Vad för kylning ska jag köpa till MIN CPU?

Permalänk
Medlem

Vad för kylning ska jag köpa till MIN CPU?

Hej!

Jag har en CPU Socket 1155, och behöver en kylare då jag ska överklocka så vill inte ha t.ex processorn över 100grader.
Är det någon som vet någon bra? Har själv funderat på Corsair h100 eller Noctua.
Chassit är Fractal Design XL

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeChampion:

Hej!

Jag har en CPU Socket 1155, och behöver en kylare då jag ska överklocka så vill inte ha t.ex processorn över 100grader.
Är det någon som vet någon bra? Har själv funderat på Corsair h100 eller Noctua.
Chassit är Fractal Design R4 XL

Vad är Fractal design r4 xl för något? Lite OT men men.
Kan rekommendera Noctua nh-d14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Vad är Fractal design r4 xl för något? Lite OT men men.
Kan rekommendera Noctua nh-d14.

Failskrivning. Men den ser så avancerad ut, är inte h100 eller h60 värt?

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeChampion:

Failskrivning. Men den ser så avancerad ut, är inte h100 eller h60 värt?

Klart det är värt, men kom ihåg att om du har otur så kommer pumpen låta mycket. Ett säkert val är att ta en luftkylare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

FD XL stödjer inte en H100 om jag kommer ihåg rätt, så antingen moddar du eller så kör du luft/H60.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeChampion:

Failskrivning. Men den ser så avancerad ut, är inte h100 eller h60 värt?

Nej, en rejäl luftkylare kan man inte bli missnöjd med. Färdiga vattenkylare så som h100 kan man bli missnöjd med av flera olika anledningar. För det första är fläktarna man får med extremt högljuda, det finns en risk att pumpen ger ifrån sig klickande ljud, även om den är liten finns risken att de kommer läcka när de blir äldre, det enda som kan slitas ut på en luftkylare är fläktarna, en vattenkylare har en pump, fläktar och slangar som åldras och slits ut. Vissa vattenkylare presterar ett par grader bättre än Noctua Nh-D14 men för att de ska bli lika tysta behöver man lägga nästan dubbelt så mycket pengar på kylaren och nya fläktar.
Corsair H70 var en pina att montera, NH-D14 gick på ett kick. Räknar du med att byta ut kylaren om några år kan du kanske ta en H-kylare men en NH-D14 har sex års garanti och kommer att funka lika bra långt efter det.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

FD XL stödjer inte en H100 om jag kommer ihåg rätt, så antingen moddar du eller så kör du luft/H60.

Vilket chassi är bäst då?

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Medlem

Luft: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2554435/2012-11-18
Vatten: 620/H60 med andra fläktar, (PnP).

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeChampion:

Vilket chassi är bäst då?

Fractal Design Define R4.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Fractal Design Define R4.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2551539/2012-11-17

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Medlem

Bra grejer, föredrar du designen hos Phantom ska jag inte klaga jättemycket men det är ett chassi man byter ut efter ett par år och jag skulle aldrig rekommendera det när det kostar mer än Define R4.
Dyrare, mer plast, ingen ljuddämpning, för många 5.25platser, mindre 3.5 platser, LEDs överallt, 1dm högre och djupare utan någon större mening, onödigt många fläktar om du bara ska ha ett grafikkort, så det låter garanterat mycket mer och slutligen Fractal Design är ett svensk företag.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att med D14 och de mesta high-end luftkylare behöver du låg eller standard profil minnen. Annars kommer dom att slå i kylflänsen.

Angående installation så är Noctua antagligen en av dom enklaste att installera på marknaden.

Skrivet av WeChampion:

Fractal Design ser så litet ut

Inte är det något stort företag, men absolut inte litet...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Bra grejer, föredrar du designen hos Phantom ska jag inte klaga jättemycket men det är ett chassi man byter ut efter ett par år och jag skulle aldrig rekommendera det när det kostar mer än Define R4.
Dyrare, mer plast, ingen ljuddämpning, för många 5.25platser, mindre 3.5 platser, LEDs överallt, 1dm högre och djupare utan någon större mening, onödigt många fläktar om du bara ska ha ett grafikkort, så det låter garanterat mycket mer och slutligen Fractal Design är ett svensk företag.

Fractal Design ser så litet ut

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Kom ihåg att med D14 och de mesta high-end luftkylare behöver du låg eller standard profil minnen. Annars kommer dom att slå i kylflänsen.

Angående installation så är Noctua antagligen en av dom enklaste att installera på marknaden.

Inte är det något stort företag, men absolut inte litet...

Jag har köpt dom här
Okej, så du tycker jag ska köpa Antec p280 eller fractal design r4? Tycker NZXT ser jävligt snygg ut. Fast kanske inte bra.

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeChampion:

Jag har köpt dom här
Okej, så du tycker jag ska köpa Antec p280 eller fractal design r4? Tycker NZXT ser jävligt snygg ut. Fast kanske inte bra.

D14 kommer inte att fungera med dom där minnena, och jag tycker P280 är ett bättre chassi än R4. Men de mesta tycker motsatsen, att R4 är det bättre valet.

Så du får byta kylare till typ Thermalright Archon, eller sluten vattenkylning. Skulle förslå Antec H2O 620 då...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

D14 kommer inte att fungera med dom där minnena, och jag tycker P280 är ett bättre chassi än R4. Men de mesta tycker motsatsen, att R4 är det bättre valet.

Så du får byta kylare till typ Thermalright Archon, eller sluten vattenkylning. Skulle förslå Antec H2O 620 då...

Okej, så detta är prisvärt kan man säga? http://www.inet.se/kundvagn/visa/2554927/2012-11-18

EDIT : Kan logitech g400 ha en hård musmatta?

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden handlar om kylning av CPU så vitt jag kan förstå.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tråden handlar om kylning av CPU så vitt jag kan förstå.

*Tråd flyttad*

Ja? lol

Visa signatur

FREAK OUT

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeChampion:

Okej, så detta är prisvärt kan man säga? http://www.inet.se/kundvagn/visa/2554927/2012-11-18

EDIT : Kan logitech g400 ha en hård musmatta?

Tycker det ser bra ut, men har inte så pass mycket koll på möss/tangentbord. Får fråga någon annan, eller i "Kringutrustning".

Skrivet av WeChampion:

Du skrev i "Chassin och nätaggregat", så är väl därför.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.