Permalänk
Medlem

HTPC kring Streacom FC5OD

Hej Swec.

Jag håller på att planera ett HTPC-bygge kring följande chassi: Streacom FC5B EVO men har problem att hitta ett för mig passande moderkort: Jag söker ett moderkort, sockel spelar ingen roll, som har både CIR-Header (för Streacom's IR-Öga) och en Bluetooth-mottagare. Naturligtvis måste moderkortet passa i chasit också så jag är begränsad till mATX- och mITX-storlekar, och det får gärna vara för nuvarande generations processorer också.

Är det någon därute som har stött på ett moderkort som har både inbyggd Bluetooth-mottagare och en CIR-header?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inga tips, men tänkte delge en liten varning: det går inte med vilket moderkort som helst, eftersom värmeledningsrören från cpu:n till chassisidan måste få plats. Om t.ex. minnessocklarna eller ATX-strömkontakten eller någon högre kylfläns är i vägen, så blir det förmodligen problem, kanske omöjligt.

Det finns t.ex. fortfarande inget ITX-moderkort med sockel FM2 som funkar problemfritt med FC5 eller FC8 (som jag själv siktar på).

Ändring: I mitt grävande efter ITX-moderkort med FM2-sockel som kan användas utan problem i FC5 eller FC8 så upptäckte jag att Zotac hade en pressrelease igår, där de tillkännager två perfekt passande sådana moderkort! Mitt långa letande är över! Yayness!

Zotac har just släppt passande FM2-moderkort!
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ah, jag visste att det hade vissa kompatibilitetsproblem, men att det var så illa med ITX-hade jag inte vågat gissa på. Tack så mycket för infon

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Med FC9 eller FC10 så kan man lösa många problem med just höga komponeneter om man använder streacoms "riser".

Om du fortfarande vill ha en FC5:a så skulle jag rekomendera att gå på EVO-varianten då den är vidareutvecklad och klarar högre TDP samt så är man tex inte begränsad i valet av optiska läsare då de har gjort en universallösning till ejectknappen, så den måste inte längre sitta på en specifik plats.

Angående din problem så skulle jag endast leta efter et moderkort med CIR - det finns ju massor av externa blåtandsenheter som inte tar någon plats alls!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Med FC9 eller FC10 så kan man lösa många problem med just höga komponeneter om man använder streacoms "riser".

Om du fortfarande vill ha en FC5:a så skulle jag rekomendera att gå på EVO-varianten då den är vidareutvecklad och klarar högre TDP samt så är man tex inte begränsad i valet av optiska läsare då de har gjort en universallösning till ejectknappen, så den måste inte längre sitta på en specifik plats.

Angående din problem så skulle jag endast leta efter et moderkort med CIR - det finns ju massor av externa blåtandsenheter som inte tar någon plats alls!

FC5:an passar mycket bättre i mitt hifi-rack än de mindre, tjockare varianterna.
Jag har precis kommit till samma slutsats som du angående blåtanden - USB-portarna sitter ju dessutom snyggt gömda på FC5:an

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Efter en lååång dag på jobbet har jag kommit fram till följande inälvsalternativ till ovanstående chassi:

HTPC'n kommer bara att puttra på som en renodlad mediamaskin; DVD, Bluray, FLAC, 720p och 1080p 2D-MKV i XBMC / OpenELEC och om det mot förmodas skulle startas några spel på den så är det gamla klassiker såsom Baldur's Gate och Icewind Dale.

Den stora frågan är om jag är dumsnål att satsa på en low-power I3'a på 35W TDP när chassit är specifierat upp till (under rätt omständigheter förstås) 95W TDP?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Efter en lååång dag på jobbet har jag kommit fram till följande inälvsalternativ till ovanstående chassi:

HTPC'n kommer bara att puttra på som en renodlad mediamaskin; DVD, Bluray, FLAC, 720p och 1080p 2D-MKV i XBMC / OpenELEC och om det mot förmodas skulle startas några spel på den så är det gamla klassiker såsom Baldur's Gate och Icewind Dale.

Den stora frågan är om jag är dumsnål att satsa på en low-power I3'a på 35W TDP när chassit är specifierat upp till (under rätt omständigheter förstås) 95W TDP?

Moderkortet ska det inte vara några problem med, då inget är ivägen för värmeledningsrören.

Vad gäller cpu:n så kan jag tipsa om i3 3225 istället - den har Intel HD 4000 som är rätt ordentligt mycket bättre för htpc-bruk. Det kan hända att den ligger på 55W TDP dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Moderkortet ska det inte vara några problem med, då inget är ivägen för värmeledningsrören.

Vad gäller cpu:n så kan jag tipsa om i3 3225 istället - den har Intel HD 4000 som är rätt ordentligt mycket bättre för htpc-bruk. Det kan hända att den ligger på 55W TDP dock.

Jo, det är precis det (att inga komponenter sitter ivägen för värmeledningsröret) som jag grundar min gissning på, men tydligen så kan självaste sockeln också vara förskjuten på vissa moderkortsmodeller, men hur det påverkar monteringen har jag ingen aning om.

I3 3225 med HD4000 ligger som du säger på 55W TDP, men om det inte är så att HD2500 eller CPU'n i I3 3220T har problem med uppspelning av Bluray och/eller 720p/1080p MKV så ser jag inte någon direkt anledning att "byta upp mig".

Å andra sidan så är det bara 20W TDP som skiljer modellerna åt och hur mycket värme det innebär under en media-session är väl kanske försumbart?
Har i alla fall kontaktat Inet och Webhallen för att se om de kan plocka in ASRock FM2A75 Pro4-M, en FM2-modell som har CIR-header och passar (enligt ovan nämnda kriterier) i Streacom's modeller.

Uppdatering
Fick precis svar från Inet att de kommer att lägga upp ASRock FM2A75 Pro4-M på sin hemsida om en vecka och förväntar en lagerstatus om ca 2-3 veckor. Då öppnas det genast andra möjligheter att bygga på FM2-plattformen

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vad betyder T- och S-prefixen för Intel-processorerna? K vet jag har upplåst multiplikator.

De har lägre TDP, dvs de är nerklockade varianter. Så vid max last blir de inte lika varma och drar inte lika mycket ström, men under nomaldrift så är det ingen reell skillnad mot tex en K-variant.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Efter att ha fått bekräftelse att Webhallen kommer att ta in ASRock FM2A75 Pro4-M i sitt produktutbud har jag satt samman följande paket:

Baspaket 3 300kr
Streacom FC5B EVO Svart
Streacom NANO150 PSU Adapter
Streacom SC30 USB3.0 Internal Cable
Streacom IR-Reciever& Remote Control

Intel-paket 2 521kr (Totalsumma: 5 821kr)
ASRock Z77M mATX
Intel Core i3 3225 3,3GHz
SSD 60GB Intel 330 Reseller 2.5"

AMD-paket 2 328kr (Totalsumma: 5 628kr)
ASRock FM2A75 Pro4-M - Micro ATX / AMD A75 / DDR3
AMD A-Series A10-5700 3.4GHz
SSD 60GB Intel 330 Reseller 2.5"

Övrig hårdvara
2x2048MiB OCZ Gold XTC 6144MB DDR3 PC3-10666 1333MHz (9-9-9-20) (3x2048MB) (OCZ3G1333LV6GK) ligger redan hemma och väntar på att bli utnyttjade

Mjukvara
Windows 7 Professional med XBMC alternativt OpenELEC

Den stora frågan är om jag ska satsa på den extra GPU-prestandan i A10'an eller gå på magkänslan (Ja, jag arbetar uteslutande med Intel-produkter i jobbet) och välja I3'an

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Hej! Ser att du ska bygga HTPC med Streacom FC5B EVO så lånar tråden lite för har planer att bygga en HTPC med ett Streacom F1C. Fråga är, måste man ha Streacom NANO150 PSU Adapter eller finns det andra PSU-alternativ för dessa chassin?

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillOgi:

Hej! Ser att du ska bygga HTPC med Streacom FC5B EVO så lånar tråden lite för har planer att bygga en HTPC med ett Streacom F1C. Fråga är, måste man ha Streacom NANO150 PSU Adapter eller finns det andra PSU-alternativ för dessa chassin?

Hej

Nej du behöver nödvändigtvis inte använda just denna PSU, men du kan inte, som du antagligen redan gissat, inte använda dig av något internt standardnätaggregat utan det måste vara externt. Det finns mycket att välja på hos http://www.mini-itx.se/, men jag tar det säkra före det osäkra och använder mig av Streacom's egna produkter - mest för att de extra hundralapparna inte skadar min ekonomi

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Hej

Nej du behöver nödvändigtvis inte använda just denna PSU, men du kan inte, som du antagligen redan gissat, inte använda dig av något internt standardnätaggregat utan det måste vara externt. Det finns mycket att välja på hos http://www.mini-itx.se/, men jag tar det säkra före det osäkra och använder mig av Streacom's egna produkter - mest för att de extra hundralapparna inte skadar min ekonomi

Ok, men då vet jag! Tusen tack för svar!

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Efter att ha fått bekräftelse att Webhallen kommer att ta in ASRock FM2A75 Pro4-M i sitt produktutbud har jag satt samman följande paket:

Baspaket 3 300kr
Streacom FC5B EVO Svart
Streacom NANO150 PSU Adapter
Streacom SC30 USB3.0 Internal Cable
Streacom IR-Reciever& Remote Control

Intel-paket 2 521kr (Totalsumma: 5 821kr)
ASRock Z77M mATX
Intel Core i3 3225 3,3GHz
SSD 60GB Intel 330 Reseller 2.5"

AMD-paket 2 328kr (Totalsumma: 5 628kr)
ASRock FM2A75 Pro4-M - Micro ATX / AMD A75 / DDR3
AMD A-Series A10-5700 3.4GHz
SSD 60GB Intel 330 Reseller 2.5"

Övrig hårdvara
2x2048MiB OCZ Gold XTC 6144MB DDR3 PC3-10666 1333MHz (9-9-9-20) (3x2048MB) (OCZ3G1333LV6GK) ligger redan hemma och väntar på att bli utnyttjade

Mjukvara
Windows 7 Professional med XBMC alternativt OpenELEC

Den stora frågan är om jag ska satsa på den extra GPU-prestandan i A10'an eller gå på magkänslan (Ja, jag arbetar uteslutande med Intel-produkter i jobbet) och välja I3'an

Det beror ju på vad den ska användas till. Kommer du i närheten av spel så är ju AMD betydligt roligare men är det en renodlad musik/film/surf-maskin så duger ju HD4000 gott.

Men jag håller på AMD, jag hade kört på en 5800K och underklockat/undervoltat den för att få optimal prestanda/värmeutveckling/effektförbrukning - vi måste ju hjälpa dom så att dom inte försvinner...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det beror ju på vad den ska användas till. Kommer du i närheten av spel så är ju AMD betydligt roligare men är det en renodlad musik/film/surf-maskin så duger ju HD4000 gott.

Men jag håller på AMD, jag hade kört på en 5800K och underklockat/undervoltat den för att få optimal prestanda/värmeutveckling/effektförbrukning - vi måste ju hjälpa dom så att dom inte försvinner...

De spel som jag antagligen kommer att bry mig om på den här är i sådana fall Baldur's Gate, Icewind Dale och andra klassiska oldschoolrollspel som inte kräver någon massiv GPU-prestanda.

Min förhoppning är ju att leva på denna HTPC under flera år så när/om nästa kompressionsalgoritm dyker upp vill jag inte behöva byta hårdvara...

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Var precis på väg att klicka på "betala" knappen på ett nytt HTPC bygge, vilket innehåller bland annat ett Streacom FC5B Evo chasso och en Streacom IRRC fjärr.

Och råkade snubbla in på denna tråden, vilket fick mig att fundera kring hur man kopplar in IR recivern på moderkortet.
För enligt Streacom's pdf så kopplar man väl in den på en intern USB kontakt.
Och har sitter ni och snackar om att moderkortet måste ha en CIR anslutning, vilket fick det att snurra runt i huvudet på mig

Så hur är det, måste jag leta reda på ett FM2 moderkort med en CIR anslutning eller räcker det med att det finns en intern USB anslutning?
Sitter med detta moderkort i korgen just nu.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej det stämmer bra. Ifall man har tänkt använda sig av Streacom's egna "IRRC Remote & Reciever" så behöver man inte bry sig om moderkortet har inbyggd "IR" eller ej. Tur är ju det, eftersom man annars är ganska låst vid val av moderkort.

EDIT: Notera dock att USB-porten måste kunna ge ström när datorn är avstängd för att fjärrkontrollen ska fungera.

Ahh vad bra, tack för det.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Ang i3 3225 i FC5OD Evo så byggde jag klart min HTPC med just den kombon igår. Proppen idlar på 28-30 grader och efter 1h+ med prime95 har ingen av kärnorna överskridit 66 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Var precis på väg att klicka på "betala" knappen på ett nytt HTPC bygge, vilket innehåller bland annat ett Streacom FC5B Evo chasso och en Streacom IRRC fjärr.

Och råkade snubbla in på denna tråden, vilket fick mig att fundera kring hur man kopplar in IR recivern på moderkortet.
För enligt Streacom's pdf så kopplar man väl in den på en intern USB kontakt.
Och har sitter ni och snackar om att moderkortet måste ha en CIR anslutning, vilket fick det att snurra runt i huvudet på mig

Så hur är det, måste jag leta reda på ett FM2 moderkort med en CIR anslutning eller räcker det med att det finns en intern USB anslutning?
Sitter med detta moderkort i korgen just nu.

Jag ber om ursäkt om jag förvirrade dig, men jag var bombsäker på att det krävdes IR-header på moderkortet, men som du säger så verkar den kopplas den ju in direkt på USB

Skrivet av d_m_r:

Ang i3 3225 i FC5OD Evo så byggde jag klart min HTPC med just den kombon igår. Proppen idlar på 28-30 grader och efter 1h+ med prime95 har ingen av kärnorna överskridit 66 grader

Vad trevligt, vad köpte du för moderkort?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Vad trevligt, vad köpte du för moderkort?

ASUS P8Z77-M (inget pro eller deluxe) eftersom det har minst "bjäfs" i form av kylare och annat som skulle kunna vara i vägen för heatpipe lösningen.
Hade siktet inställt på mITX men ville ha Z77 och ASUS och då deras mITX Z77 kort alla har en köttig VRM modul på "fel" ställe så fick de gå bort

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77M/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

De spel som jag antagligen kommer att bry mig om på den här är i sådana fall Baldur's Gate, Icewind Dale och andra klassiska oldschoolrollspel som inte kräver någon massiv GPU-prestanda.

Min förhoppning är ju att leva på denna HTPC under flera år så när/om nästa kompressionsalgoritm dyker upp vill jag inte behöva byta hårdvara...

Med ett 1155 med Z77 chipset så är du ju så framtidssäker du kan vara i Intel-världen. När 3225:an inte räcker till längre så kan du trycka dit en värre propp om det är mer CPU-kraft du behöver annars är det ju bara trycka i ett separat grafikkort om du behöver mer GPU-kraft - problemet är väl att FC5:an bara tar enslotskort eller går det att få 2-slotskort om man kör med mITX?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

...problemet är väl att FC5:an bara tar enslotskort eller går det att få 2-slotskort om man kör med mITX?

Det går nog att fulmodda dit ett 2-slot kort men frågan är om lådan är tillräckligt ventilerad för att få bort värmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Det går nog att fulmodda dit ett 2-slot kort men frågan är om lådan är tillräckligt ventilerad för att få bort värmen?

Och frågan är även om nätagget klarar att driva ett "stort" grafikkort.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Och frågan är även om nätagget klarar att driva ett "stort" grafikkort.

Om vi avhandlar Streacoms (Pico PSU) 150W agg vilket jag kör med så tror jag inte finns en chans... Testkörde agget i en gammal HP dx2200 (P4@3.2) som har ett 218W agg från fabrik och Streacom agget klarade en start och Prime, men vid försök att starta om datorn bara blinkade den till, dog och fortsatte så tills agget fått svalna i ca 15min, då gick det att starta igen. Kan tillägga att agget blev stekande varmt vid test...

Ska testa att hysta i ett HD5450 och se om det funkar.

Permalänk
Medlem

Hmmm, effektförbrukningen för 3225:an (idle) sjönk från 19.8W till 6.9W när jag tryckte in HD5450 kortet så systemet snurrar på fint.... Ska installera Virtu och se som jag kan stressa det lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Hmmm, effektförbrukningen för 3225:an (idle) sjönk från 19.8W till 6.9W när jag tryckte in HD5450 kortet så systemet snurrar på fint.... Ska installera Virtu och se som jag kan stressa det lite

Har du några fler effektmätningar på 3225:an?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Har du några fler effektmätningar på 3225:an?

Enligt Core Temp 1.0 RC4

Idle: ca 20W
Prime95 (FFT): ca 40W
Furmark(1024x562): ca 35W
Prime+Furmark: ca 50W

Permalänk
Medlem

Ah tack så mycket

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Ska installera Virtu och se som jag kan stressa det lite

Fick inte igång virtu... Kan bara konstatera att jag avråder från att använda ett passivt kylt grafikkort i lådan, det blir för varmt! Att sätta i ett med aktiv kylning är ju lite att ta bort hela poängen med lådan IMHO

Permalänk

Tips, för att säkertställa att det moderkort ni valt passar i lådan, kontakta streacoms support. Själv fick jag svar inom en kvart och dom var väldigt hjälpsamma.

support@streacom.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB