Problem med Webhallen!!

Permalänk
Medlem

Problem med Webhallen!!

Jag tror detta är rätt del!
Tja! Jag köpte en laptop via webhallens hemsida det var en asus g75vw. Den jag köpte var en fyndvara klass 1 (antar att det är någon som har lämnat tillbaka den). Jag hade läst igenom annonsen noga och lät till och med en väldigt datorkunnig kompis läsa den också (då jag inte vet så mycket kring laptops).

Från början så var det två olika annonser (båda asus g75 vw) men skillnaden var att en hade windows 7 och en windows 8. Så jag, obviously, den med windows 7. Då jag verkligen inte är ett fan av windows 8 samt att den var billigare också!

Jag la ordern på en fredag och antog att jag skulle få den på tisdag. Men när torsdagen hade kommit och jag fortfarande inte fått någon indikation ifall datorn hade kommit fram till posten så ringde jag till webhallens kundtjänst och efter ca 1h så kom jag fram. Och frågade om de visste ifall laptopen hade kommit fram eller inte. Long story short.. efter en stund så visade sig att den hade kommit tillbaka till deras lager och låg på deras retur-expedition.

De sa då att de skulle skicka en ny dator till samma pris och att det var 50/50 att den skullle komma på fredagen(dagen efter) i annat fal tidigt nästa vecka.

Nästkommande dag(fredag) så kom inget meddelande eller avisering på ett det hade kommit fram. Fine tänkte jag då kommer det nästa vecka! Men vid 6 tiden hade jag inget för mig så jag åkte ner till postkontoret för att kolla ifall det hade kommit in och då låg laptopen där, konstigt nog. Eftersom jag inte hade fått någon avisering på att den låg på posten varken under första gången eller under fredagen så tvekar jag starkt på att jag hade fått det under nästa vecka heller.

Men men det är väl inte hela världen och jag fick ju min dator! Men nu var det så att på datorn så märkte jag en repa på baksidan, det är väll det man kan förvänta sig när man köper en fyndvara. Men han sa ju att de skulle skicka en ny? Att boxen hade tejp och orderlappar överallt styrker inte heller att den var såvärst ny.

Jag tycker själv att det inte är hela världen när man har en repa på undersidan eller att boxen såg ut som den gjorde. Men när jag startade datorn så insåg jag snabbt att jag endå hade fått windows 8 som jag specifikt inte ville ha!

Deras kundtjänst öppnar igen imon vid 11-tiden och jag undrar nu vad ska jag göra? Jag vet att jag kan ringa och klaga lite på dem men utöver det? Ska jag skicka tillbaka datorn i hopp om att de har en annan med microsoft 7? Eller kanske de skickar en windows 7 produktnyckel eller något?

Har man någon som helst rätt till någon form av kompensation?
Tack!
-Felox

ps. Det är fösta gången jag köper något via webhallen, är det någon av er som har haft problem med dem innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felox:

Jag tror detta är rätt del!
Tja! Jag köpte en laptop via webhallens hemsida det var en asus g75vw. Den jag köpte var en fyndvara klass 1 (antar att det är någon som har lämnat tillbaka den). Jag hade läst igenom annonsen noga och lät till och med en väldigt datorkunnig kompis läsa den också (då jag inte vet så mycket kring laptops).

Från början så var det två olika annonser (båda asus g75 vw) men skillnaden var att en hade windows 7 och en windows 8. Så jag, obviously, den med windows 7. Då jag verkligen inte är ett fan av windows 8 samt att den var billigare också!

Jag la ordern på en fredag och antog att jag skulle få den på tisdag. Men när torsdagen hade kommit och jag fortfarande inte fått någon indikation ifall datorn hade kommit fram till posten så ringde jag till webhallens kundtjänst och efter ca 1h så kom jag fram. Och frågade om de visste ifall laptopen hade kommit fram eller inte. Long story short.. efter en stund så visade sig att den hade kommit tillbaka till deras lager och låg på deras retur-expedition.

De sa då att de skulle skicka en ny dator till samma pris och att det var 50/50 att den skullle komma på fredagen(dagen efter) i annat fal tidigt nästa vecka.

Nästkommande dag(fredag) så kom inget meddelande eller avisering på ett det hade kommit fram. Fine tänkte jag då kommer det nästa vecka! Men vid 6 tiden hade jag inget för mig så jag åkte ner till postkontoret för att kolla ifall det hade kommit in och då låg laptopen där, konstigt nog. Eftersom jag inte hade fått någon avisering på att den låg på posten varken under första gången eller under fredagen så tvekar jag starkt på att jag hade fått det under nästa vecka heller.

Men men det är väl inte hela världen och jag fick ju min dator! Men nu var det så att på datorn så märkte jag en repa på baksidan, det är väll det man kan förvänta sig när man köper en fyndvara. Men han sa ju att de skulle skicka en ny? Att boxen hade tejp och orderlappar överallt styrker inte heller att den var såvärst ny.

Jag tycker själv att det inte är hela världen när man har en repa på undersidan eller att boxen såg ut som den gjorde. Men när jag startade datorn så insåg jag snabbt att jag endå hade fått windows 8 som jag specifikt inte ville ha!

Deras kundtjänst öppnar igen imon vid 11-tiden och jag undrar nu vad ska jag göra? Jag vet att jag kan ringa och klaga lite på dem men utöver det? Ska jag skicka tillbaka datorn i hopp om att de har en annan med microsoft 7? Eller kanske de skickar en windows 7 produktnyckel eller något?

Har man någon som helst rätt till någon form av kompensation?
Tack!
-Felox

ps. Det är fösta gången jag köper något via webhallen, är det någon av er som har haft problem med dem innan?

Tja, dom flesta har väl haft problem med någon butik så jag tror inte man ska hänga upp sig pån det:) Tycker dock att du ska skriva detta i Webhallens egna tråd härnpå forumet så kanske du skulle kunna få hjälp fortare då dom har alla SweCs medlemmar som vittnen.

Ursäkta stavning och annat, skriver på plattan:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad till rätt avdelning*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jisses, tråkigt med sådant strul. Har du blivit lovad en ny dator så ska ju givetvis inte den ha någon repa på sig. Det bästa är väl att ringa som sagt och förklara läget precis som det är.

Annars har jag bara gott att säga om Webhallen. Har själv beställt en bärbar för inte så länge sedan, fick en som kostade 1500kr mer. Var inga problem för dem att låta mig behålla den istället.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Tja, dom flesta har väl haft problem med någon butik så jag tror inte man ska hänga upp sig pån det:) Tycker dock att du ska skriva detta i Webhallens egna tråd härnpå forumet så kanske du skulle kunna få hjälp fortare då dom har alla SweCs medlemmar som vittnen.

Ursäkta stavning och annat, skriver på plattan:)

Jo det är sant! Jag tror absolut på att webhallen är ett mycket seriöst företag, men har jag rätt till någon form av kompensation för allt som hänt :)?

Permalänk
Medlem

Har runt 80st ordrar på Webhallen och jag har bara haft problem en enda gång. Vid det tillfället så hade de skickat fel vara och då var det dock bara att ringa, skicka tillbaks och sedan få rätt vara dagen efter + kompensation i form av 600g Jelly Beans. Använder alltid Webhallen vid köp av elektronik. Brukar vara väldigt trevlig personal i butikerna också.

Edit: Kan inte direkt säga om du har "rätt" till någon kompensation men ring bara och snacka med de imorgon så löser det sig nog.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;12907939']Jisses, tråkigt med sådant strul. Har du blivit lovad en ny dator så ska ju givetvis inte den ha någon repa på sig. Det bästa är väl att ringa som sagt och förklara läget precis som det är.

Annars har jag bara gott att säga om Webhallen. Har själv beställt en bärbar för inte så länge sedan, fick en som kostade 1500kr mer. Var inga problem för dem att låta mig behålla den istället.

Aha okej! Jag ska ringa dem så fort de öppnar imorgon, kul att höra att de verkar vara samarbetsvilliga i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felox:

Jo det är sant! Jag tror absolut på att webhallen är ett mycket seriöst företag, men har jag rätt till någon form av kompensation för allt som hänt :)?

Nja, du har ju inte "rätt" till någon kompensation dock så ska du ju få vad du har betalat för och kanske som ovan en liten godispåse;) + En ursäkt.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Har runt 80st ordrar på Webhallen och jag har bara haft problem en enda gång. Vid det tillfället så hsde de skickat fel vara och då var det dock bara att ringa, skicka tillbaks och sedan få rätt vara dagen efter + kompensation i form av 600g Jelly Beans. Använder alltid Webhallen vid köp av elektronik. Brukar vara väldigt trevlig personal i butikerna också.

Vad bra! Ja han i kuntjänsten var väldigt trevlig så jag hoppas att det inte ska vara några större problem!

Permalänk
Medlem

Det som troligtvis kommer att hända är att du får skicka tillbaka datorn och att Webhallen skickar en annan med Windows 7 på, givet att den eller liknande fortfarande finns kvar. Det är ju trots allt en sådan som du har beställt!

Ett problem som kan uppstå är nu om du använder den datorn som du fick med Windows 8 på. Tänk på att om du gör något, räcker med att registrera en användare i stort sett, så måste någon återställa den vilket kostar tid och pengar. Så låt datorn vara innan du vet vad som kommer att hända.

Permalänk

Köpte ett chassi från dom det var fel kolli på hemsidan så nä det hade inte skickats stod det mejla Webhallen och fick svar med dem rätta kolli nr paketet kom på torsdagen kunde hämta ut det på fredagen pga att posten är totalt insnöad, Schenker FTW
Det mesta va postens fel dock tycker jag rätt kolli nr skulle legat på hemsidan för då hade jag kunnat hämta ut det på torsdagen med varorna från Inet!

Med vänlig hälsning,
Eric
Ps: Sorry för sär text skriver från paddan

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Det som troligtvis kommer att hända är att du får skicka tillbaka datorn och att Webhallen skickar en annan med Windows 7 på, givet att den eller liknande fortfarande finns kvar. Det är ju trots allt en sådan som du har beställt!

Ett problem som kan uppstå är nu om du använder den datorn som du fick med Windows 8 på. Tänk på att om du gör något, räcker med att registrera en användare i stort sett, så måste någon återställa den vilket kostar tid och pengar. Så låt datorn vara innan du vet vad som kommer att hända.

Jag har redan gjort ett konto på datorn :/ Tycker du att jag ska systemåterställa den innan jag skickar tillbaka den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felox:

Jag har redan gjort ett konto på datorn :/ Tycker du att jag ska systemåterställa den innan jag skickar tillbaka den?

Klantigt gjort tyvärr, men det är bara att vara ärlig imorgon när du ringer. Jag vet inte hur det fungerar med systemåterställningar i Windows 8, eller 7 för den delen, så jag kan tyvärr inte svara på den frågan. Men om det går med hjälp av en återställningsdisk göra det så låter det smart. Men det är inte säkert att det är något problem, men som sagt så är det nog bra om du är ärlig när du ringer.

En liten rolig bild i det hela: http://i.imgur.com/mRAIL.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Klantigt gjort tyvärr, men det är bara att vara ärlig imorgon när du ringer. Jag vet inte hur det fungerar med systemåterställningar i Windows 8, eller 7 för den delen, så jag kan tyvärr inte svara på den frågan. Men om det går med hjälp av en återställningsdisk göra det så låter det smart. Men det är inte säkert att det är något problem, men som sagt så är det nog bra om du är ärlig när du ringer.

En liten rolig bild i det hela: http://i.imgur.com/mRAIL.png

Ja det var nog lite dumt! Ja det är nog bäst!

HAHAHA va i helvete

Permalänk
Webhallen

Hej!

Ursäkta att det blev fel, vår kundtjänst uppfattade inte att du inte ville ha Windows 8.

Jag har skickat en licensnyckel till Start8 så att du kan använda datorn tills dess att den Windows 7 licens vi skickar till dig kommer fram.
(Kan dock verkligen rekommendera att köra Windows 8 med Start8, det är riktigt härligt faktiskt och ger dig det bästa av både Windows 7 och 8 på samma gång )

Svara gärna på mitt PM med nyckeln till Start8 och bifoga ditt ordernummer så skickar jag ut en Windows 7 Home Premium 64 bit OEM-skiva också. Så kan du ju ge bort start8 licensen (eller Windows 7 licensen om du finner att Win8+Start8 är en skön kombo) till nån polare eller så.

Hoppas att detta är ok, annars är jag öppen för förslag om du tänkt dig något annat.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej!

Ursäkta att det blev fel, vår kundtjänst uppfattade inte att du inte ville ha Windows 8.

Jag har skickat en licensnyckel till Start8 så att du kan använda datorn tills dess att den Windows 7 licens vi skickar till dig kommer fram.
(Kan dock verkligen rekommendera att köra Windows 8 med Start8, det är riktigt härligt faktiskt och ger dig det bästa av både Windows 7 och 8 på samma gång )

Svara gärna på mitt PM med nyckeln till Start8 och bifoga ditt ordernummer så skickar jag ut en Windows 7 Home Premium 64 bit OEM-skiva också. Så kan du ju ge bort start8 licensen (eller Windows 7 licensen om du finner att Win8+Start8 är en skön kombo) till nån polare eller så.

Hoppas att detta är ok, annars är jag öppen för förslag om du tänkt dig något annat.

Tackar så mycket! Men jag har redan kontaktat eran kundtjänst och allt löste sig

Jag skickar tillbaka denna datorn och får en ny med windows 7 home premium edition hemskickad!

Tack så jätte mycket för all hjälp och samarbetsvilja!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Webhallen:

Hej!

Ursäkta att det blev fel, vår kundtjänst uppfattade inte att du inte ville ha Windows 8.

Jag har skickat en licensnyckel till Start8 så att du kan använda datorn tills dess att den Windows 7 licens vi skickar till dig kommer fram.
(Kan dock verkligen rekommendera att köra Windows 8 med Start8, det är riktigt härligt faktiskt och ger dig det bästa av både Windows 7 och 8 på samma gång )

Svara gärna på mitt PM med nyckeln till Start8 och bifoga ditt ordernummer så skickar jag ut en Windows 7 Home Premium 64 bit OEM-skiva också. Så kan du ju ge bort start8 licensen (eller Windows 7 licensen om du finner att Win8+Start8 är en skön kombo) till nån polare eller så.

Hoppas att detta är ok, annars är jag öppen för förslag om du tänkt dig något annat.

Världsklass i Service!!!

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande gjort Webhallen!

Permalänk
Medlem

Det här kallar jag service i världsklass

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bra gjort Webhallen!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej!

Ursäkta att det blev fel, vår kundtjänst uppfattade inte att du inte ville ha Windows 8.

Jag har skickat en licensnyckel till Start8 så att du kan använda datorn tills dess att den Windows 7 licens vi skickar till dig kommer fram.
(Kan dock verkligen rekommendera att köra Windows 8 med Start8, det är riktigt härligt faktiskt och ger dig det bästa av både Windows 7 och 8 på samma gång )

Svara gärna på mitt PM med nyckeln till Start8 och bifoga ditt ordernummer så skickar jag ut en Windows 7 Home Premium 64 bit OEM-skiva också. Så kan du ju ge bort start8 licensen (eller Windows 7 licensen om du finner att Win8+Start8 är en skön kombo) till nån polare eller så.

Hoppas att detta är ok, annars är jag öppen för förslag om du tänkt dig något annat.

Service av högsta kvalisort!