Permalänk
Medlem

Fundering om processorvärmen.

Tjena SweClockers.

Köpte för några månader sedan en dator i delar och för att göra en lång historia kort; jag märker att min processor går ganska varm bara såhär i vardagligt tjafs. T.ex. nu ligger varje kärna kring 40C och jag gör knappt någonting alls. När jag spelar och belastar den går den upp mot 60 på varje kärna. Undrar mest om jag ska oroa mig och försöka åtgärda det på något sätt eller om det är helt dugligt. Kan dessutom meddela att när den var helt ny och nystartad låg varje kärna mellan 19 till 30C.

Processorn: http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4ghz...
Kylaren: http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620

Permalänk
Medlem

Får jag fråga hur varmt du har det i rummet?
sen tvivlar jag starkt på att den låg på 19-30grader när den var ny, så vida du inte har 10 grader varmt i rummet.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Försöker hålla ganska kallt i rummet, det är väl strax under medeltemperatur.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter varmt, testa känna på kylaren och se om du tycker att den har samma temperatur som CPUn.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Den är inte värst varm förtillfället.
Jag låter den köra ett tag och hör av mig om det händer något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av geson95:

Tjena SweClockers.

Köpte för några månader sedan en dator i delar och för att göra en lång historia kort; jag märker att min processor går ganska varm bara såhär i vardagligt tjafs. T.ex. nu ligger varje kärna kring 40C och jag gör knappt någonting alls. När jag spelar och belastar den går den upp mot 60 på varje kärna. Undrar mest om jag ska oroa mig och försöka åtgärda det på något sätt eller om det är helt dugligt. Kan dessutom meddela att när den var helt ny och nystartad låg varje kärna mellan 19 till 30C.

Processorn: http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4ghz...
Kylaren: http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620

19c är orealistiskt lågt om du inte sitter i 5c varmt rum. Dessa vattenkylare älskar damm och damm älskar dom. Har du rengjort radiatorn? Sitter kylaren som den ska och är den kopplat till 12v?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

19c är orealistiskt lågt om du inte sitter i 5c varmt rum. Dessa vattenkylare älskar damm och damm älskar dom. Har du rengjort radiatorn? Sitter kylaren som den ska och är den kopplat till 12v?

Säger bara siffrorna som Speedfan påstod.
Jag har inte rengjort radiatorn men jag kan göra det.
Ja den sitter som den ska och den är kopplad till 12v

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson95:

Säger bara siffrorna som Speedfan påstod.
Jag har inte rengjort radiatorn men jag kan göra det.
Ja den sitter som den ska och den är kopplad till 12v

Vid normalvarmt rum 20-25 grader så är det normalt med ca 35-40 grader på CPUn när man bara slösurfar eller idlar.

60 grader i load är väl inte särskilt högt heller för en Intel-CPU vad jag vet.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av geson95:

Säger bara siffrorna som Speedfan påstod.
Jag har inte rengjort radiatorn men jag kan göra det.
Ja den sitter som den ska och den är kopplad till 12v

Speedfan(skap) mäter i regel helt åt helvete fel. Testa med ett bra program såsom coretemp eller Hwmonitor istället. Kan även vara cpu:n som anger fel värden. DIna temps låter dock inte speciellt höga. Beror ju även på vilka spel man spelar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Rent spontant tycker jag inte att du behöver oroa dig så värst mycket. Det är helt acceptabla temps för en CPU. Är du ändå orolig, testa att blåsa bort allt damm från radiatorn som någon här sa tidigare, så ska det nog bli bättre. Du kan även kontrollera fästena på blocket så att det inte har hänt något med dom som gör att blocket inte sitter helt emot CPUn.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren grabbar! Ska testa med några andra program för temperaturer också.

All respons är väldigt uppskattad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Speedfan(skap) mäter i regel helt åt helvete fel. Testa med ett bra program såsom coretemp eller Hwmonitor istället. Kan även vara cpu:n som anger fel värden. DIna temps låter dock inte speciellt höga. Beror ju även på vilka spel man spelar.

speedfan läser väl av samma sensorer för cores som HW monitor, Real Temp eller Core temp gör?
Dock även massa annat skumt som man inte vet vad det är

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyzz:

speedfan läser väl av samma sensorer för cores som HW monitor, Real Temp eller Core temp gör?
Dock även massa annat skumt som man inte vet vad det är

Nej, Speedfan har i många fall helt andra värden än hwmonitor/real temp osv. Ingen aning om vad skiten avläser Dessutom älskar programmet att indikera nåt håller på att brinna upp = Massor onödiga trådar på sweclockers Grrrrr

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nej, Speedfan har i många fall helt andra värden än hwmonitor/real temp osv. Ingen aning om vad skiten avläser Dessutom älskar programmet att indikera nåt håller på att brinna upp = Massor onödiga trådar på sweclockers Grrrrr

hmm kanske, jag får iallafall samma i alla programmen och älskar speedfan
Rätt så dumt att gränsen för eldsymbolen är som standard satt på typ 50 grader, jag var skitnervös när jag spelade skyrim och alla cores "brann"

OT: <- cool smiley

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

tycker det låter ganska normalt idle 40c och load 60c.

du vet att det funkar bra när du har load 60c och stänger av ditt test och tempen sjunker snabbt ner till 40c igen.

rumstempratur och plus ca: 15 grader så har du en indikation på vad du borde ligga på.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt på vad ni andra syftar på, men jag när jag kör idle har jag 28C på kärnorna med rumstemp på 23, att man skulle behöva ha 5C på rummet för 19C ärBS

Jag har dessutom samma kylare som dig TS, har du den på ut eller insug? Har du rengjort den noga?

Permalänk
Medlem

Verkar som att när indikatorn visar låga temps är allt ok, men när det visar högt så är nåt fel. Många moderkort visar inte exakta tempraturer så jag tycker att man får ta det lite med em nypa salt. Sitter själv på full vattenkylning. 40 Idle och 60 load och gpu går aldrig över 60.. med normal rumstemp.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson95:

Säger bara siffrorna som Speedfan påstod.
Jag har inte rengjort radiatorn men jag kan göra det.
Ja den sitter som den ska och den är kopplad till 12v

personligt rekord med speedfan är -106, rätt bra för en luftkylare
Speedfan är ökänd för att vara opålitlig.
Utöver det, 40-60 grader är normal temperatur och inget som behöver en åtgärd.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

60grader är ju inget jag har varit uppe på 75C och den snurrar på lika bra som förr. Det här med överhettning på cpu tycker jag har blivit överdrivet.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Vet inte riktigt på vad ni andra syftar på, men jag när jag kör idle har jag 28C på kärnorna med rumstemp på 23, att man skulle behöva ha 5C på rummet för 19C ärBS

Jag har dessutom samma kylare som dig TS, har du den på ut eller insug? Har du rengjort den noga?

Att SpeedFan eller liknande påstår det betyder inte att det faktiskt är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Att SpeedFan eller liknande påstår det betyder inte att det faktiskt är så.

Har aldrig påstått att det som speedfan säger stämmer, jag sa bara att det inte behlver vara 5c i rummet för 19C i datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Har aldrig påstått att det som speedfan säger stämmer, jag sa bara att det inte behlver vara 5c i rummet för 19C i datorn

Vad baserar du då det påståendet på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vad baserar du då det påståendet på?

Vad jag baserar påståendet på?
Att jag har exakt samma kylare som TS och inte behöver jag 14C på rummet för att ha en idle temp på 28C, jag har 23C i mitt rum, samma kylare.
Vad är det som är oklart? Har sakt samma sak nu i flera inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Vad jag baserar påståendet på?
Att jag har exakt samma kylare som TS och inte behöver jag 14C på rummet för att ha en idle temp på 28C, jag har 23C i mitt rum, samma kylare.
Vad är det som är oklart? Har sakt samma sak nu i flera inlägg

Temperatursensorerna är inte vidare pålitliga, särskilt inte i idle.