Har en H20 920, men har hört att H100 kyler bättre?! What to do?!

Permalänk
Medlem

Har en H20 920, men har hört att H100 kyler bättre?! What to do?!

Tja!

Håller på att köpa en ny dator nu, men funderar på om jag skall slakta den "gamla" och använda CPUkylaren. alt behålla den intakt och hoppas på försäljning?

Nya processorn är en 3570k. (gamla en överklockad i7 920)

Men den gnager det mig att jag fått för mig att corsairs H100 kyler bättre än 920?! (här får ni gärna kommentera) eller så kanske jag bara behöver köpa nya fläktar till 920:n?

// Grim

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

köp en H100i eftersom att pumpen låter mycket ifrån H80 och H100. men jag vet inte riktigt hur stor skillnad det blir med en 920 jämnfört med h100.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

H100 tar ju även två fläktplatser, går inte att montera hur som helst. Jag hade behållit den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Skillnaden är inte värd att köpa en ny, jag hade sparat pengarna eller spenderat dom på grafikkortet, processor eller något annat. Sälj dom äldre komponenterna i delar, blir enklare och snabbare. Om du inte har något kompis som köper allt...

Nya fläktar är inte en dålig ide dock, original fläktarna är inte exakt dom ultimata.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Behåll den gamla.... Kostar mer pengar än det värt!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Skillnaden är inte värd att köpa en ny, jag hade sparat pengarna eller spenderat dom på grafikkortet, processor eller något annat. Sälj dom äldre komponenterna i delar, blir enklare och snabbare. Om du inte har något kompis som köper allt...

Nya fläktar är inte en dålig ide dock, original fläktarna är inte exakt dom ultimata.

För visst är det väl så att jag kan montera dit egentligen vilket annat märke som helst? Alla använder väl samma strömkontakt?

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

För visst är det väl så att jag kan montera dit egentligen vilket annat märke som helst? Alla använder väl samma strömkontakt?

Ja det kan du

1,6C, värt pengarna?

Permalänk
Medlem

Någon som skulle kunna rekommendera några nya tysta fläktar till 920:n?
Jag funderade på Corsairs nya serie. De blåa för koncentrerad blåsning och kanske ett par av de andra så att jag får en bra ventilation i övriga chassit! Någon som har testat?

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Någon som skulle kunna rekommendera några nya tysta fläktar till 920:n?
Jag funderade på Corsairs nya serie. De blåa för koncentrerad blåsning och kanske ett par av de andra så att jag får en bra ventilation i övriga chassit! Någon som har testat?

Jag köpte dom men då behöver du en fläktkontroller för dom går på fullt annars iom att dom bara är 3pins kontakter

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckley:

Jag köpte dom men då behöver du en fläktkontroller för dom går på fullt annars iom att dom bara är 3pins kontakter

3 pins hastigheter går att ändra via moderkortet, 4 pin är PWM vilket inte har någon egentlig betydelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

3 pins hastigheter går att ändra via moderkortet, 4 pin är PWM vilket inte har någon egentlig betydelse

Aha, du slog mig till det...

Corsair Air, Noiseblocker, Enermax och Noctua är nog dom bästa valen för tysta radiator fläktar. Så Corsair SP fläktar är ett väldigt bra val, har inte koll på AP fläktarna dock.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grim2you:

Tja!

Håller på att köpa en ny dator nu, men funderar på om jag skall slakta den "gamla" och använda CPUkylaren. alt behålla den intakt och hoppas på försäljning?

Nya processorn är en 3570k. (gamla en överklockad i7 920)

Men den gnager det mig att jag fått för mig att corsairs H100 kyler bättre än 920?! (här får ni gärna kommentera) eller så kanske jag bara behöver köpa nya fläktar till 920:n?

// Grim

#1 En 3570K går betydligt svalare än en i7 920, behöver du verkligen extra kylförmåga?
#2 Skillnaden mellan H100i och en H2O 920 är försumbar på en 3570K
#3 Vill du förbättre din 920 kan du göra så här istället: #10422878
#4 Om du absolut vill byta bör du ta en H100i med Corsair fläktar

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

#1 En 3570K går betydligt svalare än en i7 920, behöver du verkligen extra kylförmåga?
#2 Skillnaden mellan H100i och en H2O 920 är försumbar på en 3570K
#3 Vill du förbättre din 920 kan du göra så här istället: #10422878
#4 Om du absolut vill byta bör du ta en H100i med Corsair fläktar

Men eftersom att jag kommer att stoppa in kontakten till den nya fläkten i samma anslutning som den gamla hade så borde den väl funka med den programvara som medföljer kylaren.(Dvs. den som styr varvtalet idag?)

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Har en H100i och pumpen väsnas lite mer när fläktarna går på lägre hastighet. Men det är inte jag stör mig på då 650D chassiefläktarna låter som orkan redan innan så.

Den är cirka 4c bättre vid BF3 än min H80 Push n Pull var.

Corsair Link är ett trevligt program med som utseendemässigt behöver moderniseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Har en H100i och pumpen väsnas lite mer när fläktarna går på lägre hastighet. Men det är inte jag stör mig på då 650D chassiefläktarna låter som orkan redan innan så.

Den är cirka 4c bättre vid BF3 än min H80 Push n Pull var.

Corsair Link är ett trevligt program med som utseendemässigt behöver moderniseras.

Push and pull betyder två fläktar?

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Skrivet av IntelAti:

Har en H100i och pumpen väsnas lite mer när fläktarna går på lägre hastighet. Men det är inte jag stör mig på då 650D chassiefläktarna låter som orkan redan innan så.

Den är cirka 4c bättre vid BF3 än min H80 Push n Pull var.

Corsair Link är ett trevligt program med som utseendemässigt behöver moderniseras.

Då köpte du den ganska nyligen va ?
Hur tycker du den är jämtemot H80 ?
Är det värt att uppgradera till en H80i fall man redan sitter på en H80 ?
Tror du temperaturen skulle vara värt de ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Då köpte du den ganska nyligen va ?
Hur tycker du den är jämtemot H80 ?
Är det värt att uppgradera till en H80i fall man redan sitter på en H80 ?
Tror du temperaturen skulle vara värt de ?

Ursäkta för sent svar. H100i gav mig drygt 4c skillnad i temperatur. Att byta till en H80i när man sitter på en H80 är lite som att byta sin flickvän mot den snyggare tvillingen, haha. Skämtåsido så är det nog bara värt det om du vill åt Corsair Link och möjligvis bättre temperaturer men även fläktarna och tjockare slang med starkare pump. H100i pumpen snurrar iaf i 2200-2300rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Push and pull betyder två fläktar?

Yes

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

3 pins hastigheter går att ändra via moderkortet, 4 pin är PWM vilket inte har någon egentlig betydelse

Ja fast med tanke på att det är pvm styrning inbyggt i kylaren och det medföljande programmet är mycket smidigare när du kan ställa in egen fläktkurva än å ändra via moderkortet så rekomenderar jag det hellre.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense