Phenom X2 555 upplåst till 4 kärnor återställer sig vid start?

Permalänk
Medlem

Phenom X2 555 upplåst till 4 kärnor återställer sig vid start?

Tjenare!

Som sagt i titeln, jag har alltid haft min dator upplåst till 4 kärnor. Men härom veckan så märkte jag att datorn gick extremt segt ( kanske inte EXTREMT segt, men segare än vanligt). Hursomhelst så kollade jag runt, körde ccleaner och en massa mer grejer. Kollade senare datorspeccsen och upptäckte att datorn endast hade 2 kärnor. Alltså hade datorn "låst ner datorn igen". Sedan "fixade" brodern min så att jag hade 4 kärnor igen, körde stabilitets test och det gick finfint. Kom sedan emot restartknappen på sidan av datorn, klumpig som man är.. Sedan när jag startade datorn igen så hade jag endast 2 kärnor igen ..
Någon klok person där ute som vet vad felet är?

Permalänk

Run -> Msconfig -> Boot -> Advanced options, har du bockat i 4 kärnor där?

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem
Skrivet av koksvinne:

Run -> Msconfig -> Boot -> Advanced options, har du bockat i 4 kärnor där?

Ska prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av koksvinne:

Run -> Msconfig -> Boot -> Advanced options, har du bockat i 4 kärnor där?

Borde väl inte ändra bios inställningar? Det kan väl vara cmos-batteriet som är slut, eller?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Skrivet av ASUSG15:

Borde väl inte ändra bios inställningar? Det kan väl vara cmos-batteriet som är slut, eller?

Nej men tror att Windows kan begränsa kärnorna i vilket fall, därav 4 kärnor innan reboot, 2 efter. Första som kom upp i huvudet på mig, kan med all säkerhet vara något annat för den delen :).

Har man datorn inkopplad i ett strömuttag så skall inte CMOS-batteriet spela något roll, såvitt jag vet.

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem
Skrivet av koksvinne:

Nej men tror att Windows kan begränsa kärnorna i vilket fall, därav 4 kärnor innan reboot, 2 efter. Första som kom upp i huvudet på mig, kan med all säkerhet vara något annat för den delen :).

Har man datorn inkopplad i ett strömuttag så skall inte CMOS-batteriet spela något roll, såvitt jag vet.

Min brors dator det gäller, o det verkar fungera nu iallafall. Tack för svaret

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb