Aldrig sett nått liknande problem i Citrix.

Permalänk

Aldrig sett nått liknande problem i Citrix.

Jag har en användare som i Citrix ibland inte kan skriva "@", men åäö går utmärkt. Språkinställningarna står på svensk layout.

Det spelar ingen roll mot vilken server i farmen han går mot, ibland får han problemet, ibland inte.

I lokal miljö går det alltid utmärkt, dvs inget fel på tangentbordet. Han har även testat andra datorer i Citrixmiljön, samma problem uppstår.

Har sett problemet med egna ögon och kan inte fatta vad det är som ligger bakom. Finns det något snille här som kan ha en aning?

Är intresserad av alla teorier!

Ha en trevlig fredag!

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan jag inte hjälpa till med problemet, mer än att säga att det inte är isolerat till citrix. Jag har själv samma random problem på min vanliga burk, får switcha till engelsk layout de gånger jag vill skriva @, sjukt random. Men antar att du inte har några problem att skriva @ om du kopplar upp dig mot samma burk?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem

Citrix är väl bara virtualiseringen, vad är det för OS han kopplar upp sig mot? Kanske är nåt fel där? Eller är det citrixklienten som har nån störning kanske?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om detta går att applicera på citrix, men windows kan ibland, beroende på vad för fönster du har fokus på, byta språklayout eller "språkbas". Räcker med att användaren råkar trycka på Lshift och alt eller liknande så är problemet igång.

Det som man kan behöva göra är att gå in på "text services and input languages" (via "region and language --> Keyboards and layout -> change keyboards") Där kan det stå nåt i stilen "default swedish" i combolistan men engelska finns med i treeview-listan under combolistan.
Lösningen helt enkelt kan vara så att man tar bort alla språkalternativ och layout-alternativ så att det finns kvar bara ett språk med enbart en tillhörande layout.

Ledsen med jag ger engelska instruktioner, kör engelsk windows. Om du har svensk får du lista ut motsvarande program i kontrollpanelen

Permalänk

Jag misstänker ju att det handlar om just hans citrix profil. Den byter språklayout ibland på random men när han ändrar tillbaka och forcerar som "SolidReactor" säger, att bara ha ett språk, så får han fortfarande detta problem. Jag tror jag ska skapa nytt konto för honom, så skiter jag i det här hahah, börjar bli så trött på detta nu.

Som sagt usilusken så har han kört citrix på fler olika datorer, så det är oavsett klient. Han kopplar upp sig mot XP.

Permalänk
Medlem

Jag märkte idag av det här problemet från os x -> Windows 7 så det kanske inte har något med citrix att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Fast det händer ju bara i Citrix, aldrig lokalt, och på samtliga datorer han loggar in mot Citrix med.

Permalänk

Har också stött på det lite på sista tiden. Funderar på om det är någon update kanske?
ctrl+alt+2 funkar, men inte alt gr + 2

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Försvinner problemet om du nollar användarprofilen?