Permalänk
Medlem

Origin hackat?

Hej,

läste på facebook där de länkade till en artikel där de skrivit att Origin blivit hackat. Hittade dock inte tillbaka till den nu men efter lite googlande hittade jag en liknande: http://www.forbes.com/sites/erikkain/2012/11/14/ea-origin-acc...

Verkar tydligen som att Origin blivit hackat.. Fick själv ta och byta lösenord till mitt inlogg men även mailen då jag dumt nog använt mig av samma lösenord även där. Jag skulle nog tipsa alla andra som har ett konto hos Origin eller kanske till och med EAs övriga tjänster att byta lösenord.

Lite tråkigt för övrigt att många företag verkar slarva med att komma ut med information att de blivit hackade. Försökt att googla men hittar väldigt få sidor som skrivit om detta. OBS! Detta kan ju tydligen också bara var ett rykte men jag tar det säkra före det osäkra

Permalänk

Här om dan när jag spelade Bf3 så loggades jag ut pga att någon annan hade loggat in på mitt origin-konto. Detta verkade ju förstås konstigt eftersom att ingen annan har tillgång till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Här om dan när jag spelade Bf3 så loggades jag ut pga att någon annan hade loggat in på mitt origin-konto. Detta verkade ju förstås konstigt eftersom att ingen annan har tillgång till det.

Oj, då verkar det iallafall ligga en viss sanning bakom ryktet då!
Tipsade även SweC då väldigt många här på forumet spelar just Battlefield 3 och därför berörs av detta.

Permalänk

Det verkar som att många världen över har fått sina konton kapade, så jag ändrade lösenord iaf.

Permalänk
Medlem

Låter rimligt, mitt gamla konto med 3 spel blev hackat för 2-3 veckor sedan. Jag ringde då support men de kunde inte ge tillbaka kontot för att "huvudkontoret" hade bannat det. Så nu kommer jag aldrig få tillbaka det...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Det är nog rätt sant :). Fick mitt konto hackat ringde till supporten dom fixa tillbaka alla spel.:) så om folk får sitt konto hackat ring bara supporten så fixar dom det

Permalänk
Medlem

Mitt konto funkar iaf.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Inaktiv

Snyggt av EA att lägga locket på.

Hursomhelst var det inte helt självklart var man ändrar sina uppgifter, hursomhelst gör följande:
store.origin.com - logga in
Klicka på "hämta hem Origin" (logiskt eller hur), man kommer nu till en ny sida där man ser sitt nick längst upp till höger. Klicka där och välj "mitt konto"

Permalänk
Medlem

Jo, jag läste om det på Rock, Paper, Shotgun igår och det hela började tydligen med att folk på NeoGAF rapporterade att de inte längre kunde logga in på Origin.
http://www.rockpapershotgun.com/2012/11/14/origin-accounts-ha...

Hur som haver, även om det inte är bekräftat att Origin verkligen är hackat så är det en god idé att byta lösenord.
Bytte själv lösenord igår.
Som vanligt rekommenderas det att man har separate lösenord till olika tjänster och sparar de i en lösenordsdatabas, tex PasswordSafe eller KeePass.

Permalänk

Vissa kan ej få tillbaka sitt konto pga EAs åtgärder att skydda användare från just sånt här, det de som hackar gör är att de tar bort eller byter personnumret och när folk sen ringer supporten och uppger sitt personnummer så stämmer det ej överens med deras uppgifter. Händer detta så förlorar man sitt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Här om dan när jag spelade Bf3 så loggades jag ut pga att någon annan hade loggat in på mitt origin-konto. Detta verkade ju förstås konstigt eftersom att ingen annan har tillgång till det.

Detta har hänt mig två gånger nu. Fick samma meddelande i förrgår. Ingen annan än jag som har tillgång till mitt konto. Endast använt på en dator

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Medlem

Hmm att man inte hör sånt här från EA? Aja kan inte tänka mig det var klartext lösenord, jag byter inte mitt lösenord iallfall, skulle ta fler år än någon skulle lägga att få fram mitt lösenord med Brute force, säkert lösenord räcker långt.

Många ställen genom åren har blivit angripna och folks konton kapade, dock har jag skonats tack vare svåra/krångliga/långa lösenord.

Skulle någon lyckas någon gång, så får jag väll köpa nya spel bara.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Nej mitt lösenord är stora+små bokstäver samt siffror blandat i ologisk ordning, men detta handlar inte om någon som har brute forcat på något sätt utan de har kommit åt en server eller nåt med användarnamn samt lösenord. Självklart så dementerar EA alla uppgifter om intrång för att dom tror det kan skada dom ekonomiskt.

Permalänk
Medlem

När inför EA en bankdosa för Origin? Det är ju återigen bevisat att det inte räcker med enbart lösenord.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Daka64:

Oj, då verkar det iallafall ligga en viss sanning bakom ryktet då!
Tipsade även SweC då väldigt många här på forumet spelar just Battlefield 3 och därför berörs av detta.

Tack för tipset, dock har EA dementerat det.

http://massively.joystiq.com/2012/11/14/rumor-origin-hacked-ea-denies-intrusion/

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

happ detta läser man nu när man idag tydligen blivit hackad..

kom inte in på mitt origin men kom på att jag kopplat ihop det med mitt facebook och lyckades på så sätt komma in och ser att mail namn och ofc lösenord är ändrat...
kan ju inte ändra på de heller då jag måste skriva i de lösenord han valt för att ändra till något annat... lyckades förbli inloggad på battlelog men om jag loggar ut lär ja ju inte komma in igen, han tog bort mina kontakter osv så får kolla med supporten imorn om det finns någon lösning

Visa signatur

Ta något billigt och gör något kul utav det!

Permalänk
Medlem

Man får ju ett mail så fort lösenordet på origin blivit ändrat så man borde ju veta, eller kan man stänga av detta?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd

tack för tipsen, bytt lösen nu iaf.. skumt att EA inte går ut och ber folk byta lösen, dom lär ju få mer att göra när folk ringer in och ber få sitt konto tillbaka

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk

jo jag fick de mailet fast att användarnamnet ändrats och blev förvånad och kontaktade live chat supporten men ingen hjälp där...

Visa signatur

Ta något billigt och gör något kul utav det!

Permalänk
Medlem

Det kan ju också vara så att folk har key loggers på sina datorer.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Händer inte sånt här bara för folk med samma lösenord på origin och sin mail?

Permalänk
Skrivet av Roof:

Händer inte sånt här bara för folk med samma lösenord på origin och sin mail?

tråkit nog hände de mig oxå isåfall och jag har inte samma lösenord

Visa signatur

Ta något billigt och gör något kul utav det!

Permalänk

Fick tillbaka mitt konto på 5 minuter i svenska tele supporten!!!

Visa signatur

Ta något billigt och gör något kul utav det!