Permalänk
Medlem

H100i i ett FD Define XL

Tänkte modda mitt Define XL i taket och sätta dit en H100i, istället för den H80 jag har där bak idag.
H80:n ska jag flytta över till min andra dator..

Har jag tagit mig vatten över huvudet eller är det genomförbart?

Har sett en del projekt där man borrat massor med hål i taket för fläktarna. Men jag tänkte såga ut lagom stora öppningar istället och borra hål för fläktskruvarna.
Sedan ska jag sätta på galler/filter i metall ovanpå för att få en renare finnish.

Det jag får börja med är att ta bort den sneda fläkten i taket, men sen är det väl bara att såga och borra när man mätt ut vart allt ska vara...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Define XL är stål, så borde vara ganska simpelt med en dremel eller möjligtvis en borr. Sen om du är lat så kan du bara köpa något som "Phobya radiator grill 240 mm".

Kommer bara ihåg att måtta väldigt noga innan du gör någon, som en bra position, slang längd och liknande.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Jo, jag tänkte använda något typ dremel, vinkelslip.... har lite av varje i källaren, som jag aldrig använder annars.

Funderade på denna, då jag har katter som gärna lägger sig ovanpå datorburken. Den är lite tätare, så man minskar risken att kattens hår, klor eller morrhår åker ner i fläktarna.
Två sådana jämte varandra, borde väl fungera..?

Mäta och åter mäta kommer jag nog göra när jag får hem grejerna, men vad jag sett hittills så borde det inte vara några problem med att det inte skulle få plats iaf.. Det som bekymrar mig är hur burkens luftflöde påverkas. Kommer det bli varmare i burken eller påverkas det inte alls...
Jag tar ju bort en stor fet fläkt i taket och ersätter med två 120mm vars luft ska gå genom en radiator..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Funderade på denna, då jag har katter som gärna lägger sig ovanpå datorburken. Den är lite tätare, så man minskar risken att kattens hår, klor eller morrhår åker ner i fläktarna.
Två sådana jämte varandra, borde väl fungera..?

Är nog en bra ide, kanske stoppar flödet lite men borde inte vara något problem. Kanske lite jobbigt att damma av filtren eftersom det kommer nog samla damm mellan fläkten och filtret, men det kommer inte behövas göra så ofta.

Skrivet av DaBone:

Mäta och åter mäta kommer jag nog göra när jag får hem grejerna, men vad jag sett hittills så borde det inte vara några problem med att det inte skulle få plats iaf.. Det som bekymrar mig är hur burkens luftflöde påverkas. Kommer det bli varmare i burken eller påverkas det inte alls...
Jag tar ju bort en stor fet fläkt i taket och ersätter med två 120mm vars luft ska gå genom en radiator..

Processorn blir det inge problem med, kanske att grafikkortet går upp någon grad men det är inget problem. Grafikkort klarar lite högre temperaturer.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Är nog en bra ide, kanske stoppar flödet lite men borde inte vara något problem. Kanske lite jobbigt att damma av filtren eftersom det kommer nog samla damm mellan fläkten och filtret, men det kommer inte behövas göra så ofta.

Jag skruvar hellre av filtren och dammar lite ibland, än att katterna ska fastna med morrhåren...
Kanske det finns någon enklare lösning på mitt problem, men inget jag hittat ännu iaf..

Skrivet av JohanFalk:

Processorn blir det inge problem med, kanske att grafikkortet går upp någon grad men det är inget problem. Grafikkort klarar lite högre temperaturer.

Jo, då jag har GTX 580 DirectCUII som dumpar värmen i burken, så känns det ju lite vanskligt med vad jag håller på och ska göra.. Speciellt då jag har planer på att skaffa ett till och köra SLI..
En tanke som slog mig förut idag, var att man kanske ska kolla om det går att göra 3X120mm och göra en plats för bara fläkt ut..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag skruvar hellre av filtren och dammar lite ibland, än att katterna ska fastna med morrhåren...
Kanske det finns någon enklare lösning på mitt problem, men inget jag hittat ännu iaf..

Finns väl magnetiska filter ? Kanske fungerar ?
http://www.caseking.de/shop/catalog/Fans/Fan-Filters:::26_154...

Skrivet av DaBone:

Jo, då jag har GTX 580 DirectCUII som dumpar värmen i burken, så känns det ju lite vanskligt med vad jag håller på och ska göra.. Speciellt då jag har planer på att skaffa ett till och köra SLI..
En tanke som slog mig förut idag, var att man kanske ska kolla om det går att göra 3X120mm och göra en plats för bara fläkt ut..

Annars kan du väl såga upp två fläktplatser på sidopanelen ? Ganska många som gör det, vet inte hur effektivt det är dock.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Funderade också på magnetiska då jag sett att de finns, men funderar också på hur hårt de sitter.
Klarar de av att en katt rullar runt och kanske drar i dem med klorna..?

Sidopanelen är ju ett allternativ också förstås.. får kolla på hur det ser ut när jag får hem grejerna..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Funderade också på magnetiska då jag sett att de finns, men funderar också på hur hårt de sitter.
Klarar de av att en katt rullar runt och kanske drar i dem med klorna..?

Dom brukar sitta ganska bra, kan dock inte säga om dom klarar en katt eller inte. Brukar din katt klösa och rulla runt ovanpå din dator ? Nästan att man skaffar en katt bara för att se det...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Dom brukar sitta ganska bra, kan dock inte säga om dom klarar en katt eller inte. Brukar din katt klösa och rulla runt ovanpå din dator ? Nästan att man skaffar en katt bara för att se det...

Katter har sina egenheter ibland..

De gillar värme och en burk med grafikkort som spottar ut värmen inne i burken och har fläktar i taket (körde med R3 innan som 1:a burk) är rena paradiset för en katt. Mina katter hade den som favoritplats och det tog inte lång tid efter jag satt på den, som det låg någon katt där och sträckte ut sig.
Sen när de mår bra och njuter brukar de "åla" runt lite och sätter i klorna och drar sig framåt lite osv..
Har även hänt att de trillat av datorn, vid dessa tillfällen..

Kan väl tillägga att de inte ligger ovanpå mitt Define XL chassi lika mycket... ännu.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag kunde göra en uppdatering..

Har tagit bort den sneda fläkten i taket, gjort hål för H100i:n och satt dit en 120mm fläkt där bak, istället för H80:n/takfläkt.
Sen installerade jag även en fläktkontroller, för chassifläktarna.
Var orolig för tempen i lådan, men det hade jag ju inte behövt vara..

Har provat lite olika spel och folding.. Processorn går aldrig över 60C i load och grafikkortet toppar på 64C.
Det är väl ungefär 10C svalare än innan..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD