Hur lägga till en hårddisk?

Permalänk
Medlem

Hur lägga till en hårddisk?

Tjena gentlemän och damer.

Jag har nydligen skrotat en dator som var gammal, dock så sparade jag hårddisken.
Det som finns på hårddisken är win XP.

Jag kan noll om detta, då jag ber er om hjälp.

Hur skall jag göra för att kunna rensa bort allt från hårddisken och kunna använda den som en extra?
Är det bara koppla in den i datorn och sedan koppla bort den som är main. För att rensa bort allt onödigt?
Hur skall jag ta mig åt att det är ett OS på det då det antagligen kommer bli fel om båda är inkopplade samtidigt.

Hårddisk spec:
Maxtor
DiamonMax 10 250gb SATA150 HDD
SERIAL ATA 1.5gb/s
3.5 series
ER:
+5V 740 mA
+12V 1520mA

Hittar ingenting om RPM

Den verkar dessutom vara från -04 och det kan stämma rätt bra.

Alla svar uppskattas!

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Permalänk
Medlem

Annars så är det inte troligt att något kommer gå fel när du kör båda så koppla in den, starta datorn och formatera via Windows

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Om du vill rensa disken totalt: Kör Active@Killdisk

Hur gör man det? Är väldigt grön på detta.

Skrivet av Jekean:

Annars så är det inte troligt att något kommer gå fel när du kör båda så koppla in den, starta datorn och formatera via Windows

Men hur blir det när jag startar? Jag har win 7 och win XP samtidigt då. Blir det inte helt kaputt då?

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Permalänk

Stoppa i båda diskarna när datorn är avstängd. Starta datorn. Om Windows 7 startar så är det bra. Om windows XP startar måste du in i bios och ändra. Återkom hit i så fall.

Väl inne i Windows 7 ska disken dyka upp i "Den här datorn". Om du inte vill spara något från disken så högerklicka->Formatera...->(snabbformatering) Starta. Allt på disken försvinner!

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum