan är att Storage spaces inte har checksums på själva datat, bara på metadatat (t.ex. journalloggen). Du måste slå på checksums överallt manuellt. Frågan är hur pass säkert det blir med checksums i Storage spaces. Jag är skeptisk.