Permalänk
Medlem

Morderkort köpes [1800kr] Socket 1155

Hejhejhejhejhej!

Jag söker ett jävligt bra moderkort för priset 1800 kr.
Har funderat på Sabertooth eller ASUS-V PRO, är någon av dom prisvärda?
Vilket är bäst och snabbast?

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Medlem

Ska du överklocka mycket?
Vilka funktioner behöver du (sli, crossfire, olika port osv)?
Vad har du för processor?

Ska du inte överklocka behövs det inget moderkort för 1800kr då styrkresten z77 finns i billigare lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mylife:

Ska du överklocka mycket?
Vilka funktioner behöver du (sli, crossfire, olika port osv)?
Vad har du för processor?

Ska du inte överklocka behövs det inget moderkort för 1800kr då styrkresten z77 finns i billigare lösningar.

3570k, Kanske ska klocka, fast det kanske är onödigt. Bara ta något bra moderkort..Är nybörjare

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Medlem

ASRock Z77 Extreme4 är bra.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WeChampion:

3570k, Kanske ska klocka, fast det kanske är onödigt. Bara ta något bra moderkort..Är nybörjare

Frågan är då vad som du definierar som ett "bra" moderkort? Om du inte ens ska klocka så ser jag ingen anledning att köpa ett moderkort för 1 800 kr

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sim0nT:

Frågan är då vad som du definierar som ett "bra" moderkort? Om du inte ens ska klocka så ser jag ingen anledning att köpa ett moderkort för 1 800 kr

Köper man en 3570K så ska man klocka, antingen direkt eller i framtiden.

Men det går att klocka med moderkort som kostar mindre än 1800 kr. Välj ett med Z77 som har de funktioner du behöver och som har bra recensioner.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Köper man en 3570K så ska man klocka, antingen direkt eller i framtiden.

Men det går att klocka med moderkort som kostar mindre än 1800 kr. Välj ett med Z77 som har de funktioner du behöver och som har bra recensioner.

Som frågans ställs, Sabertooth eller ASUS-V PRO?

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Frågan är då vad som du definierar som ett "bra" moderkort? Om du inte ens ska klocka så ser jag ingen anledning att köpa ett moderkort för 1 800 kr

Mycket sant. en 3570K utan klock för en "nybörjare" som inte ska utnyttja funktioner, så är det helt onödigt med sådana pengar.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746629 <--- duger

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

ASRock Z77 Extreme4 är bra.

Hatar ASROCK!

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Medlem

Skulle också att http://www.inet.se/produkt/1902224/asrock-z77-extreme4-atx skulle räcka för dina behov.

Fungerar att överklocka lite med inget extremt men känns inte som du behöver det. Du klarar enkelt 4,3GHz med en 3570K, det är när du måste öka spänningen mycket du kan ta emot de lite dyrare korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Mycket sant. en 3570K utan klock för en "nybörjare" som inte ska utnyttja funktioner, så är det helt onödigt med sådana pengar.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746629 <--- duger

Men jag ska klocka den! Frågade bara det kanske ska vara onödigt?
Som sagt frågan ställs ju. ASUS V PRO ELLER SABERTOOTH?

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av WeChampion:

Som frågans ställs, Sabertooth eller ASUS-V PRO?

Så om det var rea på ett Maximus V Extreme så att det kostade 1200 kr skulle du ändå inte köpa det? Varför måste det vara Sabertooth eller V PRO och varför måste moderkortet kosta runt 1800 kr?

Skrivet av WeChampion:

Hatar ASROCK!

Varför det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeChampion:

Men jag ska klocka den! Frågade bara det kanske ska vara onödigt?
Som sagt frågan ställs ju. ASUS V PRO ELLER SABERTOOTH?

Även om du ska klocka endast så är det inte nödvändigt med dyrare moderkort. Billigare sådana kan också klocka lika bra eftersom det är en väldigt enkel grej att göra på K-serien.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Så om det var rea på ett Maximus IV Extreme så att det kostade 1200 kr skulle du ändå inte köpa det? Varför måste det vara Sabertooth eller V PRO och varför måste moderkortet kosta runt 1800 kr?

Varför det?

Sabertooth eller V-PRO är väll bra? kanske bra och köra medans det är rea?

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Även om du ska klocka endast så är det inte nödvändigt med dyrare moderkort. Billigare sådana kan också klocka lika bra eftersom det är en väldigt enkel grej att göra på K-serien.

Är detta värt då? http://www.inet.se/produkt/1902226/asrock-fatal1ty-z77-perfor...

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Medlem

Den gör jobbet definitivt, utan tvekan

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av WeChampion:

Sabertooth eller V-PRO är väll bra? kanske bra och köra medans det är rea?

Du gör det svårt för oss att hjälpa till, då du inte har nämnt en enda anledning till varför det måste vara Sabertooth eller V PRO eller varför det måste kosta ca 1800 kr.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Den gör jobbet definitivt, utan tvekan

ok! så ska jag köra det? prisvärt för klockning på min processor till 4,3/4,2 ghz? Är intel's kylare från processorn bra?

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Du gör det svårt för oss att hjälpa till, då du inte har nämnt en enda anledning till varför det måste vara Sabertooth eller V PRO eller varför det måste kosta ca 1800 kr.

Därför dom verkar bra, har fått bra betyg och dom är snyggt, fast det kanske bara är onödigt?
Denna då http://www.inet.se/produkt/1902226/asrock-fatal1ty-z77-perfor...

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeChampion:

Hatar ASROCK!

Z77 extreme4 är dock extremt bra för sitt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeChampion:

ok! så ska jag köra det? prisvärt för klockning på min processor till 4,3/4,2 ghz? Är intel's kylare från processorn bra?

Definitivt det mest prisvärda, eftersom den klockar till 4.2 ghz utan problem och är billig.

Intels kylare gör det den ska, inte speciellt tyst jämfört med tredjepartstillverkare. Upp till dig om du vill lägga 6-700 kr på kylning

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av WeChampion:

klockning på min processor till 4,3/4,2 ghz? Är intel's kylare från processorn bra?

Nej, du bör inte använda stock-kylaren om du ska överklocka.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Definitivt det mest prisvärda, eftersom den klockar till 4.2 ghz utan problem och är billig.

Intels kylare gör det den ska, inte speciellt tyst jämfört med tredjepartstillverkare. Upp till dig om du vill lägga 6-700 kr på kylning

Värt? https://www.inet.se/kundvagn/visa/2549969/2012-11-17

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nej, du bör inte använda stock-kylaren om du ska överklocka.

Typ som Noctua?

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra vad du ska med 16GB minne till.... men prisskillnaden mellan 8 och 16 är väl inte mer än en hundralapp så det spelar väl ingen roll

Resten ser bra ut, ja. Personligen föredrar jag ett Fractal Design chassi framför CM, men det är personliga åsikter det

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Man kan ju undra vad du ska med 16GB minne till.... men prisskillnaden mellan 8 och 16 är väl inte mer än en hundralapp så det spelar väl ingen roll

Resten ser bra ut, ja. Personligen föredrar jag ett Fractal Design chassi framför CM, men det är personliga åsikter det

Fractal Design är tyst. Men CM Storm ser så mäktig ut.. Eller ska man endå dra Fractal Design XL?

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeno88:

ASRock Z77 Extreme4 är bra.

På grund av att en annan här på forumet skapade en fråga efter att han brickat sin BIOS på just ett sånt moderkort så har jag googlat lite på just det och det verkar vara ofantligt mycket strul med de funktioner som kortet sägs ha. Vissa saker funkar i vissa BIOS och tvärt om. Plus att det verkar ha ett generellt problem med att uppdatera BIOSen. Verkar inte något bra alls.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

På grund av att en annan här på forumet skapade en fråga efter att han brickat sin BIOS på just ett sånt moderkort så har jag googlat lite på just det och det verkar vara ofantligt mycket strul med de funktioner som kortet sägs ha. Vissa saker funkar i vissa BIOS och tvärt om. Plus att det verkar ha ett generellt problem med att uppdatera BIOSen. Verkar inte något bra alls.

Men detta är väll värt? https://www.inet.se/produkt/1902226/asrock-fatal1ty-z77-perfo...

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Medlem

värt vad? en kaffe och en muffins?? men det kortet kommer funka bra ja!

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

värt vad? en kaffe och en muffins?? men det kortet kommer funka bra ja!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2550139/2012-11-17 ? :)<3

Visa signatur

FREAK OUT