Electronova OÜ - Trovärdiga?

Permalänk
Medlem

Electronova OÜ - Trovärdiga?

Trovärdiga eller ännu ett bluff företag som dyker upp lagom till Julhandeln?

http://www.electronova.se/

Permalänk
Medlem

"Kontakta oss
Electronova OU
World Trade Center Jõe 9-11
101 51 Tallinn
08-559 238 15"

Verkar lite suspekt men de finns med i momsregistret.

Visa signatur

Intel 6600K | Asrock Z170 Extreme4 | Corsair 2800MHz 16GB | MSI GTX 1070 Gaming X | Fractal Design R5

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=16982
verkar vara seriöst, om nu inte det är bluffomdömen

Permalänk
Medlem

1 lagd ömdömde på hela gänget. Kan va dom själva eller bekanta som har reggat. Sidan ser inte helt professionell ut heller.
Reagerade lite för det va bara dom som hade Lumia 920 på lager just nu.

Permalänk

Alla utom 1, har bara 1 omdome lagt totalt, hmm.... och den med 2 la samma dag 1 omdome till Dustinhome.

Och endast forskottsbetalning inget annat....

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Men Windows RT, finns den ute an_

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Status: Bolaget är aktivt
Registreringsdatum: 2012-06-28

F-Skatt status: Uppgift om F-skatt saknas

Momsstatus: Registrerad i Momsregistret
Startdatum för moms: 2012-07-11

BRANSCH
Partihandel
- Hushållsapparater & Elartiklar, Partihandel

SVENSK NÄRINGSGRENSINDELNING - SNI
46431 - Partihandel med elektriska hushållsmaskiner och -apparater

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem

Windows RT finns ute, ja. Men inte Surface RT i Sverige. Och absolut inte med "Svenska menyer och ordlista" som dom skriver ! Visst dom kan sälja grå importerade men nja.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det betalar man med paypal, så bör vara hyffsat säkert.
( https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/buyer-protection )

Permalänk
Medlem

annat värt att notera är att deras adress i Tallinn går till ett stort "postlåde" hotell där företag skriver sig och sen vidarebefordras all post därifrån till annan adress men vart de är får dem inte uppge för de är företagshemligheter... om någon känner för att starta ett bolag på samma adress så är de bara att gå hit http://www.wtc.ee/?s=12

men iaf med största sannolikhet är det ett företag som levererar direkt från någon distributör som knappt har något eget kapital alls funkar ofta ett tag tills det börjar komma garanti ärenden då brukar det ofta bli ett jäkla krångel eftersom företaget knappt har några egna pengar alls

Del av inlägget med felaktiga spekulationer om vem som står bakom företaget bortredigerad. Electronovas telefonnummer tillhörde tidigare någon annan, utan koppling till Electronova.
Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en beställning och till min stora "förvånan" dök ingen betal information upp ( det stod i köpvillkoren att d använde sig av paypal ). Efter några minuter får jag ett mail som säger att jag ska göra en banköverföring till deras bank o Estland.
Då blev det tack o adjö från min sida

Permalänk
Medlem

Fick precis svar att d har tekniska problem med paypal, det går ju att tolka hur man vill. Personligen avråder jag dock tills paypal finns

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klinqs:

"Kontakta oss
Electronova OU
World Trade Center Jõe 9-11
101 51 Tallinn
08-559 238 15"

Verkar lite suspekt men de finns med i momsregistret.

Bara jag som reagerar på den adressen?

"World Trade Center 9-11"

Trollolol!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

World Trade Center Jõe 9-11 är rätt vanlig adress för utlandsbolag ägd av personer i andra länder.
Du hyr i stort sett en företagsadress bara, det finns ingen där förutom en brevlåda och några personer som sänder breven vidare till sverige, som ev. hamnar där.

Telefonnumret hör till Skype dessutom, deras nummerserier för online-nummer.
Så kanske lite tidigt att dra in HB;t som nämns tidigare om det inte framgår direkt på sajten, kan ju vara ett återanvänt onlinenummer bara.
Men det lutar nog mot att det hör ihop.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Bara jag som reagerar på den adressen?

"World Trade Center 9-11"

Trollolol!

Finns även ett World Trace Center i Sthlm.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av oobum:

Finns även ett World Trace Center i Sthlm.

Men 9-11???

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Om en garagebutik påstår sig ha saker i lager som inte "giganterna" ännu fått ta del av är det alltid bluff.

Permalänk

Verkar vara jakligt dyrt att driva sidan, bara att fa ha Klarna som betalningsatt kostar fan 500kr, sen paypal 1000kr i manaden!

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Titta vad jag hittade #12828749 langst ner

Saxxat ur traden for lathunden

Vi erbjuder givetvis flera lösningar vad som gäller en säkerhet för kunden. Vi har sammarbete med UPS, där vi erbjuder leverans efter order och att man betalar då man får varan levererad hem till sig. Säkrare sätt än detta tror jag inte någon kan erbjuda. Absolut vi är nya med just denna Butik, och självklart tar det tid att få ett omdömme. Men detta kommer kära kunder, var så säkra. Vi önskar leverera bra produkter, till ett bra pris, med en säker leverans och en god kundservice. Vi har dock erhållit frågan Om varför vi kan vara så billiga.....svaret är enkelt: Vi har inga flotta kontor, eller fördyrande adiministration. Vi är nöjda med ett lågt påslag och i bland, för lågt...enligt våra chefer Men vi älskar låga priser på Bra produkter, och vi skäms inte för oss. Kolla gärna vår hemsida, flera betalallternativ kommer poppa upp, och mera produkter i vår lansering. Detta är bara en början på en rolig framtid. www.electronova.se

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Verkar vara jakligt dyrt att driva sidan, bara att fa ha Klarna som betalningsatt kostar fan 500kr, sen paypal 1000kr i manaden!

Hah? både klarna och paypal tar avgifter på inkomna slantar, diffar lite beroende om det är klarna konto eller klarna faktura

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av HCP:

Hah? både klarna och paypal tar avgifter på inkomna slantar, diffar lite beroende om det är klarna konto eller klarna faktura

Jo klart men fasta avgifter pa 1500kr totalt i manaden for bada tycker jag ar mycket.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Jo klart men fasta avgifter pa 1500kr totalt i manaden for bada tycker jag ar mycket.

Då har paypal glömt debitera mig en tusing i månaden sedan många år i fast avgift.
Och klarna betalar jag 299kr per månad till, + de olika procenten.

Och täcker man inte 1500 pix i månaden kanske man ska välja andra format på att ta betalt för sina varor, om det nu vore så att avgifterna är sådana

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Jo klart men fasta avgifter pa 1500kr totalt i manaden for bada tycker jag ar mycket.

Inte för att få in pengar med en gång. Snabbt betalat i administrationstid.
Förutsätter ju dock att man har bättre saker att göra och inte bara rullar tummarna.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Så... är de legit? Jävligt sugen att inhandla en G3 för 3.8k.

Visa signatur

Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxentiusDecius:

Så... är de legit? Jävligt sugen att inhandla en G3 för 3.8k.

Det kan du nog se dig om i stjärnorna efter.

Om man som ny aktör på marknaden dumpar priserna för att komma in, så är det första man ser till att en drös kunder får sina prylar för utsatt pris. Dessa själv pratar mer än reklam kan utföra.
Man låter kunden få välja betalmetod själv, inte ge dem ett kontonummer i ett land där kontot förmodligen ägs av målvakter. (de står på rad utanför bankerna och väntar på jobb).

Så nej, köp inget. Ge mig summan som tipspeng istället, sätt in den på cancerfondens 90-konto så har du fått något för slanten iallafall
Skämt åsido, nej, någon handel på sådan sida skulle jag avråda ifrån.

Största problemet med dessa sajter är inte att kunder tvivlar, utan att suget efter att göra en bra affär är större.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av FreakyLeo:

Men 9-11???

Fatta det direkt, men vissa är lite slow.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Electronova

Svar från Kundtjänst Electronova OÜ

Hej alla nyfikna besökare!

Det är så trist när man ser föremål som dessa i forum, och därför vill vi gärna förtydliga oss om dessa påståenden som inte är adekvat överens stämmande med Verkligheten.

Helt klart och fast, vilket vi står för och inte döljer är vi ett Elektronik företag med Säte i Tallinn, Estland. Ett land som tyvärr många förknippar med "konstiga" aktiviteter. Vi har vårt säte och huvudkontor på World Trade Center i Tallinn, där även andra multinationella företag som Hertz, Europe Car (vår granne) har sina kontor. På World Trade Center måste man för att kunna vara aktiv, äga ett hyres avtal eller att man köpt sin lokal av förvaltningsbolaget i huset. Vi är i dag ca 800 hyresgäster här, med olika verksamheter som Advokatbyråer, fraktföretag, Media byrå etc.

Vi skäms inte för att visa oss, och vem som helst är Välkommen till vårt kontor och även utlämnings ställe om du på plats har beställt för att hämta din vara. Vi finns på första plan med Europe Car rental vid vår sida, på adressen Jõe nr 9 och förtydligande Lokal-Kontor nr 11. (man har även lokal eller lägenhetsnummer i Sverige, som även skatteverk har i regelverk här)

Man kan ringa oss Direkt till Kontoret +372 52 92 493 eller via Fax +372 662 52 62. Att vi sedan har ett nummer i Sverige som har 08-559 238 15 är ganska naturligt då vi inte har ett "fast" drift ställe i Sverige utan använder oss av SKYPE och just detta för Dig som kund skall få möjlighet att ringa för lokal taxa. Många aktörer använder sig av dom nya 010 eller 0771 kopplingar, som för oss är för dyra att hantera och därför påverkar priset på våra produkter, som i slutet kunden måste lida för. Skype är en otroligt bra och säker leverantör, och vi använder oss av dessa i flera länder.

Att det nummer vi blivit tilldelade på något sätt tidigare haft koppling till något annat företag i Sverige, kan vi tyvärr inget göra åt. Som jag förstår ligger vissa nummer i karantän i Sverige, men OM ett företag lagts ner eller avslutats så hänger själva Bolaget med på sökningar i inte bara ett år, utan där man sett 5 år i följd. Detta skapar givetvis problem, men man måste kanske förstår då eller vem som svarar bakom nummer eller där man ser kopplingen till vår hemsida. Tydligen har någon även haft negativa synpunkter på vår hemsida som inte anses som "proffsig", men vi har ytterligare en anledning att lägga till fakta här. Vi vill sälja Bra produkter till Låga priser, så detta skall Komma DIG som kund tillgodo!! Ingen blir än gladare än alla dessa leverantörer på hemsidor, som har en mycket diffus prisbild i dag.

Om vi sedan skall titta på detta med vad som påstås med Moms nr och ej F skatt i Sverige. Detta är enligt Svensk lag nödvändigt, då vi säljer till privat kunder inom Sverige så måste vi till Svenska staten redovisa den 25% moms som varan innehåller. Däremot OM man är VAT registrerad företagare i Sverige eller EU, så sker enligt EU lagstiftning inget utbyte av moms mellan dessa företag. Inom byggsektor har man däremot den omvända bevisföringen för moms, och det är just i detta moment som man använder eller Skall använda sig av F skatt. Alltså om man läser på lite om skatteregler inom EU länder på www.skv.se så kan man klart läsa vilka regler som råder för denna typ av handel. Vi har inget fast drift ställe i Sverige och kan därför inte ansöka om F skatt, men eftersom vi handlar med Varor och INTE tjänster så säger skatt lagar i Sverige att den handel som vi bedriver är fråntagen denna regel.

Då det gäller våra betalsätt och leverans, så är flera med oss väldigt medvetna om att PayPal och Klarna i sin tur skall tjäna pengar, och för att se på PayPal som inte är Svenskt företag utan ligger på Irland och hanterar betalarens pengar, ger inte ett fullt skydd ändå. Företagen som som ställer dessa tjänster till vårt förfogande vill oftast som det beskrivits, plocka ut stora % på beloppen, vilket vi ser orealistiska. Alla dessa tillkommande kostnader som man skapar, gör fortfarande att denna kostnad måste plockas ut av Dig som slutkund. Att vi beskrivit att vi har problem med dessa leverantörer på dessa tjänster är ingen lögn, vi har bedrivit upphandling och försökt få till avtal. Man har kopplat på oss, och i nästa steg kopplat ner oss och det har varit för svajigt. Vi har i Estland som våra affärsbanker till Electronova kopplat : SWEDBANK, SEB, NORDEA och arbetar nu febrilt att tillsammans med dom finna en bra och säker, och framför allt en Billigare lösning så vi fortsättnings vis kan hålla våra låga priser.

Vad vi sett och uppfattat så är vi oförstående med vad man menar med att "målvakter" står på kö utanför banker ?? Här i Estland har vi nog det säkraste systemet för hantering av Företag / Bolag. ALLT som göra här vad som gäller förändringar i bolags register sker via vidimering och Kontroll av Notarius Publicus. Man kan helt enkelt inte göra något utan att man får insyn av dom, även utav EMTA i Estland. www.emta.ee

Önskar ni osäkra en direkt dialog med oss, tveka då inte att ringa oss eller BESÖKA oss om ni har ärenden till Vackra Tallinn. Även direkt E mail till oss på: info@electronova.se

Hoppas ni erhållit beskrivning på era tankar, Vi älskar att visa oss och även svara på frågor!!!

