Permalänk
Medlem

Köpa nya fläktar

Funderar på att köpa ny processorfläkt i hopp om att kunna köra min processor på 'Turboläget' som finns att välja i Asus biosen. Med stockkylaren ligger jag på ~70°C när jag spelat en stund på 'normalläget'. Om jag sätter på turbo går det upp till ~95°C vilket inte känns väldigt bra.

Vilken processorkylare borde jag köpa för att kunna köra på turboläget? Har ett NZXT Phantom, och bara de tre fläktar man fick med den. Är det bäst att lägga alla pengar på en bra processorkylare, eller lite mindre på den till processorn och några extra chassifläktar?

Du får väldigt gärna ge förslag på bra kylare
Har en i5 2500K 3,3GHz om det nu har någon betydelse.

Mvh

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Funderar på att köpa ny processorfläkt i hopp om att kunna köra min processor på 'Turboläget' som finns att välja i Asus biosen. Med stockkylaren ligger jag på ~70°C när jag spelat en stund på 'normalläget'. Om jag sätter på turbo går det upp till ~95°C vilket inte känns väldigt bra.

Vilken processorkylare borde jag köpa för att kunna köra på turboläget? Har ett NZXT Phantom, och bara de tre fläktar man fick med den. Är det bäst att lägga alla pengar på en bra processorkylare, eller lite mindre på den till processorn och några extra chassifläktar?

Du får väldigt gärna ge förslag på bra kylare
Har en i5 2500K 3,3GHz om det nu har någon betydelse.

Mvh

Bästa är ju att lägga pengarna på en bra processorkylare istället för mer fläktar i chassit (om du nu kör på stockkylare).

Kan ju alltid rekommendera de nya slutna vattenkylningarna om du vill köra det. Har själv ett H100 men tror att H100i kommer att vara snäppet bättre.

Om du vill ha en luftkylningslösning så får jag passa till framtida personer då jag inte rört de så mycket.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att en processorkylare hade gjort största skillnaden, angående vilken så behöver jag en budget, moderkort och minnen.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Bästa är ju att lägga pengarna på en bra processorkylare istället för mer fläktar i chassit (om du nu kör på stockkylare).

Kan ju alltid rekommendera de nya slutna vattenkylningarna om du vill köra det. Har själv ett H100 men tror att H100i kommer att vara snäppet bättre.

Om du vill ha en luftkylningslösning så får jag passa till framtida personer då jag inte rört de så mycket.

Dold text

Tror du jag kommer kunna ligga på turbon (~4.2GHz) utan att få alldelles för höga temperaturer med en H100i?

Angående montering av kylaren, ligger det på samma svårighetsgrad som att montera stockkylaren?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Skulle säga att en processorkylare hade gjort största skillnaden, angående vilken så behöver jag en budget, moderkort och minnen.

Budget: ~1000kr, gärna mindre om det finns billiga & bra alternativ.

MK: Asus P8Z68-V/GEN3 Sock 1155, ATX, Z68
Minnen: Corsair 8GB (KIT) DDR3 [INET] 1600MHz/1.5V/XMS3

Uppskattar verkligen hjälpen!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:
Dold text

Tror du jag kommer kunna ligga på turbon (~4.2GHz) utan att få alldelles för höga temperaturer med en H100i?

Angående montering av kylaren, ligger det på samma svårighetsgrad som att montera stockkylaren?

Är det möjligt att montera 120 mm fläktar i toppen på en Phantom ? Eller är det bara möjligt med original 200 mm ? Isåfall blir det att modda lite.

Skrivet av Zache_:

Budget: ~1000kr, gärna mindre om det finns billiga & bra alternativ.

MK: Asus P8Z68-V/GEN3 Sock 1155, ATX, Z68
Minnen: Corsair 8GB (KIT) DDR3 [INET] 1600MHz/1.5V/XMS3

Uppskattar verkligen hjälpen!

Tror Phantom klarade runt 180 mm höga processorkylare ? Alltså i princip allt. Tycker luftkylning är ett bättre val, tystare, mindre chans för reklamationer/problem med pumpen och prestanda skillnaden är inte ens märkbar.

http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14
http://www.inet.se/produkt/6909657/phanteks-ph-tc14pe-bla
http://www.inet.se/produkt/6308763/thermalright-silver-arrow-...

Bästa luftkylarna på marknaden, alla med knappt noterbar skillnad från H100 och så får du ett par bra fläktar med från början. Om du orkar vänta så kommer Eisberg ut i början av December. Lite högre pris, men väldigt bra prestanda.

http://www.inet.se/produkt/5322251/cm-eisberg-240l-prestige
http://www.inet.se/produkt/5322250/cm-eisberg-120l-prestige

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Är det möjligt att montera 120 mm fläktar i toppen på en Phantom ? Eller är det bara möjligt med original 200 mm ? Isåfall blir det att modda lite.

Såg vad du skrev om luftkylningen nu och det verkar faktiskt vara bättre för mig. Blir nog en Phanteks PH... Blå, passar bra med mitt blå-vita chassi, ett stort + att den är billig med

Skulle det hjälpa ytterligare med fler chassifläktar eller gör de endast en liten skillnad?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Har googlat lite nu på det och H100 ska passa i toppen på min Phantom utan modding! Står dock 'push and pull', har ingen aning om vad det innebär.

http://www.overclock.net/t/1144409/h80-h100-case-compatibilit...

Push and pull innebär att du har fläktar på båda sidorna som trycker luften åt samma håll. (DVs 4 fläktar på en H100).

H100 ska klara att hålla kylan på din processor vid 4.2 GHz. Att montera en eftermarknadskylare är oftast lite svårare än en stockkylare, men det är inte så ruskigt svårt. T ex så har H100i en ganska smart lösning på olika sockets.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zache_:

Såg vad du skrev om luftkylningen nu och det verkar faktiskt vara bättre för mig. Blir nog en Phanteks PH... Blå, passar bra med mitt blå-vita chassi, ett stort + att den är billig med

Skulle det hjälpa ytterligare med fler chassifläktar eller gör de endast en liten skillnad?

har du LOW PROFILE minnen? Om inte kommer du inte kunna montera Phanteks kylare?. Oftast är det svårt att hitta bra kylare som passar in med dessa minnen

Hade rekommenderat på sluten vattenkylning istället

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

har du LOW PROFILE minnen? Om inte kommer du inte kunna montera Phanteks kylare?. Oftast är det svårt att hitta bra kylare som passar in med dessa minnen

Hade rekommenderat på sluten vattenkylning istället

Skrev specifikationer ovanför, har XMS3 vilket jag är ganska säker på är standard minnen. Så borde inte vara något problem, kan du använda luftkylare så borde man välja det över sluten vattenkylning. Tystare, oftast billigare och prestanda skillnaden är vad ? En grad i load för 100-200:- extra ? Nja, inte värt det. Bara värt om du har hög profil minnen.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

har du LOW PROFILE minnen? Om inte kommer du inte kunna montera Phanteks kylare?. Oftast är det svårt att hitta bra kylare som passar in med dessa minnen

Hade rekommenderat på sluten vattenkylning istället

Har dessa minnen:

https://www.inet.se/produkt/5308685/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-...

Lägre än många andra, men vet inte om de är low profile

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Skrev specifikationer ovanför, har XMS3 vilket jag är ganska säker på är standard minnen. Så borde inte vara något problem, kan du använda luftkylare så borde man välja det över sluten vattenkylning. Tystare, oftast billigare och prestanda skillnaden är vad ? En grad i load för 100-200:- extra ? Nja, inte värt det. Bara värt om du har hög profil minnen.

Tar och beställer Phantek:en imorgon Har bara lite frågor om installationen.

Såg att man får med kylpasta till den, borde jag köpa extra eller nöja mig med den? Tänkte ifall dom snålar eller om annan kylpasta är bättre.
Ska man montera bort moderkortet innan man sätter på kylaren? Alltså montera kylaren utanför chassit.
Behövs några speciella verktyg eller får man med allt?

Tack så mycket för all din hjälp!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Tar och beställer Phantek:en imorgon Har bara lite frågor om installationen.

Såg att man får med kylpasta till den, borde jag köpa extra eller nöja mig med den? Tänkte ifall dom snålar eller om annan kylpasta är bättre.
Ska man montera bort moderkortet innan man sätter på kylaren? Alltså montera kylaren utanför chassit.
Behövs några speciella verktyg eller får man med allt?

Tack så mycket för all din hjälp!

Borde inte vara något problem med kylpastan, angående om du måste ta ut moderkortet beror lite på chassit och moderkortet. Och en vanlig stärnmejsel borde vara nog ? Har inte installerat eller använt Phanteken själv, har installerat D14 och Silver Arrow och dom vara grymt enkla att installera. Helst Noctua, grymt enkla att installera, utom doms clips...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Borde inte vara något problem med kylpastan, angående om du måste ta ut moderkortet beror lite på chassit och moderkortet. Och en vanlig stärnmejsel borde vara nog ? Har inte installerat eller använt Phanteken själv, har installerat D14 och Silver Arrow och dom vara grymt enkla att installera. Helst Noctua, grymt enkla att installera, utom doms clips...

Har en liten fråga till som jag hoppas att jag skulle kunna få hjälp med, och du verkar kunnig inom området så frågar här i samma tråd. Vill testa temperaturerna i load före och efter jag installerat kylaren, dock har jag inte lyckats hitta ett bra program för detta! Har du något förslag? Har provat RealTemp 3.70 men kan inte få det att gå upp i 100% load (vilket jag antar att man ska?).

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Har en liten fråga till som jag hoppas att jag skulle kunna få hjälp med, och du verkar kunnig inom området så frågar här i samma tråd. Vill testa temperaturerna i load före och efter jag installerat kylaren, dock har jag inte lyckats hitta ett bra program för detta! Har du något förslag? Har provat RealTemp 3.70 men kan inte få det att gå upp i 100% load (vilket jag antar att man ska?).

HWmonitor för att kolla temperaturer, AIDA64 för att stressa processorn ? Har inte så pass mycket koll på program, någon annan har säkert bättre koll på det.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.