Permalänk

Hjälp med bygge av dator

Tjenare all här på sweclockers !
Har nu byggt upp en dator bara en sak kvar och det är pwr bin,pwr reset, power led + och power led - och hdd led .dessa kablarna är helt svarta hur skiljer jag på vilka som är +och - ? Har bara gjort med kablar so
Hade olika färger innan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan det ens bli fel? Går ju att starta datorn med en skruvmejsel =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av insynativ:

Tjenare all här på sweclockers !
Har nu byggt upp en dator bara en sak kvar och det är pwr bin,pwr reset, power led + och power led - och hdd led .dessa kablarna är helt svarta hur skiljer jag på vilka som är +och - ? Har bara gjort med kablar so
Hade olika färger innan

Skickades från m.sweclockers.com

Det borde stå pwr etc på kablarna, annars är de kanske numrerade och då står det i chassimanualen.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Vad är det för chassi som inte har märkta pwr etc kablar?

Permalänk
Medlem

Brukar ju stå på kontakten, inte på kabeln har jag för mig.
Dvs, på kontakten som sitter i änden av kabeln.

Visa signatur

TANSTAAFL

Permalänk
Medlem

Det brukar sitta en liten triangel på själva kontakten. Den pekar på +. På power sw och reset sw spelar det ingen roll åt vilket håll du sätter den.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kan det ens bli fel? Går ju att starta datorn med en skruvmejsel =D

Waaa? Ofta? (Lät som värst 14 åringen där)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ja det är inga problem att starta med skruvmejsel. man kortsluter dom 2 pinnar där startknappens ledning ska sitta. för det är det startknappen gör (kortsluter de 2 pinnarna).

Permalänk
Testpilot
Skrivet av bamse82:

ja det är inga problem att starta med skruvmejsel. man kortsluter dom 2 pinnar där startknappens ledning ska sitta. för det är det startknappen gör (kortsluter de 2 pinnarna).

Don´t attempt this at home!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Don´t attempt this at home!

Min polare använde skruvmejsel som startknapp på sin nya dator i månader

OnT: Låter lite skumt med omärkta kablar. Som sagt är det iaf bara LEDsen där det spelar någon roll.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

tack för hjälpen det fixade sig nu återstår bara ett problem.
Startade datorn allt funka installerade win7 och alla drivers men sen när jag flytta datorn till ett annat ställe med en annan skärm så står det bara " No signal " på skärmen har testat att ta den som funkade först men den funkar inte nu heller.

Permalänk
Medlem

Kolla att alla strömkablar sitter ordentligt. Testa att montera bort grafikkortet och montera fast det igen. Får du några pip när datoprn startar eller lyser det någon varningslampa på moderkortet?

Du har väl inte glömt att montera moderkortsdistanser?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Kolla att alla strömkablar sitter ordentligt. Testa att montera bort grafikkortet och montera fast det igen. Får du några pip när datoprn startar eller lyser det någon varningslampa på moderkortet?

Du har väl inte glömt att montera moderkortsdistanser?

tog bort grafikkortet och satte tbx det och nu funkar det dock så har vi ett nytt problem: när jag går in på kontrol panel - system och säkerhet - system så står det att grafikkortet är "Deskstop performance for windows" varför står inte mitt grafikkort där? fel drivers? eller vad kan felet vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av insynativ:

tog bort grafikkortet och satte tbx det och nu funkar det dock så har vi ett nytt problem: när jag går in på kontrol panel - system och säkerhet - system så står det att grafikkortet är "Deskstop performance for windows" varför står inte mitt grafikkort där? fel drivers? eller vad kan felet vara

Har du stoppat in kabeln i grafikkortet och inte moderkortet då?

Annars kanske du kan bli tvungen att installera om drivrutinerna för grafikkortet för det flummar ibland har jag märkt.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av insynativ:

tog bort grafikkortet och satte tbx det och nu funkar det dock så har vi ett nytt problem: när jag går in på kontrol panel - system och säkerhet - system så står det att grafikkortet är "Deskstop performance for windows" varför står inte mitt grafikkort där? fel drivers? eller vad kan felet vara

Om du har bild-utgångar på moderkortet så ska du INTE koppla några kablar dit. Alla bildskärmskablar ska vara anslutna direkt till grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av Aiwzor:

Om du har bild-utgångar på moderkortet så ska du INTE koppla några kablar dit. Alla bildskärmskablar ska vara anslutna direkt till grafikkortet.

Om bildkabel har varit kopplad dit vad händer då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av insynativ:

Om bildkabel har varit kopplad dit vad händer då?

Inget, men de utgångarna som sitter på moderkortet använder grafikkretsen i processorn. Du får helt enkelt bild som vanligt men bara prestandan som processorns grafikdel erbjuder.

Permalänk
Skrivet av Aiwzor:

Inget, men de utgångarna som sitter på moderkortet använder grafikkretsen i processorn. Du får helt enkelt bild som vanligt men bara prestandan som processorns grafikdel erbjuder.

Okej då stoppar jag kabeln till grafikkortet tack för hjälpen!