AMD Athlon II X4 för sockel FM2 till butik

Permalänk
Medlem

Om nu inte AMD satsar på socket FM2 även till FX i framtiden, då AM3+ försvinner.
för mitt moderkort till FM2 har ganska avancerade funktioner, Dock så har A85X kretsen lite begränsningar då det gäller pci-e portarna, bara x16 & x8 Vid CF, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=764357
Men med kretsen A85FX eller nått, så kanske det blir en annan femma, om nu det kommer en sådan.
Men AMD har ju kört på sina AM2/3 socklar ett tag nu, så det är väl dax för en förändring.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Men AMD har ju kört på sina AM2/3 socklar ett tag nu, så det är väl dax för en förändring.

vill verkligen ha en AMD processor som kan smiska intels i5 serie och inte kostar skjortan

så ny socket kanske är optimalt, man får väl se vad framtiden ger.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Frågan är om det är värt med tanke på att i3 ligger runt 900-1000kr och moderkort går att hitta för 3-400kr. Trinity presterade ju något sämre än i3 med separat GPU och det känns som att uppgraderingsmöjligheterna i alla fall just nu är bättre på 1155.

Skickades från m.sweclockers.com

i3 processorer har ju dock bara 2 kärnor.

Edit: Förlåt mig, såg inte att trinity körde på piledriver

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Är dom? Om man tänker till ett budget spelsystem.

Fan vad synd att de inte går att pressa ner i FM1.

Jupp, 2 moduler mot 4 äkta kärnor. Dessutom så är det mycket högre IPC på riktiga Athlon II.

Permalänk
Medlem

Har vi några siffor alls förutom ghz hur dom kommer prestera mot säg, gamla x4 965 ?

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Min gamla Q9450(just nu i 3.2GHz) från första kvartalet 2008 presterar väl fortfarande bättre än dessa? Trots urgammalt DDR2, och drar inte ens mer ström ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Har vi några siffor alls förutom ghz hur dom kommer prestera mot säg, gamla x4 965 ?

Går att räkna på om inte annat. Titta på swecs test av Trinity.

Permalänk
Skrivet av worfox:

i3 processorer har ju dock bara 2 kärnor.

Edit: Förlåt mig, såg inte att trinity körde på piledriver

Intel är snabbare ändå.

Min stationära med AMD x4 är segt skit i jämförelse med min laptop med intel x2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Intel är snabbare ändå.

Min stationära med AMD x4 är segt skit i jämförelse med min laptop med intel x2.

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska inte jämföra äpplen och päron.
Min AMD x4 laptop är snabbare än min morsas intel x2 stationär.

Man måste jämföra rättvist. om du har en gammal Athlon x4, så är den säkert långsammare än intel laptop 2012.
Det tillför inget i AMD trådar att skryta med en intel

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av the squonk:

Min gamla Q9450(just nu i 3.2GHz) från första kvartalet 2008 presterar väl fortfarande bättre än dessa? Trots urgammalt DDR2, och drar inte ens mer ström ...

Ja men då betalade du 2500 kr för den och inte runt 600 kr. Det är rätt stor skillnad i pris. Faktum är att du får betala mer än så för en begagnad Q9450. Senast jag kollade låg de fortfarande över 1000 kr. Du kan ju inte bara titta på absolut prestanda utan måste väga in priset också, annars blir ju jämförelsen helt uppåt väggarna fel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Man ska inte jämföra äpplen och päron.
Min AMD x4 laptop är snabbare än min morsas intel x2 stationär.

Man måste jämföra rättvist. om du har en gammal Athlon x4, så är den säkert långsammare än intel laptop 2012.
Det tillför inget i AMD trådar att skryta med en intel

Datorerna är lika gamla..

Stationära har mer minne mm men fortfarande seg, trotts att laptopen borde formateras då drivrutinerna laddas väldigt sakta.

MEN jag är faktiskt mer för AMD än intel, men inte ljuger jag till någon av dessas fördelar.

Fast vem fasen behöver dagens värsta processor för några extra FPS än en processor för 1/4 av priset, känns lite löjligt.

Jag är väldigt intresserad av just denna processor, men den borde prestera något också innan köp, och helt ärligt så har jag inte byggt någon dator på 4år och är helt novis igen.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

Intel är snabbare ändå.

Min stationära med AMD x4 är segt skit i jämförelse med min laptop med intel x2.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här min intel laptop med P8400 2,26 GHz dualcore och 4 GB minne känns snabbare än min A8-3850 eller vad de är 2,9 GHz Quadcore med 8 GB minne

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Samma här min intel laptop med P8400 2,26 GHz dualcore och 4 GB minne känns snabbare än min A8-3850 eller vad de är 2,9 GHz Quadcore med 8 GB minne

Då känns det fel. A8 har ungefär samma IPC per kärna som din Core 2. Hade A8 bara haft L3 hade den definitivt varit snabbare per Hz också. Så inte nog med att den har dubbelt så många kärnor, den är ca 30% snabbare per kärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Samma här min intel laptop med P8400 2,26 GHz dualcore och 4 GB minne känns snabbare än min A8-3850 eller vad de är 2,9 GHz Quadcore med 8 GB minne

Du skriver det själv -> "känns" snabbare men du vet egentligen inte! Hur kan du säkerställa det utan att blanda in ditt subjektiva troende?

Och nej, jag har mer än surfdatorn i min sign, jag har en intel baserad HTPC med Q6600 vet du!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Datorerna är lika gamla..

Stationära har mer minne mm men fortfarande seg, trotts att laptopen borde formateras då drivrutinerna laddas väldigt sakta.

MEN jag är faktiskt mer för AMD än intel, men inte ljuger jag till någon av dessas fördelar.

Fast vem fasen behöver dagens värsta processor för några extra FPS än en processor för 1/4 av priset, känns lite löjligt.

Jag är väldigt intresserad av just denna processor, men den borde prestera något också innan köp, och helt ärligt så har jag inte byggt någon dator på 4år och är helt novis igen.

OK Fred
Jag var lite besviken på min Athlon II x4 631 FM1, det var inget direkt fel på den, men jag saknar möjligheten med att kunna köra utan grafikkort.
Kommer att vid rätt tillfälle och pris köpa en FM1 processor med inbyggd grafik.
Jag har kört mycket med AM2 & AM3 med inbyggd grafik på moderkorten, det får man vare sig man vill eller inte om man väljer m-ATX.
För mig som i nuläget har flera bra moderkort än bra grafikkort så är det enkelt att ha en burk, som man kan slå igång lite snabbt utan att ha ett vanligt grafikkort i.
Det kan vara ett litet plus för en liten merkostnad att ha den inbyggda grafiken i reserv
Det är ju förhållandevis en bra grafikkrets i den. HD7xxx, visserligen bantad, men funktionell

Hag har en HP laptop med A10-4600M/7660G & HD7670M i, och den är grym, motsvarar lätt en billigare stationär dator.
Satte i en Crucial M4 256Gb SSD och den är helt ok, snabb och minst 3 filmer på batteri, Det är ovanligt.
Min A10-5800K i en av reservburkarna är riktigt bra. ska gå att klocka liet oxå, men till vanligt datoranvändande, Film, surf och lättare spel så är den perfekt, då är det ju inte så farligt att lägga på ett par hundringar direkt vid köp, därför så kan ju Athlon II utan grafik vara lite överflödigt, om man inte har ett gammalt grafikkort som ligger, men de gammla grafikkorten brukar ju oväsnas.
Jag anser att det är bättre att köpa en felfri A10 processor med grafik än en Athlon II som är en felaktig A10, där grafikdelen inte fungerar.
Dom är så billiga iallafall, de går ju alltid lättare att sälja den senare till någon som är ''vanlig'' användare.
Om man är ovan att bygga så blir det ju färre delar att bygga med i en FM2 Burk med inbyggd grafik
Jag sha prova med lite olika grafikkort senare när jag fått ordning på nätagget till min burk. Min Corsair HX650W sköt propparna i morse, Ska sätta in en gammal CM RealPower 520W istället.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Är väl helt okej för en enkel spelburk, ska man ha eftermarknadskylare och klocka kan man nästan lika gärna köpa en av de billigare Ivy Bridge quad-core processorerna som Core-i5 3330S, 3350P, 3450S, 3450 osv. Även om de [AMD] kan göra sig hyfsat klockade.

@AMD_PERA

Det är inte HD7000 i Trinity det är vanliga gamla VLIW4 från 6900-serien. GCN kommer först i nästa variant av APU från AMD. Spel på integrerad grafik är fortfarande några år bort. AMDs nuvarande lösning är inte så mycket bättre än Intels och det man behöver i segmentet är ju grundläggande 3D-acceleration för nyttoprogram, webbläsare och video-acceleration. Dessutom handikappar AMD den för hårt i de bärbara varianterna. Intel gör tvärt om och kommer med Haswell erbjuda en bärbar variant som kommer vara t o m starkare än den i desktops. I dagsläget är det vanligare att de handikappar den på desktops än på bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är väl helt okej för en enkel spelburk, ska man ha eftermarknadskylare och klocka kan man nästan lika gärna köpa en av de billigare Ivy Bridge quad-core processorerna som Core-i5 3330S, 3350P, 3450S, 3450 osv. Även om de [AMD] kan göra sig hyfsat klockade.

@AMD_PERA

Det är inte HD7000 i Trinity det är vanliga gamla VLIW4 från 6900-serien. GCN kommer först i nästa variant av APU från AMD. Spel på integrerad grafik är fortfarande några år bort. AMDs nuvarande lösning är inte så mycket bättre än Intels och det man behöver i segmentet är ju grundläggande 3D-acceleration för nyttoprogram, webbläsare och video-acceleration. Dessutom handikappar AMD den för hårt i de bärbara varianterna. Intel gör tvärt om och kommer med Haswell erbjuda en bärbar variant som kommer vara t o m starkare än den i desktops. I dagsläget är det vanligare att de handikappar den på desktops än på bärbara.

Men dom kostar ju mer än dubbelt så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är väl helt okej för en enkel spelburk, ska man ha eftermarknadskylare och klocka kan man nästan lika gärna köpa en av de billigare Ivy Bridge quad-core processorerna som Core-i5 3330S, 3350P, 3450S, 3450 osv. Även om de [AMD] kan göra sig hyfsat klockade.

@AMD_PERA

Det är inte HD7000 i Trinity det är vanliga gamla VLIW4 från 6900-serien. GCN kommer först i nästa variant av APU från AMD. Spel på integrerad grafik är fortfarande några år bort. AMDs nuvarande lösning är inte så mycket bättre än Intels och det man behöver i segmentet är ju grundläggande 3D-acceleration för nyttoprogram, webbläsare och video-acceleration. Dessutom handikappar AMD den för hårt i de bärbara varianterna. Intel gör tvärt om och kommer med Haswell erbjuda en bärbar variant som kommer vara t o m starkare än den i desktops. I dagsläget är det vanligare att de handikappar den på desktops än på bärbara.

Det vet jag, men de har nummerserier som börjar på 7. det är vanligt att man gör så i de lägre segmenten för att luras lite.
Har för mig att 5770 och 6770 var samma, vet inte med 7770, men den är ganska populär iallafall.
Det finns de som bara spelar lättare spel typ Bejeweled, heros of hellas, mm, då kan det kvitta vad grafiken har för siffra i början.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det vet jag, men de har nummerserier som börjar på 7. det är vanligt att man gör så i de lägre segmenten för att luras lite.
Har för mig att 5770 och 6770 var samma, vet inte med 7770, men den är ganska populär iallafall.
Det finns de som bara spelar lättare spel typ Bejeweled, heros of hellas, mm, då kan det kvitta vad grafiken har för siffra i början.

HD7770 är GCN, har det själv och det är perfekt för mig även om jag skulle vilja ha en semi-passiv fläkt.

Angånde processorer utan grafik så skulle jag nog inte köpa en sådan nu eftersom det är nice och kunna pensionera datorn hemma hos tex. Morsan utan att ha ett extra grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror dessa cpuer, klockat, kommer prestera ungefär som ivy bridge i3orna. Något sämre, och något bättre beroende på vad man kör. Grejen är att man kan få ivy i3 prestanda, både cpu och modekort till priset av vad bara i3an kostar. Men på bekostnad av strömförbrukningen som lär landa på den dubbla i jämförelse med i3.
Det kanske känns lite stenålder, men å andra sidan är FM2 ändå en modern plattform på alla andra sätt. Alla där hemma är kanske inte ute efter att ständigt ligga över 60fps i bf3?! Några dropp här och där gör kanske inte så mycket om man kan få ett system till halva priset av vad man får betala för ivy?

Är själv sugen på att bygga ett system baserat på FM2, för att se hur billigt man kommer undan. Nästan hellre satsa på det än att köpa ivy nu när en helt ny arkitektur är att vänta till/efter sommaren.
Jag hoppas att konkurrensen tvingar intel till att släppa en upplåst i3a. Det vore den ultimata spelplattformen. Jag har nämligen inget intresse av att tävla i BF3 eller betala 8000kr för ett hyfsat system.

Jag har lagt rätt mycket pengar på datorer back in the days. Faktum är att de system jag varit mest nöjd med är de som varit billigast men ändå presterat hyfsat/tillräckligt.

Men kan tillägga att jag inte är något jätte fan av piledriver/bulldozer. Som någon sa tidigare hade en krympning av phenom varit en bättre väg att gå såhär med facit i hand.
Hoppas AMD kan komma igen med steamroller. Och jag hoppas de kan attrahera köpare i det här segmentet där intel inte har något klockbart att komma med.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det vet jag, men de har nummerserier som börjar på 7. det är vanligt att man gör så i de lägre segmenten för att luras lite.
Har för mig att 5770 och 6770 var samma, vet inte med 7770, men den är ganska populär iallafall.
Det finns de som bara spelar lättare spel typ Bejeweled, heros of hellas, mm, då kan det kvitta vad grafiken har för siffra i början.

Det är faktiskt bara de integrerade GPUerna som fuskar här rakt av allt över HD7750 är Southern Islands med alltså GCN i 7000-serien på desktop. Vilken generation det är, är egentligen det viktigaste att veta här.

På bärbara kretsar är det t ex bara HD 7850M, 7870M och 7970M som har S.I. eller GCN. På Nvidia är det bara 640M, 645M, 650M, 660M, 670MX, 675MX, 680M och 680MX som är Kepler medan t ex 675M, 670M, är Fermi och tidigare generation.

APUerna har inte samma arkitektur som någon HD7000-serie GPU. Därför är det lite klent att säga att de börjar på samma nummer. Att APUernas gpu kan skilja riktigt jävla kraftigt gör också att det inte är sak samma. Du måste ha den snabbaste varianten om du ska spela några lättare/äldre spel på den. På bärbara är de i AMDs fall så avskalade att vi inte ens behöver tala om prestanda för spel. En A4-4300M eller A4-4355M har bara en tredjedel respektive hälften så snabb gpu som 384 shader-varianterna. På desktops är det bara A10-5800K och 5700 som har 384 SPs.

Sen då får vi skilja på klockfrekvenserna, desktopvarianten av 7660D har nästan dubbla klockfrekvensen av vad de snabbaste mobila varianterna har. Redan där kan du räkna med att desktop-varianten är 30-40% snabbare i syntetiska. Så en variant kan vara 4 gånger mer kraftfull än en annan här. Det är ett problem för de som inte kan skillnaden. HD7520G är inte snabbare än HD4000 generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Men dom kostar ju mer än dubbelt så mycket.

Vad är det för frågeställning? En oklockad Ivy Bridge är snabbare än en klockad X4 Trinity. En bra kylare kostar mellan 400-600kr. Plattformen CPU + moderkort är det som är intressant och det handlar inte om dubbelt så mycket. A85X plus X4 750k plus kylare blir inte så himla mycket billigare än Z77 plus 4-kärnig Ivy Bridge. 500kr är det värt.

Permalänk
Medlem

I slutändan handlar det ändå om vilket favoritmärke som mindre än 10% vill använda, de andra 90% bryr sig bara om att få en dator så billigt som möjligt.
Vanligt fölk förstår sig ändå inte på datorer, och de tror att man måste köpa en ny varje gång den börjar trassla, för de är vana med att ha en färdig köpt dator hemma.
Vill man ha en AMD så köper man en, samma med intel & nvidia.
I väldigt många trådar här så pågår alltid en övertalning om att gå över till den andra sidan, typ man kan lika gärna lägga på ett par kronor, så får man en MYCKET bättre dator, men siffror på papper är inte allt, det ska vara känsla oxå, inte påverkan från polare.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Nejdå det handlar inte bara om märke. Det finns stora tekniska skillnader, prestandaskillnader, drivrutinsskillnader och funktionsskillnader som gör att t ex företag inte kan köra AMD-lappys. De kan däremot inte köra konsumentgrejer från Intel heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nejdå det handlar inte bara om märke. Det finns stora tekniska skillnader, prestandaskillnader, drivrutinsskillnader och funktionsskillnader som gör att t ex företag inte kan köra AMD-lappys. De kan däremot inte köra konsumentgrejer från Intel heller.

En laptop som man blåser rent på alla skitprogram som den är proppad med från fabrik, blir som en stationär dator fast lite klenare.
På vårat företag så försöker dom att lägga in Win7 i stället för XP nu, och det blir kaos, för det ligger en massa program i bakgrunden i nätverket som övervakar och annat.
Att det är tröga datorer från början gör inte saken bättre. finns både AMD & intel datorer, men de har bara max 2Gb minne, och då är det kört, när alla aplkationer är igång. Om då en laptop har egna konstigheter för sig så är det kört.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Du skriver det själv -> "känns" snabbare men du vet egentligen inte! Hur kan du säkerställa det utan att blanda in ditt subjektiva troende?

Och nej, jag har mer än surfdatorn i min sign, jag har en intel baserad HTPC med Q6600 vet du!

Ok, kan säga så här om jag kör igång nått flash spel på facebook så ÄR den snabbare, laggar mycket mer på AMD burken än Intel laptopen.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Ok, kan säga så här om jag kör igång nått flash spel på facebook så ÄR den snabbare, laggar mycket mer på AMD burken än Intel laptopen.

Kan det ha med flash att göra?
Det finns ju de spelföretag som optimerar till intels fördel, men det är min teori.
Jag fick en gammal ACER med en i3 eller vad det heter ,av en som hade tröttnat på den burken kanske att jag ska skaka liv i den och se om det är någon skillnad.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad är det för frågeställning? En oklockad Ivy Bridge är snabbare än en klockad X4 Trinity. En bra kylare kostar mellan 400-600kr. Plattformen CPU + moderkort är det som är intressant och det handlar inte om dubbelt så mycket. A85X plus X4 750k plus kylare blir inte så himla mycket billigare än Z77 plus 4-kärnig Ivy Bridge. 500kr är det värt.

Givetvis får man mer prestanda med en Ivy Bridge quad än med en Piledriver X4.
Men Piledriver är också billigare. Att då lägga 600:- på kylning är inte rationellt.

Jag kollade precis på A85+X4 & Z77+Ivy-quad. Det biligaste Intel-alternativet jag kunde hitta kostade ~68% mer än det billigaste AMD-alternativet. (ung. 2300 vs. 1400)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Ok, kan säga så här om jag kör igång nått flash spel på facebook så ÄR den snabbare, laggar mycket mer på AMD burken än Intel laptopen.

Det säger inget alls, det säger bara om hur ett flashspel på facebook beter sig just på dom 2 datorerna!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Givetvis får man mer prestanda med en Ivy Bridge quad än med en Piledriver X4.
Men Piledriver är också billigare. Att då lägga 600:- på kylning är inte rationellt.

Jag kollade precis på A85+X4 & Z77+Ivy-quad. Det biligaste Intel-alternativet jag kunde hitta kostade ~68% mer än det billigaste AMD-alternativet. (ung. 2300 vs. 1400)

Men en X4 740 är knappast snabbare än en dual-core Ivy Bridge Pentium G2120 för 750-800:- inkl moms och är definitivt långsammare än en i3-3220 under tusenlappen. Lägga 400:- på kylning var det som det handlade om. A85X-moderkort kostar ca 800:- och uppåt, en AII X4 750k kostar 700:- och varför skulle du köpa en 750k om du inte ska klocka? Det är 1800-2000:- med kylare, som inte når upp i samma prestanda som en oklockad Ivy Bridge quad-core med Z77 för 2300 kr. 500:- kan de flesta spara in på kringliggande tillbehör, av att välja billigare chassi, mer prispressat grafikkort eller återanvända något du redan har. En jämförbar rigg så är det inga kostnadsskillnader att tala om. Ska du gå till 3570k och bättre kylare så handlar det såklart om 3000:- här. Ska man bara spela så räcker fortfarande tom en G2120 lika bra som en X4 740. Tyvärr. Så AMD har inte mycket fördelar att komma med.

Vad det gäller företagsfunktioner så har de ingen motsvarighet till Intels vPro, iAMT osv. De finns helt enkelt inte i business-class notebooks/bärbara. Det är tom svårt att få en AMD-burk med W7/8 Pro OEM till att börja med som är ett grundläggande krav för att volymlicenserna ska gälla. Det är delvis OEMernas fel. Delvis AMDs. Det är nog bara HPs 6475b som finns där för tillfället. Det är knappast något alternativ som passar alla. Är de bästa alternativen Intel så väljer man Intel. Även om du inte önskar vPro.