Varför ligger inte BF under Massiva Onlinespel?

Permalänk
Medlem

Varför ligger inte BF under Massiva Onlinespel?

Battlefield (alla versioner) är mycket mer massivt än World of Tanks.

* Större kartor
* Mer än dubbelt så många spelare per match
* Fler fodornstyper

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Battlefield (alla versioner) är mycket mer massivt än World of Tanks.

* Större kartor
* Mer än dubbelt så många spelare per match
* Fler fodornstyper

http://en.wikipedia.org/wiki/Massively_multiplayer_online_gam...

"a multiplayer video game which is capable of supporting hundreds or thousands of players simultaneously. By necessity, they are played on the Internet, and feature at least one persistent world."

EDIT: Tror jag förstår hur du tänker ändå men det är snarare World of Tanks som inte hör hemma där i så fall.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Tror jag förstår hur du tänker ändå men det är snarare World of Tanks som inte hör hemma där i så fall.

Redan försökt den vägen och ja jag håller med dig. Men moderatorer och spelare anser att WoT är ett MMO.

Det enda Argumentet verkar vara att WoT är ett massivt onlinespel för dess ryska utvecklare påstår det, medans BF inte är det eftersom dess Svenska utvecklare inte påstår att det är ett MMO... :S

Permalänk
Medlem

Enda som gör WoT till MMO i någon form är väl clan wars? Men det känns mer som strategi...

Gränserna mellan olika genrer är helt enkelt inte lika tydliga som för några år sedan då olika genrer lånar friskt från varandra.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Redan försökt den vägen och ja jag håller med dig. Men moderatorer och spelare anser att WoT är ett MMO.

Det enda Argumentet verkar vara att WoT är ett massivt onlinespel för dess ryska utvecklare påstår det, medans BF inte är det eftersom dess Svenska utvecklare inte påstår att det är ett MMO... :S

Spelar inte själv men visst faller det på "and feature at least one persistent world.", det finns ingen bestående värld? Däremot är det väll betydligt större RPG-element i World of Tanks, i BF så kan du till och med köpa lös alla unlocks.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

RPG har dock inget med MMO att göra.

Matcherna i WoT varar i min erfarenhet max 15minuter (oftast ca 5min), så även där är BF mer "massivt" då striderna varar längre.

Permalänk
Hjälpsam

Som sagt har BF3 inte där att göra då den inte har en bestående värld, såsom WoW, EvE Online eller DayZ etc.

Det är snarare en fråga om WoT har där att göra eller inte i sådana fall.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

"persistant world" är nyckelorden. Har man inte det är det inget MMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

"persistant world" är nyckelorden. Har man inte det är det inget MMO.

Håller med. Jag vill bara veta varför BF inte ligger där då WoT gör det!

Varken moderatorer eller spelare i WoT forumet har kunnat ge ett bra svar utan mest tyckt jag är korkad som inte förstår att det är ett MMO...
Så jag tänkte jag kunde fråga här också om ni har någon idé?

Min poäng är att man måste vara konsekvent. Antingen så är både WoT och BF Massiva Onlinespel eller så är ingen av dem det.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

RPG har dock inget med MMO att göra.

Matcherna i WoT varar i min erfarenhet max 15minuter (oftast ca 5min), så även där är BF mer "massivt" då striderna varar längre.

Nej precis men jag tänkte att det kanske är därför som WoT har blivit (felaktigt) klassat som ett MMO.

Skrivet av ozo64:

"persistant world" är nyckelorden. Har man inte det är det inget MMO.

Tror vi har slagit huvudet på spiken här

EDIT: Varken BF eller WoT är MMO måste bli slutsatsen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om utvecklaren anser att spelet är ett MMO så bör man följa det, för att undvika sådana diskussioner som denna.

Tycker jag!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av jakkes:

Om utvecklaren anser att spelet är ett MMO så bör man följa det, för att undvika sådana diskussioner som denna.

Tycker jag!

Då blir det ju som när datortillverkare hävdar att alla modeller de säljer är Ultrabooks

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Hör hemma i Feedback.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

För att battlefield är en shooter

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

För att battlefield är en shooter

Neocron till exempel är/var en shooter. http://en.wikipedia.org/wiki/Neocron

Men egentligen är lösningen redan funnen, det ska finnas en bestående spelvärld. Battlefield saknar det och det gör också World of Tanks.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Då blir det ju som när datortillverkare hävdar att alla modeller de säljer är Ultrabooks

True Men man kan väl låta recensenter klassificera produkterna som de vill men den officiella benämningen kan väl fortfarande vara MMO / Ultrabook.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Bf 3 har inte särskilt många spelare i en värld som lever hela tiden men exakt var gränsen går för att bli "mmo" kan man diskutera, men bf3 skjutaspel lär inte gå, världen måste leva hela tiden men visst borde det gå att göra nått i stil med "andra världskriget online" det skulle kunna fungera om man var en "levande" värld som rullar på i realtid och några rejäla makter som drabbar samman. Det hade varit mycket trevligt med en massiv "simulator" där man verkligen kunde ha totalt olika roller och måste samarbeta under lång tid, att behöva bygga utrustningen och infrastruktur, kanske ha riktig sjukvårdssimulering, staber, transporter och matproduktion, ja ett mycket mer komplext spel som inte bara har folk som springer runt o skjuter, jag hade troligen gillat ett sån spel och man kunde få in allt från simfarm till surgeon och civilisation till krigarna i ett och samma spel ett betydligt mer verklighetstroget sammhälle, där mycket mer långsiktig taktik och planering krävs och en massa olika roller, det finns få bönder i bf 3, men svältande soldater vill gärna ha mat, och nån måste operera skadorna, och så kanske man ska ha realistisk nivå på flyget , så de som kör flygsimulatorer behövs för att överhuvudtaget klara av att flyga osv... det vore ett intressant spel om alla kunde hitta en funktion som krävs för att armeerna ska funka, gillar man inte att springa runt å panga så kan man odla mat eller köra en fraktbåt, eller så kanske man bygger nått, och de som fuskar i spelen skulle bli virtuellt fängslade, inga admins utan ett rättsväsen man skulle helt enkelt kombinera ihop många av dagens spel i en gemensam värld, mera kluriga planeringsroller och suportfunktioner, man måste höra med sina spioner var fienden finns och se till att man har utrustningen som behövs, Ett sånt spel hade jag gillat och det hade samtidigt gett plats åt många fler på helt andra platser än de som bara strider, gillar man att bygga i minecraft så kunde man bygga bisarra vapen eller befästningar som soldaterna använde i ett sånt spel, alla kunde samverka på olika sätt på samma spelplan oavsett vad man gillar, tom de som håller på med pussel kunde delta i underrättelseorganisationerna, det vore nått !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bf 3 har inte särskilt många spelare i en värld som lever hela tiden men exakt var gränsen går för att bli "mmo" kan man diskutera, men bf3 skjutaspel lär inte gå, världen måste leva hela tiden men visst borde det gå att göra nått i stil med "andra världskriget online" det skulle kunna fungera om man var en "levande" värld som rullar på i realtid och några rejäla makter som drabbar samman. Det hade varit mycket trevligt med en massiv "simulator" där man verkligen kunde ha totalt olika roller och måste samarbeta under lång tid, att behöva bygga utrustningen och infrastruktur, kanske ha riktig sjukvårdssimulering, staber, transporter och matproduktion, ja ett mycket mer komplext spel som inte bara har folk som springer runt o skjuter, jag hade troligen gillat ett sån spel och man kunde få in allt från simfarm till surgeon och civilisation till krigarna i ett och samma spel ett betydligt mer verklighetstroget sammhälle, där mycket mer långsiktig taktik och planering krävs och en massa olika roller, det finns få bönder i bf 3, men svältande soldater vill gärna ha mat, och nån måste operera skadorna, och så kanske man ska ha realistisk nivå på flyget , så de som kör flygsimulatorer behövs för att överhuvudtaget klara av att flyga osv... det vore ett intressant spel om alla kunde hitta en funktion som krävs för att armeerna ska funka, gillar man inte att springa runt å panga så kan man odla mat eller köra en fraktbåt, eller så kanske man bygger nått, och de som fuskar i spelen skulle bli virtuellt fängslade, inga admins utan ett rättsväsen man skulle helt enkelt kombinera ihop många av dagens spel i en gemensam värld, mera kluriga planeringsroller och suportfunktioner, man måste höra med sina spioner var fienden finns och se till att man har utrustningen som behövs, Ett sånt spel hade jag gillat och det hade samtidigt gett plats åt många fler på helt andra platser än de som bara strider, gillar man att bygga i minecraft så kunde man bygga bisarra vapen eller befästningar som soldaterna använde i ett sånt spel, alla kunde samverka på olika sätt på samma spelplan oavsett vad man gillar, tom de som håller på med pussel kunde delta i underrättelseorganisationerna, det vore nått !

Wall of text, för jobbigt att läsa.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8