AMD Athlon II X4 för sockel FM2 till butik

Permalänk
Melding Plague

AMD Athlon II X4 för sockel FM2 till butik

Två nya processorer från AMD är på väg till svenska återförsäljare. Athlon II X4 för sockel FM2 är "Trinity" utan integrerad grafikprocessor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

bra pris

Visa signatur

Stationär dator

Permalänk
Medlem

Tack AMD! Förhoppningsvis betyder det lite lägre strömförbrukning utan integrerad GPU.. Nån som sett nån review på dom här?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Riktigt bra pris! Kan nog ge mycket prestanda för pengen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Bra pris, som sagt. Nu ska vi bara se till prestandan då!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

vet inget bra användningsområde utan den intergrerade grafik, någon som vet nått?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

ser bra ut, kan nog platsa i ett lite billigare system.
hur presterar dessa egentligen? Är inte alls insatt i AMDs serier eller modeller, men ska man jämföra pris så borde väl dessa vara sämre än en billig i3a, men dessa känns bättre enligt specifikationer. Vad kan dessa jämföras med?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

vet inget bra användningsområde utan den intergrerade grafik, någon som vet nått?

Om man vill bygga en speldator på en budget så är ju detta intresant!

Permalänk
Medlem

Är ju mycket sämre än riktiga Athlon II. Gillar inte att de skapar förvirring så här.

Permalänk

Blev lite paff. Men dom gjorde ju detta för FM 1 sockeln med. Men denna gången gjorde dom detta tidigare. Känns lite som dom konkurrerar med sig själva. Menade med deras vishera.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hah där va ni snabba att uppdatera

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Man sitter säkert på en uppsjö processorer där inbyggda grafiken inte har klarat kvalitetskontrollen. Dyr är den ju inte. Synd bara att AMD har delat upp sig själv i två socklar för den som bygger en budgetspeldator kanske inte vill stänga in sig själv i och med FM2, helt utan möjlighet att byta upp sig till en FX-processor senare.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Entusiast

Ska de förstöra Athlon serien med Bulldozer / Piledriver "kärnor" nu också?, dålig idé.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

FM2? Märks att jag inte hänger med längre, mycket "specialsockets" känns det som, precis som intels "2012"-socket :S

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

vet inget bra användningsområde utan den intergrerade grafik, någon som vet nått?

Skulle ju kunna vara ett budgetalternativ om man har ett grafikkort men behöver en billig processor till det.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Är ju mycket sämre än riktiga Athlon II. Gillar inte att de skapar förvirring så här.

Är dom? Om man tänker till ett budget spelsystem.

Fan vad synd att de inte går att pressa ner i FM1.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hölmiz:

vet inget bra användningsområde utan den intergrerade grafik, någon som vet nått?

budget uppgradering från min urvattnade core 2 duo på 3.4ghz

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Tack AMD! Förhoppningsvis betyder det lite lägre strömförbrukning utan integrerad GPU.. Nån som sett nån review på dom här?

http://wccftech.com/wp-content/uploads/2012/09/trinity01.jpg

Har inte sett reviews ännu men tydligen har en Athlon 750K TDP på 100w enligt tabellen jag hitta med google. Samma som Trinity A10-5800K som har en integrerad GPU. Vore verkligen intressant att se vad denna Athlonen går för faktiskt.

Permalänk
Medlem

Frågan är om inte http://www.inet.se/produkt/5308699/amd-athlon2-x4-651-3-0ghz-... är bättre, med sina riktiga kärnor.

Visa signatur
Permalänk

Recension!

Skrivet av Henke420:

Frågan är om inte http://www.inet.se/produkt/5308699/amd-athlon2-x4-651-3-0ghz-... är bättre, med sina riktiga kärnor.

Ja du, har själv en sådan och det återstår att se i prestandatester.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Gillar idén att skippa inbygd grafik för att få ner priset. Kan ju inte säga att jag nyttjat den som är inbygd i min 2600K, över huvud taget.

Mer av detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Recension!

Ja du, har själv en sådan och det återstår att se i prestandatester.

En mycket prisvärd liten krabat.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Henke420:

En mycket prisvärd liten krabat.

Oh ja, går ihop utmärkt med ett HD 6870

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HElephant:

Oh ja, går ihop utmärkt med ett HD 6870

Det skulle jag vilja ifrågasätta faktiskt (Beroende på hur bra dom här Athlonsen blir jämfört med dom förra)
Jag hade en gång HD 6770 och en Athlon II X4 645 och när jag sedan bytte till 2700K fick jag 30+ avg FPS. Det beror ju dock på hur mycket man kan överklocka en Athlon för det vet jag inte.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kan ju vara en bra kombo med de fm2 moderkort som har inbyggd grafik, då får man ner priset rejält och kan byta till steamroller som de lovat ska ha fm2 med, när den väl kommer ut:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HElephant:

Oh ja, går ihop utmärkt med ett HD 6870

och mitt 6950 hoppas jag, för det drar verkligen min c2d efter sig...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

hoppas på recention, det skulle bli väldigt intressant att se hur den här står sig mot gamla goda phenom II x4 965an

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Finns ju redan recension, A10 och A8 är väl exakt samma CPU-del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Finns ju redan recension, A10 och A8 är väl exakt samma CPU-del.

Skickades från m.sweclockers.com

Torde ju vara samma prestanda vid samma frekvenser och förhållande ja
så jag säger not bad på det här +priset ...

moderkort och cpu + minne för 150€ blir min julklapp

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Frågan är om det är värt med tanke på att i3 ligger runt 900-1000kr och moderkort går att hitta för 3-400kr. Trinity presterade ju något sämre än i3 med separat GPU och det känns som att uppgraderingsmöjligheterna i alla fall just nu är bättre på 1155.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]