Vilka kontrollerkort till min unRAID server?

Permalänk
Medlem

Vilka kontrollerkort till min unRAID server?

Hej

Har provkört gratisvarianten av unRAID ett tag nu och gillade det så jag köpte licenser och kan nu ha runt 21 diskar.

Servern testkörs nu på en htpc men dom 2 diskarna och usbminnet ska flyttas över till annan hårdvara med detta moderkort:
Asus M2A-VM HDMI
Det kortet har 4st inbyggda sata och en port för pata (2 diskar mao). Kommer dock behöva rätt mkt mera portar.
Har även ett raidkort som jag tänkt använda med 2 sata och en eller 2 pata portar på.
Tänkte höra om ni har tips på billiga men vettiga kort som funkar bra med unRAID som bygger på lunux.

Moderkortet har ju plats för:
2st PCI
1st PCI Express x1
1st PCI Express x16
och en pci kommer bli upptagen av kortet jag redan har.

PCI:
Funderar på 1 eller 2st Silicon Image 4-Port SATA PCI Expansion Card
som bara kostar ca 120kr med porto. beror väl på om jag ska använda kortet jag har redan eller inte.

PCI EXPRESS: (bakåtkompatibelt vad jag lyckas googla fram mao funkar 1x och 4x i 16x porten)
i 16x porten kanske detta 4portars kort som kostar 600krST Lab A-370

och 4portars till 1x verkar det vara dåligt med. detta finns för över 1000lappen HighPoint RocketRAID 2300
och detta för 350kr 4-Port SATA PCI-Express Controller Card for Desktop - Black
eller detta 2portars för straxt över 100lappen 2-Port eSATA + 2-Port SATA 3.0 PCI-E Express Expansion Card

Detta kort har ju 8 portar vilket är trevligt men behöver väl special satakablar och kostar ju över 1000lappen tyvärr.
IBM ServeRAID M1015

Antar att man kan maxa en vanlig WD green på ett 1x kort med sata1?

Priset är ganska viktigt och allt behöver ju inte köpas på samma gång.

Chassit rymmer ca 10-12 diskar utan moddning dock med en 4 in 3 hdcage.

Har jag missat några intressanta och billiga kort? Hur skulle ni göra?

PS: Då jag köpte 2 licenser men bara kommer använda en så har jag en över så skicka pm eller mail till pizzaman75@gmail.com om någon är intresserad av en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiZZaMaN:

Detta kort har ju 8 portar vilket är trevligt men behöver väl special satakablar och kostar ju över 1000lappen tyvärr.
IBM ServeRAID M1015
[Klipp]
Har jag missat några intressanta och billiga kort? Hur skulle ni göra?

Jag skulle köpa IBM-kortet och lägga ner tanken på att använda PATA-diskar.

Permalänk
Medlem

Kolla först så ev. billiga PCI SiL-kort stöder stora diskar. Många gamla billiga kort har svårt med diskar över 1TB (jag har ett kort som jag fick flasha om för att den bara tog 500GB först, nu tar den 1TB maximalt).
Jag skulle köpt IBM-kortet.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också IBM-kortet, du borde inte använda WD Green, ta WD Red eller något annat märke

Permalänk
Medlem

Tanken är att använda alla diskar man har. Kommer inte köpa mera diskar då jag drunkar i dom. Kommer slakta alla externa tex. Ser inget problem med green diskarna då det inte kommer köras riktig raid och jag vet att man bör undvika att ha dom i en vanlig NAS pgs tdlr/parkering av huvuded el vad det nu var (kör 4st i min netgear readynas nu =P) .
I unRAID så går diskarna ned i viloläge efter valbar tid (default 1tim) om dom inte används.

Lutar väl åt IBM kortet. Vet att det används av några i just unRAID och bör funka felfritt. Såg på ebay att det finns 12p expansionkort oxå http://viewitem.eim.ebay.se/IBM-44E8796-12-port-SATA-SAS-Expa... men det är inget som behövs just nu. Frågan är hur det kopplas in/ihop.

Det med att uppgradera firmwaren är oxå något jag läste i kommentaren om något av dom billigare kortet. Ska tydligen stödja minst 2tb då vilket är det största jag kommer köra just nu.

Permalänk

Du ska inte använda dig av Greendiskar i en en RAID-array, då du troligtvis kommer få "false positives" på SMART med dessa. Du kan få svårt att urskilja riktiga problem, mot dessa false postivies.
Att fortsätta köra PATA-diskar... tja, inget jag skulle göra själv. Kör du dessa för filsäkerheten så fine. Men prestandan lär inte vara någon höjdare, de lär ha några år på nacken också. Ökad energiåtgång. Jag skulle nog kasta ut PATA-diskarna och några av de mindre SATA-diskarna och köpa 2st 3TB (Seagate, WD, Maxtor, Hitachi, eller dyl, välj själv) och köra med dessa SATA (SAS om du har möjlighet)-diskar.
Vet inte så mycket om dina storagebehov, men överlag är gamla slitna diskar (främst mekaniska) betydligt sämre i prestanda jämtemot nya. Du behöver inte ha lika mycket nätaggregat. Mindre ventilation i chassit. Minskad elräkning. Mer lättmeckat.

My 5 cents.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Dom rekommenderar själva bla greendiskar ( http://lime-technology.com/wiki/index.php/Hardware_Compatibil... )så just unRAID antar jag inte har något problem med det. Det enda jag hittade om vilka diskar man inte ska använda är http://lime-technology.com/wiki/index.php/Hardware_Compatibil...

Ska dock kolla upp det med "false positives" på SMART på deras forum.

Ang PATA: Servern kommer i princip bara serva mediaspelarna: Grund iden med unRAID är billig masslagring med viss säkerhet ( klarar en disk som failar, pajar 2 kommer man fortfarande åt datan via en pc med något program). Varför inte använda alla dom diskarma man har? har jag plats för alla diskar är det bara att peta i dom. Klara dom att leverera okomprimerad BD 1:1 är jag nöjd ( en 2 år gammal tråd om det http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=9746.0)

Kommer börja med dom stora sata så får vi se sen ( har några 2 och 1.5tb att börja med samt minst 4st 1tb)

Vill man ha hög hastighet TILL servern petar man i en cache disk och då en SSD om man vill ha extra bra fart.

Med 2 data diskar i och utan cache eller paritetsdisk ligger jag på 40-55mb/s när jag skriver/läser till en utdelning med programmet LAN_SpeedTest.exe

Nägagget är ett nytt 550w OCZ.
Ska ha bra ventilation men ENBART den disken man just då använder är igång så värmen bör bli minimal. Har ställt in så unRAID får dela upp \\TOWER\Film\ på dom olika diskarna men filmerna i sig hålls ihop.

Ang raid/sata korten hittade jag denna lista http://lime-technology.com/wiki/index.php/Hardware_Compatibil...
SuperMicro AOC-SASLP-MV8 - 8 Port SATA II PCIe x4 (requires SAS cables) verkar vara poppis om man läser på forumet men deras grejer verkar inte gå att få tag på i sverige =/
Dock läst på forumet att IBM kortet ska funka bra dock stog det massa om att flasha kortet
http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=12767.msg121...

uppskattar era åsikter

EDIT:
Beställde detta kort för att testa med http://dx.com/p/silicon-image-4-port-sata-pci-expansion-card-....
Känner att jag inte riktigt kan lägga över 1000kr på ett kort just nu men det kan bli aktuellt senare.
Anledningen till att det blev det kortet är mkt pga priset. Bra omdömen bla "Decent and simple add-in card for older computers as an expansion or for a storage system with high compatibility, driver free on Linux.) samt 4 portar.
unRAID stödjer flera olika Silicon Image chip/kort och förmodligen detta oxå. Det märks