Användning av visualisering

Permalänk
Medlem

Användning av visualisering

Hej!
Jag har en server som jag använder eller tänker använda till: en Minecraft-server, webbserver till en hemsida, som HTPC där jag använder XBMC och netflix, eventuellt andra spel-servers. Jag har läst lite om virtualisering och det verkar som mer och mer använder sig av det. Min fråga är om jag har någon nytta av det eller är det för mer avancerad användning? Minecraft servern används ganska flitigt och stundtals lagom hårt belastad då vi använder många moddar (tekkit). HTPCn spelar endast 720/1080P material.

Datorn består av:
AMD 6100 FX
8 gig ram
Asrock moderkort.
120 SSD.
320 gig HDD som lagring

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Visualisering? Menar du att du ska övervaka alla tjänterna i någon form av dashboard?

Eller menar du virtualisering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Visualisering? Menar du att du ska övervaka alla tjänterna i någon form av dashboard?

Eller menar du virtualisering?

Tack! märkte inte att jag hade skrivit fel.
menade givetvis virtualisering.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Det kommer bli att svårt att kombinera virtualisering med HTPC/XBMC som gärna vill få tillgång till ditt grafikkort för att kunna koda av på GPU.

Det smidigaste är nog att tänka sig Linux (CentOS, Ubuntu etc) i botten där XBMC rullar och sedan KVM för att virtualisera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Det kommer bli att svårt att kombinera virtualisering med HTPC/XBMC som gärna vill få tillgång till ditt grafikkort för att kunna koda av på GPU.

Det smidigaste är nog att tänka sig Linux (CentOS, Ubuntu etc) i botten där XBMC rullar och sedan KVM för att virtualisera.

Du har rätt. Virtualisering är inte gjort för grafikgrejjer. Jag tror nån slags paravirtualisering/jails är lättare att få till. Typ FreeBSD jails

PC-BSD är FreeBSD med desktop installerat. Här är en utförlig review av PC-BSD 9.1. Jag har spolat fram till förklaringen av jails: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=C4q...
Hela PC-BSD reviewen: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=C4q...
Nvidia eller Intel grafik är nästan ett måste dock, har man AMD grafik får man köra VESA-drivers.

Det största problemet är Netfllix. Det finns bara till Windows tror jag. Vilket innebär virtualisering eller Wine.

Eller så kör du bara Windows 7. Om minecraftserver finns till det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Du har rätt. Virtualisering är inte gjort för grafikgrejjer. Jag tror nån slags paravirtualisering/jails är lättare att få till. Typ FreeBSD jails

PC-BSD är FreeBSD med desktop installerat. Här är en utförlig review av PC-BSD 9.1. Jag har spolat fram till förklaringen av jails: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=C4q...
Hela PC-BSD reviewen: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=C4q...
Nvidia eller Intel grafik är nästan ett måste dock, har man AMD grafik får man köra VESA-drivers.

Det största problemet är Netfllix. Det finns bara till Windows tror jag. Vilket innebär virtualisering eller Wine.

Eller så kör du bara Windows 7. Om minecraftserver finns till det.

Skrivet av Calle:

Det kommer bli att svårt att kombinera virtualisering med HTPC/XBMC som gärna vill få tillgång till ditt grafikkort för att kunna koda av på GPU.

Det smidigaste är nog att tänka sig Linux (CentOS, Ubuntu etc) i botten där XBMC rullar och sedan KVM för att virtualisera.

Okej. Det känns som virtualisering inte är så behövligt då eftersom jag inte har lust att krabba med att få tex netflix fungerande på Linux eller lära känna ett nytt operativsystem. Tack för alla svar!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna installera burken som en "vanlig" HTPC, må så vara Linux eller Windows och sedan köra t ex VMware Player och köra de andra tjänsterna virtuellt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag tenderar att pilla en hel del med min HTPC, testbuilds av XBMC etc etc. Så för min del hade det inte funkat så bra att köra servertjänster på den burken.

Du kan inte tänka dig att köra två separata maskiner? Annars är ju som sagt Windows eller Linux med VMWare Player eller Workstation ett alternativ också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Du kan ju köra RemoteFX på en WS2012 om du har en kompatibel klient i slutändan för accelerad grafik, såsom videouppspelning. Du bör (men måste inte) ha ett grafikkort i din server dock om du använder dig av WS2012.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1