Acer Iconia W700 värt att köpa för Windows 8 Pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Om ni hittar mer faktiskt intryck av denna enhet så får ni gärna posta det men just nu känns 1 Kg för mycket egentligen för en platta. Förstår att de måste ha en rejäl docka. 600 Gram som Atom versionerna ligger på är inte dumt.

Sen har jag ju sätt hur det går med att peka runder i desktop, det verkar inte vara bästa lösningen, där måste man nog mer eller mindre ha en penna men det finns ju ingen plats för det på denna enhet.

Jag är också lite tveksam inför vikten, det är nästan så man vill klämma och känna lite innan man bestämmer sig. Jag såg att Media Markt har den i lager i webbutiken(?!), iaf. så då kanske den redan finns eller kommer dyka upp i deras varuhus rätt snart.

Jag tänker mig att i desktop-läge så kommer man ändå koppla trådlöst tangentbord och mus till den för att arbeta effektivt, så att det i vissa fall kan bli svårt att pricka rätt med fingrarna känns spontant inte som ett jätteproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Läs i tråden innan du postar trams. Han vill ha en platta i vardagsrummet som man kan surfa och spela enkla spel med. Han ska inte hålla på med raketforskning direkt.

Tjut då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag är också lite tveksam inför vikten, det är nästan så man vill klämma och känna lite innan man bestämmer sig. Jag såg att Media Markt har den i lager i webbutiken(?!), iaf. så då kanske den redan finns eller kommer dyka upp i deras varuhus rätt snart.

Jag tänker mig att i desktop-läge så kommer man ändå koppla trådlöst tangentbord och mus till den för att arbeta effektivt, så att det i vissa fall kan bli svårt att pricka rätt med fingrarna känns spontant inte som ett jätteproblem.

Ja men min tanke är inte att koppla den till något tangentbord, jag ska använda den som platta i vardagsrummet bara. Just därför tror jag att den där pennan är ett måste tyvärr.

Tror jag får avstå tills detta blir mer moget, d.v.s någon månad till då det finns lite reviews och lite mer att välja på. Så länge kanske en Nexus 7 få duga även om den är i minsta laget (och egentligen inte alls samma typ av produkt).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Ja men min tanke är inte att koppla den till något tangentbord, jag ska använda den som platta i vardagsrummet bara. Just därför tror jag att den där pennan är ett måste tyvärr.

Tror jag får avstå tills detta blir mer moget, d.v.s någon månad till då det finns lite reviews och lite mer att välja på. Så länge kanske en Nexus 7 få duga även om den är i minsta laget (och egentligen inte alls samma typ av produkt).

Ja.. frågan är vad du ska med desktopmiljön alls till då? För inte sitter du och redigerar exceldokument i soffan genom att peta med en penna på skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ja.. frågan är vad du ska med desktopmiljön alls till då? För inte sitter du och redigerar exceldokument i soffan genom att peta med en penna på skärmen?

Enklare uppgifter går säkert göra med en penna men jag skulle aldrig få för mig att jobba på en 11" dator så i detta fallet skulle man väll kunna tänka sig att köra lite enklare spel kanske, så som Monkey Island och FLT mfl. Sen är det ju andra program som kan intressera, ex trillian, KeePass, XBMC mfl.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Ja men min tanke är inte att koppla den till något tangentbord, jag ska använda den som platta i vardagsrummet bara. Just därför tror jag att den där pennan är ett måste tyvärr.

Tror jag får avstå tills detta blir mer moget, d.v.s någon månad till då det finns lite reviews och lite mer att välja på. Så länge kanske en Nexus 7 få duga även om den är i minsta laget (och egentligen inte alls samma typ av produkt).

Kollat på Lenovo thinkpad tablet 2? Den har en penna som sitter i plattan och vikten på plattan ligger runt 600g.

För min del blev den en Acer w510 för 4800kr hos Telia. Det som avgjorde var att den var lätt, lång batteritid(8h-18h), docka med tangentbord och det låga priset. Var lite rädd att en atom skulle vara för slö men efter att ha kollat en massa klipp på youtube så verkar windows 8 flytta på riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakenhielm:

Kollat på Lenovo thinkpad tablet 2? Den har en penna som sitter i plattan och vikten på plattan ligger runt 600g.

För min del blev den en Acer w510 för 4800kr hos Telia. Det som avgjorde var att den var lätt, lång batteritid(8h-18h), docka med tangentbord och det låga priset. Var lite rädd att en atom skulle vara för slö men efter att ha kollat en massa klipp på youtube så verkar windows 8 flytta på riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag har kollat Lenovo thinkpad tablet 2 och den verkar intressant, Lenovo vet dock inte ens själva när den kommer släppas.

Generellt så känns det inte läge att köpa just nu, jag tror priserna kan gå ner lite till och det känns alltid bäst att se lite test innan man bestämmer sig(vilket är obefintligt just nu).

Just det där med viktgen har jag inte bestämt mig om än, man kommer trotts allt vila den i knäet precis som man gör med en laptop så om man bara använder den i vardagsrummet kanske det inte är så farligt. i3:a är ju många gånger snabbare än en atom men visst, allt handlar om vad man ska göra på den och för min del är ju frågan om inte en atom passar lika bra. Det ända är ju att Atom har väldigt dåligt rykte om att vara slöa och detta är ju ingen avskalad version av Windows 8 man kommer köra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Någon som beställt W700 och som kan tycka till om den?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ärligt talat tror jag i3 eller i5 är för mycket för en sån här platta, + man vill nog gärna ha keyboard docka, eller jag vill iaf ha det för skolan och bussen. Behöver bara kunna surfa, använda word/excel och spela upp film/serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakenhielm:

Det där är endast en touchpad, var ute efter ett tangentbord med inbyggt touchpad, men tack ändå!

sån då kanske? Jobbigt att beställa från japan bara ;P

http://www2.elecom.co.jp/peripheral/full-keyboard/tk-fdp055/

Permalänk
Medlem

Jag var och klämde på den nyss på Mediamarkt. Den är rätt bitig alltså.. Skillnaden mot "traditionella" surfplattor är markant. Tyvärr var den låst så jag kunde inte pilla omkring i W8, men skärmen är verkligen inte dum alls. Riktigt fin.

Permalänk
Medlem

Kändes den som ett stabilt bygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrackFox:

Kändes den som ett stabilt bygge?

Absolut, kvalitetskänslan var det inget fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Absolut, kvalitetskänslan var det inget fel på.

Fanns W510 där också ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Fanns W510 där också ?

Inte vad jag såg, men jag letade inte heller efter just den. Tror inte de har den i sitt sortiment alls, finns iaf. inte på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

Nån som vet var man kan klämma på W510 (i Gbg)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Nån som vet var man kan klämma på W510 (i Gbg)?

2nd that!

Permalänk
Medlem

Hallå.

Jag har i5 modellen.

Det följer inte med något tangentbord utan bara fodral till den som man kan vinklad i.
Den är lite tung men tycker det är ok. Chasit är i alliminuim så den är i bra kvalitet.
Dockan funkar fint för mig då jag har den på ett skrivbord med tangentbord å mus kopplad. när jag går till stora rummet eller sovrummet funkar det fint med bara plattan.
Jag tycket inte den låter alt för mycket, Den är tystare än min förra bärbara iaf.
Om man tycker det är för litet med 1080P är det bara byta upplösning så är det problemet ur världen.
Jag valde denna med i5 för hdd storlek och ram minnets skull.
Änså länge är jag nöjd med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mettior:

Hallå.

Jag har i5 modellen.

Det följer inte med något tangentbord utan bara fodral till den som man kan vinklad i.
Den är lite tung men tycker det är ok. Chasit är i alliminuim så den är i bra kvalitet.
Dockan funkar fint för mig då jag har den på ett skrivbord med tangentbord å mus kopplad. när jag går till stora rummet eller sovrummet funkar det fint med bara plattan.
Jag tycket inte den låter alt för mycket, Den är tystare än min förra bärbara iaf.
Om man tycker det är för litet med 1080P är det bara byta upplösning så är det problemet ur världen.
Jag valde denna med i5 för hdd storlek och ram minnets skull.
Änså länge är jag nöjd med den.

Misstänkte nästan att det inte följde med något tangentbord, men skönt att få det bekräftat. Då blir det till att slänga iväg en beställning på ett.
Vad men ar du med minnet förresten, på i princip alla ställen förutom Mediamarkt så säger man 4 GB på i3-modellen också, stämmer inte det? Med lite flyt så har jag nog min (den billiga) hemma i morgon, i värsta fall onsdag.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är fel eller inte men de flesta sidor som listar specs för dessa modeller, alltså W700, visar att den som kör i3 kör en 2:a Gen i3 men i5an är en 3:e Gen.

Kan vara fel men folk som är intresserade kanske borde kolla upp det, med tanke på strömförbrukning etc skulle jag iaf vilja ha 3:e Gen som är 22nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Jag vet inte om det är fel eller inte men de flesta sidor som listar specs för dessa modeller, alltså W700, visar att den som kör i3 kör en 2:a Gen i3 men i5an är en 3:e Gen.

Kan vara fel men folk som är intresserade kanske borde kolla upp det, med tanke på strömförbrukning etc skulle jag iaf vilja ha 3:e Gen som är 22nm.

Så är det. Det är säkert mycket därför som man kan utlova "samma" batteritid för i5 och i3 versionen. Man får bättre prestanda, med bibehållen batteritid tack vare förbättrad energieffektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Jag vet inte om det är fel eller inte men de flesta sidor som listar specs för dessa modeller, alltså W700, visar att den som kör i3 kör en 2:a Gen i3 men i5an är en 3:e Gen.

Kan vara fel men folk som är intresserade kanske borde kolla upp det, med tanke på strömförbrukning etc skulle jag iaf vilja ha 3:e Gen som är 22nm.

Vad jag förstår så gäller detta Eruopa medan vissa andra delar av välden får en updaterad version med snabbare GPU.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Misstänkte nästan att det inte följde med något tangentbord, men skönt att få det bekräftat. Då blir det till att slänga iväg en beställning på ett.
Vad men ar du med minnet förresten, på i princip alla ställen förutom Mediamarkt så säger man 4 GB på i3-modellen också, stämmer inte det? Med lite flyt så har jag nog min (den billiga) hemma i morgon, i värsta fall onsdag.

Det är jag som har fått för mig att det bara var 2gb på i3 men det är fel. sorry.

Permalänk
Medlem

Var o kände på W700 i butiken och måste säga att den känns gedigen.

Flytet är bra och upplösningen lagom. Tjockleken kan man leva med, problemet är tyngden på 1 KG. Det är inget man håller framför sig utan den måste vila i knäet och det skönaste hade troligen varit någon typ av fördral som gör att den står av sig själv i knäet.

När man är i desktop läge så är inte fingret så väldigt bra längre, det fungerar men det hade varit många gånger bättre med en penna.

Jag satte örat mog lufutblåsen men kunde inte höra mycket där, men så var jag också i en butik och allt jag gjorde på plattan var att navigera lite och browsa.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Dockan på W510. Är det svenskt QWERTY eller finns den bara i engelsk version?

Försökte leta lite, men alla bilder etc på svenska ÅF siter visar engelskt tangentbord.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Var o kände på W700 i butiken och måste säga att den känns gedigen.

Flytet är bra och upplösningen lagom. Tjockleken kan man leva med, problemet är tyngden på 1 KG. Det är inget man håller framför sig utan den måste vila i knäet och det skönaste hade troligen varit någon typ av fördral som gör att den står av sig själv i knäet.

När man är i desktop läge så är inte fingret så väldigt bra längre, det fungerar men det hade varit många gånger bättre med en penna.

Jag satte örat mog lufutblåsen men kunde inte höra mycket där, men så var jag också i en butik och allt jag gjorde på plattan var att navigera lite och browsa.

Det följer med ett sådant fodral till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mettior:

Det följer med ett sådant fodral till den.

De e ju inte dumt men problemet som platta är ändå att du kommer få ha den liggande i knäet vilket betyder att du måste vinkla huvudet ganska mycket neråt för att se på den. Ingen bra ställning under längre tid(ex 1 timme). Visst kan man lägga upp den på bordet då men för mig så tycker jag att en platta ska vara enkel och ergonomisk att använda även när man sitter i soffan(utan bord).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av mettior:

Hallå.

Jag har i5 modellen.

Det följer inte med något tangentbord utan bara fodral till den som man kan vinklad i.
Den är lite tung men tycker det är ok. Chasit är i alliminuim så den är i bra kvalitet.
Dockan funkar fint för mig då jag har den på ett skrivbord med tangentbord å mus kopplad. när jag går till stora rummet eller sovrummet funkar det fint med bara plattan.
Jag tycket inte den låter alt för mycket, Den är tystare än min förra bärbara iaf.
Om man tycker det är för litet med 1080P är det bara byta upplösning så är det problemet ur världen.
Jag valde denna med i5 för hdd storlek och ram minnets skull.
Änså länge är jag nöjd med den.

Var finns den på lager?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Var finns den på lager?

Jag köpte min på komplett.
Jag la en beställning för länge sedan och var bland dom första att få den.
Om jag inte mins fel kommer det in nya i början av Dec igen. Kolla på komplets hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mettior:

Jag köpte min på komplett.
Jag la en beställning för länge sedan och var bland dom första att få den.
Om jag inte mins fel kommer det in nya i början av Dec igen. Kolla på komplets hemsida.

Hur mycket orkar plattan när det gäller Flash spel Tex Farmville.Cityville?
Jag tänkte ha den och köra 4G via bärbar router Huawei E589

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.