Smidigaste sätt att göra backup på Linux-installation? (Debian)

Permalänk
Medlem

Smidigaste sätt att göra backup på Linux-installation? (Debian)

Jag har en Debian-server som jag satt upp under några år för att lära mig, och nu har jag så mycket bråte på den precis som jag vill ha det så det börjar bli dags för backup (no shit!)!

Debian är installerat på en enda partition som ligger på två RAID 1-speglade 500GB-diskar. På den är det installerat programvara för VPN, FTP, HTTP, Samba-server med mera.

Problemet jag står för, att jag inte vet hur jag smart gör backup på detta, är att jag inte har full insikt i hur Linux fungerar med installerade program och vart deras filer hamnar osv.

Helst av allt vill jag kunna göra backup på "allting" men välja bort nån katalog här och var, typ en stor mediakatalog med film osv. Steg två vore att veta/prova hur jag faktiskt återställer allting om jag skulle skaffa nya hårddiskar.

Nån som har nåt tips? Hur gör ni med era egna Linuxservrar och backup?

Permalänk
Medlem

Jag har mina Linux-servrar (och andra servrar för den delen också) virtuellt.
Vilket gör det otroligt mycket lättare att ta backup på hela maskinen.
Det kanske kunde vara något? Du kan faktisk dra in din fysiska burk virtuellt och starta upp den där utan större problem.

Permalänk
Inaktiv

Ladda ner och installera webmin: http://www.webmin.com/download.html

Installera med sudo dpkg -i webmin_1.600_all.deb

Logga in i webmin i din webbläsare med http://ipadresstillservern:10000

Kolla under "system" i webmin, där finns ett bra backupverktyg som du kan sätta upp schemalaggda backuper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Jag har mina Linux-servrar (och andra servrar för den delen också) virtuellt.
Vilket gör det otroligt mycket lättare att ta backup på hela maskinen.
Det kanske kunde vara något? Du kan faktisk dra in din fysiska burk virtuellt och starta upp den där utan större problem.

Det låter intressant! Vill du förklara i grova drag hur man gör? Installera något på den datorn först, eller på en annan dator som läser av den eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tackle:

Det låter intressant! Vill du förklara i grova drag hur man gör? Installera något på den datorn först, eller på en annan dator som läser av den eller så?

Jag själv kör VMWare ESXi, finns gratislicens.

Du skulle ju kunna installera Virtual Box på din datorn först och se om du kan importera den dit. Mest för att virtualisera den.
Efter det är det bara att importera vmdk-filen som den då heter i VMware eller vad du ni vill köra.
Gratisversioner finns ju för VMWare, XenServer och då Virtualbox (Oracle).
Så det är i stora drag en ISO du drar och hem och bootar från och sedan installerar enl instruktioner (dock ej VirtualBox).

Lite luddigt förklarat, men fråga gärna om du undrar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Jag själv kör VMWare ESXi, finns gratislicens.

Du skulle ju kunna installera Virtual Box på din datorn först och se om du kan importera den dit. Mest för att virtualisera den.
Efter det är det bara att importera vmdk-filen som den då heter i VMware eller vad du ni vill köra.
Gratisversioner finns ju för VMWare, XenServer och då Virtualbox (Oracle).
Så det är i stora drag en ISO du drar och hem och bootar från och sedan installerar enl instruktioner (dock ej VirtualBox).

Lite luddigt förklarat, men fråga gärna om du undrar mer.

EDIT: VMware Converter eller XenConvert kan nog dra in burken till dig. Men det är nog bäst att Googla lite på det så du får exakta instuktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tackle:

Jag har en Debian-server som jag satt upp under några år för att lära mig, och nu har jag så mycket bråte på den precis som jag vill ha det så det börjar bli dags för backup (no shit!)!

Debian är installerat på en enda partition som ligger på två RAID 1-speglade 500GB-diskar. På den är det installerat programvara för VPN, FTP, HTTP, Samba-server med mera.

Problemet jag står för, att jag inte vet hur jag smart gör backup på detta, är att jag inte har full insikt i hur Linux fungerar med installerade program och vart deras filer hamnar osv.

Helst av allt vill jag kunna göra backup på "allting" men välja bort nån katalog här och var, typ en stor mediakatalog med film osv. Steg två vore att veta/prova hur jag faktiskt återställer allting om jag skulle skaffa nya hårddiskar.

Nån som har nåt tips? Hur gör ni med era egna Linuxservrar och backup?

2 tips som jag kan komma med, jag använder båda. Själv

1) Använd dig av rsync för att göra backup av din data till en extern källa, kan vara en USB-hårddisk eller en annan dator. Nackdelen är att du syncar enskilda filer vilket vid återställning kan vara problematiskt om du har nyare version av något program installerat och gamla conf-direktiv inte gäller längre - men det är ett tämligen litet problem. Fördelen är att det är väldigt enkelt att sköta och även om en nackdel är att du får enskilda filer så är det även en fördel om du bara vill ha tillbaka vissa filer så är det enkelt att bara hämta tillbaka just dom.

2) Använd clonezilla för att göra backup av hela disken, endera till en extern USB eller till en annan server. Nackdelen är att du gör på hela disken så det är mer en restore-lösning än en backup lösning. Fördelen är att det är den restore-lösning så du kan i princip restore hela disken till en ny hdd och sätta in i en ny maskin om du skulle vilja göra en relativt enkel uppgradering.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --