Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det är precis den jag har tittat på Har dock inte kommit ut så mkt info om den än. Tror TFT-Central är på G med en review av den snart. Men 24:an verkar också intressant. Men där finns även ett gäng NEC skärmar som är bra, råder stort krig om NEC vs Eizo här på jobbet (retouch avdelning där folk kan sina grejer)

Om jag skulle göra en topplista på skärmtillverkare så skulle NEC hamna på 2:a plats. NEC har ju sin produktion utanför Japan, närmare bestämt i Kina. Detta gör att de inte har samma kontroll av produktionen som Eizo, vilket även givit sitt avtryck i diverse forum där ett stigande antal användare under den senaste tiden ha fått skicka tillbaka skärmar för liknande defekter som vi ser återspeglat i billigare modeller från andra tillverkare. Dessutom tycker jag inte att en kina-tillverkad produkt med 3 års garanti bör kosta snudd på lika mycket som en Eizo vilket har genomgått bättre kvalitetskontroll och erbjuder 67% längre garanti. ( 5 år istället för 3 år ).

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1387727

Tycket det är smått ironiskt/konstigt att 6 st försäljare har stämpeln "Asus rec. reseller", dvs rekommenderad säljare av Asus själva (om nu detta stämmer), men ingen har PB278Q-skärmen hemma medans 3 st vanliga försäljare har det.

Vad tror Ni? Kommer det en liten batch utspritt till många och sen blir det en väntan igen, eller skall vi tro att det kommer flyta på framöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av potlach:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1387727

Tycket det är smått ironiskt/konstigt att 6 st försäljare har stämpeln "Asus rec. reseller", dvs rekommenderad säljare av Asus själva (om nu detta stämmer), men ingen har PB278Q-skärmen hemma medans 3 st vanliga försäljare har det.

Vad tror Ni? Kommer det en liten batch utspritt till många och sen blir det en väntan igen, eller skall vi tro att det kommer flyta på framöver?

Webshoppen har över 100 st på lager enligt prisjakt: http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:5374565

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har en PB278Q på väg nu. Hoppas på att jag blir nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitek:

Har en PB278Q på väg nu. Hoppas på att jag blir nöjd!

Var köpte du? Pris?
Meddela gärna vad du tycker om den. Bleed, färger, responsivt etc...

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Var köpte du? Pris?
Meddela gärna vad du tycker om den. Bleed, färger, responsivt etc...

Köpte den på Alina 5300 nått blev det med sweclockers rabatt och fri frakt.

Självklart ska jag göra det, skulle gärna ta bilder också men har endast tillgång till mobilkamera :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte en till slut. 5495:- på Webhallen. Hämta i butik. Får ersätta min nu döda Dell 2407WFP.
Inga döda pixlar (woohoo!)
Väldigt lite bleed (knappt synbart).
Väldigt bra färger och responsiv, spel funkar finnemang.
IPS-glow finns (syns kanske som bleed på bilder, svårt att hålla helt rakt).
Helnöjd hittills. Kör den på DVI.
Har tyvärr inget annat än mobil (SGS3) för video på bleed.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Efter att har simmat ryggsim i TN-panel träsket i ca 15år, så slog jag till och köpte denna skärm.
Är mycket nöjd och skillnaden är helt enorm.

Jag kör med displayport och jag undrar om det är bättre än dvi? (dvi krånglade för mig).

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Köpte en till slut. 5495:- på Webhallen. Hämta i butik. Får ersätta min nu döda Dell 2407WFP.
Inga döda pixlar (woohoo!)
Väldigt lite bleed (knappt synbart).
Väldigt bra färger och responsiv, spel funkar finnemang.
IPS-glow finns (syns kanske som bleed på bilder, svårt att hålla helt rakt).
Helnöjd hittills. Kör den på DVI.
Har tyvärr inget annat än mobil (SGS3) för video på bleed.

Skrivet av XripperX:

Efter att har simmat ryggsim i TN-panel träsket i ca 15år, så slog jag till och köpte denna skärm.
Är mycket nöjd och skillnaden är helt enorm.

Jag kör med displayport och jag undrar om det är bättre än dvi? (dvi krånglade för mig).

Hur tycker ni att den är i spel? Märker ni av några eftersläpningar eller dylikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Hur tycker ni att den är i spel? Märker ni av några eftersläpningar eller dylikt?

Nu kör jag inte små mycket snabba Twitch/FPS men det jag provat hittills så är det inget släp alls. Helnöjd.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Jag har varit sugen ett tag på en 27" skärm och tänkte ta Dell 2713 men ångrade mig efter allt jag läst om deras panellotterie. Jag valde denna efter att jag läst lite om den och fick hem den idag. Jag gillar den med sin höga upplösning, fina färger och skarp bild men när jag skulle kolla om det var någon BLB så blev jag lite besviken. Det finns rätt så mycket i det högra hörnet högst upp och lite i de andra men det stör inte så mycket. Vet inte om det direkt stör när jag använder den men känns lite surt när man har lagt ner över 5000 kr på en skärm. Läste på något forum att för honom så blev det bättre efter några timmars användande men att det gick tillbaka lite efter skärmen av ett tag.

Hur det ser ut men det är inte riktigt lika illa som det ser ut att vara på bilden.
http://i.imgur.com/K0bxv.jpg

Permalänk
Medlem

Är väldigt sugen på denna skärm.
Skulle vara intressant med fler recensioner av användare.
Har du Klona märkt av det IPS-glow som xarl nämner i inlägg #54 ?

Permalänk
Medlem

Inget för mig till det priset i dagsläget. Dock positivt för konkurrensen. Det har dröjt att för länge redan. För mig räcker dock inte 60hz. Hade gärna sett modeller med 85hz åtminstone. Vill kunna lira arenashooters. Känns onödigt med två skärmar där en enbart används till spel.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Inget för mig till det priset i dagsläget. Dock positivt för konkurrensen. Det har dröjt att för länge redan. För mig räcker dock inte 60hz. Hade gärna sett modeller med 85hz åtminstone. Vill kunna lira arenashooters. Känns onödigt med två skärmar där en enbart används till spel.

Ska du bara köra FPS och inte bryr dig om bildkvalitén så ska du inte köpa IPS/PLS alls utan någon billig (och snabb) TN.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Har haft den här skärmen i runt en vecka nu, är riktigt nöjd.
Jag märker av lite IPS-glow när färgerna börjar gå emot svart, förutom det så har jag inget alls att anmärka på.
Riktigt härliga färger.

Kan även tillägga att jag inte har något att klaga över, när det gäller märkbart input lag i spel, då främst fps.
(Kan säkert se något om jag sitter och aktivt tittar efter det, men inget jag tänker på under själva spelandet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av khol:

Är väldigt sugen på denna skärm.
Skulle vara intressant med fler recensioner av användare.
Har du Klona märkt av det IPS-glow som xarl nämner i inlägg #54 ?

Det finns ips-glow men det är ingenting jag märker av när jag använder skärmen, det märks bara när jag stirrar efter det, speciellt när det är mörka färger så syns det. Jag gillar skärmen starkt men tänkte ändå prata med Asus och se om jag kan få en ny eftersom jag tycker att det är lite för mycket backlight bleeding i det högra hörnet som jag tom märker när jag kollar på film eller spelar. Någon som har någon erfarenhet av hur Asus hanterar returärenden och hur bra support de har?

Permalänk
Medlem

Köpte du den online kan du enkelt skicka tillbaka den och hävda distansavtalslagen. Ber att få pengarna i återköp.
Se'n går du till nästa online-butik: Beställ - kolla. Om den har trasig pixlar eller för mycket bleed - distansköp - återköp - hitta nästa onlinebutik - rinse and repeat tills du får en felfri.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Är också sugen på asusen men blev ennu mer intereserad av Eizo EV2736W. hur brukar det vara med input lag på eizos skärmar.. är de lämtade för gaming? vill inte ha mer än 1 frame lag.

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darek:

Är också sugen på asusen men blev ennu mer intereserad av Eizo EV2736W. hur brukar det vara med input lag på eizos skärmar.. är de lämtade för gaming? vill inte ha mer än 1 frame lag.

Du kan räkna med 10-12ms vilket är under ditt krav på 1 frame lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darek:

Är också sugen på asusen men blev ennu mer intereserad av Eizo EV2736W. hur brukar det vara med input lag på eizos skärmar.. är de lämtade för gaming? vill inte ha mer än 1 frame lag.

Det var en rackare att dra lite ström.
Har du sett någon bra review eller liknande på denna skärm?

Permalänk
Medlem

Jag har letat efter reviews på Eizo skärmen men inte hittat något. Om någon hittar en bra review kan ni posta den här.
Skulle vara nice om det var 10-12ms, var fick du denna uppskattning ifrån?

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darek:

Jag har letat efter reviews på Eizo skärmen men inte hittat något. Om någon hittar en bra review kan ni posta den här.
Skulle vara nice om det var 10-12ms, var fick du denna uppskattning ifrån?

Den enda recensionen som finns ute ännu på Eizo's nya flexscan modeller i EV serien hittar du på Prad.de, Dock tar dom betalt för den fram till den 3/12 då den blir gratis att läsa. Förvisso är den på tyska men det går ju att översätta för den som är intresserad. Värt att notera är att det är 24 tums modellen de skriver om, men det borde ge en hyfsad fingervisning ändå. Min siffra beträffande input lag är en uppskattning baserad på Flexscan modellerna i SX serien. SX serien uppdaterades senast 2011 och är den dyrare varianten som har Wide gamut. Enligt data så hade den 12ms input lag och jag skulle bli förvånad om de nyare EV modellerna skulle hamna över detta med tanke på att de har nyare teknik samt att de inte behöver utföra någon form av emulering från wide gamut till sRGB som potentiellt skulle kunna förvärra det hela.

Permalänk
Medlem

interessant, tack för denna info. Hoppas att man får veta mer om denna skärm snart.

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darek:

interessant, tack för denna info. Hoppas att man får veta mer om denna skärm snart.

Det får vi hoppas, vore ju väldigt intressant att läsa vad de tycker om skärmarna. Tror det var en recensent som lagt ut en bild på Eizo's nya flagskeppsmodeller, Eizo ColorEdge 246 samt 276. Han verkade smått lyrisk över den och bilden talar sitt tydliga språk. ingen BLB eller IPS glow här inte. Skärmen är så svart så att man nästan skulle kunna tro att den är avstängd. Enda nackdelen är ju priset som landar på 18.000 för 24" modellen samt 25.000 för 27".

Döm själva...

http://hardforum.com/showthread.php?p=1039318104#post1039318104

Permalänk

Var helt inne på U2713HM sedan den släpptes men på grund av att det verkar vara 0 procents chans att man får ett bra exemplar från början och för att man måste hålla på och returnera innan man får en OK skärm gör att jag valde PB278Q. Orkar helt inte med att returnera och samtidigt verkar det som att Asusen har något lägre inputlagg.

Permalänk
Medlem

Kanske är en helt puckad fråga, men jag undrar en sak.

skalar den här skärmen upp 720p material, tycker t ex tv serier ser mycket bättre ut på den här skärmen ä på min "full hd" tv.

Kan ju bara vara en känsla också men det här är min första 2560x1440 skärm, så jag känner mig lite osäker på vad som händer med t ex 720p material.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Darek:

interessant, tack för denna info. Hoppas att man får veta mer om denna skärm snart.

Instämmer. Längtar efter recensioner av EV 27".

Permalänk
Medlem

Köpte precis en begagnad Apple Cinema HD 23".....BIG misstake. Färgen skiftar ut mot kanterna, kraftig IPS glow, svärtan är dålig. Min Dell 2007WFP är tom mkt bättre. Men men, designen är snygg iaf, får väl kränga den till någon som inte bryr sig så mkt om färg och inte håller på med foto som jag gör. Kan dom inte bara släppa denna asus skärmen i vit färg så skulle ja köpa den direkt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem