Vill höja högtalarna ca 20 cm upp från bordet

Permalänk

Vill höja högtalarna ca 20 cm upp från bordet

Köpte M-audio BX5 D2 idag och för att få optimalt ljud så vill jag höja högtalarna ca 20-25 cm från bordsskivan.

Finns det speciella ställ för detta? Något som inte är allt för dyrt. Finns det något man själv skulle kunna fixa? Vill helst inte fästa de i väggen, men alla tips är välkomna.

Jag vill att de ska låta bra fortfarande vilket de inte lär göra om man staplar upp de på några böcker haha. Sorry for halvdum fråga...

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns nog inget färdigt stativ som löser det, det får du bygga själv eller så letar du reda på nått stabilt föremål som funkar, använd helst inte något som funkar som resonanslåda. Hittar du nån passande sak som är resonant (kanske nån plastlåda) så fyll den med sand eller nått som dämpar ut den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen

Jag kan inget om akustik. Varför går det inte att bygga en enkel träställning för varje högtalare?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HurMycket:

Jag kan inget om akustik. Varför går det inte att bygga en enkel träställning för varje högtalare?

Det går jättebra, man skulle även kunna köpa ett gjutrör och en säck betong och göra en piedestal i rätt höjd, kostar väl 100kr i material, det viktiga är att det är stadigt och resonansfritt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eller bygga små MDF kuber och måla dom i samma färg som skrivbordet.. stapla med böcker först för att få ut höjden du tycker det låter best på!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Eller bygga små MDF kuber och måla dom i samma färg som skrivbordet.. stapla med böcker först för att få ut höjden du tycker det låter best på!

Just att bygga en kub är nog inte optimalt. Vissa frekvenser kommer att förstärkas.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Igelkott:

Just att bygga en kub är nog inte optimalt. Vissa frekvenser kommer att förstärkas.

En kub i sig är inte farligt, om den däremot har tunna lådväggar och är lätt så blir det resonanser, men fyller man den med sand eller gjuter i den så blir det inga hörbara resonanser.
Ställer man högtalaren på en akustisk gitarr så blir det mycket ljud från lådan, ställer man den på ett lecablock är det tyst
Det viktiga är att man får en tillräckligt hög massa eller en lagom styv konstruktion så man inte får resonanser, att sandfylla stativ är den vanligaste metoden att dämpa ut dem och det funkar bra även på trästativ, det finns även dämplim som ger viskoelastiska koppling, men det är överkurs för det här, massa duger bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp marksten, kantsten eller annan sten som passar. Förutsatt att bänken är tillräckligt stadig så att den håller för vikten. Glöm inte att sätta möbeltassar under stenen.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Det viktigaste är att materialet är tungt och stumt, framför allt om du tänkt dig att fästa högtalarna i ställen vilket du bör göra. Ett billigt alternativ kan vara att typ bara ställa dom på några tegelstenar eller liknande då de är tunga och resonansfria, kan skada skrivbordet dock så du kanske behöver någon form av täckning däremellan. Vill du få ut bästa möjliga ljudkvalitet så kan du antingen skruva eller spänna fast dem med exempelvis ett par spännband (inte så snyggt dock). Vad du än använder så tänk på att materialet är stumt, testa genom att knacka och de ska helst inte låta ihåligt, att det är tungt och att högtalarna sitter ordentligt fast.

Permalänk
Medlem

Vet att det finns ett par schyssta på 4sound, hitta dem dock inte på hemsidan.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Många bra svar! Verkar som jag kan göra något från kostar gratis till stora pengar. Jag tror jag först ska kolla på något stabilt och solid att ställa de på. Helst så ska de inte vara för fula heller. Om jag inte blir nöjd där så går jag förbi 4sound en sväng.

Permalänk
Medlem

Jag var i liknande sits några år sedan i min förra lägenhet. Lösningen blev ett gäng av dessa som staplades.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Köp marksten, kantsten eller annan sten som passar. Förutsatt att bänken är tillräckligt stadig så att den håller för vikten. Glöm inte att sätta möbeltassar under stenen.

What he said

Skrivet av CrazyBanana:

För att man förändrar fas/tid mellan elementen om man vinklar (om de inte ligger ner då, vilket inte är att rekommendera).

Skrivet av Kuufukuji:

Jag var i liknande sits några år sedan i min förra lägenhet. Lösningen blev ett gäng av dessa som staplades.

Nice! De där ska kollas in närmre!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d_m_r:

För att man förändrar fas/tid mellan elementen om man vinklar (om de inte ligger ner då, vilket inte är att rekommendera)

Man förändrar inte egenskaper mellan elementen av att vrida hela högtalaren, det kommer kanske att låta olika men det beror främst på placeringen och högtalarens spridningsmönster.
Man kan få det att låta bra på samma plats som man normalt sett sitter men området förutom den platsen kommer att flytta sig, om man tänker sig att ljudet kommer ut som en kon från högtalaren så kommer konen att täcka olika områden beroende på hur man riktar den, sedan så påverkas avståndet till vägg också och reflexerna i rummet ändras.
Om det är bra eller dåligt beror på, vid datorn med en lyssnare spelar det kanske ingen stor roll, men skulle man göra det nånstans där flera ska lyssna samtidigt så kan det bli galet, som i en hembio där man kanske vill ha 5-10 platser där det låter bra så får man tänka lite på hur det sprider och riktas om det ska bli bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man förändrar inte egenskaper mellan elementen av att vrida hela högtalaren, det kommer kanske att låta olika men det beror främst på placeringen och högtalarens spridningsmönster.
Man kan få det att låta bra på samma plats som man normalt sett sitter men området förutom den platsen kommer att flytta sig, om man tänker sig att ljudet kommer ut som en kon från högtalaren så kommer konen att täcka olika områden beroende på hur man riktar den, sedan så påverkas avståndet till vägg också och reflexerna i rummet ändras.
Om det är bra eller dåligt beror på, vid datorn med en lyssnare spelar det kanske ingen stor roll, men skulle man göra det nånstans där flera ska lyssna samtidigt så kan det bli galet, som i en hembio där man kanske vill ha 5-10 platser där det låter bra så får man tänka lite på hur det sprider och riktas om det ska bli bra.

Fast det han menade var att diskanten kommer längre ifrån örat än bashögtalaren.
Om filtret tex låter frekvenser på 6kHz spelas i både diskant och bas, och diskanten kommer ca 3 cm längre ifrån, så kommer den frekvensen att släckas ut.
Sen om det blir en reell skillnad tror jag inte. Men det var det han förmodligen menade iaf.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man förändrar inte egenskaper mellan elementen av att vrida hela högtalaren, det kommer kanske att låta olika men det beror främst på placeringen och högtalarens spridningsmönster.
Man kan få det att låta bra på samma plats som man normalt sett sitter men området förutom den platsen kommer att flytta sig, om man tänker sig att ljudet kommer ut som en kon från högtalaren så kommer konen att täcka olika områden beroende på hur man riktar den, sedan så påverkas avståndet till vägg också och reflexerna i rummet ändras.
Om det är bra eller dåligt beror på, vid datorn med en lyssnare spelar det kanske ingen stor roll, men skulle man göra det nånstans där flera ska lyssna samtidigt så kan det bli galet, som i en hembio där man kanske vill ha 5-10 platser där det låter bra så får man tänka lite på hur det sprider och riktas om det ska bli bra.

Att lägga en tvåvägare (som har elementen placerade längs en lodrät axel) ner får i många fall stereoperpektivet att försämras markant IMHO.
Vad jag avsåg med kommentaren var främst problemet med att ändra de individuella elementens avstånd till lyssnaren vilket man gör om man vinklar dem.
Nu framgår det inte hur trådskaparen sitter i förhållande till sina nya burkar men oavsett skulle jag säga ett det är bättre att hissa dem än att vinkla dem.
Är de placerade på skrivbordet/datorbordet är det kanske inte fel att vinkla (ur perspektivet tid/fas) utan tvärtemot en fördel men att få upp dem en bit minskar ju tidiga reflektioner från bordet så det är ändå att föredra.
Jag skulle vilja påstå att placeringen är mer kritisk för en ensam lyssnare i närfältet än för ett gäng personer i hembiosoffan

http://www.6moons.com/audioreviews/belcanto2/3.jpg