Permalänk
Medlem

4 fläktar på en H100i?

Hej!

Jag har funderat på att köpa en H100i, och har då några frågor.

Tycker ni att det är nödvändigt att använda 4 fläktar, eller räcker det med de 2 som följer med? Om jag nu bör ha 4 fläktar, skall jag då ha Corsairs SP fläktar eller AF fläktar på toppen av radiatorn?
Är fläktarna som följer med bra? Har hört att fläktarna som följde med gamla H100 var relativt dåliga.

Tack i förväg.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z170X Gaming 3 | CPU: i7 6700K @ 4,4GHz | Grafikkort: ASUS GTX 1070 8GB STRIX | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Kingston HyperX 16GB 2133MHz | SSD: Samsung 850 EVO 1TB & 500GB Chassi: FD Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wisteria:

Hej!

Jag har funderat på att köpa en H100i, och har då några frågor.

Tycker ni att det är nödvändigt att använda 4 fläktar, eller räcker det med de 2 som följer med? Om jag nu bör ha 4 fläktar, skall jag då ha Corsairs SP fläktar eller AF fläktar på toppen av radiatorn?
Är fläktarna som följer med bra? Har hört att fläktarna som följde med gamla H100 var relativt dåliga.

Tack i förväg.

De på h100i ska vara helt Ok! Inte värt att köra 4 fläktar, ger inte speciellt mer kylning.

Permalänk
Medlem

Tänker du köpa nya fläktar så är det Corsair SP du vill ha, eftersom dom har högt statiskt tryck vilket är väldigt bra för radiatorer. Angående om H100i's original fläktar är bra kan jag inte säga, men enligt Sweclockers så är dom en billigare version av Corsair SP fläktar.

Sweclockers ska väl släppa en recension på H100i inom den kommande veckan ? Sa det åtminstone på fredagpanelen, dock kanske den skulle försenas till veckan efter det. Kanske en bra ide att vänta ?

Skrivet av simme300:

De på h100i ska vara helt Ok! Inte värt att köra 4 fläktar, ger inte speciellt mer kylning.

En mindre skillnad på H100i, på tjockare radiatorer så har det dock ganska stor skillnad vidare jag kommer ihåg ? Kanske har fel.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Tänker du köpa nya fläktar så är det Corsair SP du vill ha, eftersom dom har högt statiskt tryck vilket är väldigt bra för radiatorer. Angående om H100i's original fläktar är bra kan jag inte säga, men enligt Sweclockers så är dom en billigare version av Corsair SP fläktar.

Sweclockers ska väl släppa en recension på H100i inom den kommande veckan ? Sa det åtminstone på fredagpanelen, dock kanske den skulle försenas till veckan efter det. Kanske en bra ide att vänta ?

En mindre skillnad på H100i, på tjockare radiatorer så har det dock ganska stor skillnad vidare jag kommer ihåg ? Kanske har fel.

Helt rätt, behövs mer luft (dvs tryck) för att kunna kyla en tjockare radiator. Alltså inte h100i

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, då ska jag vänta på Sweclockers recensionen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z170X Gaming 3 | CPU: i7 6700K @ 4,4GHz | Grafikkort: ASUS GTX 1070 8GB STRIX | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Kingston HyperX 16GB 2133MHz | SSD: Samsung 850 EVO 1TB & 500GB Chassi: FD Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wisteria:

Tack för era svar, då ska jag vänta på Sweclockers recensionen.

jag bytte från två original fläktar på mitt H100 till två SP120Quietedition och jag fick marginellt högre temp (Några grader bara) men fick ned mitt ljud i chassiet med säkert 10-15 Db så två fläkter räcker gott och väl på H100 om du inte ska toktrimma...
kör själv OC på CPU och det räcker gott och väl.

originalfläkterna som följer med H100 är bra.. men högljudda.
Fläktarna som följer med H100i verkar vara av samma typ som corsairs nya SP fläkter, vet dock inte om det är High performance eller Quiet edition som följer med när du köper.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking