FAQ: Windows 8 + installation

Permalänk
Avstängd

FAQ: Windows 8 + installation

För att få klarhet i var som gäller för Windows 8 tänkte jag börja på en FAQ. Kom med förslag på ändringar och tillägg till texten tack.
För Windows 10 följ denna länk

1. Vad är nytt med Windows 8 och 8.1?
Strejf's: Saker som är bättre i Windows 8 än i Windows 7 beskriver de flesta nyheterna

2. Olika versioner
Det finns tre versioner av Windows 8 för PC. Den enklare Windows 8 (core), Windows 8 Pro, samt Windows 8 Enterprise. Windows RT är till för plattor och kommer endast förinstallerad på dessa. Det finns ingen ultimate version längre. Läs mer

3. Systemkrav
Processor: Minst 1 gigahertz (GHz) eller bättre. Måste klara SSE2 och NX. RAM: 1 GB (32-bit) eller 2 GB (64-bit) Hårddisk: 16 GB (32-bit) eller 20 GB (64-bit) Grafik: Microsoft DirectX9 eller bättre. Windows store kräver en upplösning på skärmen av minst 1024x768 pixlar.

4. 64-bitars och 32-bitars varianter
Operativsystemet finns som 32-bitar, där systemkravet är 1 GB ram, SSE2, DX9 samt NX hos processorn. Det ger att vissa Pentium 4 kan köra Windows 8, men inte alla. Då NX inte fanns från början i P4 processorn. 64-bitars versionen har 2 GB ram som krav annars samma som för 32-bitars. Windows 8 behöver mellan 16-20 gigabyte ledigt utrymme på hårddisken beroende på version och tilläggsprogram.

Om du väljer att uppgradera ett tidigare operativsystem så ersätts det med samma storlek. Så en Windows 7 32-bit installation kommer ersättas av Windows 8 32-bitars.
Väljer du att köpa den digitala nedladdningen så får du bara den version nedladdad som du tänker uppgradera till. Dvs den storlek som operativsystemet har som du kör uppgraderingsassistenten på. Du kan dock välja att få en skiva skickad till dig också. Den innehåller både 32-bitars och 64-bitars varianterna.

Alla Windows 8 licensnycklar som finns är giltiga för både 32-bitar eller 64-bitars installation. Men du kan behöva skaffa rätt installationsmedia. Källa

5. Olika språk
Operativsystemet lanseras i olika språkversioner där av t.ex svenska och engelska. En nyhet är att det nu finns fler språk att välja på både som standard för operativsystemet och att du enklare kan addera fler språk i efterhand. Det går också att byta språk mellan en uppgradering. Så du kan uppgradera en engelsk Windows 7 till en svensk Windows 8 Pro. Du kan dock inte behålla program eller inställningar då.

6. Microsofts designmål för Windows 8
1. Övergripande mål
-Alltid kopplad mot internet
-Datorn är en social enhet
-Mer vanligt med bärbara enheter med mindre skärm
2. Direkta mål
- Interface: snabbt, mjukt, snyggt och animeringar
-Minskad stress
-Ta bort onödiga saker som är i vägen för arbetet
-Bättre batteritid
-Reducerat minnesbehov
-Reducerat behov av processorn
-Reducerat behov av grafikprocessor
- Windows 8 appar, inget behov av mus, access till appar och tjänster, sammanlänkade, delning, fullskärm
-Tidssparande, det viktiga först
-Molnbaserade användarprofiler, autosynkas mellan alla typer av enheter, personliga filer sparas i molnet.
-Pc'n är en device/enhet inte en dator, allt ska presenteras enhetligt och personligt på alla mina olika Windows plattformar: Dator, mobiltelefon, surfplatta, tv.

7. Olika sätt att köpa
Windows 8 går att köpa som en fysisk produkt på skiva eller som digital nedladdning.

8. Olika typer av Licenser?

  • Windows 8 installerad på nya datorer.

Den licensen är bunden till den specifika hårdvaran. Om du köper en bärbar dator och den datorn har Windows 8 från fabriken. Så går det inte flytta denna licens till en annan av dina datorer. Du har dock rätt att sälja denna dator och licensen för att köra Windows 8 övergår då till den nya ägaren.

Säljs av datorbutiker. Samma villkor gäller som för Windows 8 retail, du har dock inte rätt till någon form av support från Microsoft.

Fler varianter säljs av Microsoft

  • Windows 8 Uppgradering - Betyder att du kan installera Windows 8 över ett tidigare äldre operativsystem som har en giltig licens.
    De operativsystem som kan uppgraderas är XP, Vista samt Windows 7. Kan köpas som nedladdning eller i butik på CD. Efter att du har uppgraderat din tidigare installation så är licensen för det tidigare operativsystemet förbrukad. Men du har rätt att nedgradera om du skulle var missnöjd (kanske inte gäller för Windows XP).

  • Windows 8 Pro Pack - Uppgraderar en Windows 8 installation till en Windows 8 Pro. Samt ger dig programmet "Windows Media Center" (med DVD uppspelning).

  • Windows 8 Get Genuine - Gör att din installation får en äkta nyckel.

  • Volymtillverkarlicens - Säljs enbart till tillverkare av datorer och samt vissa återförsäljare. Är en OEM licens. Kan ej köpas i butik. Kan ej flyttas från hårdvaran.

9. Flytta licens
Enligt rykte så ska det gå att flytta en Uppgraderingslicens från en dator till en annan. Om du har två datorer med varsin installation av Windows XP och båda dessa datorer har varsin egen giltig licens för XP. Så kan du installera Windows 8 Uppgraderingslicens på vilken av dessa två datorer som du önskar. Endast en version av Windows 8 Uppgraderingslicens kan dock vara aktiv samtidigt. På detta sätt kan du flytta Windows 8 licensen till en annan dator.

10. Uppgraderingens begränsningar Du kan endast behålla dina personliga filer, om du uppgraderar en XP installation. För Windows Vista gäller att dina personliga filer sparars, samt vissa systeminställningar. Annars rensas systemet ganska kraftigt. Det går att flytta med ännu mera saker om du uppgraderar en Windows 7 installation. Inte alla men många program kan även då flyttas till det nya operativsystemet. Möjligheten att uppgradera en installation och behålla inställningar eller program gäller inte om du byter språk för operativsystemet. Jag har inte lyckats att skapa installationsmedia (USB eller DVD) från uppgraderingsassistenten när den har körts under XP.

11. Vilka operativsystem kan uppgraderas?
Du kan uppgradera från Windows XP med Servicepack 3, Windows Vista, samt från Windows 7 till Windows 8 Pro.

12. Nedgradera
Du har rätt att köra en tidigare version av Windows. Det som gäller är Vista Business eller Windows 7. Du har dock tydligen inte rätt att köra XP.
Du måste själv skaffa media för att installera dessa operativsystem. Om du köper Windows 8 eller Windows 8 Pro så har du rätt till detta.

13. Köpa och installera Windows 8 Pro uppgradering på nätet
Microsoft ger dig möjligheten att köpa Windows 8 online och ladda hem en kopia för installation. Processen börjar med att du först laddar hem ett mindre program som kontrollerar om din dator kan uppgraderas till Windows 8. Kan den det så får du möjligheten till att köpa en Windows 8 Pro uppgraderingslicens, samt direkt kunna uppgradera datorn.

Efter att du har betalat för en licens så skickar Microsoft ett mail till dig med din licensnyckel samt lite mer information. Skriv ut denna nyckel och tejpa den under din dator. Där hittar du även en länk så du kan ladda ner installationsfilerna igen. Kanske valde du att inte skapa installationsmedia när du uppgraderade. Det finns också en länk till ditt konto, där du kan beställa installationsmedia av Microsoft mot en mindre kostnad.

Det går endast att köpa och hämta Windows 8 online från en dator som kan uppgraderas. Det innebär att du kan endast köra programmet på XP, Vista eller Windows 7. Därför går det inte köpa ytterligare licenser online om du redan har uppgraderat till Windows 8.

14. Backup före installation
Det är lämpligt att du gör en backup av dina viktigaste filer före du uppgraderar. Vilka filer är då det? De filer som du personligen skapat och endast finns på din dator? Personliga dokument och semesterbilder kanske? Windows 8 är integrerat med molnet och du får 7 GB gratis utrymme där. Så det är lämpligt att du laddar upp dina personliga filer där. Du kan hämta ett program för att göra det på http://windows.microsoft.com/en-US/skydrive/download Det finns andra alternativ till molnet så som Google Drive, Box eller Dropbox.com
Börja med att hämta klienten till ditt nuvarande operativsystem eller använd webbläsaren för att ladda upp filerna till molnet. Eller så går det ju bränna filerna på DVD.

15. Uppgraderingsprocessen i korthet

  1. En uppgraderingsassistent (program) laddar du ner.

  2. Programmet kontrollerar om hårdvaran klarar kraven för win8

  3. Programmet kontrollerar vilken mjukvara som kan uppgraderas.

  4. Programmet kontrollerar om nuvarande system är 32bitar eller 64bitar.

  5. Programmet kontrollerar språkversion av nuvarande operativsystem

  6. Du köper och betalar för en Windows 8 Pro uppgraderingslicens.

  7. Du får möjligheten att köpa en fysisk DVD av Microsoft

  8. Du får en licensnyckel

  9. Installationsfiler för Windows 8 Pro laddas ner till din dator (32 eller 64bit version)

  10. Du får möjligheten att direkt uppgradera eller skapa installationsmedia (DVD eller USB 4GB).

  11. Din personliga licensnyckel bakas in i installationen (direktinstallation).

  12. Installationen av Windows 8 startas.

  13. Installationen kontrollerar om det finns något tidigare operativsystem på datorn

  14. Installationen kontrollerar om det finns en genuin, samt aktiverad licens för det tidigare operativsystemet.

  15. Din tidigare licens registreras av installationsprogrammet.

  16. Operativsystemet uppgraderas och dina personliga filer (och kanske program) flyttas till nya systemet.

  17. Windows 8 startas för första gången, försöker aktivera nya Windows 8 licensen online, samt av-aktiverar din tidigare licens.

16. Hur många gånger kan jag byta moderkort eller dator med Windows 8 Pro OEM licens?
Du kan byta moderkort eller helt flytta till en annan dator om du vill. Windows 8 licensen är flexibel, och låter dig göra så många ändringar som du vill. Läs mer här.

17. Hur gör jag en ren installation?
För en PUL licens behöver du bara din nyckel. Starta från installationsmedia (USB eller DVD). Samt använda dig av avancerad installation. Där kan du skapa eller formatera partitioner på hårddisken. Samt välja var du vill installera operativsystemet.

För en Win8 upg licens så startar du från din personligt byggda USB eller DVD. Installationsprogrammet kommer leta upp en tidigare Windows installation samt registrera dess id och om den är aktiverad. Du kan sedan formatera alla partitioner och installera som vanligt. Det går att installera En Windows 8 uppgradering utan att något tidigare giltigt operativsystem finns på datorn. Men denna installation kommer inte att gå att aktivera efter installationen är klar. Samt att ge ett felmeddelande.
Giltiga tidigare installationer är allt från XP, Vista samt Windows 7. Samt även en aktiverad Windows 8. Det går alltså bra att först uppgradera till Windows 8. För att sedan starta med USB/DVD media och göra en ren ominstallation. Installationsprogrammet ser då din uppgraderade, samt aktiverade Windows 8 installation som en giltig licens. Eller mer rätt är att installationen och Microsoft ser det som en ominstallation.

18. Kan jag använda min tidigare Windows 7 licens på en annan dator?
Nej, om du väljer att uppgradera en dator så krävs det en tidigare installation, som är aktiverad och även har en giltig licens. Då kommer denna tidigare licensen att inte lägre bli giltig. För att köra Windows 8 Pro upgrade. Så behövs det två licenser. En tidigare giltig licens. Samt en "Windows 8 Pro upgrade" licens.

19. Ska jag även köpa DVD'n av Microsoft om jag köper online?
Jag tycker det. Fördelen är att du får en installationsskiva som har både en 32-bitas samt en 64-bitars installation. Samt att du har en bra installationsskiva som håller. Det du laddar hem är 32-bitar eller 64-bitar inte båda.

20. Hur gör jag en bra backup av hela mitt system?
Du kan med fördel välja att göra en backup av hela din hårddisk med installation av tidigare operativsystem och allt. Du kan t.ex ladda hem Parragons backup program (kräver en mindre registrering) och göra en backup av hela hårddisken. Eller www.easeus.com/backup-software/ (Gratis och rekommenderas). Detta kan göras till en annan intern hårddisk eller till en extern hårddisk. En fördel är att du kan ångra dig och gå tillbaka. Du får också en backup av dina personliga filer. Sedan när allt verka fungera kan du radera detta och använda disken till annat.

21. Hur kan jag ominstallera?
Om du senare får ett behov av att ominstallera hela ditt system. Så behöver du enligt uppgift inte först installera det tidigare operativsystemet, för att sedan göra en uppgradering på det igen. När din Windows 8 Pro upg har aktiverats en gång tidigare. Omvandlas den till en vanlig installations nyckel. Därmed kan du då installera helt rent utan att först installera det tidigare operativsystemet.

22. Kan jag installera utan att ange en nyckel?
Nej, med Windows 7 kunde du installera systemet för att sedan kunna ange en nyckel och aktivera senare. Detta går inte med W8. Du måste alltid ange en giltig nyckel direkt när du börjar installationen. Windows 8 kommer sedan att automatiskt aktivera sig, så fort systemet får en aktiv internetanslutning.

23. Jag har Windows 7 32-bitar, hur uppgraderar jag till Windows 8 64-bit online?
Det finns inget sätt så vitt jag vet att köpa och hämta Windows 8 Pro uppgradering 64-bit om du inte har en dator som kör ett 64-bitars operativsystem och kör uppgraderingsassistenten där. Om du har en kompis som har detta så kan du låna den datorn och köra programmet där. Du väljer då att endast skapa media (USB eller DVD) och inte installera. För då kommer den kompisen att få Windows 8 på den datorn. Det andra alternativet är att beställa Microsofts DVD i samband med köpet.

24. Jag glömde skapa installationsmedia när jag köpte och uppgraderade till Windows 8 online?
Du får ett mail från Microsoft när du köper online. Detta mail innehåller förutom din CD-nyckel. Även en länk där du kan ladda ner programmet igen. Klickar du på denna länken laddas det ner ett program som du kan köra. Detta program laddar ner de filer som behövs för att antingen köra en uppgradering och/eller skapa installationsmedia. Du kan köra detta program igen i din nya Windows 8 installation och där välja att skapa en USB eller DVD med Windows 8 installationen. Du kommer dock få en länk på skrivbordet till att installera Windows 8.

25. På vilka sätt kan jag installera rent?
Du kan välja att installera Win8 direkt från ditt nuvarande operativsystem med uppgraderingen eller så skapar du installationsmedia och bootar från det. Under en uppgradering direkt från skrivbordet kan du välja "behåll ingenting" som alternativ. Då importeras inga inställningar eller program. Det gamla systemet flyttas till en mapp, som får namnet 'Windows.old'. Väljer du istället att starta från ditt installationsmedia och ta bort alla partition på den primära disken, samt skapa en ny partition för Windows 8. Så kommer det då även att skapas en mindre speciell systempartition som Windows 8 senare kan använda för återställningar och dylika operationer. Denna partition skapas automatiskt när du skapar upp en ny partiton under installationen. Så vill du även ha den partitionen. Ska du först radera eventuell befintlig partition och skapa på nytt. Det räcker inte med att bara formatera en befintlig partition.

26. Kan jag uppgradera mitt Windows 7 32-bit till Windows 8 Pro 64-bit?
Nej, det går inte att använda sig av uppgraderingsmetoden där program, inställningar och filer flyttas till det nya Windows 8 systemet. Detta om du vill byta till 64-bitars versionen av Windows 8. Det samma gäller om du vill gå från en 64-bitars Windows 7 till en 32-bitars Windows 8. Det du kan göra är en 'uppgradering' på det sätt att du uppgraderar ditt system, men endast dina personliga filer kommer att sparas. 'Uppgraderar' du genom att starta från en installationsskiva eller USB-minne (Nyckeln från din tidigare installation sparas då i minnet), så kan du där under avancerat läge helt rensa hårddiskens partitioner (eller så behåller du dem). Så det blir en form av 'uppgradering' även om inga program eller inställningar kan/kommer sparas. Det är i praktiken en form av ren installation.

27. Erbjuder Microsoft någon support på Windows 8?
Ja, enligt deras egna uppgifter så ger de dig 90-dagars fri support från aktiveringsdatumet.

28. Är 'Windows 8 Pro Uppgradering' DVD skivan komplett med alla filer?
Frågan är om du behöver t.ex en Windows 7 DVD skiva för att kunna installera med en Windows 8 Pro uppgradering skiva och få ett fungerande Windows 8 operativsystem? Svaret är att 'Windows 8 Pro uppgradering' skivan innehåller samtliga filer som behövs, så nej du behöver inte gamla skivan. Det som behövs är att uppgraderingen hittar en tidigare installerad Windows 7 (alt xp, Vista). Har du ingen sådan så kanske du först måste installera det.

Det som skiljer en Win 8 uppgraderingsskiva, från en vanlig 'Windows 8 Pro OEM' installationsskiva är att 'Windows 8 Pro uppgradering' skivan behöver att hitta en tidigare installerad och aktiverad Windows 7/XP/Vista, för att kunna aktivera sig efter installation. Du behöver dock inte ha ett tidigare operativsystem på hårddisken för att installera dock. Installationen av Win8 behöver heller inte kopiera några systemfiler från den tidigare installationen. Även om den kan göra det när program flyttas/uppgraderas. Det enda installationen gör troligen är att läsa av registerfilen och registrera tidigare nycklar, aktivering, samt vilken version det var. Om du väljer att göra en installation/uppgradering med Windows 8 Pro upg media. Kan du välja att kopiera inställningar, dokument och program från tidigare system. Då kopieras också dessa till det nya systemet. Kanske kan det vara bra att spara Windows.old mappen om du vill installera om med Windows 8 Pro upg media?. Men det finns en ny funktion i Win 8 som kallas för "reset" Den ska liknas vid en ominstallation. Utan att vara det i praktiken.

29. Jag kan inte längre spela mina DVD-filmer?
Windows 8 har som standard inte längre stöd för visning av DVD-filmer med Windows Media Player. Men du kan få den funktionen genom att köpa/uppgradera en 'Windows 8 Core' med 'Windows 8 Pro Pack' eller en 'Windows 8 Pro' med 'Media Center Pack'. Ett alternativ är att installera något annat program som kan spela DVD-filmer.

30. Vad är det för en ny liten partition jag har fått efter installationen?
Om du valde att ta bort alla partitionen på första hårddisken och sedan skapa en ny partition för Windows 8 där. Så skapas det även en 350 MB stor "System Reserved partition" som Windows 8 kan använda till sina systemverktyg, boot, diskkryptering, återställningar,mm . Om du ska raderar partitioner under installationen av W8, är det bästa att du först tillfälligt tar bort dina andra bort hårddiskar ur datorn. Så att installationen verkligen sker på den första hårddisken samt att du inte råkar radera någon partition och data fel. Det räcker ofta med att lossa datakabeln.

Windows 8, vägrar i det längsta att installera den 350 MB stora system partitionen på någon annan hårddisk än den första. Så även om du väljer att installera Windows 8 på, drive 1 och det finns en drive 0 med ledigt utrymme i systemet så kommer systempartitionen lägga sig på drive 0, medan Windows 8 partitionen hamnar på drive 1. Kolla därför noga så du installerar allt på drive 0 ! Det finns risk för dataförlust om du skulle ha någon gömd eller okänd partition på drive 0. Finns inget sådant ledigt utrymme kommer dock den lilla partitionen lägga sig på samma disk som Windows.

31. Hur skapa en systemreparations CD eller USB?
Du bör skapa en Windows 8 systemåterställning, systemreparations CD / USB efter installationen. Det kan hjälpa dig om Windows inte vill starta senare. Det kan skapas på en CD-, DVD-skiva eller USB-flashminne. Windows 8 'System recovery disc' kan laga de flesta problem som förhindrar ditt Windows 8 att starta . Den kan användas till att boota din dator när du har startproblem. Om du kanske har svåra problem kan du troligen återställa ditt system.

För att skapa en sådan disk ska du går till start/Metro (tryck Windowstangenten):

  • Gå till START, upp till högra hörnet för att få fram Charms menyn.

  • Välj Sök och inställningar.

  • Skriv "återställning"

  • Välj "Skapa en återställningsenhet"

  • Följ instruktionerna för en CD eller USB enhet.

....Fortsättning Post #20

Permalänk
Avstängd

Jag kan bidra med lite förtydningar. Licenserna ser ungefär ut som du säger men namnen är lite fel. Systembyggarlicensen är den som går att köpa i fullversion som privatperson och ersätter tidigare OEM och Retail. Den licens som finns för riktiga OEM:er, alltså typ Dell, Acer, Inet osv., heter fortfarande OEM men går endast att köpa av volymtillverkare. Många affärer har dock blandat ihop detta lite i sina prislistor och kallar Systembyggarlicensen för OEM.

Uppgraderingen går att installera från tidigare Windowsversioner så länge de är aktiverade. Detta gäller också för första gången ifall man har en förhandsversion installerad som RP eller CP, dock inte om man har testversionen av Enterprise. Så vill man komma så billigt undan som möjligt (utan att man har ett aktiverat tidigare Windows), och ändå göra rätt för sig, så bör man installera och aktivera RP och sen uppgradera därifrån. När ditt nya Windows 8 väl har aktiverats så gör det ingen skillnad på uppgradering eller fullversion och du kan alltså flytta licensen till en annan dator eller liknande.

W8 icke-Pro går inte att köpa separat ännu och det är inte säkert att det kommer att gå att göra det alls.

Permalänk

Lite påfyllning

Genvägar:
Windows key:   Switch between Modern Desktop Start screen and the last accessed application
Windows key + Tab:     Switch between modern UI apps (+shift for reverse order)
Windows key + Z:     Brings up the App Bar when you have a Modern Desktop App running
Alt + F4:     End application
Ctrl + Esc:     Close application
Ctrl + Shift + Esc: Task Manager

Windows key + E:     Open Computer
Windows key + P:     Access the Second Screen bar

Windows key + . :     Move the screen split to the right
Windows key + Shift + . :     Move the screen split to the left

Windows key + I:     Access the Settings charm
Windows key + H:     Access the Share charm
Windows key + C:     Access the charms bar
Windows key + X:     Access the Windows Tools Menu

Windows key + PrtScn:     Takes a screenshot of the screen and automatically saves it in the Pictures folder as Screenshot
Ctrl + Shift + N:     Create new folder

Flera Google kalendrar:
¤ Download User Agent Switcher from the Chrome Webstore
¤ Select an iOS deviceGo to http://m.google.com/sync
¤ Deactivate Javascript in Settings (Show advanced settings, Privacy >Content settings > Do not allow any site to run JavaScript)
¤ Click your Windows Mail device(in browser)
¤ In the URL changesupportMultipleCalendars=false tosupportMultipleCalendars=trueSubmit URL (Press Enter)
¤ Check the boxes for the calendars you'd like to sync
¤ Save
¤ Connect your Google Account to your Windows Calendar app. It now works.
¤ Re-enable JavaScript in Chrome

Ska snygga till tråden lite senare.... Posta gärna fler tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svar från HP's support ang avsaknade av HP-specifika program och drivrutiner till HP-datorer:

Citat:

Det uppdateras först till dom maskiner som är tillverkad efter juni i år som det följer med windows 8 uppdatering till. Dom som är tillverkad före så kommer det nog att komma men kan inte säga när tyvärr.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk

Kanonsida för dig med Samsung-dator!

http://www.samsung.com/uk/support/win8upgrade/

Ladda ner SW Update!

Programmet hämtade drivrutiner för pekplatta m.m. som fungerar kanon med win8. Kan nu svepa in från sidan för att få fram sidomenyer och liknande samt fixade hacket och den lite hackiga scrollen på startsidan! Fick även tillbaka funktionen med fn-knappen för att ändra ljusstyrka m.m.

Uppdatering: Fixade även ett problem jag hade med att laptopen inte vaknade då jag öppnade locket. Var tidigare tvungen att trycka på startknappen...

Permalänk
Avstängd

PC för Allas guide till Windows 8, del 1: Nya gränssnittet

PC för Allas guide till Windows 8, del 2: Internet Explorer 10

PC för Alla tar en titt på Windows 8, del 3: Windows Store

PC för Alla tar en titt på Windows 8, del 5: Skydrive

PC för Alla tar en titt på Windows 8, del 6: Kontakter

PC för Alla tar en titt på Windows 8, del 7: Skrivbordet

Hur du raderar Windows.old mappen efter installation. http://www.youtube.com/watch?v=V13cEQCzIcc&feature=g-u-u

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte att man ska köpa en fysisk DVD för att uppgradera, det blir bara dyrare. Om man köper digitalt och laddar hem från Microsoft så blir det billigare och man kan i den agenten välja att bränna ut Windows 8 till en skiva.

För att ta en backup av sin Windows 7 installation tycker jag inte att man bör ladda hem tredjepartsprogram när det finns inbyggt i Windows 7. Gör så här:

Gå in i kontrollpanelen, System och Säkerhet, Säkerhetskopiering och återställning. Skapa en systemreparationsskiva. Sen väljer du skapa en systemavbildning och lägger den på extern hårddisk eller någonstans på nätverket. När du ska återställa startar du datorn från systemreparationsskivan och väljer att återskapa från den plats du skapat systemavbildningen (image-backup) på.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Mina erfarenheter av Windows inbyggda systemavbildning eller backupprogram är inte de bästa. Jag har misslyckats med att återställa mer än en gång. Windows 7 systemavbildning kanske kan fungera. Men sedan har du de som har XP eller Vista. Även Windows 7 Home kan det bli problem med den funktionen. Då Paragons lösning fungerar oavsett operativsystem eller version. Samt är gratis och fungerar bra. Så anser jag att det är ett bättre sätt.

Fördelen med den fysiska DVD'n är du får både 32-bit samt 64-bit versionerna. Det blir annars mycket svårt att uppgradera från ett Windows 7 32-bit system till Windows 8 64-bit.

Det enklaste sättet är faktiskt att beställa en ny SSD, samt DVD'n från Mircosoft. Sätta den nya SSD'n som primär enhet i datorn. Du installerar tillsammans med din gamla disk (Behåll din vanliga hårddisk inkopplad också). Du kan då boota från skivan och göra en ny ren installation av 64-bit versionen av Wndows 8 på SSD'n. Detta då installationen kommer att hitta tidigare system och den licensen. Men kommer inte använda eller röra dessa filer om du inte väljer det. Dvs du väljer inte att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Pratade med microsofts support angående licenser vid uppgradering, enligt dem så skulle den ursprungliga licensen fortfarande vara giltig, den nyckel man laddar ner räknas som en egen licens och är inte kopplad till den man uppgraderar från. När man uppgraderar till windows 8 så kan man alltså flytta den gamla licensen till en annan dator om man har man en giltig fullversion av tidigare windows (dvs ej oem).

Och vill man ladda ner och ha 64-bitars version men den version man vill uppgradera från är 32-bitar så kan man komma runt det problemet genom att via uppgraderings-assistenten ladda ner en version från en annan dator som då måste ha en giltig 64-bitars licens, denna nerladdade kopia/licens blir då 64-bitars och går då att installera över sin egen tidigare 32-bitars version. Datorn man laddar ner från är alltså inte på något sätt kopplad till den kopia/licens man laddar ner.

Permalänk
Avstängd

Det är inte alls ovanligt att man får flera och motstridiga besked från ett stort företag som Microsoft. De har många olika avdelningar och det är inte ovanligt att de missar att ta gemensamma beslut. Det verkar också som MS befinner sig i en stormig period. I dag kom nyheten att Steven Sinofsky får sluta med omedelbar verkan. Det är också känt genom flera artiklar att supportpersonal, tekniker och försäljare inte har fått information om vad som skiljer Windows 8 med Windows RT. Det är stora skillnader i vilka program som dessa olika produkter kan köra osv.

Det som står i FAQ är uppgifter från EULA som har studerats. Dvs det som du godkänner vid installation. Det är de lagliga rättigheterna i vad du får göra. Det kan i praktiken vara ganska långt från vad som går att göra i praktiken och t.om vad supportpersonalen säger. Man kanske kan se EULA (end-user license agreement) som den minsta gemensamma nämnaren och från den plattan går det ofta att göra mer än så. Om det vore så som de säger så innebär det ju att det är en fullversion man köper. Du behöver bara koppla in en hårddisk i systemet med ett Windows på under en kort stund under installationen. Över det så kan du installera 'Win 8 Pro upgrade' rent då och sedan kunna flytta tillbaka den andra disken. Det gör en sådan licens faktiskt bättre än en OEM licens. Det är också inte ovanligt att MS eller andra företag lanserar saker som de sedan måste ändra villkoren för. Då EULA är hårt skriven så har de rätt till detta.