Kindly Regards // Kundtjänst Electronova Estonia // David Grönlund

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronova:

Då det gäller våra betalsätt och leverans, så är flera med oss väldigt medvetna om att PayPal och Klarna i sin tur skall tjäna pengar, och för att se på PayPal som inte är Svenskt företag utan ligger på Irland och hanterar betalarens pengar, ger inte ett fullt skydd ändå. Företagen som som ställer dessa tjänster till vårt förfogande vill oftast som det beskrivits, plocka ut stora % på beloppen, vilket vi ser orealistiska. Alla dessa tillkommande kostnader som man skapar, gör fortfarande att denna kostnad måste plockas ut av Dig som slutkund. Att vi beskrivit att vi har problem med dessa leverantörer på dessa tjänster är ingen lögn, vi har bedrivit upphandling och försökt få till avtal. Man har kopplat på oss, och i nästa steg kopplat ner oss och det har varit för svajigt. Vi har i Estland som våra affärsbanker till Electronova kopplat : SWEDBANK, SEB, NORDEA och arbetar nu febrilt att tillsammans med dom finna en bra och säker, och framför allt en Billigare lösning så vi fortsättnings vis kan hålla våra låga priser.

Jag förstår problematiken men jag tror även att, då ni är nya på marknaden, kommer de flesta med nöje betala en viss mindre summa vid varje köp om ni erbjuder faktura som betalning. Att förskottsbetala till ett nytt, okänt företag med riktigt bra priser (här kommer klichén) är för bra för att vara sant oftast.

Motbevisa detta genom att erbjuda faktura som tjänst och ni kommer antagligen få många kunder om ni håller era priser bra.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Electronova

Hej Electrix.

Tack för dina synpunkter.

Självklart har vi försökt väga in den betalmetoden i vårt koncept. Tyvärr är det svårt som privat bolag kunna erbjuda egna kredit lösningar, då man lätt hamnar i momentet med att den kund som beställer gärna visar att den personen inte avvisar en avgift. Detta i ett samtycke att personen ifråga, helt enkelt efter leveransen "struntar " i att betala via fakturan. Vi har då som utlands bolag svårt att finna en bra Inkasso lösning och alla dessa steg blir att risken i kundförlust gör att vi måste höja priserna vilket vi ogärna gör i första stund. Vi har gjort försök med lösning "pay on deliviry" via UPS, där man beställt varan, vi har packat och skickat (vår kostnad från oss till kunden ett pris av 16,20 €uro, som står för oss), men kunden har helt enkelt struntat i att lösa ut varan och vi har då varit tvingade att stå för frakt kostnaden. Men dock i detta är att vi har varan i behållning, och hoppet om att på något sätt hitta en vinning att täcka frakt förlusten.

Just nu arbetar vi och ser en ände med en betalkorts lösning med en säker leverantör, och vi är inne i slutfas av detta och hoppas denna lösning skall synas på vår sida efter helgen. Vi arbetar även med att bygga en lösning så våra kunder, Privat och företag kan betala mot Svenskt bankgiro även där med säker ställd trygghet.

Vi har även tillsammans med företaget "Groupon" i Sverige, gjort ett erbjudande på valda produkter där vi genom deras betal lösning Paypal med flera, kan köpa On line direkt. Dom hanterar stora volymer vilket gör att dom har ett bra avtal med betalningsleverantörer och vi kan därför erbjuda Bra priser till våra kunder.

Kika gärna på nuvarande erbjudande som du finner via www.groupon.se Och Du, det kommer mera

Bästa Hälsningar från Oss på Electronova.

Visa signatur

Vänliga Hälsningar / Best regards

Kundservice electronova.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronova:

Detta i ett samtycke att personen ifråga, helt enkelt efter leveransen "struntar " i att betala via fakturan. Vi har då som utlands bolag svårt att finna en bra Inkasso lösning och alla dessa steg blir att risken i kundförlust gör att vi måste höja priserna vilket vi ogärna gör i första stund.

Självklart finns ju valet med faktureringsbolag så som Klarna, deras tjänst innebär helt enkelt att det är på deras sida att skicka vidare till ev. inkassobolag om det behövs, ett helhetspaket för betalning och fakturering.

Att det tillkommer en viss kostnad för att använda sig utav Klarna är ju en självklarhet, men i långa loppet kommer ni isåfall ta igen detta under förutsättning att ni erbjuder bra kundservice, snabb frakt och korrekt lagersaldo.

Edit: Såg att ni redan tagit upp detta men värt att poängtera att det fortfarande är många som inte skulle kunna beställa från en ny internetbutik med bra priser utan att använda sig av faktura-betalning.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------