Permalänk

Kan processorn bli svalare? Hyper 212 Evo

Tjenare.
Skaffade för någon vecka sedan ett nytt chassi och CPU-kylare, närmare bestämt Cooler master Hyper 212 EVO.
Processorn är en AMD Phenom II x4 980 som jag klockat upp till 3,9Ghz med en inte allt för hög spänning, sitter inte på datorn för tillfället, men har för mig att det var runt 1,45 eller liknande.
Problemet är att det känns som att kylaren kan få bättre temps. I idle ligger jag runt 37-40 grader beroende på slösurfande sidor som tar lite mer.
Har flera vänner som har samma kylare med lägre temps.
Vad kan jag göra för att hålla tempsen nere? Montera om kylaren, sätta dit ny kylpasta igen (Känns som att jag tog lite mycket förra gången), testa PnP med en gammal 120mm som jag har liggandes?

Problem två blir då att eftersom jag måste köra 100% på fläktarna för att det inte ska bli så varmt så låter kylaren en del i mitt Raider med perforerad plåt på stora delar. Det skulle vara nice om man kunde dra ner hastigheten lite med fina temps runt 25-30 i idle som andra har och även kunna sänka hastigheten på kylarfläkten.

Blev lite text, men hoppas ni läser och kan komma med lite tips. Tack på förhand.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Idletemperaturen är fullständigt irrelevant. Enda intressanta är vilken temperatur processorn går upp i som max.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Har du strömsparfunktionen aktiverat (cool & quiet) så kan din processor gå ner från 40c till 30-35c i idle.

Permalänk
Medlem

min feta phanteks håller mig iaf på 30 grader max 40 i load och då är den dubbelt så stor som Hyper 212
som Han över sa, var inte orolig över idle temps, om inte tempen går över 50 i idle då kan du börja leta fel!

de kanske har kallare rum överlag? datorn på golvet? insug på botten etc.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Som Superlight skriver, vill du få ner idletemperaturen aktivera Cool’n’Quiet och även C1E i BIOS. Sen är det klart att även kylpasta och kylare påverkar men du kan ju börja med de mjukvarubaserade lösningarna först och se om de räcker.

Permalänk

tagen några minuter efter att datorn startat.

Skrivet av Superlight:

Har du strömsparfunktionen aktiverat (cool & quiet) så kan din processor gå ner från 40c till 30-35c i idle.

Hade det enable i BIOS, men bör jag köra så att den går ner i frekvens när den inte arbetar så hårt?
Upptäckte att den alltid går i 3,9Ghz.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Idle temperaturer är irrelevant, så länge load temperaturerna är bra så är det inga problem.

Permalänk
Entusiast

Ladda ner och kör Prime95 och visa oss temperaturerna för dom är så mycket mer relevanta än idle-temperaturer!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Bassefrom:

Idle temperaturer är irrelevant, så länge load temperaturerna är bra så är det inga problem.

Skrivet av Sisyfos:

Ladda ner och kör Prime95 och visa oss temperaturerna för dom är så mycket mer relevanta än idle-temperaturer!

Skrivet av Hardware guy:

Idletemperaturen är fullständigt irrelevant. Enda intressanta är vilken temperatur processorn går upp i som max.

Nu känns tempsen lite lägre, kan ha varit tillfälligt.
Här är load tempsen, det känns väll ändå inte jättefarligt, eller bör jag ändå se över kylarens position och byta kylpasta?

(körde längre test förut men glömde ta screenshot, då kom den inte över 50 heller)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Nej du behöver inte titta över montering och sånt med den tempen, som andra har sagt idlespeglar inte om du har dålig pasta eller kylare förens den börjar stiga till konstiga grader som 50+ i idle.

Ska säga att min i3 idlar runt 37-40 ochså ^^

Permalänk
Medlem

Tog du bort skyddsplasten från kylaren innen montering
Jag höll på att glömma det på en kylare en gång, och har hört flera som har gjort det.
Annars så prova med att göra rent och på med ny pasta.
Lite knepigt att göra rent då kopparrören ligger framme.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Hur har du kylningen i chassit?

får den kall luft?
kommer varma luften ut?
bra flöde?
chassifläktar som blåser rakt på kylaren?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Tog du bort skyddsplasten från kylaren innen montering
Jag höll på att glömma det på en kylare en gång, och har hört flera som har gjort det.
Annars så prova med att göra rent och på med ny pasta.
Lite knepigt att göra rent då kopparrören ligger framme.

Haha, nä det är jag nästan 100% säker på, annars hade det väll gått upp ännu högre eftersom att det inte har kontakt alls med tanke på plasten? xD

Skrivet av Malawie:

Hur har du kylningen i chassit?

får den kall luft?
kommer varma luften ut?
bra flöde?
chassifläktar som blåser rakt på kylaren?

Har ett Bitfenix raider med 3 bitfenix spectre, en 120mm utblås bak och två 120mm insug i fronten. Dom sitter dock inte rakt emot Cpu-kylaren utan det ser ut såhär:

Inte min rigg, men likadant chassi och CPU-kylare.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzobij4xX:

Haha, nä det är jag nästan 100% säker på, annars hade det väll gått upp ännu högre eftersom att det inte har kontakt alls med tanke på plasten? xD

Har ett Bitfenix raider med 3 bitfenix spectre, en 120mm utblås bak och två 120mm insug i fronten. Dom sitter dock inte rakt emot Cpu-kylaren utan det ser ut såhär:
http://i49.tinypic.com/24lr0gw.png
Inte min rigg, men likadant chassi och CPU-kylare.

satt alla fläktar åt rätt håll?
annars är nog det enda att montera om cpu kylare, rätt mängd pasta, rätt moment på skruvarna, inget snett osv.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Skrivet av Malawie:

satt alla fläktar åt rätt håll?
annars är nog det enda att montera om cpu kylare, rätt mängd pasta, rätt moment på skruvarna, inget snett osv.

Antar det med tanke på att dom satt där vid leverans, men ska säkerhetskolla.
Med rätt moment på skruvarna, menar du att dom är ordentligt åtskruvade?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzobij4xX:

Antar det med tanke på att dom satt där vid leverans, men ska säkerhetskolla.
Med rätt moment på skruvarna, menar du att dom är ordentligt åtskruvade?

Precis, antar att det fins någon regel på hur hårt det ska dras, men jag brukar köra tills det inte går skruva längre, men självklart inte så hårt så att moderkort och fästena böjer sig.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

satt alla fläktar åt rätt håll?
annars är nog det enda att montera om cpu kylare, rätt mängd pasta, rätt moment på skruvarna, inget snett osv.

Hur tänker du nu, då temperaturen inte går över 50 grader vid stresstest av processorn?

Skrivet av Zzobij4xX:

http://i.imgur.com/1uuFg.png
tagen några minuter efter att datorn startat.

Hade det enable i BIOS, men bör jag köra så att den går ner i frekvens när den inte arbetar så hårt?
Upptäckte att den alltid går i 3,9Ghz.

Vilken energiprofil kör du i windows? Balanserad som är standard har att processorn som lägstavärde 5% och 100% som max. Högsta prestanda har 100% både som högst och lägst vilket förhindrar att processorn klockar ner.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Hur tänker du nu, då temperaturen inte går över 50 grader vid stresstest av processorn?

Vilken energiprofil kör du i windows? Balanserad som är standard har att processorn som lägstavärde 5% och 100% som max. Högsta prestanda har 100% både som högst och lägst vilket förhindrar att processorn klockar ner.

Han vill ha ner temperaturen på den, Då är väl det ett bra ställe att börja?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Idle spelar som sagt ingen roll, du kan ändå inte mäta det med den inbyggda tempgivaren i AMDs CPUer. Det är ingen termometer som visar rätt värde oavsett verklig temperatur, utan en tempgivare för överhettningsskydd. Den börjar inte visa någotsånär verklig temperatur innan den går över 45 grader nånting ens.

Jag har för övrigt 57-58 grader i full load med min x6 1090T i 4GHz (1,45V) som har en fet Phanteks på sig och bra luftflöde i chassit med 2st 120+200mm fläkt in, 120+200mm fläkt ut.

Dock så är det skillnad på 100% load i olika program beroende på vilka sorters beräkningar man utför, eftersom jag får högre temp i IntelBurnTest än i Prime95.

Skrivet av Malawie:

Han vill ha ner temperaturen på den, Då är väl det ett bra ställe att börja?

Fast grejen är ju att han inte behöver ha ner temperaturen, då den redan är bra
50 grader i stresstest är ju ingenting.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Det där med att dina polare har mycket lägre temps kan bero på att phenom 2 serien hade problem med temp sensorer som vissa fel. Kommer ihåg min 1055t som idla 14-20 grader, lägre än rumstemp.

edit: någon han före

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk

Tack för så många svar.

Skrivet av mechersmith:

Det där med att dina polare har mycket lägre temps kan bero på att phenom 2 serien hade problem med temp sensorer som vissa fel. Kommer ihåg min 1055t som idla 14-20 grader, lägre än rumstemp.

edit: någon han före

Där ser man, kanske inte ska haka upp mig allt för mycket på tempsen då så länge den inte håller sig för högt i load, vilket den inte verkar göra just nu i alla fall.

Visa signatur

Citera för svar!