Permalänk
Medlem

Jag klurar på att uppgradera till Windows 8 från Windows 8 Ultimate, det jag känner mig lite osäker på är vilken version jag ska välja. Jag vill ha ett operativsystem som ska gå att installera på min nuvarande dator, men även på eventuella uppgraderade varianter av min nuvarande dator (om jag tex vill byta moderkort/minnen/cpu).

Vi pratar så klart rena installationer till nyformaterad hårddisk, är inte intresserad av några uppgraderingsvarianter...

Givetvis bara en installation totalt, men med ny hårdvara.
Min nuvarande Windows 7 Ultimate kan jag ju installera lite som jag vill så länge den bara finns på en dator åt gången...

Är det Windows 8 Pro 64-bit OEM varianten som jag ska välja?

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

bra skrivet mycket nyttig information.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Balbuto:

Jag klurar på att uppgradera till Windows 8 från Windows 8 Ultimate, det jag känner mig lite osäker på är vilken version jag ska välja. Jag vill ha ett operativsystem som ska gå att installera på min nuvarande dator, men även på eventuella uppgraderade varianter av min nuvarande dator (om jag tex vill byta moderkort/minnen/cpu).

Vi pratar så klart rena installationer till nyformaterad hårddisk, är inte intresserad av några uppgraderingsvarianter...

Givetvis bara en installation totalt, men med ny hårdvara.
Min nuvarande Windows 7 Ultimate kan jag ju installera lite som jag vill så länge den bara finns på en dator åt gången...

Är det Windows 8 Pro 64-bit OEM varianten som jag ska välja?

Ultimate finns inte i Windows 8. Det du kan välja på är Vanliga Windows 8 och Windows 8 Pro. Du måste komplettera med Media Center för att kunna spela DVD filmer. Då den funktionen inte finns längre som standard.

Det som har ersatt den vanliga retail boxen är som du skriver boxen man köper som heter "Windows 8 Pro OEM". Det säljas inte längre olika nycklar eller boxar för 32-bit eller 64-bit. Har du en nyckel till Windows 8 så kan du ha den till en 32- eller 64-bit installation. Du har nu också alltid rätt att flytta/installera på andra datorer. Förutom den version av Windows 8 som kom förinstallerad på datorn när du köpte den. Den versionen är inte flyttbar. Allt annat man köper är flyttbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Ultimate finns inte i Windows 8. Det du kan välja på är Vanliga Windows 8 och Windows 8 Pro. Du måste komplettera med Media Center för att kunna spela DVD filmer. Då den funktionen inte finns längre som standard.

Det som har ersatt den vanliga retail boxen är som du skriver boxen man köper som heter "Windows 8 Pro OEM". Det säljas inte längre olika nycklar eller boxar för 32-bit eller 64-bit. Har du en nyckel till Windows 8 så kan du ha den till en 32- eller 64-bit installation. Du har nu också alltid rätt att flytta/installera på andra datorer. Förutom den version av Windows 8 som kom förinstallerad på datorn när du köpte den. Den versionen är inte flyttbar. Allt annat man köper är flyttbart.

Tack för ett bra svar, får se om det blir att slå till på en licens till spelburken. Har ju redan köpt och installerat standardvarianten av Windows 8 på min HTPC så det får bli min utvärderingsmetod helt enkelt

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk

vill man göra en ren installation av win 8 pro så måste man först köpa win 8 pro nyckeln från en dator med win xp sp3, vista eller win 7. som tidigare nämnts kommer programvaran som laddas ner avspegla vad som tidigare var i windows, antingen 32-eller 64 bits.

sedan kan man välja att avvakta med installationen och ladda ner en iso-fil på skrivbordet som man sedan bränner till en bootbar skiva eller usb.nyckel. iso-filen bränns ner som en imagefil.

nu kommer kruxet när man sedan väljer en ren installation. du kommer inte kunna göra aktiveringen av win 8 pro när du installerat klart. för att kringå detta finns några genvägar:

1. gå in i kommandot kör/regedit/hkey_local_machine/software/microsoft/windows/currentversion/setup/oobe/ och ändra värdet av MediaBootInstall till 0

starta om datorn och högerklicka på startmenyen nere till vänster på skrivbordet (skrivbordet skall vara uppe inte metro). välj kommandotolken (administratör) skriv in slmgr -rearm och tryck på enter.

gå ut ur skrivbordet och välj startsidan eller metrosidan om ni så vill. skriv rätt in på sidan (varsomhelst) slui 3, en nyckelknippa med slui 3 texten dyker upp. dubbelklicka på rutan och ni kan skriva in er win 8 pro nyckel och datorn är därefter aktiverad.

2. det andra alternativet är att göra en refresh med hjälp av installationsskivan.

dra ner musen i högra kanten av skrivbordet och välj inställningar. välj sedan ändra datorinställningar. sedan allmänt och välj återställ datorn utan att filer ändras.

ni måste starta om datorn med win 8 pro installationsskivam/usb och låta windows sköta en återställning. när sedan datorn startats om kan ni gå in i startsidan/metrosidan och skriva varsomhelst slui 4 och skriva in er nyckel. ni kommer visserligen få en gammal windows.old mapp i C: som ni sedan kan rensa bort med hjälp av diskrensningsverktyget för systemfiler. mappen är på ca 10 gb.

Visa signatur

Phanteks Chassi, Seasonic 800W, ASUS Prime Z690-A, Intel i5 12600K 4,9 GHz, 32 Gb RAM G.Skill Trident z5 DDR 5 5600 Ghz 2 x 16 Gb (cl 36 1.2 V), Noctua NH-U12A, ASUS GTX 2070 Super 8 Gb, SSD Samsung 980 1tb, Western Digital Caviar Red 2TB

Permalänk
Avstängd

Om Jag har en dator med en gammal oem verision som ej är flyttbar typ xp vista eller 7 och gör en sån där win8 pro uppdatering för 139kr blir win8pro sedan flyttbar alltså kan jag aktivera den på en annan dator eller kan man endast köra den på datorn man gjorde uppdateringen på? och om jag uppdaterar från 32 bit kan jag på nåt sätt välllja 64bits?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tacoman:

Om Jag har en dator med en gammal oem verision som ej är flyttbar typ xp vista eller 7 och gör en sån där win8 pro uppdatering för 139kr blir win8pro sedan flyttbar alltså kan jag aktivera den på en annan dator eller kan man endast köra den på datorn man gjorde uppdateringen på? och om jag uppdaterar från 32 bit kan jag på nåt sätt välllja 64bits?

Man kan flytta den W8 upg licensen, ja. Om du flyttar den till en annan dator som också behöver uppgraderas. Det påstås att du även kan installera och aktivera, på en annan dator. Även om det då inte blir enligt reglerna.

Om du installerar från en MS W8 DVD kan du installera 64-bit eller så har du en kompis med en 64-bit W8 DVD. Du kan inte flytta program osv. Det blir mer en ren installation. Gör backup på dina privata filer först! Formatera hårddisken med installationsprogrammet, så kan du få 64-bitars W8.

Permalänk
Medlem

Vill bidra med lite information ang bärbara som levereras med W8.
Datorerna levereras utan licens klistermärke.
licensen är programmerad i UEFI och hämtas automatiskt när man installerar om.
Har verifierat detta på min egna dator som levererades med W8 och genom lite google sökning:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-wi...

Permalänk
Avstängd

Windows 8 Installation + FAQ - Fortsättning..

32. Hur installerar jag om datorn?
Du behöver inte göra så med Windows 8. Använd istället de nya funktionera Refresh och Reset, för att komma tillbaka till ett rent system.
Du hittar dessa under inställningar. Tryck först [Windows] + C.
Välj inställningar. Och sedan väljer du [Ändra datorinställningar]. Under fliken [Allmänt] hittar du återställning av hela datorn eller delvis.
Tänk på att om du har uppgraderat till Windows 8.1. Från Windows 8.0, så behöver du en DVD skiva med Windows 8.1 installation på. Detta för att Windows 8.1 filer behövs under återställningsprocesserna. Du måste dessutom ha rätt skiva angående 32-bitar eller 64-bitar. Och troligen också rätt landskod.

Det finns guide till detta här tip-reinstall-or-repair-windows-8-computer-using-reset-pc-and-refresh-pc-options

33. Hur laddar jag hem en Windows 8 ISO?
Gå till denna sidan http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/upgrade-product-...
Du kan hitta din nyckel i mailet du fick om du köpte Windows 8 online.

34. Jag har problem att aktivera Windows 8
Gå till denna sidan Varför kan jag inte aktivera Windows 8?

35. Hjälp jag bytte delar i datorn och kan jag inte aktivera
Gå till denna länken för hjälp http://support.microsoft.com/kb/950929

36. Hur överför jag filer och inställningar till en ny dator?
I Windows 7 finns ett verktyg för att överföra filer och inställningar. Du hittar mer information här http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/features... och här http://www.addictivetips.com/windows-tips/transfer-files-sett...

37. Är det olika cd-nycklar / licenser för 32-bitars Windows 8 och 64-bitars?
Din licens / cd-nyckel fungerar till båda versionerna . Du kan också senare byta till en 64-bit installation om du då ominstallerar systemet. Detta gäller även för uppgraderingslicensen av Windows 8.

38. Jag har en text på min skrivbordsbakgrund, något om Build?
Då är ditt exemplar av Windows 8 ännu inte aktiverat. Windows 8 försöker att aktivera sig så fort det finns en aktiv internetanslutning.
Men du kan även aktivera genom att ringa Microsofts telefonsupport.

39. Min nya dator har ingen CD-Nyckel klistrad under längre?
Med de nya UEFI bios som nya datorer har så finns det inget klistermärke med COA (Certificate of Authenticity) under datorn längre. Istället så har din dator cd-nyckeln inbränd i BIOS. Därmed behöver du inte någon cd-nyckel för att installera Windows 8, detta då den hittas vid en installation.
40. Kan jag använda appar jag köpt på andra datorer?
Ja, du har rätt att använda appar som du köpt på upp till fem andra datorer.
Öppna Windows Store, peka längst upp på skärmen, högerklicka och klicka på 'Dina appar'. Högerklicka på appen som du vill installera och tryck eller klicka på installera.

41. Kan alla användare på samma dator använda appen jag köpte?
Så här svarar MS

Citat:

Say, for example, that your family has a shared PC. You have previously used your Microsoft account to purchase a game that all your kids like to play. You can install it for each of your kids by having each of them sign in to their Windows accounts on the shared PC, then launch the Store and sign in to the Store using your own Microsoft account. There, you’ll see all your apps and you can re-install the app on your kid’s Windows account. Installing apps on multiple user accounts on a shared PC still only counts as one of the five allowable PCs where you can install apps.

Så, om du loggar in med ditt konto och väljer att installera på det kontot.

42. Hur aktiverar jag Windows 8 över telefonen?
Från MS supportforum

Citat:

1) Press Windows key + R, then type: slui.exe 4
2) Next press the 'ENTER' key
3) Select your 'Country' from the list.
4) Choose the 'Phone Activation' option.
5) Stay on the phone (do not select/press any options) and wait for a person to help you with activation.
6) Explain your problem clearly to the support person.
http://support.microsoft.com/kb/950929/en-us

43. Hur får jag fram felsäker start?
Läs mer här
och How to Boot to the Windows 8 Startup Options Menu
Du kan också starta din dator från din USB sticka som du har skapat för recovery.
Tryck på shift + F8 vid boot. Detta funkar inte alltid, dock.

44. Vad är systempartitioner och startpartitioner?
Startpartition kallas den part som innehåller alla Windows filerna, där du har installerat Windows. Har du tex Vista på en annan hårddisk är även den partitionen en startpartiton. Fast då Windows Vistas startpartiton. En dator kan alltså ha flera startpartitoner om du dualbootar och har flera olika Windows installerade.

En Systempartition är en liten gömd partition som används för att hitta och starta Windows. Den används även till diskkryteringssystemet Bitlocker.
Det går inte att använda Bitlocker om den inte finns. Du måste då i så fall använda dig av en extern USB nyckel.
Systempartitionen ska alltid var skapad på den första hårddisken i systemet och ligga främst på hårddiskens yta. Den ska alltid finnas på den disk som är satt som bootdisk i BIOS. Dvs den hårddisk som din dator försöker att starta från.

Från http://windows.microsoft.com/sv-SE

Citat:

Systempartitionen innehåller maskinvarurelaterade filer och Boot-mappen som talar om för datorn var den ska leta för att starta Windows. Som standard skapar Windows 7 en separat systempartition när det installeras från början (till skillnad från när det uppgraderas från en tidigare version av Windows) på en hårddisk som inte har partitionerats. Den här partitionen är 100 MB stor.

Windows 7 kan hjälpa dig att skydda systempartitionen genom att förhindra att den omformateras eller tas bort, och om systempartitionen hålls åtskild från en startpartition (rekommenderas) tilldelas den ingen enhetsbeteckning automatiskt. Det innebär att systempartitionen inte visas i Windows Utforskaren, vilket förhindrar oavsiktlig användning av systempartitionen.

När du sätter på datorn använder den information lagrad på systempartitionen för att starta. Det finns bara en systempartition på en dator som kör Windows, även om du har olika versioner av Windows installerade på samma dator. Men operativsystem som inte är Windows använder olika systemfiler. På en dator med flervalsstart som har operativsystem som inte är Windows är systemfilerna placerade i sin egen partition, skilda från Windows systempartition.

45. Kan jag använda Bitlocker för att kryptera hårddisken?
Bitlocker är ett system i Win 8 för att kryptera hårddisken. För att det ska fungera säkert och smidigt bör du helst ha en dator med både en TPM modul samt UEFI bios.
Om du inte har dessa så behöver det finnas minst två NTFS partitioner en Win 8 350 Mb stor systempartition och en vanlig bootpartition. Detta kan skapa ett problem om du uppgraderar från Windows 7 eller Vista där systemparten endast är 100 Mb stor.
För mer information läs här - BitLocker Frequently Asked Questions (FAQ)
Tänk på att Bitlocker inte kan kryptera vissa former av konfigurationer. Exempel på så sådant som inte stöds av bitlocker.

Citat:

Not supported
Software-based RAID systems
Bootable and non-bootable virtual hard disks (VHDs)
Dynamic volumes
RAM disks

46. Hjälp, hur avslutar jag Windows 8?
Det finns flera sätt att avluta Windows 8

  • Trycka CTRL+ALT+DEL och sedan finns det en knapp i nedre högra hörnet.

  • Charms meny > Inställningar > Avsluta.

  • Ett kort tryck på powerknappen (på den fysiska datorn)

  • Klicka på skrivbordsbakgrunden och ALT+F4

47. Jag köpte nyligen en dator, men det var Windows 7 på den
-

48. Vad saknas mot Windows 7?
En del saker är borttagna eller är ändrade.
Här är några av dessa saker.

  • Start-knappen och start-menyn

  • Tidigare dokument -menyn

  • Mest använda listan (filer) -menyn

  • Senaste använda program -listan

  • Metro-start tiles -ingen context meny option

  • Program kan inte längre ändra fil associationer under installation.

  • Media-filer metadata information är borta

  • Global sök

  • Windows Backup ändrad

  • Keyboard shortcut för Windows Mobility Center

  • AutoPlay dialog ändrad

  • Nätverks status borta

  • Minnesadresser och annan teknisk information borta från blåskärm (BSOD)

  • Explorer status bar visar mindre med information (free disk space, total size)

  • Tidigare versioner av 'Shadow Copies' - nu 'File History'

  • Windows Update visar inte längre att det finns nya uppdateringar

  • Windows Classic theme

  • Finns inga standard 'user account pictures'

  • BSOD, blåskärmen är omarbetade till att visa mindre text.

  • Ljud för 'Exit Windows', 'Windows Logon', 'Windows Logoff' ( tack !)

  • WinHelp

  • Internet Explorer 10, 64-bit mode.

  • Aero Glass, tema funktioner.

  • Windows DVD Maker

  • Windows Portföljen

  • Windows Gadget Platform

  • Aero Flip 3D

  • Advanced Appearance settings ( Färg, storlek, fonter )

  • DVD playback i Windows Media Player.

49. Hur göra backup i Windows 8.1?
Det går fortfarande göra en fullständig systembackup på din c:\ i Windows 8.1. Men du måste använda dig av PowerShell konsollen.
Välja alla appar, högerklicka och välj att starta Powershell som administratör.
Sedan är det följande kommando för att skapa en backup.

wbAdmin start backup -backupTarget:E: -include:C: -allCritical

Där du kan behöva byta -backupTarget:E: mot din backup drive.

50. Tricket med shift-tangenten vid omstart?
Om du håller ner shift tangenten när du klickar på "starta om", så kommer du att kunna välja lite alternativ vid nästa uppstart. Du kan bland annat välja att datorn ska starta i felsäkert läge under boot processen.

51. Gör backup av nyckel till EFS krypterat filsystem.
(Windows 7)
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/back-up-efs-certificate#1TC=windows-7

52. Jobba med EFS krypterade filer
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc875821.aspx

53. Gå förbi UEFI Windows 8 nyckel från BIOS för att installera Windows 8
Om du har en bärbar dator finns chansen att den har cd-key eller produktnyckel för Windows 8 inbyggt i BIOS/UEFI. Windows använder då den nyckeln när du installerar eller installerar om datorn. Detta kan skapa ett problem. Det finns en bloggpost som säger hur du ska göra för att installera med en annan nyckel här. http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-windows_install/bipass-uefi-provided-product-key-to-install/a271067b-d655-4b46-8b52-b3f191b9370c

54. Använda OneDrive som en standardplats för att spara filer
http://www.howtogeek.com/183667/how-to-use-onedrive-as-your-default-save-location-on-windows-8.1/

55. Skapa installationsmedia (ISO/DVD) direkt från Microsoft
http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/create-reset-refresh-media

Eller läs mer här http://www.eightforums.com/tutorials/18309-windows-8-windows-8-1-iso-download-create.html#option1

56. Uppgradera Windows med en produktnyckel
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/upgrade-product-key-only

Permalänk
Avstängd

Ännu mera tangentbordskombinationer.

Citat:

Windows key: Switch between Modern Desktop Start screen and the last accessed application
Windows key + C: Access the charms bar
Windows key + Tab: Access the Modern Desktop Taskbar
Windows key + I: Access the Settings charm
Windows key + H: Access the Share charm
Windows key + K: Access the Devices charm
Windows key + Q: Access the Apps Search screen
Windows key + F: Access the Files Search screen
Windows key + W: Access the Settings Search screen
Windows key + P: Access the Second Screen bar
Windows key + Z: Brings up the App Bar when you have a Modern Desktop App running
Windows key + X: Access the Windows Tools Menu
Windows key + O: Lock screen orientation
Windows key + . : Move the screen split to the right
Windows key + Shift + . : Move the screen split to the left
Windows key + V: View all active Toasts/Notifications
Windows key + Shift + V: View all active Toasts/Notifications in reverse order
Windows key + PrtScn: Takes a screenshot of the screen and automatically saves it in the Pictures folder as Screenshot
Windows key + Enter: Launch Narrator
Windows key + E: Open Computer
Windows key + R: Open the Run dialog box
Windows key + U: Open Ease of Access Center
Windows key + Ctrl + F: Open Find Computers dialog box
Windows key + Pause/Break: Open the System page
Windows key + 1..10: Launch a program pinned on the Taskbar in the position indicated by the number
Windows key + Shift + 1..10: Launch a new instance of a program pinned on the Taskbar in the position indicated by the number
Windows key + Ctrl + 1..10: Access the last active instance of a program pinned on the Taskbar in the position indicated by the number
Windows key + Alt + 1..10: Access the Jump List of a program pinned on the Taskbar in the position indicated by the number
Windows key + B: Select the first item in the Notification Area and then use the arrow keys to cycle through the items Press Enter to open the selected item
Windows key + Ctrl + B: Access the program that is displaying a message in the Notification Area
Windows key + T: Cycle through the items on the Taskbar
Windows key + M: Minimize all windows
Windows key + Shift + M: Restore all minimized windows
Windows key + D: Show/Hide Desktop (minimize/restore all windows)
Windows key + L: Lock computer
Windows key + Up Arrow: Maximize current window
Windows key + Down Arrow: Minimize/restore current window
Windows key + Home: Minimize all but the current window
Windows key + Left Arrow: Tile window on the left side of the screen
Windows key + Right Arrow: Tile window on the right side of the screen
Windows key + Shift + Up Arrow: Extend current window from the top to the bottom of the screen
Windows key + Shift + Left/Right Arrow: Move the current window from one monitor to the next
Windows key + F1: Launch Windows Help and Support

PageUp: Scroll forward on the Modern Desktop Start screen
PageDown: Scroll backward on the Modern Desktop Start screen
Esc: Close a charm
Ctrl + Esc: Switch between Modern Desktop Start screen and the last accessed application
Ctrl + Mouse scroll wheel: Activate the Semantic Zoom on the Modern Desktop screen

Alt: Display a hidden Menu Bar
Alt + D: Select the Address Bar
Alt + P: Display the Preview Pane in Windows Explorer
Alt + Tab: Cycle forward through open windows
Alt + Shift + Tab: Cycle backward through open windows
Alt + F: Close the current window Open the Shut Down Windows dialog box from the Desktop
Alt + Spacebar: Access the Shortcut menu for current window
Alt + Esc: Cycle between open programs in the order that they were opened
Alt + Enter: Open the Properties dialog box of the selected item
Alt + PrtScn: Take a screen shot of the active Window and place it in the clipboard
Alt + Up Arrow: Move up one folder level in Windows Explorer (Like the Up Arrow in XP)
Alt + Left Arrow: Display the previous folder
Alt + Right Arrow: Display the next folder
Shift + Insert: CD/DVD Load CD/DVD without triggering Autoplay or Autorun
Shift + Delete: Permanently delete the item (rather than sending it to the Recycle Bin)
Shift + F6: Cycle backward through elements in a window or dialog box
Shift + F10: Access the context menu for the selected item
Shift + Tab: Cycle backward through elements in a window or dialog box
Shift + Click: Select a consecutive group of items
Shift + Click on a Taskbar button: Launch a new instance of a program
Shift + Right-click on a Taskbar button: Access the context menu for the selected item
Ctrl + A: Select all items
Ctrl + C: Copy the selected item
Ctrl + X: Cut the selected item
Ctrl + V: Paste the selected item
Ctrl + D: Delete selected item
Ctrl + Z: Undo an action
Ctrl + Y: Redo an action
Ctrl + N: Open a new window in Windows Explorer
Ctrl + W: Close current window in Windows Explorer
Ctrl + E: Select the Search box in the upper right corner of a window
Ctrl + Shift + N: Create new folder
Ctrl + Shift + Esc: Open the Windows Task Manager
Ctrl + Alt + Tab: Use arrow keys to cycle through open windows
Ctrl + Alt + Delete: Access the Windows Security screen
Ctrl + Click: Select multiple individual items
Ctrl + Click and drag an item: Copies that item in the same folder
Ctrl + Shift + Click and drag an item: Creates a shortcut for that item in the same folder
Ctrl + Tab: Move forward through tabs
Ctrl + Shift + Tab: Move backward through tabs
Ctrl + Shift + Click on a Taskbar button: Launch a new instance of a program as an Administrator
Ctrl + Click on a grouped Taskbar button: Cycle through the instances of a program in the group
F1: Display Help
F2: Rename a file
F3: Open Search
F4: Display the Address Bar list
F5: Refresh display
F6: Cycle forward through elements in a window or dialog box
F7: Display command history in a Command Prompt
F10: Display hidden Menu Bar
F11: Toggle full screen display
Tab: Cycle forward through elements in a window or dialog box
PrtScn: Take a screen shot of the entire screen and place it in the clipboard
Home: Move to the top of the active window
End: Move to the bottom of the active window
Delete: Delete the selected item
Backspace: Display the previous folder in Windows Explorer Move up one folder level in Open or Save dialog box
Esc: Close a dialog box
Num Lock Enabled + Plus (+): Display the contents of the selected folder
Num Lock Enabled + Minus (-): Collapse the selected folder
Num Lock Enabled + Asterisk (*): Expand all subfolders under the selected folder

Press Shift 5 times Turn StickyKeys on or off
Hold down right Shift for 8 seconds Turn FilterKeys on or off
Hold down Num Lock for 5 seconds Turn ToggleKeys on or off

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan konfigurera var appar som man installerar från "store" sparas? Jag vill kunna välja om de ska sparas på min system disk eller på min datadisk.

Permalänk

Skulle skapa en Windows 8 To Go pa en extern harddisk men var finner jag image filen?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Se den första posten i denna tråden

Permalänk
Medlem

Hej! Behöver hjälp!
Den 16 december byggde jag mig en ny dator. Jag installerade gratis Windows 7 64 ultimate utan nyckel som fungerar i 30 dagar. I julklapp fick jag Windows 8 64bit, kan dock ej hitta om det står PRO eller enterprise alltså inte uppgradering för win 7. Nåja min fråga lyder följande: hur gör jag för att installera win8 som inte är uppgradering på min ssd och samtidigt ta bort win 7?
Behöver hjälp!!! Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scerio:

Hej! Behöver hjälp!
Den 16 december byggde jag mig en ny dator. Jag installerade gratis Windows 7 64 ultimate utan nyckel som fungerar i 30 dagar. I julklapp fick jag Windows 8 64bit, kan dock ej hitta om det står PRO eller enterprise alltså inte uppgradering för win 7. Nåja min fråga lyder följande: hur gör jag för att installera win8 som inte är uppgradering på min ssd och samtidigt ta bort win 7?
Behöver hjälp!!! Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som vanligt dvs.

Stäng av datorn,
Koppla ur alla HDD/SSDs som du inte ska ha win på,
Starta datorn,
klicka på del, F12 eller vad so nu tar dig till bios,
Lägg i skivan/ koppla in USB-minnet där du har WIN,
ändra boot ordning så du startar från skivan/USB-minnet där du har WIN,
Spara och starta om,
Tryck på valfri tangent när detta vissas på skärmen,
Klicka på installera,
Klicka på avancerade inställningar,
Ta bort partionerna med Win 7 (Har du inget viktigt ta bort alla),
Skapa en ny partion,
Klicka på nästa,
Följ instruktionerna.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

[I]
På vilka sätt kan jag installera rent?
Du kan välja att installera Win8 direkt från ditt nuvarande operativsystem med uppgraderingen eller så skapar du installationsmedia och bootar från det. Under en uppgradering direkt från skrivbordet kan du välja "behåll ingenting" som alternativ. Då importeras inga inställningar eller program. Det gamla systemet flyttas till en mapp, som får namnet 'Windows.old'. Väljer du istället att starta från ditt installationsmedia och ta bort alla partition på den primära disken, samt skapa en ny partition för Windows 8. Så kommer det då även att skapas en mindre speciell systempartition som Windows 8 senare kan använda för återställningar och dylika operationer. Denna partition skapas automatiskt när du skapar upp en ny partiton under installationen. Så vill du även ha den partitionen. Ska du först radera eventuell befintlig partition och skapa på nytt. Det räcker inte med att bara formatera en befintlig partition.

Hur skapar jag en installatonsmedia?
Min polare köpte en dator direkt från butik, han fick inte med skiva utan bara en kod?
Wifit funkar inte som det ska, han får ut 0.7 på sitt 24 ADSL hemma.

Så jag tänkte installera om det åt honom.. Frågan är ju vad jag hittar det understrukna..
MVH
Nreko

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nreko:

Hur skapar jag en installatonsmedia?
Min polare köpte en dator direkt från butik, han fick inte med skiva utan bara en kod?
Wifit funkar inte som det ska, han får ut 0.7 på sitt 24 ADSL hemma.

Så jag tänkte installera om det åt honom.. Frågan är ju vad jag hittar det understrukna..
MVH
Nreko

Microsoft har tänkt lite nytt kring detta med att installera från skiva. De skickar inte med någon skiva till Windows 8 datorer som har Windows från fabriken. Det finns istället nya funktioner som låter dig få ett helt rent system. Du kan läsa mer och det här http://www.idg.se/2.1085/1.425018/sa-funkar-aterstallning-i-windows-8 funktionen "reset" ska ta dig till efter en normal installation. Ett problem som finns är om din hårddisk skulle rasa. Därför kan det vara bra att ha en kopia på den. Radera först allt på disken som du inte behöver. Gör sedan en reset från Windows 8. Sedan ladda hem en gratisvariant av något diskkloningsverktyg och göra en kopia/image av disken. Du kan köpa USB-minnen som ska räcka för att hålla filen. Du får då även skapa en räddningsskiva så att du kan boota datorn från den och återställa kopian till den nya disken.

Permalänk
Hedersmedlem

Tog ut ett inlägg som verkade vara postat av misstag, det innehöll bara ett långt citat.

Permalänk
Medlem

Kollade igenom tråden snabbt och hittade inget svar.
Går det att spara nyckeln x-antal månader eller måste man uppdatera direkt?

Har nämligen tänkt gå upp till Win8 någon gång men inte direkt just nu, med erbjudandet som tar slut nu i Januari så kanske man skulle passa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Erbjudandet avslutas i slutet av denna månaden. Du har några månader på dig att göra en aktivering med den nyckel som du får. Så har jag förstått det. Lita dock inte på att denna stämmer. Det är bara så jag förstod det. Såg någon uppgift om detta på nätet.

Okej tack, har läst det samma i någon kommentar någonstans nämligen.