Markus "Notch" Persson ogillar Windows 8 – vägrar certifiera Minecraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Før att det mæsta han sæger tycker jag rakt emot. Då ær det væl inte så konstigt att man stør sig på en? och twitter, siken skit det ær, dock bættre æn fb...

klart han får yttra sig. Men i min mening så snakkar han før mycket.

tystat han? alltså ta livet av han? det var inte det jag menade.

i min menig ja, dærfør att ja inte gillar honom direkt.

Det verkar bara vara missførstånd hær. jag har min mening och du har din.

Pratar för mycket? Hur kan han prata för mycket om du inte följer han eller så? Jag gör inte det och det är ytterst FÅ gånger jag ser honom på ställen som SweC så hur kan han då prata för mycket? Det verkar inte som att du faktiskt tycker är han "tjötig" måste vara något annat som stör dig, att han är populär kanske? Blev framgångsrik på ett simpelt spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Den biten var inte spec riktad till dig borde gjort det tydligare. Så jag ber om ursäkt för det. Sen bara nyfiken vad är jag fanboy till?

En telefon kan aldrig ersätta en dator fullt ut därför kommer det alltid vara en gräns dock kommer den givitvis bli mindre ett tag framåt till fysiken säger ifrån. Därför kan man utan problem skilja på dessa två produkter och som sagt tidigare så är W8 ett os till datorer.

Det är väldigt relevant just nu eftersom när det är försent är det just försent, därför måste man reagera innan problemet blir för stort.
Jag framför bara en rimlig utveckling, hade jag varit MS hade jag gjort precis det för att låsa fast kunder hos mig och kapa bort de onödiga desktop användarna som "bara" köper OSet och inget i min fina shop där den kommande huvudsakliga inkomsten ligger.

Låt säga att windows är billiga och bara tar 10% i shoppen.
Räkna sedan på vad du köpt spel/program för sen bytte OS senast och ta 10% av det.
Kostade OSet mer än 10% av spel/program?
Min gissning är nej.

Okej, då missförstod jag dig och då uppsåt är det relevanta så glömmer vi det hela. Jag syftade till att kalla mig för fanboy utan belägg är ett sätt som fanboys argumenterar på, men det är irrelevant nu eftersom det, som sagt, var ett missförstånd.

Vad gäller telefoner så har de i dagsläget olika funktioner hur lätt de låter en dator att arbeta med dem och vilken nytta man kan ha av dem i sitt arbete med datorer. I förlängningen finns det ju de som tror att många kommer använda telefoner som datorer i framtiden, när de fått nog med datorkraft., Detta genom att man sätter telefonen i en docka, kopplad till skärm, tangentbord osv, när man behöver det. Detta är inte så värst relevant just nu utan mest en sidokommentar till att telefonen "aldrig" kan ersätta datorn.

Vad gäller MS store tror jag dess framtid handlar mycket om hur kunderna tar till sig det. Slår det igenom stort så kan det hända att det blir en sådan utveckling, men jag tror också kunderna kan avstyra det om de inte är intresserade av det, även om de kör W8. Jag tror MS Store har ett existensberättigande för MS även om de inte gör det till det enda sättet att skaffa mjukvara till sin dator, eftersom företag kan få en billigare distribution via det (frakt av fysiska kartonger osv är dyrt och sådan försäljning får oftast fler mellanhänder) och därmed satsar den vägen ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Vad gäller telefoner så har de i dagsläget olika funktioner hur lätt de låter en dator att arbeta med dem och vilken nytta man kan ha av dem i sitt arbete med datorer. I förlängningen finns det ju de som tror att många kommer använda telefoner som datorer i framtiden, när de fått nog med datorkraft., Detta genom att man sätter telefonen i en docka, kopplad till skärm, tangentbord osv, när man behöver det. Detta är inte så värst relevant just nu utan mest en sidokommentar till att telefonen "aldrig" kan ersätta datorn.

Visst många kommer klara sig på en telefon men alla som spelar / använder krävande program kommer aldrig kunna använda en telefon till detta helt enkelt eftersom man man aldrig kan få lika mycket kraft på liten yta som på stor med samma teknik.

Skrivet av Evil Peter:

Vad gäller MS store tror jag dess framtid handlar mycket om hur kunderna tar till sig det. Slår det igenom stort så kan det hända att det blir en sådan utveckling, men jag tror också kunderna kan avstyra det om de inte är intresserade av det, även om de kör W8. Jag tror MS Store har ett existensberättigande för MS även om de inte gör det till det enda sättet att skaffa mjukvara till sin dator, eftersom företag kan få en billigare distribution via det (frakt av fysiska kartonger osv är dyrt och sådan försäljning får oftast fler mellanhänder) och därmed satsar den vägen ändå.

Om du tänker på hur snitt personen är (en korkad drönare) så kommer de svälja detta hur lätt som helst och aldrig fatta vad som händer i bakgrunden.
Så lita på kunderna har jag lite förtroende för eftersom 90% (värde plockat i sann MS/ubisoft anda ) bara vill ha ett par stora knappar med facebook/mejl/wordfeud så är de nöjda.

Problemet med billigare distribution är att det inte funkar se bara på steam vs. alla andra, när det bara finns en aktör säljs grejerna till priset tillverkaren vill ha (aka rek pris) inte vad konkurrensen pressar ner den till. Enda gången man kan fynda på steam är när det är rea. Tror du MS store kommer vara bättre?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Kul att nån stor aktör törs stå för sin åsikt ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Du kan ha rätt i att nativa metro appar måste komma via windows market/butik/store. Men frågan är vad det har för nytta att ett spel är metro anpassat då det ändå som sagt går upp i helskärm. Tiles på ett spel känns ändå rätt menlöst, det blir som en stor ikon ändå och det kan vanliga "icke market/store/butik" appar också ha. Det är enbart relevant såvida man vill göra ett program som på tiles typ visar lite info så som väder, mail elelr dylikt. Ett spel som med hjälp utav en tiles visar att typ 2 av dina vänner är online vore visserligen inte helt dumt men kan lösas på många många andra sätt, typ steam.

Har fått den uppfattningen om att windows ser hela metro-grejen som interfacet för framtida standard-användaren och att desktop-lägen kommer anpassas mer till endast avancerade användare. Därför tror jag att ms vill att spel hellre skall finnas i metro än desktop. Detta är nog något dom skulle vinna på. (Tänk på att detta bara är en hypotes).

Skrivet av Swedishg33k95:

Ser en lösning ----> Linux
Synd att det är helt jävla kasst (Älskar linux, men fungera inte alls i den grafiska delan...som server passar det)

Kanske inte är direkt anpassat till spel pga bristande drivrutiner. Men att man sattsar mer på drivrutiner till spel-gpuer för windows är ju förståligt med tanke på att marknaden finns där. Så länge spelen är byggda för linux så finns det inget som hindrar. Dom flesta spel fungerar med wine eller playonlinux med viss saknad i prestanda. Minecraft är det ingen större skyllnad på alls mellan Ubuntu och Windows då det körs via Java.

Skrivet av whisky:

Dubbelmoral någon? Minecraft finns ju till iOS...

Hur menar du att detta skall vara dubbelmoral?

Visa signatur
Permalänk

Har aldrig tyckt att Markus "Notch" Persson har haft några vettiga åsikter eller uttalanden. Man behöver ju inte sälja genom Windows Market Place.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Pratar för mycket? Hur kan han prata för mycket om du inte följer han eller så? Jag gör inte det och det är ytterst FÅ gånger jag ser honom på ställen som SweC så hur kan han då prata för mycket? Det verkar inte som att du faktiskt tycker är han "tjötig" måste vara något annat som stör dig, att han är populär kanske? Blev framgångsrik på ett simpelt spel?

Du kanske inte har vart på så många stællen som har næmtt han? Du vet aldrig på internet nær en person dyker upp.

Varfør jag ogillar han har du redan svar på i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sven slaggare:

Den ENDA och ENDA delen av Windows 8 som kommer vara "stängd" är WinRT, alltså till SURFPLATTOR. Jag ANTAR att din "maindator" inte är en surfplatta.

Jag förstår inte varför folk kallar Windows 8 stängt i jämfört med Windows 7 då enda delen av Windows 8 som är stängt är den delen för surfplattor. Du kommer fortfarande kunna installera spel ifrån cd/dvd skivor, internet, torrent eller vad man nu hittar programvaror.

Okej. Jag ser då ingenstans i nyheten att det nämns Windows RT. Jag utgick från det jag läste i nyheten.

Om Notch är så pass sur över detta så är det väl bara att inte göra en App för Minecraft? Det går ju fortfarande att installera den "normala" versionen.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Visst många kommer klara sig på en telefon men alla som spelar / använder krävande program kommer aldrig kunna använda en telefon till detta helt enkelt eftersom man man aldrig kan få lika mycket kraft på liten yta som på stor med samma teknik.

Om du tänker på hur snitt personen är (en korkad drönare) så kommer de svälja detta hur lätt som helst och aldrig fatta vad som händer i bakgrunden.
Så lita på kunderna har jag lite förtroende för eftersom 90% (värde plockat i sann MS/ubisoft anda ) bara vill ha ett par stora knappar med facebook/mejl/wordfeud så är de nöjda.

Problemet med billigare distribution är att det inte funkar se bara på steam vs. alla andra, när det bara finns en aktör säljs grejerna till priset tillverkaren vill ha (aka rek pris) inte vad konkurrensen pressar ner den till. Enda gången man kan fynda på steam är när det är rea. Tror du MS store kommer vara bättre?

Visst är det så, men även i dagens läge så klarar mobiltelefonerna nog av rätt mycket av vad den genomsnittlige användaren använder sin dator till. I alla fall om man exkluderar spelande. Desktops blir nog alltmer en produkt som främst är inriktad till sådana som du och jag.

Visst är snittanvändaren en sådan som bara tar saker för vad de är, men jag tror ändå inte att möjligheten att installera andra program kommer att försvinna. MS kommer tjäna massor på sin affär oavsett om det finns andra program eller inte så det känns tveksamt att de skulle sätta upp ett rent hinder för sig själva på det sättet. Gör de så kommer de att ge bort marknadsandelar, samt att det snart kommer moddar som tar bort dylika begränsningar. Jag kanske reviderar min åsikt i framtiden men just nu ser jag bara en affär som kunde varit en lika bra idé för dem för 10 år sedan, medan en stark begränsning av systemet ser ut att ge mer badwill än ekonomiska fördelar.

Vad gäller distributionen så syftade jag på kostnaden för företagen, inte för kunden. Nu är det visserligen en gissning då jag inte har några exakta siffror att gå på, men frakt och mellanhänder kostar väldigt mycket, plus design och skapande av de fysiska produkterna. Sedan tycker man såklart att kunden ska tjäna på detta också, men som du påpekar har det inte varit fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Än så länge kommer det gå. Men inte när Windows X släpps då måste man handla av MS.

Ingen vet. Men kan vi hålla oss till nutid och W8?

Permalänk

Fattar ingenting, han kan ju bara skita i att ha den i deras shop, och sälja .exe filen från sin hemsida.
Det finns ju inga hinder för det så hur kan det vara att betrakta som "stängt"?

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Ingen vet. Men kan vi hålla oss till nutid och W8?

Varför? Det handlar om att windows håller på att bli mer stängt, är det otroligt att även notch bara ser detta som första steget? Anser du att man inte ska reagera fören det är försent?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jo

Skrivet av Igelkott:

På vilket sätt skulle minecraft vara en app och vad är det som hindrar från att själva app-delen följer microsofts förmodligen kloka ramverk? Han behöver ju inte göra om hela spelet till microsoft minecraft

Jo det skulle han. Minecradt är skrivet i java, Endast .net och RT stödjs i metro. Väldigt många ogillar dessa milöers ofria natur.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Respekt!

Permalänk
Medlem

Skönt att någon säger emot. W8 suger juh dolme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Varför? Det handlar om att windows håller på att bli mer stängt, är det otroligt att även notch bara ser detta som första steget? Anser du att man inte ska reagera fören det är försent?

Jag tycker det är onödigt att bli upprörd över något som bara är spekulationer. Fokusera på att lösa de problem vi har nu, istället för att gnälla över sådant som "kanske kommer att inträffa".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Jag tycker det är onödigt att bli upprörd över något som bara är spekulationer. Fokusera på att lösa de problem vi har nu, istället för att gnälla över sådant som "kanske kommer att inträffa".

Antar att du inte har någon försäkring då, eftersom det är onödigt att oroa sig för sånt som "kanske kommer att inträffa".

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Kom igen nu folk! det är ju bara bra att Windows blir mer och mer låst, det har ju alltid varit värdelöst och nu kanske utvecklarna gör som GABE och faktiskt gör något åt saken DVS utvecklar till linux direkt. sedan kommer vi ifrån allt annat jävla skit.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jo det skulle han. Minecradt är skrivet i java, Endast .net och RT stödjs i metro. Väldigt många ogillar dessa milöers ofria natur.

Att själva spelet måste vara en app får stå för dig då, men jag ser inte riktigt varför.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Stolpskott

Hur tänkte han där? Vägra lägga upp spelet på Windows Store för att det är för inlåst och samtidigt ha det på App Store. Lite otur?

Permalänk
Medlem

Vad är det för gnäll?

Han vill ha spelet gratis i windows store men vägrar få det granskat?

Det finns ingen som hindrar att han säljer spelet som han gör i dagsläget, han vill bara göra det enkelt utan att granska skiten i windows marketplace...

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk

inte mycket till övers för Notch. Bara en massa gnäll för att han inte får det gratist.
Alla låser in sina operativ i dag vilket är en del av hur det funkar i dagens ekonomi.

Permalänk
Medlem

Att låsa användare till deras system handlar om att säkra upp marknandsandelar. Men denna trend att låsa in användare är en bubbla som kommer spricka, för användarnas vilja till frihet är troligtvis mycket större, vilket kommer att leda till att befintliga företag måste bli mer öppna igen eller försvninna pga nya konkurrenter som kommer in på marknaden som är för öppenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Varför? Det handlar om att windows håller på att bli mer stängt, är det otroligt att även notch bara ser detta som första steget? Anser du att man inte ska reagera fören det är försent?

På vilket sätt håller det på att bli mer stängt? För att Microsoft lägger till en försäljningskanal?

Jag kör Windows 8 sedan en månad. Det beter sig i princip som Windows 7, fast snabbare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Intresseklubben antecknar.

Jag skulle kanske skrivit "Inte ens Notch..."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Detta var ju synd, blir inget mer Minecraft för min del då när jag uppgraderar till Win8 såvida OSet inte har "bakåtkompatibelt" -funktionen,
men knappast skulle jag då inte byta till Win8 för att en tjurig svensk med arrogant översittarbeteende hyser agg mot Microsoft för att Microsoft gör EXAKT SAMMA SAK som Apple gör med sitt OS.

Så ska man klandra Microsoft för att de kräver att appar kontrolleras för virus och annat så ska man likt väl klandra Apple för att de gör samma sak, men fan inte köra på sån dubbelmoral om att Apple gör rätt, men Microsoft gör fel om de gör samma sak..

Permalänk

Jag hoppas på att det blir en massflykt till Linux, som Gabe Newell sa kunde bli möjligt.

Visa signatur

Ylletröjor är fina grejer det.

Permalänk

Tror aldrig att linux kommer bli stort för casual-användare så länge datorer inte har möjligheten att bli levererade tillsammans med Linux så som Windows och Mac OS X är nu.

Sen som någon sa, varför bekymra sig över framtida Windows X kommer se ut? Och nej, det är inte samma som att använda sig utav försäkringar, två mycket olika saker.

Förstår vad Notch menar men tycker att det är en överreaktion och det är väl självklart att Microsoft sätter in regler och riktlinjer på appsen dem kommer sälja i sin affär. Det har alla affärer över hela världen redan haft en lång tid i alla dess former...

Permalänk

Endo skont att slippa han po Win8.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim_gulle:

Jag hoppas på att det blir en massflykt till Linux, som Gabe Newell sa kunde bli möjligt.

Ja verkligen!

Har i många år nu kört olika Linux-utgåvor och måste säga att tex Ubuntu har mycket bättre support för hårvara (från live-cd) än vad Windows 7 tex har när det är installerat.

Har kunnat köra spel och program bättre i en emulerad windowsmiljö i ubuntu än jag har kunnat natively i Windows.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |