Zalman förbereder passiv processorkylare, ny Reserator inför CES 2013

Permalänk
Avstängd

Äsch, det är ju inte alls i sann Reserator anda

Gillar kuben däremot!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Vattenkylaren var ful som attan, men kuben såg rätt kul ut!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Den passiva lär införskaffas omgående när den släpps.

Permalänk
Skrivet av ErsHöghet:

Åhå! Är datorn helt passivt kyld då, och hur är ljudnivåerna på pumpen osv.?
Känns teknologin utdaterad? (Den är trots allt 8 år gammal)

Förutom Reseratorn så är den ända fläkten i chassit fläkten från mitt gamla Corsair TX agg, alltså inte version 2 utan version 1 när VX faktiskt var riktigt bra och så tysta agg. Själv köpte jag min reserator för drygt ett år sen på tradera för 400kr inklusive frakt, då ingick kylare, block och slang så var riktigt bra pris (enligt mig i alla fall).

Pumpen får hela tornet att vibrera lite, men ställer man det på en skumgummi kudde så blir lösningen helt ljudlös. Jag skulle inte kalla tekniken outdated utan tycker snarare att det är ett mycket bättre alternativ än många av dagens lösningar, ända nackdelen är att datorn blir väldigt stationär med en sån här lösning och att den inte riktigt räcker till att köra cpu + highend grafikkort vilket medförde att jag fick koppla in en extra passiv radiator på sidan av chassit.

Lär komma ett Galleri om det så småningom

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Kan det inte komma ett färdigbyggt vattenkylningssystem som förutom att det kyler både CPU:n och GPU:n har en låg eller ingen ljudvolym.

Lite svårt att skicka med ett vattenblock som är universal för alla grafikkort...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Lite svårt att skicka med ett vattenblock som är universal för alla grafikkort...

Finns redan, http://www.sweclockers.com/recension/15920-arctic-accelero-hy...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av puttiplatt:

Jag har kört en gammal pentium D under ca 6 år med reserator 1. Temp 60-70 grader. Pumpen är helt ljudlös, du får lägga örat till tornet för att höra om den är igång. Jag letar dock efter en ny originalpump då jag fått reparera min några gånger och jag tycker den har lite lågt flöde numera. Pumpen har trots allt varit igång 24/7 i 6 år!

Skrivet av lanbonden:

Förutom Reseratorn så är den ända fläkten i chassit fläkten från mitt gamla Corsair TX agg, alltså inte version 2 utan version 1 när VX faktiskt var riktigt bra och så tysta agg. Själv köpte jag min reserator för drygt ett år sen på tradera för 400kr inklusive frakt, då ingick kylare, block och slang så var riktigt bra pris (enligt mig i alla fall).

Pumpen får hela tornet att vibrera lite, men ställer man det på en skumgummi kudde så blir lösningen helt ljudlös. Jag skulle inte kalla tekniken outdated utan tycker snarare att det är ett mycket bättre alternativ än många av dagens lösningar, ända nackdelen är att datorn blir väldigt stationär med en sån här lösning och att den inte riktigt räcker till att köra cpu + highend grafikkort vilket medförde att jag fick koppla in en extra passiv radiator på sidan av chassit.

Lär komma ett Galleri om det så småningom

Blir ju bara mer och mer sugen Funderar starkt på att vattenkyla min 2500k och ett GTX680 sen. Tempsen kommer ju inte bli superba direkt, men bara den inte överhettas så är jag glad Får hålla utkik!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Tänkte först att det gjort en ny passiv vattenkylare. Woho tänkte jag men tji fick jag sen Aja den kompakta vattenkylaren såg riktigt trevlig ut. Kul att någon vågar sig på något helt nytt och inte bara kör som alla andra. Liknar lite deras cpu-kylare. Hoppas dock dioderna går att stänga av

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Zalman har ju länge kört med den där typen av "ringkylare", så det är väl bara tradition och utseende det handlar om. Effektivt kan det omöjligt vara, som sagt, precis som alla andra Zalmankylare av ringvariant som så vitt jag vet alltid har presterat sämre än de mer traditionella kylarna.

Utseende får i min bok aldrig gå före funktion, så två tummar ned för Reserator 3. Jag blir mycket förvånad om testresultat skulle visa att det är en effektiv lösning.

Det är inte själva ring-formen som är dålig, det är att man har rör med fastlödda flänsar istället för "ihåliga flänsar" med ännu fler fastlödda flänsar.
De andra ringkylarna du tänker på är väl heatpipes-varianter. Där kör man med rör för att det ska funka att ha kylaren i alla lägen, dvs inte bara med cpu'n horisontellt (som den är i HTPC-chassin oftast). Innuti rören är det en liten tunn tråd som, med hjälp av kapilläreffekten, transporterar vidare det kondenserade mediet där inne ner till cpu'n igen (där det sedan förångas igen och transporteras till kylflänsarna där det kondenserar och så börjar det om igen). Kapilläreffekten ser du rätt tydligt om du håller i en sockerbit och låter bara en pytteliten del av sockerbiten nudda vattnet, så blir hela sockerbiten blöt, vattnet "sugs upp" (mot gravitationen).

Sorry om jag är lite övertydlig här, bättre med för mycket info än för lite!

Permalänk

Zalman eller Zlatan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag körde en oklockat 2500k samt ett gtx470 på en zalman reserator1, efter 10 timmar med ~80-90% cpu load och runt 50% gpu load låg systemet på runt 70 grader med en vattentemp runt 60 så det går utmärkt att köra passivt med dessa gamla torn om man kör med ett lite mindre törstigt grafikkort

jo men jag menade torn kylaren som var passiv... vattenkylning känns för mainstream, bara mer delar som kan gå sönder!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

jo men jag menade torn kylaren som var passiv... vattenkylning känns för mainstream, bara mer delar som kan gå sönder!

Zalman reserator som jag använder till att kyla en 2500k + gtx470 är nog precis vad du syftar på, det är den passiva tornkylaren. Inte min bild men en bild på den.

Och ditt argument om att vattenkylning är för mainstream, börjar kanske bli lite mainstream om man kollar på slutna system men är fortfarande väldigt få som har riktiga system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Det är inte själva ring-formen som är dålig, det är att man har rör med fastlödda flänsar istället för "ihåliga flänsar" med ännu fler fastlödda flänsar.
De andra ringkylarna du tänker på är väl heatpipes-varianter. Där kör man med rör för att det ska funka att ha kylaren i alla lägen, dvs inte bara med cpu'n horisontellt (som den är i HTPC-chassin oftast). Innuti rören är det en liten tunn tråd som, med hjälp av kapilläreffekten, transporterar vidare det kondenserade mediet där inne ner till cpu'n igen (där det sedan förångas igen och transporteras till kylflänsarna där det kondenserar och så börjar det om igen). Kapilläreffekten ser du rätt tydligt om du håller i en sockerbit och låter bara en pytteliten del av sockerbiten nudda vattnet, så blir hela sockerbiten blöt, vattnet "sugs upp" (mot gravitationen).

Sorry om jag är lite övertydlig här, bättre med för mycket info än för lite!

Hehe. Jo, jag vet hur heatpipes fungerar, och att vattenledningsrör och heatpipes inte fungerar på samma sätt; det jag menar är att totala avkylningsarean ser ut att vara mycket lägre än traditionella lösningar (även med deras heatpipelösningar).

Så vitt jag vet har Zalmans "ringkylare" aldrig haft särskilt bra prestanda, de säljer bara på utseendet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Zalman reserator som jag använder till att kyla en 2500k + gtx470 är nog precis vad du syftar på, det är den passiva tornkylaren. Inte min bild men en bild på den.
http://www.acousticpc.com/images/a_zalman_reserator_1_v2_plus...

Och ditt argument om att vattenkylning är för mainstream, börjar kanske bli lite mainstream om man kollar på slutna system men är fortfarande väldigt få som har riktiga system.

Vad har du för temps? Och har du klockat något?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av ErsHöghet:

Vad har du för temps? Och har du klockat något?

Citerar mig själv från tidigare i tråden

Skrivet av lanbonden:

Jag körde en oklockat 2500k samt ett gtx470 på en zalman reserator1, efter 10 timmar med ~80-90% cpu load och runt 50% gpu load låg systemet på runt 70 grader med en vattentemp runt 60 så det går utmärkt att köra passivt med dessa gamla torn om man kör med ett lite mindre törstigt grafikkort

Detta är alltså helt oklockat och under max belastning (framförallt på grafikkortet), dock är ett gtx470 ett riktigt energikrävande kort som drar runt 230W, stoppa i tex ett gtx670 istället och systemet hade med största sannolikhet gått att maxa på riktigt med denna typ av kylare i alla fall utan överklockning. Jag har själv lagt till ytterligare en passiv radiator i systemet för att få lite större marginaler.