Permalänk

Huawai b593 support sökes!

Hej,
Har en dir-655 som jag vill använda efter B593:àn och alltså använda B593 endast som modem.

Har provat att köra med med olika konfigurationer som fast ip med och utan DHCP, från lan -> wan och lan-> lan osv...

Ska jag lägga till en "statisk ip" som tex. 192.168.1.2 eller kopierade man WAN adressen (som är olika varje gång man reset:ar enheten) samt Mac adressen till dir-655 och lägga in den som en statisk IP?
Skulle någon kunna förklara detta för en glad amatör...
Allra helst en skärmdump från båda enheterna.

Det finns även en meny i B593:an som heter "inställningar för routning" dynamisk/statisk kan det vara lösningen för mig så jag kan koppla bort router funktionen i B593:an?

Sedan undrar jag om någon har labbar med "portmappning? Vill nämligen nå min synology utanför mitt nätverk men får det inte att fungera... Detta gick utmärkt med min Dir-655 med adsl och det är därför jag är behov av att kunna "brygga" B593:an enl. Ovan så jag kan köra med samma routerinställningar.

Tele2 hävdar att man kan brygga denna produkt samt att portmappningen skall fungera, men att dom inte kan tala om hur?!? Dom hänvisar mig till Huawai

Tacksam för svar, jag har en vecka kvar för att utvärdera denna produkt och om tele2 klarar av att täcka mina behov.

Permalänk
Medlem

Går det att brygga B593an? Kolla gränssnitt o/e manual för "bridge mode".

Permalänk

Hej, jag är skeptisk till om det går men enl. Tele2 support så hävdar dom att det går... Där av mina försök att få till detta.

Permalänk
Medlem

https://blogs.oracle.com/simonthorpe/entry/configuring_a_dlin...

Där är all info du behöver! Kör själv en 655 som AP efter min dwr-923.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacStudio:

Hej, jag är skeptisk till om det går men enl. Tele2 support så hävdar dom att det går... Där av mina försök att få till detta.

Ha,ha. Tele2 säger att det går - men kan inte berätta hur?!! LOL.

Verkar inte helt lätt att ens uppbringa en manual till burken...

Permalänk

Har faktiskt hittat en manual till routern, men den är helt kass... Står bara det som redan står beskrivet i webgränssnittet =vad menyerna heter etc...

Permalänk

Tack ska se efter om jag kan lära mig något där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacStudio:

Har faktiskt hittat en manual till routern, men den är helt kass... Står bara det som redan står beskrivet i webgränssnittet =vad menyerna heter etc...

Sök då efter "bridge" o/e "bridge mode" o se om det finns med. Om inte är jag tveksam...

Permalänk

Det står inget om brygga läge (bridge mode) däremot står det att man kan välja "dynamisk eller statisk" routning. Kan det vara till hjälp för att koppla in min dir-655?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacStudio:

Det står inget om brygga läge (bridge mode) däremot står det att man kan välja "dynamisk eller statisk" routning. Kan det vara till hjälp för att koppla in min dir-655?

Nej, har inget med det att göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanis:

Ha,ha. Tele2 säger att det går - men kan inte berätta hur?!! LOL.

Verkar inte helt lätt att ens uppbringa en manual till burken...

Inget de har support på; fungerar internet så fungerar tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Inget de har support på; fungerar internet så fungerar tjänsten.

Om de har den inställningen är det ju bättre att svara kunden "vet ej" istf "ja, det funkar - men vi har ingen aning hur man skall göra"...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanis:

Om de har den inställningen är det ju bättre att svara kunden "vet ej" istf "ja, det funkar - men vi har ingen aning hur man skall göra"...

Nej, de säger att de inte har support på det, och hänvisar till Huawei eller datorsupport som kan hjälpa till med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Nej, de säger att de inte har support på det, och hänvisar till Huawei eller datorsupport som kan hjälpa till med det.

De säger enligt TS:

Citat:

Tele2 hävdar att man kan brygga denna produkt samt att portmappningen skall fungera, men att dom inte kan tala om hur?!?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanis:

De säger enligt TS:

Person till person, de flesta säger som jag sa tidigare.

Permalänk

Nån som lyckats med att använda B593:an som endast modem?
Har en Asus RT-N16 som jag vill ska sköta routningen, WIFI och allt det andra...

Permalänk
Avstängd

Jag har inte sett att det går att brygga B593 men du kan ju sätta DMZ mot din router och stänga av wifi'n i B593.

Det är nog ditt bästa alternativ.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP